No Prep / Street Outlaw Drag Racing

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja GS, 3.11.2017.

  1. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Mikään matka ei suosi painavaa autoa tai kapeaa rengasta.
     
    rallikuski ja chevy 2 tykkäävät tästä.
  2. JarmoY

    JarmoY 2nd gear

    Onko 1/8 mailille olemassa turvakaarivaatimusta?
    Esim. jos ajaisin supralla ysin aikoja vartilla se vaatisi kaaret mutta kaaria siihen ei tule.
     
  3. Akit

    Akit 2nd gear

    Ei pidäkkään suosia, enkä missään nimessä tarkota että pitäs olla tasapuolista. Sillä elämähän ei ole tasapuolista. Tarkoitin edllisellä kommentilla et "1/8 ei ole mitään huonoa". Ja totuushan on et katu autot joilla myös ajetaan kadulla on lähes kaikki painavia ja pikkurenkaisia. ;) Ja painavalla "pikkurenkaisella" autolla saa sentään 1/4 matkalla ottaa loppumatkasta moottorista voimaa käyttöön, mitä ei oikein voi tehdä 1/8 matkalla.:p
    Ja niinku viimeksikin kirjoitin mulle on sama on matka mikä tahansa tulen ajamaan jos mahdollista.
    Palatakseni vielä alkuperäseen otsikkoon No Prep. Se on erillailla mielenkiintosta kuin liimaradalla, huonolla pidolla päästä liikkeelle ja mennä max voimalla mitä latu kestää ja saada vehkeet säädettyä siihen. Itse ainakin ajelen mielelläni näitä No Prep katukisoja.
     
  4. ET1121

    ET1121 Gearhead

    1/8mile kaarivaatimukset:

    Turvakaari :
    Umpi ja targakattoiset 7 - 7.35s
    Avoautot 7 - 8.25s
    Buggyt 7.5s ja hitaammat

    Turvakehikko:
    6.99s ja nopeammat

    2007 ja uudemmat alkuperäisin turvavarustein ja muuttamattomilla korirakenteilla ilman turvakaaria 6s asti.
     
  5. JarmoY

    JarmoY 2nd gear

    Noniin. Eli kaikilla nopeilla autoilla ei viivalle tulla.
     
  6. Akit

    Akit 2nd gear

    Jos ei ole aikakorttia mistään "virallisista" kisoista niin voi tulla. Eihän sitä kukaan voi ennustaa mihin se auto kykenee. Ja mikäli em. ajat alittuu niin seuraavalla kerrala ehkä vaaditaan jotain varusteita. Ei muuta kun koittamaan:)
     
    ET1121 tykkää tästä.
  7. JarmoY

    JarmoY 2nd gear

    Tiedän. Sillä tavalla kikkailin -90 luvun alussa kun ajelin -70 challengerilla 11 aikoja ilman turvakaaria.
    Oon ostanut -68 satelliten josta voi rakentaa racerin kun sillä ei oo mitään väliä miten sitä pilkkoo ja tuhoaa.
     
    Peeaa ja dart69 tykkäävät tästä.
  8. ilu100

    ilu100 Gearhead

    Kuule,näin pian loppuu .Uskon.
     
  9. GS

    GS Gearhead

    Vastaan nyt kuitenkin, minulle kuitenkin henkilönä lapsellisesto taas kerran tarkoitettu...

    Tuossa sitä jo sivuttiinkin, mutta nyt kun FHRA kuitenkin on ottanut maailmalta ns."onkeensa" ja haluaa kokoilla jotakin uutta, niin sinä henkilönä ja "wannabe" kaaderisi on kuitenkin valmis kusemaan näihin muroihin? Ikäänkuin olisi huono juttu jos FHRA saisi lanseerattua jonkin lajin joka olisi nykyisin talkoovoimin, yleisin resurssein, ympäristöpykälien paineessa, jne. kevyempi ja helpompi järjestää ja näin olle myös halvempi harrastajille ajaa?
    Miksi? Turha nyt vetää minua tähän mitenkään, koska kuten jo tämän topikin alkupuolella kirjoitin, viestintuojaa on turha ampua ja että tätä No Prep ideaa voi hyvin jalostaa suomeen soveltuvaksi.
    Olet kuitenkin ollut ideaa vastaan jokaisessa muussakin aihetta sivuavassa topikissa, ikäänkuin tämä olisi ollut sinulta henkilönä jotakin pois? Onko?
    Mikä motiivi sinulla on yrittää minun somepersoonani kautta kampittaa itse lajia? En kuitenkaan ole sinulta vielä nähnyt lausettakaan joka haastaisi itse aihetta ja olisi lajin kehityskeskustelua, vaan asia kääntyy minun kritiikkiin persoonana?? Voisit oikeasti ottaa kantaa itse aiheeseen miksi jokin ei toimi ja mikä toimisi paremmin? Siis jos kyse on lajin parhaasta, eikä kyse ole vain vain sinusta?

