Nokka-akseli ihmettelyä mopar 318

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Rottelo1984, 9.11.2017.

  1. Rottelo1984

    Rottelo1984 2nd gear

    Mikähän nokka on kyseessä. Mittavälineenä oli astelevy ja mittakello. Mittakello oli suoraan nokka-akselia vasten ja astelevy kampiakselilla.

    Kellon nollaus kun nokka aloittin nostamisen samoin astelevy nollaan -> koneen pyöritys ->tulokset kun mittakello oli nollassa

    Imu 324 astetta kampiakselista nosto 8,36

    Pako 327 astetta nosto 8,23.

    Jos en ole aivan väärin mitannut niin minusta on aika raju nokka vakoi puristeiseen 318 koneeseen
     
  2. rb

    rb Double Gearhead

    Nolla välyksellä mitatessa saa just sellaisia aste lukuja, kun milloinkin sattuu tulemaan.

    Siks nokan valmistajatkin ilmoittaa 050" välyksellä, niin mittaaminen tarkentuu huomattavasti.
     
  3. Rottelo1984

    Rottelo1984 2nd gear

    eli rakotulkki mitan ja nokan väliin ensinkö?
     
  4. rb

    rb Double Gearhead

    Ei kun heittokello nollaan ja lähdet laskemaan asteita siitä, kun nokka on nostanut ,050 tuumaa.
     
  5. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Ja mittaa se nostajasta ni voi olla helpompaa saada oikeita tuloksia. Toi 8.23 tarkoittais 0.48" nostoa 1.5 vipalla, et ei se nyt mitenkään käsittämättömän raju ole riippuen muusta moottorista.
     
  6. Rottelo1984

    Rottelo1984 2nd gear

    Nonni. uusi mitta välyksellä imu 260 pako 274 voi olla heittoa hieman, mutta on se nyt jo järkevämpi luku. Olen selvittänyt miksi on huono tyhjäkäynti, niin tuo nyt varmaan osaltaan vaikuttaa.
     
  7. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Onko tuo tulos vielä jaettava kahdella jotta tulos on kammen asteita?
     
  8. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Jos pitää paikaansa, ja on tosiaan .050" välyksellä mitattu, niin on raju. Suorastaan kummallinen kun on niin vähän nostoa. Kyl se ihan kampiaksilan asteista mitataan.
     
  9. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Voisko se olla joku stock nokka...eikös niissä ole nosto rajattu...mut asteita ei.
     
  10. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Onko tuossa vielä tekijänä 1,5 vipusuhde? Vaikea hahmottaa
     
  11. Rottelo1984

    Rottelo1984 2nd gear

    Vakio vipusuhde on. Teen vielä mittaukset uudelleen. Mutta jos nuo asteet 260/ ~274 pitää paikkansa. niin oisko joku compin XE250h parempi jos haluaa perus ruisinki koneen. Muuta ilmoittelen uudet mittaukset
     
  12. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    On. Kunhan puristukset jää alle ysin. Tai ehkä jopa 250 high energy. Jos ei ole muuta tavoitteita kun kruisailtavuus.
    Ei varmaan vaatisi kummoisia jousia. Ei tarvii ronkkia ohjureita isompaa nousua varten.
    Ite olen laittanut 318.n xe250 nokan ja kansista louhittiin 1,5mm
    Vääntö koheni ja selkeästi virkeämpi tuli.
    Nelikurkkusta, performeria ja peltisarjaa oli myös.
     
  13. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Sama kävi mieles, toisaalta miks sellanen ois jossain 318:ssa kummastuttaa, mut kaikihan on mahdollista. Varmaan tollanen XE252 tai XE26* menis.
     
  14. Rottelo1984

    Rottelo1984 2nd gear

    Valotetaan koneen tarinaa. Ostin auton 4 vuotta sitten. edellinen omistaja tiesi vaan kertoa että joku virinokka siinä on. koneessa oli tuolloin lisäksi peltisarjat, edelin rpm airgap imari ja 600 edelin kaasari. Nyt sain vaihdettua tuon imusarjan performariin pelaa luultavasti paremmin sillä. Ei tosiaan ole tarkoitus tehdä katu kiituria.
     
  15. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Ei taida nyt ihan pitää nuo mittaukset paikkaansa, nolla välyksellä ja .050" (siis 1.27 mm) noston väliset aste-erot ei oikein voi olla noin pienet kuin 64 ja 53 astetta.
     
  16. Rottelo1984

    Rottelo1984 2nd gear

    no niin. Mittailu jatkuu. parilla mittauksella samat tulokset. Asteet 1,27 mm välyksellä 200/210 nosto ilman välystä 8,24/8,63
     
  17. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    No nyt kuulostaa lukemat jo vähän järkevämmälle, ja noilla lukemillahan se olis asteiltaan varsin mieto, mutta niihin nähden on taas nostoa aika reilusti...

    Mittasitko nyt nostajasta vai suoraan akselista kuten ensin?
    Täytyy mitata siten että heittokello on siinä nostajan päällä, muuten ei tule oikeita lukemia.
     
  18. Rottelo1984

    Rottelo1984 2nd gear

    No voihan vitalis, akselista suoraan. pitää vielä mitata uudelleen.
     
  19. Rottelo1984

    Rottelo1984 2nd gear

    Pystyykö mittaamaan kannet paikallaan esim. tönärin päästä? Kun ei muuten saa mitattua, eikä ole muuta tarvetta irroittaakkaan kansia. Yksi visio oli että tekee nostimelle telineen että saa sen suoraan nokka-akselin päälle ja mittaa siitä
     
  20. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Kyllä se tönärin päästäkin varmasti onnistuu, kun saat tuettua sen niin että pysyy suunnassaan.
     

Kerro tästä muillekin!