Noin 50mm läppärunko anturilla ja ”vaijerivedolla”.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Slant Sickness, 22.8.2021.

  1. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Projektina on pikkuslant (2,8 litraa), johon tulee Holset kylkeen. Muut oheisrojut on tulossa nykyisestä isosta slantista (3,7 litraa) jossa on nyt turhan suuri läppärunko vapariksikin.

    Haussa on noin 50 mm läpällä (1) oleva runko, joka soveltuu vaijeri-/vipuvedolle ja jossa on integroitu kaasun asennon anturi. Yhtään ei haittaa vaikka mukana olisi liittymä turbon paineletkulle. Tai laippa, johon sellaisen helposti rakentaa

    Minkähän vehkeen konepellin alle kannattaisi vilkaista tuommoisen löytääkseen.

    Pienellä läpällä haen isompia liikkeitä kaasupolkimeen ja edelleen pidempiä liikkeitä 904:n kikkarivipuun. Ahdin pitää huolen, ettei läppä ahdista ajossa.
     
    Muokattu: 22.8.2021
  2. Katseles Fordin Zetecin läppärunkoja. Koko on varmaan jotain sitä luokkaa ja niissä on TPS. Muistaakseni joissain on IAC-venttiilikin. Tässä yksi:

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  3. Tässä on semmoinen vanhempi malli, mitä ensin ajattelin:

    [​IMG]
     
  4. laakkius

    laakkius Gearhead

    mulla olis Nissanin 54mm läppä, anturit ja kaikki...
     
  5. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Mulla on muistaakseni jemmas jossain 2.0 dohc sierran läppäkotelo antureineen. Hatara muistikuva et läppä olis 52mm, voin kaivaa ja mittailla vielä tänään.
     
  6. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    52mm oli sierran läppä, 2 alipainelähtöä imusarjan puolella 5/6mm. Johdollisella anturilla eli pystyy vaihtaa haluamansa liittimen, 70mm imuputken kaulus, läppä aukee 85 astetta kun täysin auki.
     
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Pari kandidaattia tarjottu. Näiden kuvia katsellessani totesin, että tarvitsen sellaisen, jossa läppäakseli kääntyy "myötäpäivään". Siis kun katsoo laitetta akselin pään suunnasta siltä puolelta, mihin vipu/vaijeri tulee, sen pitäisi kääntyä kellon suuntaan.
     
  8. Minkä kokoinen Holsetti tähän on tulossa?
     
  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ei ole vielä ”päätetty”. Korkealla olevan stallin takia ei pitäisi olla kovin vaikea mitoitettava. Valumännät rajoittavat paineet maltilliseksi. Joku helposti saatava ”yleismalli” tod näk, niin on helppo huoltaa.
     
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Motskarissa valintaperusteena oli pienin halpis, mikä löytyy ja sehän on ollut ihan sopiva. Käviskö tähän se to3/04?
     
  11. Tämmöinen ihan vaan mutu, niin olisko HX35 aika sopiva. Niitäkin on moneen lähtöön..

    Jotain tämmöistä.
     
    Muokattu: 23.8.2021
  12. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

  13. JOSPEED

    JOSPEED 1st gear

    Täällä olis 50mm läppärunko, myötäpäivään aukeava, 60mm letkukaulus, TPS johdollinen eli voi vaihtaa liittimen, kylmäkäynti vettiili myös. Käytännössä uusi kun purettu aikoinaan tehtaan kolaritestiauton moottorista.
     
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Keissi klousattu. JOSPEEDiltä tuli Fordin läppärunko, joka täytti kaikki vaatimukseni.
     
  15. Hyvä, että homma ratkesi. Mutta kerro sitten joskus lisää vielä tästä.
     
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Toki. Olen vasta osien keräilyvaiheessa.
     
  17. Eikös sulla ollut ne Dutran pakosarjat? Mulle tuli mieleen, että jos on joku tuplanieluturbo, niin niillä Dutran sarjoilla saisi aika helposti putket tehtyä. Vetää vaan muutaman mutkan väliin.

    [​IMG]
     
  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    On. Harkitsin Aussiespeedin peilikuvatakapuoli-Dutraa, mutta siitä ja etusesta joutuisi vetämään tiukoilla mutkilla kaasut takaisin moottoriin päin jotta turbo mahtuu jotenkin ennen sisälokasuojaa. Kaiken lisäksi se OZ-Dutra olisi ollut jonkun viissataa tullattuna. Ihanan kallista.

    Sain orkkiksen 6-1 valusarjan sponsorilta pelkillä MH kuluilla.

    Sikspä tein tämmöisen (no enpäs näytäkkään nyt, kun aijaa.com näyttää olevan kanttuvei). Hitsailin 6-1 valuun putken sen suoran putken päähän tulee turbo. Kovin yksinkertainen vs Dutrien mutkitus. Aika näyttää kestääkö mighitsattu valurauta-teräsputki, mut ei se pahasti ritissyt hitsatessa. Kaksin käsin hitsailin. Kaasutoho toisessa, migpistooli toisessa kädessä.
     

Kerro tästä muillekin!