    "Ryntää tänne"? Mihin?

    Kyse on Overdriven yleinen keskustelupalsta jossa kukin saa kirjoittaa omia mielipiteitään ja näkökulmiaan kunkin topikin aiheista. Minä en ole No Prep:iä keksinyt, vaan kyllä idea tulee ihan tasan lajin kotimaasta USA:sta. Minulla lienee oikeus myös omiin mielipiteisiini ja sivistyneessä yhteiskunnassa/keskustelussa myös niin että itse asiaa voidaan haastaa ilman että henkilöä lähdetään demonisoimaan.
    Et sinäkään ihan niin suurta arvostusta tässä maassa nauti jokaisessa leirissä, että voisit julistautua lajin "keisariksi" ja yhden ainoan oikean mielipiteen omistajaksi.

    ..."et kaikki muu kuin hänen visionsa on turhaa"...

    Niin, mikähän on ollut se toinen visio/vaihtoehto jolla suomen Drag Race lähtee uudelleen nousuun? Se että vain "puuhastellaan" ja että se on itseisarvo vaikka suunta olisi väärä, ei sekään tuota mitään, vaan suuntaa vähäisiä resursseja pelkästään lajin tekohengittämiseen.
    Eli suunta on ollut lajina jo niin pitkään alaspäin, että ehkä nyt viimein kannattaisi ainakin ns."sivuvetona" kokeilla jotakin uutta ja yrittää enneminkin yhdistää kuin hajottaa kenttää, mitä sinä nyt voimaakkaasti teet.

    Olen monesti todennut että minun visioni ei todellakaan ole ainoa, eikä muut turhaa, koska meillä on tilausta monenlaiselle alan lajille. No Prep ei ole minun ideani ja tämä minun dissaamiseni henkilönä tästä aiheesta osoittaa enemmän todellista junttimaisuutta ja kuppikuntaisuutta, kuin halua nähdä lajille uutta suuntaa tässä ajassa.
    Homma kuitenkin on toiminut jenkeissä jo pitkään ja nostanut lajin juuri ruohonjuuritasolla ihan eri sfääreihin kuin mitä se oli ennen lajin nousua.
    Samat perusperiaatteet toimii täälläkin, eikä laji todellakaan vai yksi uusi luokka, vaan kokonaan uusi ja kevyempi tapa järjestää, osallistua ja markkinoida.

    Se että ajettu matka on 1/8 ja ajetaan preppaamattomalla radalla, toimii ennen kaikkea lajin näkökulmasta mahdollistajana, ei vain valintana 1/4 ja prepattu rata.
    En ymmärrä miten tämä on jotenkin niin huono ajatus että koko lajin oikein lausuminenkin on ylivoimasta ja että FHRA:n yritys tuottaa jotakin uutta kentälle, pitää ampua alas, väittäen lapsellisesti että kun GS...sitä ja GS tätä...voi pyhä yksinkertaisuus, on pakko todeta. Paskahousujen puhetta.

    Nyt kun FHRA on herännyt tarpeeseen luoda mahdollisimman matalan kynnyksen laji järjestää ja ajaa turvallisesti(eli ei kuitenkaan ilman sääntöjä), eikö se olisi kaikkien harrastajien etu ettei sinun kaltaisia lajin muroihin kusijoita, ankeuttajia ja selkään puukottajia olisi lainkaan? Ikäänkuin sillä tekosyyllä että juuri sinä olet lajin keisari jonka ympärillä baletin pitää pyöriä ja mikäli ei pyöri, kaikki on paskaa paitsi kusi.

