Nokka-akselien ja nostajien laatu 2025

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja toyopet, 9.5.2025.

  1. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Muutamia tapauksia olen nyt täältä od:ltakin lukenut, että on nokkia silonnut nyt viime aikoina.
    Meillä on itsellä mennyt kaksi nokkaa tänä vuonna, molemmat mellingin lähes hinnat alkaen mallia mutta nostajat kanssa siinä sivussa.
    Oldsin koneen melling 25211 ja sbc:n melling 22107.
    Olds-koneella ajettiin rempan jälkeen parisataa kilsaa ja sitten alkoi kilinä.
    Chevy-koneinen ei kerennyt tien päälle mutta varmaan pari tuntia on käynyt kuitenkin rempan jälkeen ja sitten hävisi öljynpaineet. 7-pytyn nokka sileä ja nostaja kulunut pohjasta puhki. Tämän nostajan merkkiä en muista, olds-koneessa oli mellingin nostajat.

    Niin mitenkäs muilla? Oliko tämä nyt vaan huonoa tuuria vai onko tätä oikeasti laajemminkin nyt liikkeellä.

    Oldsin koneeseen oli tallessa vanhempi loivempi melling nostajineen, se on jo tainnut tuhansia pyöriä vaihdon jälkeen.
     
  2. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    On tullut vastaan minullakin.

    Kyseessä oli uusi Comp xe274h laahuri, uusilla nostajilla. Venajouset oli 370 lbs/in.
    Nokkarasvat ohjeiden mukaan asennuksen yhteydessä ja eka startti + sisäänajo moottoridynossa, jossa ekstrasinkit mukana valmiiksi ZDDP:tä sisältäneen mineraaliöljyn joukossa. Nokalla tuli ajeltua jokunen tuhat kunnes muun ongelman vuoksi joutui ottamaan koneen auki, ja samalla kurkkasin nokan tilanteen.
    -->. Tältä se sitten näytti
    (linkki iCloud galleriaan. Vanhenee 8.6.2025)

    En sit tiedä mikä aiheutti.
    Jäykät venajouset? Käyttämäni paksuhko 20w50 mineraaliöljy? Materiaalivika? Avaruusolennot?
     
  3. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Toistaiseksi kaikki mun hiotut tai muuten vaan nokat on kestäneet ihan ok. Ehkä tämän jälkeen tulee se ensimmäinen vastoinkäyminen?

    Salossa vaikuttava nokan hioja nimenomaan kehoitti ostamaan Mellingin kovat nostajat. Vähiten ongelmia kuulemma. Mut ohjeisti myös katsomaan, että niiden pohjassa on kupera muoto. Jossei ole, niin sehän tuottaa tuloksen "normal katastrof" koska nostaja ei lähde pyörimään. Kaks uutta kun laittaa pohjat vastakkain, niin sen kuperan tuntee kun ne keinuu toisiaan vasten.
     
    toyopet tykkää tästä.
  4. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Materiaalivika pitäis aiheuttaa tasisen kulumisen nokassa. Tost on mölisty jo joitain vuosia, etenkin Compin nokat ja nostajat olleet kritiikin kohteena. En tiedä sit ku aika vähän mottei tehny viimeaikoina, mut en oo ite törmännyt asiaan. Venttiilijouset laahurilla pitää olla sopivat nokalle, ne pitäis aina mitata et seetipaine ok ja et ei liikaa aukipainetta. En osaa edes arvioida paljonko "urani" aikana laittanut laahurinokkia, mut varmaankin joku sata. Muutamat on surahtaneet, viimisin joitain vuosia sitten enkä sille mitään suoranaista selitystä keksinyt, nostaja vaan ei ollu pyörinyt syystä tai kolmannesta. Ja niin käy kaikille. Mitä härskimmät rampit, vaikkapa noi compin XE vs HE, ni todennäköisyys kasvaa. Joskus 90-luvun alussa mul oli ongelmia moparin 296/.557" nokan ja sille tarkotettujen jousien kanssa, ne nokat kesti joitain viikkoja. Kysyin sit Herb Mc Candlessilta et mikähän mahtais olla syynä. Vastausfaksissa sanottiin suunnilleen: You usually get what you pay for. Mopar Performance cams are the cheapest ones around. And their valve springs are even worse. I highly doubt you will find the springs guilty." Siirryin sit rulliin samalla ni ei ollu enää vaivaa. Paitsi et hajoo niitäkin ku mennään härskeihin ramppeihin ja jousipaineisiin. Mut "sreet rollerit" varsin huolettomia.
     
    6PPC, Catiska, toyopet ja 1 muu tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!