No Prep / Street Outlaw Drag Racing

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja GS, 3.11.2017.

  1. Herje

    Herje Gearhead

    No tommoset normi tötteröt on vähän jotain muuta kuin nuo Amerikan no prup laitteet.
    Taitaa nuo no prup kamppeet olla lähempänä Top Doorslammmer kilpureita.


     
    Rollercam tykkää tästä.
  2. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Oon kuullut että Tukes on joko saanut tai yrittämässä saada aikaan sen että jollain tavalla valtion hallinnassa olevilla kentillä tuollainen moottoriurheilutoiminta loppuu kokonaan kesän 2022 jälkeen. Toivottavasti virallisilla tahoilla on sen verran älliä että osaavat panna kaavailulle hanttiin tehokkaasti, muuten tuota "oikeeta katukisailua" tullaan näkemään paljon nykyistä enemmän. Ainakin että tehdään se poliitikoille ja viranomaisille selväksi, et mikäli sellaisista alkaa olla haittaa enempi, niin se on suora seuraus tuosta suorituspaikkojen käytön kiellosta.
     
    Herje, Vermilion ja three hundred tykkäävät tästä.
  3. Harmi jos näin käy. Toki se on oikeaa katukisailua , mutta jotenkin toivoisi että kisaamiseen saataisiin enemmän turvajuttuja ennen kuin jotain tapahtuu.

    Suomessa on se harmi että "kaikki radat on kaukana kaikista".
    Vkl juttelin parin ruottalaasen kanssa ja sanoin että jos rata on 350-380km matkan päässä, se on Suomessa ylitsepääsemätön matka.... Ihmettelivät kun olivat sitä mieltä että vain Tukholman alueella asuvilla on useita kisoja kohtuu matkan päässä ja kaikilla muilla matka ei on mitä on ja kukaan ei siitä valita.

    Meillä on monta ongelmaa ratkottavana jo ennen tuota lentokentttäkisamisen loppumisen uhkaa.
    Kauhavallla melupäiviä on aivan vitun vähän ja ne menee fhra omissa pörinoissä. Onkohan katuautokisatkin melupäiviä?
    Motoparkin melupäivät on kortilla ja siinä ne sitten olikin.
    Joku tiesi sanoa että vaasalaisten ratahanke valmistuu kovaa vauhtia, mikähän on tilanne?
     
  4. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Eli toihan tarkoittaisi, että kaikki muu loppuisi paitsi Motopark ja Kauhava?
     
  5. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Tukesin tiedote:

    Poliisi ja Tukes huolissaan katuajotapahtumien turvallisuudesta

    Mediatiedote
    2.11.2021 10.21
    TIEDOTE
    Poliisi ja Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) ovat huolissaan katuajotapahtumien ja nuorten mopomiittien turvallisuudesta. Tapahtumat ovat luvanvaraisia, ja ne edellyttävät järjestäjältä aina ilmoitusta poliisille ja riittäviä turvallisuusjärjestelyitä. Tärkeintä on huolehtia osallisten ja sivullisten turvallisuudesta.

    Kuluneen vuoden aikana poliisin ja Tukesin tietoon on tullut joitakin cruising- ja katuajotapahtumia sekä mopomiittejä, joissa on ilmennyt vaarallista käyttäytymistä. Tilaisuuksia on yhdistänyt se, että ne on järjestetty yleiseen liikenteeseen käytetyillä alueilla eli teillä, joissa on noudatettava tieliikennelakia.

    Tilaisuuksia on myös leimannut se, että niitä on järjestetty spontaanisti tai muuten ilman selkeää organisointia, jolloin tilaisuuksien turvallisuudesta ja lainmukaisuudesta ei ole huolehdittu.

    Tilaisuudet tiellä järjestettävä turvallisesti
    Erilaiset katuajotapahtumat ja mopomiitit ovat kokoontumislaissa tarkoitettuja yleisötilaisuuksia, joista on tehtävä ilmoitus tapahtumapaikan poliisilaitokselle. Tämä korostuu tilaisuuksissa, jotka järjestetään tiellä ja joissa joudutaan tekemään erillisiä turvatoimia sekä liikennejärjestelyitä.
    Ilmoittamista ja muita muodollisuuksia tärkeämpää on huolehtia siitä, että tilaisuus järjestetään huolehtien osallistujien ja sivullisten turvallisuudesta sekä ennen kaikkea siitä, että tilaisuus on lainmukainen.

    – Poliisi ja Tukes ovat omassa toiminnassaan huomanneet, että katuajotapahtumissa ja mopomiiteissä on ollut jopa hengenvaarallisia läheltä piti -tilanteita, jotka olisi voitu estää ennalta tilaisuuden huolellisemmalla suunnittelulla, kertoo poliisitarkastaja Heikki Kallio Poliisihallituksesta.