    FHRA:lle pitää nyt oikeasti nostaa hattua ja kaikkien nyt pitäisi tykönään ymmärtää miksi tähän on päädytty että lajikarttaan olaan tuomassa jotakin uutta. Pointti on se että tälle pitää nyt antaa edes mahdollisuus ja mielummin tsempata asiaa eteenpäin, kuin mustamaalata lajia joka käänteessä. Jos homma ei muutaman vuoden yrittämisellä ota tuulta alleen, sitten voidaan katsoa jotakin uutta ja parempaa kuin mihin jenkit lajin kotimaassaan keksivät.
    Eli te "nou prup miehet" voisivat oikeasti ottaa nyt lusikan kauniiseen käteen ja perehtyä itse lajiin ensin sen verran että luokan kirjoitusasu tulee tutuksi. Heti perään voi kokonaan unohtaa minut ja minun mielipiteeni ja näkemykseni asiasta, koska niillä ei ensinnäkään ole käytännössä mitään yhtymäkohtaa FHRA:n No Prep sarjaan, eikä minun mielipiteeni ole yhtä kuin No Prep. No Prep on tällä hetkellä vallitseva Street autojen genre USA:ssa ja sille ei voi mitään mikäli asiasta ei ole lainkaan perillä.

    Kaikilta muista pyydän syvästi anteeksi provosoiva kirjoitustyylini, joka on ollut tietyin osin ihan tarkoitushakuista(kuuluu ikäänkuin tämän lajin henkeen"). On kuitenkin niin että vastuu on aina lukijalla ja GS-nimimerkin voi aina skipata tai yrittää etsiä rivien välistä sen minkä kuitenkin tuntee omakseen.
    Tämä 10-vuotiaiden pikkulikkojen kaaderi yrittää nyt pitää lajihuomion itsessään suorastaan säälittävin tavoin, joka tulee vielä näyttäytymään vieläkin lapsellisemmalta, kun laji pikku hiljaa alkaa ottamaan tuulta alleen. Muutos ei tapahdu kisassa, eikä kahdessa, mutta se tulee tasan varmasti tapahtumaan, koska ympäröivät vallitsevat realiteetit pakottavat sen tapahtumaan. Nimi voi toki olla jotakin muutakin, mutta tämä on nyt "SE" juttu minkä eteen kannattaa ennemmin toimia vähintään positiivisella asenteella, kuin lähteä jo yritystä kampittamaan?

    Seuraavaksi:
    https://www.facebook.com/fhrary/photos/a.316068728429827/5122558564447462
     
    Muokattu: 3.6.2022
    Buick225, TT69 ja tami142 tykkäävät tästä.
  10. Vallu 426

    Vallu 426 3rd gear

    Kyllähän tuo idea on varmaan hyvä,mutta joka hetki kerrotaan miten se toimii Usassa?
    Täällä kun vaan ei olla lähelläkään Usaa eikä tulla.
    Kisaajista en tiedä kaikkea,eikä tarvitaan,mutta Jykällä on niin paljon näyttöä vuosien varrelta,että turhaa on GS huudella mitään.
    Kuten moni muukin,teot puhuu eikä höpinät täällä netissä.
    Ja vielä lisäys edelliseen,jos tämä tilanne jatkuu,kohta ei ajeta missään Suomessa,paitsi nuo muutamat idiootit kadulla,kun ei muuta paikkaa löydy.
     
  11. Ukko

    Ukko 3rd gear

    Vuosia keskustelua ja lajia seuranneena, itseasiassa Motoparkista ja Paha Paavalista alkaen, on mielestäni ihan turha vertailla tilannetta esim. USA:han.
    Meillä Suomessa on aina ollut ja tulee olemaan infra ja taloustilanne aivan erillaista kuin lajin syntymämaassa.

    Ja kokoajan kiristyvien ympäristömääräyksien, vihersiirtymien ja heikentyvän taloudellisen tilanteen, varsinkin harrastajien osalta, tästä harrastuksesta tulee mahdotonta.
    Yhä harvemmalla on varaa harrastaa ja vielä harvemmalla on resursseja kilpailla, eikä tälle joukolle ole enää kannattavaa järjestää kilpailuja.

    Toivon olevani väärässä.
     
