No Prep / Street Outlaw Drag Racing

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja GS, 3.11.2017.

  1. xarper

    xarper Gearhead

    GS taas kiihtyy palstalla eikä varmaan missään muualla :rotfl:
     
    cutlass cruiser tykkää tästä.
  2. GS

    GS Gearhead

    Juuri näin (vai olenko muuta väittänyt?).
     
  3. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    25 viivaa pakkasta ja harvinaista kyllä pari tiimaa myymätöntä aikaa. Kattelin sen ajan Street Outlawsia. Tuli semmonen määrä romua, että viimeks taisin nähdä vastaavaa Kemin Ajoksen Jokkisajoissa 1970 -luvulla. Jos mää oisin amerikan street lawer, niin tilaisin kyllä alustamiehet jelppimään sinne tästä ketjusta.
     
  4. Aikaa on paljon. Ei riittäis meikäläiselle edes 25 000e kk palkaksi siitä että möisin vapaa-aikaani.
    Mitä rahasta, kun saa tehdä mitä haluaa, esim. ajaa radiaalikumeilla jompaa kumpaa rataa tai vaikka molempia ratoja....

    Kannattaa mennä katsomaan kisoihin tiettyjä pro modeja tai semmoiseksi he niitä kutsuvat, mutta ajavat täällä jotain 200m kisaa. Siellä olisi tilausta alustamiehille,... tai sitten niiden pitäisi ajaa ura-autoilla ko kisoja....
     
  5. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Kuka tässä on työajasta puhunut? Olisi hyvä muistaa peiliin katsoessaan, että sieltä katsova kuva ei heijastu tämän maailman ainoasta ihmisestä.

    Uskallan väittää, että omaishoito on kovempi laji kuin Hot Rodding. No Prepille se ei kyllä pärjää.

    Peace and Love Aulis, muista lähimmäistäsi.
     
    Muokattu: 23.12.2018
  6. GS

    GS Gearhead

    Miltähän vuodelta ja mikähän oli oli katsomasi jakso?

    Eli oliko kuitenkin ihan ”Street” kisaa, vai radalla ajettavaa ”No Prep” kisaa (No Prep kisoja kun ajetaan sarjassa ”No Prep Kings”)?
     
  7. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    No kuule, ei jäänyt jakso ja vuosi jostain syystä mieleen ;) Mutta mm. musta 67-68 Camaro meni radalla ensin kaiteeseen ja heti korjauksen jälkeen kolaroi eka kisassaan sinisen Proben kanssa kadulla. Myös Probe oli kolaroitu aiemmin ja oli ekaa kertaa sen jälkeen ladulla. Ainakin draaman kaaren mukaan.

    Myös tumman pojan kuskaama musta T/A koki kovia. Sitä en muista oliko tuo sama vai edellinen jakso. Kaikki Moparit toimivat kuin sveitsiläinen kello ja liimautuivat heikollakin pidolla rataan kiinni. Tyypillistä.
     
    Muokattu: 23.12.2018
    FuryIII '71 tykkää tästä.
  8. GS

    GS Gearhead

    Tarkoitat siis tuota Jerry Bird:in tämän vuoden No Prep Kingpin sarjaa ja sen Arizonassa
    Tucson Dragway:lla ajettua osakilpailua, jossa Bird kippasi Probensa:

    https://www.dragzine.com/news/nolas-jerry-bird-recounts-harrowing-street-outlaws-arizona-crash/



    Näitähän nyt kyllä sentään tapahtuu jenkkilässä kaiken aikaa kaikissa muissakin Drag Race skaboissa jos/kun ajetaan vähänkään tehokkaammilla laitteilla. Kukaan ei ole väittänytkään, eikä varsinkaan jenkeissä, että No Prep olisikaan mikään ”mammanpoikien” laji?
    Tässäkin 200000$ palkintopotti pistää hieman yrittämään, varsinkin kun No Prepissä ei ole varaa löysätä ennen kuin veto on oikeasti hävitty.
    Bird Boyzeillekin näitä sattuu aika harvoin vaikka hekin +20-vuotta ovat ajaneet lähes joka viikko kisaa(eka isompi mälli koko uran aikana, vaikka pientä pintavauriota on toki tullut aiemminkin).
    Eli pojat mukana uudella autolla entistä vahvempana Texasissa sarjan finaalissa:

    [​IMG]


    Niin, niissä jenkkilän No Prep mopareissa ja fordeissa (=nopeissa Foxeissa) on kuitenkin yleisesti ottaen aina chevy tekniikka...ja siis varsinkin +2000hv:n ”Big Tire” luokan laitteissa, kun taas +3500hv:n chevyissä usein moottoritekniikka Moparpohjaista...
     
