Nokan vaikutus tyhjäkäyntiin, Mopar 440

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Simo, 30.9.2002.

  1. Simo

    Simo 1st gear

    Onko tietämystä/kokemusta miten nokka-akseli vaikuttaa tyhjäkäyntiin? Eli haluaisin tietää käykö ’67 Mopar 440 uudella Mopar performancen Resto 383/440 Magnum/Super commando nokalla yhtä ”virheetöntä” tyhjäkäyntiä, kuin alkuperäisellä vakio nokallakin, vai ei? Jos tasainen tyhjäkäynti on tavoitteena niin voiko ko. akselia käyttää?
    Tämän P4452783 Resto nokan arvot ovat: Dur 268/284, O-lap 46, nosto 0,450/0,458
     
  2. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Kutakuinkin. Toinen hyvä vaihtoehto on MP:n 272 asteinen nenä.
     
  3. Simo

    Simo 1st gear

    Jos tuon tulkitsee niin, ettei tyhjäkäynti muutu, niin nyt on kaksi vastakkaista mielipidettä vastakkain. Eli aikaisemmin saama kokemukseen perustuva "varma" tieto sanoi, että tyhjäkäyntiä ei ko. nokalla saa tasaiseksi.
    Olisko vielä lisää kokemuksia/näkemyksiä?
     
  4. 68corvette

    68corvette Gearhead

    En tarkemmin tiedä mopen iskua ja porausta mutta ainakin pikkulohko 350 isku 3.48, näyttää raja olevan suunnilleen 270 asteen tietämillä kun tyhjäkäynnistä erottaa että on jyrkempi nokka.
     
  5. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Mä oon tota 272 käyttänyt 383:ssa ja se oli siinäkin mun mielestä täysin siviili. Ja extra tilavuus pienentää nokan vaikutusta. Noi on kyllä sellasia makuasioita, ehkei se ihan käy kyn suomenlinnan lautta vakiota kovemmalla nokalla, mutta melkeen. Ainahan se tyhjäkäynti "huononee" kun nokka kovenee. Mun mielestäni tosin mun 283@.050" nokkakin lotkottaa tyhjää ihan mukavasti.
     
  6. 68corvette

    68corvette Gearhead

    Tuohon tyhjäkäyntiin vaikuttaa paljon myös nokan overlappi ja nimenomaan koneen iskunpituus.
    Esim omassa autossani on 327 eli 3.25" isku niin pitäisi nykyisellä 274 / 286 overlap 60 olla huomattavan räkänen tyhjäkäynti.. ei ole vaan ollut tolla nokalla käynnissä.

    Käynti ääneen vaikuttaa todella paljon myös koneen puristukset.
    Meillä oli volvon b18 307 asteisella nokalla ja 12.5 puristuksilla ja kyllä lahkeet lepatti kun seisoi takana. Sitten laskettiin puristukset 11.7 nakutuksen takia palotilaa muotoilemalla ja käynti ääni muuttui erittäin paljon pehmeämmäksi.
    Nyt volvossa on 277 asteinen nokka ja 10.2 puristeet ja selkeästi huomaa että on "viritysnokka" eli ruiskuvolvon vakio K nokka, mutta käy röpötellen.
    Otin volvon esimerkiksi koska siinä on sama isku kuin SB chevyssä.. onhan se suunniteltu kasin puolikkaaksi.
     
  7. Simo

    Simo 1st gear

    No niin kiitos, alkoihan niitä mielipiteitä löytymään!
    Moppen 440:n isku on 3.75" ja overlap ko. nokalla 46 astetta. Onko tietoa miten nämä kaksi asiaa ovat yhteydessä toisiinsa?

    Kyselen näitä juttuja, koska epätasaisesti käyvä kone ei oikein mielestäni sovi ko. autoni tyyliin (Imperial Crown avo '67).
    Olen tullut joskus hankkineeksi ko. nokan ja siihen suositellut jouset, silloin en vain tullut ajatelleeksi asiaa tyhjäkäynninnäkökulmasta.
     
  8. 68corvette

    68corvette Gearhead

    En pistä päätäni pantiksi mutta tosi vähän on overlappia, suht loivat asteet ja noinkin pitkä isku niin veikkaukseni on että ei tule mitään ongelmia että tyhjäkäynti röpöttää.

    Mitkä sulla on vakio nokan asteet?
    Paljonko sulla on puristukset?
    Kannattaa katsoa niistä vanhoista nokista 0.05" nosto koska ovat niiiin loivalla rampilla että ei voi oikein vertailla nykynokkien kanssa.
    Mulla on corvetessa 274 asteinen extreme energy ja siinä on .05" nostoa enemmän kuin vanhan ajan corveten 320 asteisessa.

    Jos puristukset ovat yli 9 niin tuo nokka vaikuttaisi ihan järkevältä.
    Desktop Dyno 2000 näyttää vääntö huipun olevan ~3000rpm ja teho"piikki" olis jossain 4000rpm tienoilla.
    En tosta tarkkaan voi sanoa kun ei oo kansien virtaustietoja eikä juuri muutakaan tietoa koneestasi.
     
  9. Simo

    Simo 1st gear

    Kone on alkuperäiskunnossa eli mm. standardi 67:n kannet, imusarja, pakosarjat jne. ja puristussuhteeksi on sanottu 10,1.

    Isku 3.75” on kyllä melko pitkä, mutta verrattuna männän halkaisijaan 4.32” se on kuitenkin lyhyt.
    Alkuperäisnokan tarkkoja arvoja ei minulla ole juuri tässä nyt käytössäni, mutta muistelen jotain 260 astetta , 34 overlappia ja 0.44 nostoa.

    Onko tuo DesktopDyno joku kaupallinen ohjelma vai esim. netissä?
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    volvo460 2.0i

    volvo460 tyhjäkäynnin pientäminen on ruisku. miten pienentää tyhjäk.
     
  11. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Kärkiväli 0.014-0.019" ja ennakko 12.5 astetta BTC tyhjäkäynnillä ilman alipainetta.
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    375hp Magnum, TNT, Super Commando

    Kyseistä nokkaa on ollut optionina kaikissa Chrysler yhtymän full size autoissa, joten olettaisin, että kyllä käy tarpeeksi siististi. Vuoden 1968 moottori optio koodi 83 on kyseisellä nokalla.
     

Kerro tästä muillekin!