    Buick225 tykkää tästä.
  12. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Paskahousujen puhetta on tehdä romaaneja netissä ja pysyä poissa radalta. Jos asiat tuntuu tärkeiltä niin siel radalla olis kyl ollut tilaa ajaa ihan millä vehkeellä hyvänsä. FHRA on ilmeisesti kuunnellut, ja jräjestänyt mahdollisuuden. Monilla tuntu olevan, ja ehkä on vieläkin, epäselvyyttä et mikä tapahtuman idea oikein oli. Se ei oikein purrut, ja jos ei se pure jatkossakaan ni nähtäväks jää kuinka pitkään sitä mahdollisuutta tarjotaan. Se vaatii sen vaivan että ilmottautuu ja menee.
     
    Muokattu: 4.6.2022
    fmila ja SQ tykkäävät tästä.
  13. yrpä&illu

    yrpä&illu 2nd gear

    three hundred tykkää tästä.
  14. tami142

    tami142 1st gear

    Jos ei viina, terva ja no prep auta niin se on kuolemaks. Se, että vihreet heittää kapuloita rattaisiin niin nyt kannattais keskittyä säännöstöön jolla saataisiin ns. ympäristöherrat tyytyväisiks.

    Ei liimoja/ muita kemikaaleja radanpinnalla ja metanolin kieltäminen. Kyllä täällä drifti ja rata-autot saa pörrätä, miten drag racing olis yhtään sen kamalempaa ympäristön kannalta ?

    Jos tähän ei kyetä sopeutumaan niin mikä tai mitä jää vaihtoehdoks ? Myydä kalusto ja ruveta kerään postimerkkejä ?
     
    SQ tykkää tästä.
  15. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Siinä onkin pohtiminen miksi kadunmiehet tai nuoriso ei tule ajamaan kisoja. BL tuntuu menestyvän, mutta virallinen Drag Racing tuntuu kuihtuvan pois pikku hiljaa.
    Laittomissa nuorison kisoissa tuntuu porukkaa riittävän, on JDM ja euroa vaikka kuinka. Miten ne saataisiin kadunmiehen kisoihin ja sitä kautta ehkä virallisiin kisoihin. Mainontaan? Lisätä tietoisuutta? Helpoittaa uusien osallistumista?
    Tässä kun katselee Santa Podin kisoja livenä, niin olen kateellinen.
     
    Vallu 426, three hundred ja SQ tykkäävät tästä.
  16. yrpä&illu

    yrpä&illu 2nd gear

    Tuskin on helppo saada nuorisoa ja euro& japani kalustoa viivalle. Aika monesti ilmassa ettei nuo kuulu tänne, nauretaan kalustoa ym. Tähän suoraan liittymättä mutta esimerkkinä esim tikkuri cruisinki. Kyllä alkaa naaman vääntely jos joku ajaa jenkkien valtaamalle alueelle tuuninki auton, lässytetään vuodesta toiseen somessa ettei kuulu jenkki tapahtumiin. Sitten kuvitellaan et nuoriso tulee pelastamaan kilvanajon? Nuorempana euroja harrastin ja usa kalustoa reilu 20v ollut et kortin molemmat puolet nähty. Itelle on ihan sama missä kulkine tehty kunhan voimaa on ja cruisingissa vilkkuu perseet ikkunasta.
     
    Seevu tykkää tästä.
  17. GS

    GS Gearhead

    Höpö,höpö. En nyt tarkoita mitään USA:ssa ajettavaa No Prep Kings sarjaa, vaan tuhansia No Prep pikkukisoja mitä ajetaan parkkipaikoilla, pikkukylissä, "niemissä ja notkoissa" ympäri USA:ta.
    ei USA ole vain NHRA:n natikoita, vaan siellä toimii ihan yhtä lailla ruohonjuuritaso kuin täälläkin.
    Pointti vain on siinä että siellä tämä ruojonjuuritaso toimii ja se kun toimii, tunkua on myös ylöspäin. Ei jenkkilässäkään kukaan aloita suoraan ammattilaisena, vaan kyllä sielläkin homma lähtee ihan muutamien autojen kyläkisoista ajettavilla katuautoilla ja kun kaikkeen kilpailemiseen sisältyy tämä että nälkä kasvaa syödessä, laitteet ja kisat myös kovenevat.