    Muokattu: 23.12.2018
  9. Herje

    Herje Double Gearhead

    Luuletko sinä oikeesti että persaukisilla suomalaisilla on oikeesti varaa rakentaa tuommosia no prup vehkeitä?

    Taitaa muutenkii olla vähenemään päin tuo uusien kilpurien synnytys.
    Enemmän ja vähemmän on kaikki muitten vanhoja vehkeitä.
    Oli ne sitten street autoja tai oikeita kilpureita. :odroll:
     
    Voliant, kuula ja max tykkäävät tästä.
  10. GS

    GS Gearhead

    Usko pois, jaetun rahan ja ”kuuluisuuden" mahti on valtaisa, joten voinet vielä yllättyä mitä suomesta tulevaisuudessa löytyykään?
    Toisaalta rakennetaanhan mm.mekin jo tällaista Big Tire No Prep laitetta vaikka mistään ”Prupista” en tiedäkkään.
    Sille on ihan syyntä miksi suomessa ei tällä hetkellä uusia laitteita rakenneta.
    Mitä varten/miksi ihmeessä rakennettaisiinkaan???
     
    Muokattu: 23.12.2018
  11. Herje

    Herje Double Gearhead

    Mistäs meinasit että auto kisoihin raha palkintoja sais?
    Autokisoissa palkintona pilkki , ja pilkkikisoissa auto.:confused:

    Ja se ei riitä että pelkästään teillä on tuommonen pirssi rakenteilla.
    Niitä kun pitäs olla aikas monta lisää että niillä voi kilpaa ajaa:rolleyes:
     
  12. GS

    GS Gearhead

    Suomessa ei tulla ajamaan yhtäkään oikeaa No Prep kisaa ennen kuin sitä rahaa on jaettavaksi. Eli koko homman ydin onkin laittaa organisaatio pyörimään markkina+markkinoinnin miehet edellä ja kauan ennen kuin edes funtsitaan No Prep kisaamista (itse kisaaminen pelkkä jäävuoren huippu aidossa No Prepissä).
    No Prep siis toimii aivan absoluuttisesti täysin eri filosofialla kuin suomessa on tähän asti ”kivanpitoajelua” harrastettu, jossa artisti on maksumies.
    Kyse on ensiksi ja ennen kaikkea organisaatiosta ja ennen kaikkea markkinavetoisesta systeemistä jossa artisti ei maksa, mutta artisti pysyy artistina.
    Eli se artisti EI päätä tässä organisaatiossa/systeemissä mitään(artisti vain ajaa), ja ne ovat ihan eri alan ihmiset jotka pyörittävät organisaatiota (mahdollisimman kaukaa Drag Racingista).
    Yhtään oikeaa No Prep autoa ei tässä systeemissä startata ennen kuin on järjestäydytty, taustat, verkosto, markkinointi toimii ja artisteille on rahaa jaossa.
    Vasta sen jälkeen kun rahaa on oikeasti jaossa, aletaan näkemään löytyykö tästä maasta No Prep kilpailijoita+autoja.
    Nykyjärjestelmillä vain päättämällä että...”ajetaas pojat noupreppiä”....ei taatusti ajeta ainakaan pitkässä juoksussa, eikä siis kehitellä vanhoja ja rakennella uusia autojakaan.
    Se kun tehtäisiin jo nyt jos systeemi toimisi.
     
    Muokattu: 24.12.2018
  13. Herje

    Herje Double Gearhead

    Eli ei ikinä.
    Toki jos joku haluaa maksaa minun kilvanajon niin kyllä kiitos mukana ollaan.

    Ei varmaan tarvii henkeä pidätellä ja odotella maksajia oven taakse. :rotfl:
     
  14. GS

    GS Gearhead

    Ok, pidetään tämä ja me muut katsotaan nyt kuitenkin mitä tuleman pitää.
     
    Muokattu: 23.12.2018
  15. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Pitäisköhän ton lintuantin opetella ajaa ni ei ”hieno” foordi menis noin rikki.
     
  16. GS

    GS Gearhead

    Nooh, Birdin veljekset ilmoittavat omilla facesivuullaan näin:

    ...."Jerry & Darryl Bird have been racing for over 30 years all over the country. They run the "Probe" on Street Outlaws & they grudge race the "Bullet.”....