    – Pieni ohjausvirhe ja suistuminen aiotulta uralta on aiheuttanut loukkaantumisia virallisten ratojen ja muiden turvallisten paikkojen ulkopuolella. Vaaratilanteisiin on yleensä liittynyt näyttämisen halu ja välinpitämättömyys omasta ja muiden turvallisuudesta. Järjestäjän vastuulla ja tilaisuudesta ilmoittamisella onkin merkitystä nimenomaan turvallisuuden kannalta.

    Järjestäjä voi joutua korvaamaan vahinkoja
    Spontaanisti, mutta puutteellisesti järjestetystä tilaisuudesta voi joutua vahingonkorvaus- ja jopa rikosvastuuseen. Lievemmillään tilaisuuden järjestäjä voi saada sakkorangaistuksen kokoontumisrikkomuksesta ja tilaisuuden osallistujat sakkoja tai liikennevirhemaksuja tieliikennelain vastaisesta menettelystä.

    – Synkimmillään järjestäjän ja osallistujien loppuelämää voi varjostaa vakava loukkaantuminen tai jopa kuolemantapaukset. Miltä tuntuu, jos kaveri jää alle tai joku loukkaantuu tekojen seurauksena? kysyy ylitarkastaja Kari Koponen Tukesista.

    Turvallisen tilaisuuden järjestäminen alkaa ilmoittamisella poliisilaitokselle ja hyvällä suunnittelulla. Tukesin verkkosivuilta löytyy ohjeita ja tietoja, jotka auttavat varmistumaan turvallisuudesta tällaisessa toiminnassa, kuten kiihdytys- ja nopeusajotapahtumien turvallisuus -ohje.

    Linkki: Kiihdytys- ja nopeusajotapahtumien turvallisuus

    Lisätiedot:
    poliisitarkastaja Heikki Kallio, Poliisihallitus, p. 0295 481 556
    ylitarkastaja Kari Koponen, Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes), p. 0295 052 094
     
  6. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Katuajotapahtuma ja mopomiitit.
     
  7. three hundred

    three hundred 3rd gear

    Loukkaantukohan näissä tapahtumissa enemmän porukkaa kun esim. Suojatiellä??
     
  8. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Esimerkki kirjoitus miksi kukaan ei yritäkkään järjestää noita laillisina. Ja kuinka todellisuudesta irrallaan noi on, kun kuvittelee että laittomissa tapahtumissa joku tekisi jotain ilmoituksia yms....
     
  9. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Ei ainakaan kannusta / helpota järkätä tulevaisuudessa mitään tapahtumia jos tukes ja jepet tosissaan alkavat noita kytätä.
     
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tukes oli viime suvena läsnä Malmin tapahtumissa. En olisi muuten huomannut, mutta katsastuksessa mainitsivat. Katsastus sinänsä meni ihan samalla tavoin kuin aiemmin. Rekisteriotetta kannattaa pitää jatkossa mukana, niin ei tarvitse netistä kaivella autonsa tietoja.

    Tukesin virkamies esittää ylläolevan ohjeen mukaan jotta järjestämättömät miitingit pitää ilmoittaa. Kukahan sen tekee? Toinen vai kolmas paikalle sattumalta tullut? Ensimmäisen läsnä ollessa ei vielä kai ole tapahtuma?
     
    Dusturecarn tykkää tästä.
  11. mikke20

    mikke20 Gearhead

    Vissiin näistä tukesin hommista ilahtuneena oli fhra päättäny ettei lentokentillä kadunmiehet aja kun 1/8 mailia. jos vartille haluu pitäs päästä motoparkkiin tai kauhavalle ajamaan kun siel on kaiteet. joku varmaan tykkää tästä ratkasusta mut jostain syystä tämmöstä korkeen 13 katuautoiliaa se lähinnä vi...taa. jostain syystä ei tuu aika pitkäks sil jälkimmäiselläkään 200 metril. :odcry:
     
    Vermilion tykkää tästä.
  12. three hundred

    three hundred 3rd gear

    Eikös se loppu 200m oo motin kiusaamista?
     