    Oleellista on se että näitä matalan osallistumiskynnyksen pikkukisoja on ja aina mahdollisimman lähellä, jotta jengiä sadaan ajamaan siihen ekaan kisaan. se on kuitenkin se mikä määrittelee kaiken lajin huipulla.
    Huipulle kun päätyy pitkää polkua pitkin lopulta yksi sadasta, ensin pitää saada se sata ajamaan sen ekan kisansa.
    jenkkilä ei eroa mitenkään suomesta ennen kuin siirrytään "isojen poikien" skaboihin ja se on vain ja ainoastaaan jäävuoren huippu.

    Se ei todellakaan ole keneltäkään pois, mitä enemmän saadaan lajiin vedettyä uutta verta ja kaikki tällainen nurkkakuntaisuus ja uuden yrityksen dissaaminen on lopulta pois ihan kaikilta. Suomessa ongelma ei ole "rahan tai jonkin muun kummallisen puute" suhteessa jenkkeihin ruohonjuuritasolla, päinvastoin. Suomessa ongelma on juuri tämä nurkkakuntaisuus ja muutosvastaisuus.
    Ei edes yritetä ymmärtää että vanhan toistaminen eri lopputulosta tavoiteltaessa on tyhmyyttä, eikä mitään muuta.

    On perin juurin kummallista että ollaan jotakin vastaan, mutta omia vaihtoehtoja ei tuoda, eikä erilaisista tavoista kehittää/pelastaa lajia ei edes haluta keskustella, vaan ainoa asia mihin kyetään on dissata jotakin somessa aiheesta keskustelevaa henkilötasolla(perversio toki sekin)?
    Laji ei kuitenkaan 100%:lla varmuudella siitä kehity, eikä se lisää lajista kiinnostuneita, vaan sekin osaltaan on erittäin tehokas lajikarkoitin.

    Itse asiastahan voi aina haastaa argumentoimalla ja omia parempia vaihtoehtoja esiintuoden, silloin annetaan kasvupohjaa jollekkin uudelle.
    Tämä esibuberteettisten pikkulikkojen länkytys siitä "kuka ajaa ja kuka ei...ja kuinka lujaa...ja millä silloin kun pitäisi puhua aiheesta, tappaa lajia ja lajikehitystä.
    Jokaisella on oma mielipiteensä asiasta ja siihen jokaisella on täysin kiistämätön oikeus, vaikka tämä asia tuntuu monelle olevan ylitsepääsemättömän vaikea asia tajuta.
    Jokaisen mielipidettä voi toki haastaa perusteluilla jostakin muusta, paremmasta, mutta jos/kun oma ainoa argumentti on demonisoida muita keskustelijoita henkilöinä, oikeita kehittäviä argumentteja ei ole silloin olemassakaan.
    Tällaisen keskustelijan "arvostus" on väärän profeetan palvontaa.

    Jokainen...suurin osa ymmärtää että nykyinen polku ei enään oikein johda mihinkään ja tällainen vahingonilo ja alasampuminen uutta yrittäviä kohtaan on todellakin omaan pesään paskomista, oli sen harjoittaja kuinka "arvostettu" tahansa omassa piirissään.
    Tähän vain ei ole varaa ja kaikki energia pitäisi ennemminkin keskittää siihen että löydetään yhteisiä ratkaisuja lajin hengissä pitämiseen ja kehittämiseen.

    Pitää kuitenkin muistaa että laji ei ole olemassa ketään yksittäistä "keisaria" varten, vaan lajia itseään varten, joka koostuu lajin kaikista harrastajista.
    Kyse EI ole vain lajissa ajavista, vaan kyse on myös siitä miten ne kisat voidaan taloudellisesti järjestää. On turha haikailla menneeseen, mikäli se tarkoittaa sitä että kisoja ei enään ole lainkaan.
    On toki kiva ajella 1/4-mile alusta loppuun prepatulla ladulla, metanolilla, 300:n kanssakilpailijan kanssa, 50000-katsojan hurratessa, mutta tämä juna meni jo.