    [​IMG]

    Eli kaverit ovat ajaneet todella kovilla laitteilla ”Streettiä” kadulla ja radoilla No Prepiä ympäri jenkkejä yli 500-kisaa, joten ainakin luulisi että homma on kutakuinkin hanskassa.
    Silloin kun näillä +3000hv autoilla ajetaan kaduilla, preppaamattomilla radoilla...tai vaikka prepatuillakin, niin väkisinkin joskus sattuu.

    Kokemuksen puutteesta ei tässä kohtaa ja tässä mällissä kuitenkaan ollut kyse.
     
  17. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Trafin uusien säännösten vuoksi noihin ei onneksi tarvitse enää valomuutoksia.

    Kukas tuo ekana? :)
     
  18. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    No missä ne kaikki oli kun Porissa Rahasta ajettiin?
    Ja ihan monesta tonnista vielä.Jos kerta väitetään että se raha niin mahdottomasti niitä kisaajia yhtäkkiä tuo paikalle?

    Joka vuosi väheni osallistujat.Tietenkään ei mistään 10thousandista mutta yks vuosi oli ainakin 5000e ja 3000e tais olla vipassa voittajalle tyrkyllä.

    Ekana vuotena tais mennä Stockkerille,sitten katuautolle ja taas stockerille jos en väärin muista.
    Ja joku sai jopa karkkiakin palkinnoksi,kuulemma.
     
  19. GS

    GS Gearhead

    Kuinka moni lajin ulkopuolelta on tiennyt että rahaa on ollut Porissa jaossa?
    Paljonko tapahtumaa on promottu ja mikä on ollut sen ”pointti”, siis muu kuin rahan jakaminen?

    Se raha itsessään on aidossa No Prepissä vain jäävuoren huippu, yksi kiinteä osa paljon isompaa kokonaisuutta.
    Eli se yksittäinen rusina keitossa ei merkitse pelkästään mitään, vaan kaikki lähtee No Prepin pyhästä kolminaisuudesta: Organisation, Region & Promotion.
    Vasta sen jälkeen kun meillä on solidi organisaatio joka hallinnoi alueita(suomessa 4kpl?), meillä on mahdollisuus rakentaa lajin ympärille vahva markkinoinnillinen ja lajia markkinoiva toiminta.
    Tämä taas takaa lajikiinnostuksen myös perusharrastajajoukon ulkopuolelle ja ennen kaikkea sen kasvun/nousujohteisuuden, joka taas antaa lajin markkinointia hoitaville työkaluja hoitaa hommaansa (positiivinen kierre).
    No Prepissä kaikki...siis AIVAN KAIKKI tulee markkinointi edellä ja vasta kun se on tehnyt työnsä, meillä on mitä jakaa ja pointti ajaa+rakentaa autoja.
     
  20. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Ööööö....väittäisin että silloisesta amerikan-autoharrastajista 90% oli vähintään nähyt tai kuuli tapahtumasta.
    Overdrivellä ja V8 ym harrastelehdissä mainosta.Puhumattakaan ERITTÄIN aktiivisesti levitetyt flaierit paikalliskerhoille jotka kiikutti niitä joka paikkaan.

    En tiedä sitten millaisessa paikassa,uutispimennossa sä asuit,mitä teit silloin mutta jopa Seinäjoen takapajulassa Landella melkeinpä kaikki tiesi.Jalasjärvelläkin siitä puhuttiin ja Kuortaneellakin tiedettiin.Ja noi kaikki 3 on aika pieniä "skenejä".
    Sä vissiin et ollut kuullut?

    Maanlaajuisesti jopa niin paljon että tais olla joko täällä overilla vanhaan aikaan(ennen faceliftiä) ja Paalupaikalla(tosi vanhat kusihousut muistaa),spekuloitiin niin paljon että stokkeri/super-ryhmien indeksi hinkkaajien pelko esti osallistumisen.

    Mutta osallistumismaksu olikin normaalin 30e sijasta muhkeat 50e!!!!!
    Sillä saattoi voittaa joko 5000e tai 3000e,riippuen kuinka laajalle palkinnot jaettiin.

    Ekana vuonna tais olla 5000-500-50 palkinnot ja kun siitäkin tuli jollain vinkumista(tais olla se joka oli sijalla 4,mutta sai karkkia vaikka tippui varaslähdöllä) niin se muuttui 3000-1000-500 ja jopa 16 sija sai sen 50e.Tälläin riitti että ajoi 32-auton kaaviosta tokalle rundille niin osallistuminen oli kuitattu.
    Mutta siihen se kuihtui.Pikkuhiljaa.
     

Kerro tästä muillekin!