  13. väsynyt

    väsynyt 3rd gear

    No! Paljonko se nopeus on 200m kohdalla? Ja paljonko tuli nopeutta lisää 400m kohdalle!:eek:
     
  14. mikke20

    mikke20 Gearhead

    127kmh ja 163 kmh on nopeudet noilla matkoilla täl hetkel, mitä sitte? vaik toi kasimailin aika ja nopeus ei hahmotu sitäkään vähää ku vartin aika ja nopeus ni verrattiin et 10 autos oli yhtäpaljo vauhtii jo kasimailil ku mulla vartin päässä, siltikään ei toi kasimaili sytytä. kai se sit kympinautois ja nopeemmis tuntuu erillaiselta et se lyhkäsempi riittää.

    voi se ollakin, tai nyt täytys nostaa rajotintinta niin paljo et kasimailin maaliin tulis kakkosel ni enempi se taitaa kurmutta konetta.
    mutta joo toiset ajaa kilpaa mää enempi omaa ennätystä vartilla metsästäen ku kaverit paineli maisemaan jo aikaa sitte:rotfl:
     
  15. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Jos viranomainen asettaa jotain suosituksia, niin järjestäjän on syytä noudattaa niitä, muuten voi olla et jatkoa ei tule. Noi suorituspaikat kuitenkin on yleensä tavalla tai toisella valtion vaikutusvallan alaisina. Varttimailia saa vetää sekä Kauhavalla että Motoparkissa.
     
    Muokattu: 23.11.2021
    three hundred tykkää tästä.
  16. hantta

    hantta Gearhead

    Pesevät kätensä vastuusta,kun lopparit alkavat olla kolmosella alkavia, ja osassa kalustoa on paneuduttu enemmän konetehoon, kuin muihin ominaisuuksiin :)
     
  17. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Eli pikku hiljaa erinäköisillä kiristyksillä, tiukennuksilla yms ajetaan porukka ajamaan kadulle. Siihenhän tämä tulee päätymään.
     
    Vermilion tykkää tästä.
  18. hantta

    hantta Gearhead

    Autoilla on ajettu kilpaa yleisillä teillä niinkauan, kun maailmassa on ollut 2 kpl autoja samalla raitilla, ei katukisailu mihinkään lopu, oli virallinen matka mikä tahansa.
     
  19. Vermilion

    Vermilion 3rd gear

    Jep, itselläkin testaamatta huiput ja vartti. Mutta ei ole kaaria, mahd. etupäästefa tiputtelee pari tippaa öljyä, vaikka 3 etustefaa vaihdettu ja termostaattikopan välistä tihkuu jäähdytysnestettä vaikka sinne on laitettu kilo moottorisilikonia. (Ei saa vuotaa mitään että saa osallistua) Nopeustesteja ei kait ole vähään aikaa ollut nyt missään? Kait sieltä sen 12.xx ajan sais ja huippuja sen 275-280km/h sais. Pitävillä renkailla mahdollisesti parempikin aika mutta ei noilla pidä mitään, mitkä alla. Painoa noin 1100kg

    [​IMG]
    Tuosta vielä vähän muuteltu kuin toi ei menny ihan niin kuin piti oli ongelmia...
    Tuon jälkeen isommat polttoainelinjat, huohotus tuplattu, 28mm hukkaportti => 44mm. Ahtoja nostettu hieman nyt kolkutellaan sitä 2 bar rajaa. Tuossa oli 1.77bar peak paine, mutta tasainen oli 1.55bar. (Siis 1.55 bar oli tuoss tasaisella vääntökäydä osiolla) mutta 1.77 bar oli tuolla tehokäytän huipussa.

    Olisi kiva joskus testata mitä valvotuissa olosuhteissa antais, mutta ei ole asiaa jos ei erikseen ala panostamaan sääntöjen mukaisiin kamoihin. Kadulla on nykyään kovempaa kalustoa kuin radalla.

    Wihinen, Ojala yms eivät vissiin saa osallistua nykyään vartilla liian kovien aikojen takia, mutta kadulla sitä voi ajella.... Nooh jos 1/8 jää matkaksi osa katsojista häviää ja Kuitusena ajama rataännetys Vesivehmaalla jää voimaan. Nopein katuauto vesivehmaalla ikinä. Siis Ford Escort. On se hienoa Cudat, Mustangit yms ei pystynny siihen mihin Pikku Euroauto pystyi. Kerrankin näin, säännöt muutettiin nyt sitten joku muu pärjää paremmin erityisesti sellaiset joilla on paras 0-60 aika. Siis mitä isommat takasliksit on sitä parempi.

    Kivempi katella näitä.


    Pitäis rajata tuohon katukisoissa renkaat niin ois reilua max 275 radiaali renkaat vaan.
     
    Muokattu: 23.11.2021
  20. Herje

    Herje Gearhead

    Edelleen Motopark ja Kauhava ajetaan täyttä matkaa.

    Pelit kuntoon ja testaamaan sinne mitä ne kulkee.
    Kyllä siellä testipäivillä kovaa ajetaan kaarettomilla vehkeillä.

    Mahdollisuus myös Radalle.com Motoparkissa.
    Viime kesänä sielläkin matalaa 10 meni laitteet ilman kaaria.

    Loppuu se jossittelu.
     

Kerro tästä muillekin!