    Jos nyt ei ymmärretä sitä että maailma on täysin erilainen kuin v.-1988, viimeinen sammuttaa valot. Tämä edellä mainittukin voi toteutua, mikäli meillä on ruohonjuuritasolla tarpeeksi imua ja halua puhaltaa yhteen hiileen mm.yhtenevästen sääntöjen aikaansaamiseksi. Tällä tasolla meillä ei ole taloudellisesti mahdollista prepata 1/4-latua kisasta toiseen, eikä mm.sisäänvetoluokan hintaa osallistujille. Mitä edullisemmin lajiin voi tutustua, se on pitkässä juoksussa 100% varmuudella lajin etu ja takaa sen että meillä on myös mahdollisuus järjestää niitä liimattuja 1/4-kisoja.
    Nythän ikävä kyllä näyttää siltä että sen suhteen on tultu rajapyykille, eikä tulevaisuus juuri näytä valoisammalta jos lajin sisällä on porukkaa joka on valmis paskomaan omaan pesäänsä, ja toimia kehityksen jarrumiehinä vain nostaakseen itseään muiden yläpuolelle.
     
    Fuselage ja maverick tykkäävät tästä.
  18. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Niin tosiaan BL menestyy. Kun vielä pohjoisen listaa ajettiin niin ite osallistuin siihen sen takia koska säännöt oli yksinkertaiset, ajot yhtenä päivänä ja osallistuminen kohtuu edullista. Sillä tuotiin ihan perus testipäiville kilvanajoa esim Kalajoella ja Pudasjärvellä. Ja kun ajettiin WCSC:n kisoissa niin minusta se homma toimi myös siellä ihan hienosti. Ja toi se varmasti oman osansa lisää tuloja noihin kaikkiin. Niin ja kalustosta taisi isoin osa olla euro autoja ja listalle oli pyrkimässä aina uusis laitteita. Toivottavasti saatas vielä vastaavaa tänne syrjäsuomeenkin. Tai voishan sitä käydä joskus kokeilemassa pääsyä virallisellekin BL:lle jos vaan huolivat..
     
  19. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Noiden blacklistien sun muidenkin kanssa on oamt pikku ongelmansa..., ne tuppaa kaatumaan hyvin rajallisen väen harteille. Eli sama kuin radallakin, tekijät ja osallistujat on harvassa. Mikään ei estä osallistumasta jompaan kumpaan. Ihan millä tahansa eväillä.

    Eilen oli no preppiä etelänaapurissa. Nyt on yks osallistuja vähemmän loppukaudeks. Turvavarusteet kunnossa ni uhreilta vältyttiin. Onneks tässäkin tapauksessa kyseessä on tekijät eivätkä muita polkualustanaan käyttävät agitaattorit.

    Toipumissuunnitelma on jo tehty ja toteutuskin aloitettu. Eli mikäli joltain löytyy '66 Barracudaan soveltuvaa osaa, Valiantista tai barracudasta, hylsyä josta voi leikata tai irto-osia, niin voi tarjota. Tarve koko vasemmalle kyljelle ja koko taka-osalle, mut vähempääkin kannattaa tarjota.



    https://www.tiktok.com/@korenyyy/video/7105419411854593286?_d=secCgYIASAHKAESPgo8Vi1YUYCi/EmpdBR7QC2qdtoZlzzU4UWIJnGzlr4d0lxhYpWFw/KTxXGulAxoUZdwMhMomztp4WwSO2h1GgA=&_r=1&checksum=fbfbfe083b198eb7a76dd7bb2079b1975d0dc1e5da3acd6fefc3471d2a6a9b9a&language=en&preview_pb=0&sec_user_id=MS4wLjABAAAARv-tcUOf_zd_mv8k7QBL7oCVPh3kz2qiQZJOtjTOU2DNOEyvJAR0N8DfQXwaZMB5&share_app_id=1233&share_item_id=7105419411854593286&share_link_id=7833C5B8-662F-45AC-90AD-96DBF78FA50C&source=h5_m&timestamp=1654376697&tt_from=messenger&u_code=cm1dafb120bl88&ug_btm=b2001&user_id=6532068658951274497&utm_campaign=client_share&utm_medium=ios&utm_source=messenger
     
    Muokattu: 6.6.2022
    three hundred tykkää tästä.
  20. Fuselage

    Fuselage Gearhead

Kerro tästä muillekin!