No Prep / Street Outlaw Drag Racing

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja GS, 3.11.2017.

  1. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Kaukana ollaan vähän kaikesta tässä topickissa, mutta keken aikana ne vaihtoi tuhansia kertoja vaihdetta kisan aikana niin että käytännössä sai ohjata yhellä kädellä ja vaihdekäteen tuli rakko... Ja taas näillä jätkillä se on yks vaihto ja senkin tekee mielellään joku ropotti paineilmavaihtaja etukäteen ohjelmoituna..! :)
     
  2. Keme

    Keme Gearhead

    Nascarissa oli kaasarit käytössä viimeksi vuonna 2011.
     
  3. JuhaKuu

    JuhaKuu Gearhead


    Sääntöä jonka valvominen on lähestulkoon mahdotonta ei kannata olla.
     
  4. GS

    GS Gearhead

    mm.Nascar on luopunut kaasareista jo ajat sitten, eikä se ole kyllä mitenkään vähentänyt suuren yleisön mielenkiintoa ko.lajia kohtaan. Nyt eletään vuotta -2021 ja maailma on moottoritekniikan osalta mennyt todella paljon eteenpäin näiltä romanttisilta H-kaavioajoilta.

    Onko kuinka paljon tullut seurattua jenkkilän No Prep kisoja/sarjoja, jossa käytännössä kaikissa Pro luokkien autoissa (Small & Big Tire), on luistonestot?
    Kisat ovat huomattavasti mielenkiintoisempia ja tapahtumarikkaampia kuin mitkään ”entisaikojen kisat” ja tämä on se syy miksi katsomot ovat täynnä, somessa kontaktiluvut niin kovat että myös ”sponsseja/yhteistyökumppaneita kuin mediaa laji kiinnostaa.
    Luistonestot eivät suinkaan ole ottaaneet mitään pois, vaan tuoneet ilman muuta lisää.
    Tarkoittaa sitä että veto ei suinkaan ole ohi heti kun pito kerran irtoaa, vaan nyt kilpaa ajetaan lähtö lähdöltä ihan koko veto lähtöviivalta maaliin asti.

    Maailma muuttuu ja mennyt maailma on enään romanttisia muistoja. Se ei enään kanna lajia eteenpäin, vaan nyt mennään tämän päivän lauluin eteenpäin.
     
  5. jule69

    jule69 3rd gear

    ylli puhkuu intoa tähän luokkahan,täähän on oikeen mainio käydä testaamas td auton luistonestoa,tuskin ilmoittautumis maksut kalliita,mitä itte kattelin sääntöjä pitääs mennä katastuksesta läpi
     
    Herje tykkää tästä.
  6. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Nascarin suuren yleisön mielenkiinnosta sen verran, että siittä 2004-2006 katsojaluvuista ollaan kyllä käytännössä puolituttu. En tiiä miten se käy yks yhteen suuren yleisön mielenkiinnon säilymisen kaas.
     
  7. GS

    GS Gearhead

    Siis ajatuksella että kaasarien muuttaminen ruiskuiksi puolitti katsojamäärät?
     
  8. Procharged Vette

    Procharged Vette 2nd gear

    Jos Nascar autot tehdään säännöillä ja tietotekniikalla niin helpoiksi ajaa ettei yhtään onnettomuutta ja sladia tule, niin kyllä yleisö häipyy. Sama virhe on jo tehty F1 ja Rallissa. Ei onnettomuuksia kenellekään toivo mutta jos vaikka nyt otettaisiin uudelleen käyttöön rallissa B- ryhmän autot, jotka olivat vaikeita ajettavia, kysykää vaikka Alenilta, niin aivan varmasti yleisön mielenkiinto kasvaisi suuresti. Kun kiihdytysauton toiminnasta vastaa tulevaisuudessa varikolla läppäriä takova insinööri, entistä vähemmän kuljettajan ajotaidolla on merkitystä, sama se on käynyt muuallakin. Ei jaksa F1 sarjaakaan enää katsoa kun ajavat vaan peräkanaa 1,5 tuntia ja paalulta lähtenyt voittaa. Tylsää. Jenkit ovat jonkin verran viisaampia siinä että pitävät asiat säännöillä kurissa niin että kalusto on tasaväkistä ja paras kuski voittaa eikä paras säätöinsinööri varikolla.
     
    chevy 2, Inlinee, three hundred ja 1 muu tykkäävät tästä.
  9. three hundred

    three hundred 3rd gear

    Juurikin näin... tietokone laskee indeksin,,,,, sitä ei saa ylittää... eka maalissa ei voita..... mitä vittua! Ei kiinnosta pätkääkään! Katu kapinoissa on viellä kiva käydä katsomassa ei muuten!
     
  10. GS

    GS Gearhead

    Kiihdytysauton toiminnasta on jo pitkään vastannut varikolla läppäriä takova ”insinööri”? Siis niissä luokissa joita kansa vielä jaksaa vaeltaa paikanpäälle katsomaan.
    Se tietotekniikka ei mitenkään tee tehokkaista autoista helpompia ajettavia, kysy vaikka jenkkilän No Prep kuskeilta, yleisöltä, yhteistyökumppaneilta ja medialta.
    Siinä lajissa riittää ”sladeja”, vaikka autot ovat ahdettu täyteen tietotekniikkaa ja niistä löytyy jopa todella kehittyneet luistonestot.
     
  11. Aulis Hämeenkorpi

    Aulis Hämeenkorpi Gearhead Bannattu

    Läppäreitä, Insinöörejä, Rahasäkkejä taivaalta, ilmaisia ilmoittautumismaksuja ja ennen kaikkea uudenlaista ajattelua !

    Tämä on jännää. Jotain uutta, pakko päästä mukaan. Läppäreitä on jo 3kpl (jos sillä saa edes vähän etumatkaa), kaikki muut kiinnostaa aivan Penttinä.
     
  12. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Jos laji lähtöisin Punaniskaisten Pontikan keittäjien kisaamisesta,ja pitkälti sinne alueelle kulminoitunut niin ruiskut ei varmaankaan se suurin syy.
    Ruiskut aiheutti pientä närää mutta suurimpaan oli ehkä eri syy..

    Mun puhdas veikkaus on se kun sinne päästettiin Toyotat mukaan,oli suurin yksittäinen syy.Siitä se paskamyrsky pomppas mun mielestä enemmänkin.
    Sitä ei suuri yleisö hyvällä katsonut.

    Nascarin oma viehätys on ollut myös siinä että kuskilla suurempi rooli,sen pitää oikeasti tietää jotain niistä.

    Siellä oli ennemmin asiat ja niiden kertominen mekaanikoille kuskin harteilla.Sen piti osata sanoa mitä se auto tekee ja mitä hän haluaa.

    F1 maailmassa mm Häkkinen ja Schumacher esim tässä hyviä,kuulemma.

    Nyt siellä on Nascarissa enemmän insinöörejä ja tietokoneita jotka sanoo mitä pitäis tehdä.
    Teknologiaa kyllä ja tulevaisuutta,mutta fanit ei tykänny.Eikä Toyotasta varsinkaan.

    Niissä ei siis juurikaan tiedonkeruuta yms ollut.Enemmän alkukantaista joka vetosi Working-Man kansaan,keskiolueen ja pesuvatin kokoisiin pihvejä mussuttavaan Camper-yleisöön.

    Juuri niitä syitä miksi ne kuskit on siellä kuninkaita.Ei noilla nykyisillä samanlaista asemaa ole enää siellä ymmärtääkseni.
    On tietenkin kovia nimiä mutta veikkaan että jos vaikka Koslowski jakaa nimmareita ja tien toisella puolella on R.Petty niin missä se jono on?

    Jos meet vaikka Monacossa baariin F1 kisojen aikana ja sanot ääneen että Hamilton tai Bottas on paska kuski,saat vaan pari sanaa vastaan ja mulkaisuja.Ehkä jopa keskarin näytön..

    Mee Nascar baariin Texasissa ja sano että Petty ja Earnhardt oli Homoja niin rukoile että pääset pihalle :D
     
    Blower Camino tykkää tästä.
  13. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    On ollut tietenkin,ei sitä kukaan kiistä.
    Mutta ne on ollut enemmänkin aikoinaan vaan selvittämässä mitä se katiska tekee kun silmä ei kaikkea näe.
    Onhan se kivaa kun kaikki lähdöt onnistuu,ja siinä tietotekniikka auttaa.
    Mutta tuossa taisi olla enemmän takana purnasu Delay-box ja Throttle Stop häpäkkeisiin kuin luistonestoon?
    Jos yhtään osasin tuosta lukea?
     
  14. SG 448

    SG 448 Gearhead

    Voi olla hankalaa saada Suomalaiset ymmärtämään kaikki tämän lajin hienoudet tietokoneohjauksineen jolloin ei ajetakkaan täysiä.
    Noiden Chevy 2 mainitsemien boxien kanssa ajaneena ja hieman yrittänyt valaistakkin niiden toimintaperiaatetta jotka on ihan Aataminaikaisen yksinkertaiset(läppää kiinni tai auki sekä lähtönappin aikaviivettä) noihin nykyisiin moottorinohjausjärjestelmiin verrattuna eikä niitäkään "Asiantuntevat Katsojat"ymmärrä tai halua ymmärtää.

    Onkohan jollakin tietoa No Prepistä minkäverran lajin emämaassa on kisoissa lipun maksaneita katsojia kun kovasti hehkutetaan että katsomot on täynnä.
     
    three hundred tykkää tästä.
  15. Jza

    Jza Double Gearhead

    No noista brackettikisoista on kokemusta on jokun verran ja taidettiinpa sunkin kanssa olla joskus viivalla vastakkain. Helvetin kivaa se on ajaa, mutta ei se vaan katsojille aukea. Ja ymmärrän sen varsin hyvin. Varsinkin, kun hommaa sotkee vielä joku comppi ja stockerit, jossa vedetään niin maan perusteellisesti alle ja voitetaan ja sit tulee joku SST, SG, SC, PET, SPET, missä nopein häviää ajettuaan alle. Väittäisin että alle prosentti katsojista on yhtään kartalla noista säännöistä. Ja nekin lienevät kuskeja / tiimiläisiä.
     
    GS tykkää tästä.
  16. Vallu 426

    Vallu 426 3rd gear

    Bracket on kisana ihan ok...mutta ei mitään boxeja,joita voi etukäteen säädellä.
    Kuski ajaa ja se tieto tai sen puute on siinä kaasupolkimessa ja jalassa,joka poljinta painaa.Osittain hyväksyn tuon tiedonkeruun,mutta liika on liikaa.
    Lapa lattiaan ja ensin maalissa on voittaja.
    Perustettiin Ekono Gas eli piti olla halpa ns.jokamiesluokka ja saadaan kaikki vanhat kilpurit baanalle. Joo,toimi 1 vuoden,kunnes porukat löysi säännöistä porsaanreiät ja homma karkasi käsistä...aivan täysin.
    Sandberc,Kalen,Horto ja muutama muu.Luokka oli vain muutaman vuoden ja loppui pois,kun muutama tiimi muistutti lähes Pro Stock autoja,kaukana siitä mitä oli tarkoitus
     
    three hundred tykkää tästä.
  17. lordC

    lordC Gearhead

    Erittäin samaa mieltä Vallun kanssa, että EG oli hieno homma muutaman vuoden. Sääntöjäkin kyllä loivennettiin matkan aikana, ei ois tarvinnu.
    Katsojien ymmärrykseen ja viihtyvyyteen auttais varmaan pienimuotoinen käsiohjelma, että pääsis jotenkin kärryille eri luokista. Vuosien varrella kuullu jos jonkinlaista selostusta katsomossa, kun "asiantuntija" kertoo kylänmiehelle kustakin luokasta ja koittaa juuri selventää kuka voitti ja miksi.
    Ei silti, ei noi kaikki nykyluokat aukee enää oikein itellekkään...
     
  18. Blower Camino

    Blower Camino Gearhead

    Mä käyny säännöllisesti katutapahtumissa vuodesta 2001 ja FHRA:n kisoissa säännöllisesti 2014 vuodesta.

    Oon koittanut ymmärtää noita indeksejä mutta en ole ottanut selvää niistä sen enempää mitä selostajat on kertoneet kisoissa.

    Ei aukee vieläkään kun istuu lentokentällä siiman takana tai kaljapäissään kauhavan kummulla. Ja uskon olevani suht kokenut katsoja niin uskon että menee kyllä muiltakin indeksit ohi. Ehkä mä vielä joskus asiasta kiinostun että otan indeksi ajosta selvää jos nään sen joskus tarpeeksi kiinostavaksi.
     
  19. SG 448

    SG 448 Gearhead

    Katuautot ajoi 80-lunulla brackettiä pudotusajot FHRA-kisoissa jos joltain on mennyt tuo ohi.
    No Prepissä ajetaan sitä mitä tietokone antaa auton mennä.
     
  20. exchevelle

    exchevelle Gearhead

    Tätä samaa olen miettinyt kun noita NoPrep videoita olen katsonut Youtubesta. Käsittääkseni tässä Big Tire-luokan finaali jossa palkintopotti yhteensä 20 000$(?).

    Aika tyhjältä katsomo näyttää. Eniten on porukkaa burnispaikan takana. Niinkuin tapana näkyy olevan näissä NoPrep kisoissa.

    [​IMG]

    Täällä sitten koko video josta tuo kuvankaappaus

     
    SG 448 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!