Nokka-akselin asentoanturi slant sixiin.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Slant Sickness, 23.2.2019.

  1. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tenu-Dart saa toisesta projektistani ylijääneen käyttämättömän MaxxECU -ohjaimen ruiskulle ja sytkälle.

    Finjectorissa oli sopivasti 6 lähtöinen puolapaketti, joten virranjakaja jää virattomaksi. En halua pistää jakajan jalkaakaan paikalleen anturoinnin takia. Designjuttu ja toisekseen sille jakajanreiälle keksin jo muuta käyttöä jota en vielä paljasta tässä.

    MaxxECU-ohjain kuitenkin tarvitsisi käynnistykseen tiedon moottorin asennosta (kumpi kierros) joten joku nokka-akseliin liittyvä anturi on tarpeen.

    Originaali bensapumppukin on paikoillaan, ja pysyykin siellä, joten anturin paikoista jäljelle jää jakopää.

    Magneettia olen ajatellut sijoitella nokan rattaaseen ja koppaan sille kaveriksi hall-anturi. Anturista selviän, teen vaikka itse, mutta miten moottorin sisälle sijoitettu voimakas magneetti mahtaa selvitä kuitenkin "pientä lastuavaa työstöä tekevästä" slant sixistä?

    Ettei olisi ajan mittaan "karvainen" magneetti jossa kaikki lastut ja metallijauho loppusijoittuu. Pitäisikö laittaa moottoriin useampi "kilpaileva magneetti" niin purut eivät ole kaikki jakopäässä?

    Kokemuksia?
     
  2. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Tarviiko sen hall anturin vastakappaleen olla magneettinen? Oo luullu, et riittää ku rautaknööli menee siitä hallin läheltä.
     
  3. darpen

    darpen Gearhead

    Aktiivinen anturi ei tarvi magneettia kaveriksi. Mopoissa ollut noita Koson nopeusmittareita jotkaa ottaa jarrulevyn niitin rei’istä tiedon.
    Luulis että sun tarkoitukseen löytyy vastaava
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    No sittenhän tää onkin helppo ratkaista. Jakopäänkoppaan tulee monta piirrettä. Cambutton tukemaan nokkaa lohkoon kun sille ei ole tehdas laittanut mitään pidikettä. Toisena piirteenä triggerilevyn jalka. Ja kolmanneksi tuo nokka-anturi. Vielä jos jollakulla on linkki sopivaan anturiin, kiitoksia. Triggerilevylle mulla on jo anturi.
     
  5. VooDoo

    VooDoo Gearhead

  6. linc-77

    linc-77 Gearhead

  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Honeywellin moinen anturi on jo obsoliitti, mutta tekeehän niitä muutkin. Uusin versio Honeywellin tekemästä triggeripyörälle sopivasta anturista on sellainen, että se pystyy tunnistamaan triggeripyörästä jopa pyörimissuunnan. Eli generoi kaksi vaihesiirrossa olevaa pulssijonoa. Joskaan ei vissiin taida olla tarpeellinen tieto moottorinohjaukselle? Paitsi ehkä 2-tahtisessa? Heh.
     
  8. darpen

    darpen Gearhead

  9. linc-77

    linc-77 Gearhead

    Häh joko seo vanha malli, kylläpä se aika juoksee o_O
     
  10. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Eipä siitä kahdesta pulssista mitään hyötyä ole, jos älyä ei ole koulutettu sellasta lukemaan.
    Mulla on nyt ollu jo vuosia ihan teollisuuden induktiivianturi lukemassa kierroksia dieselistä. Sellanen kierretangonpätkän näkönen. Hyvin toimii, vaikka saa öljytöhnää lukupäähän.
     
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jo poistuvalle Honeywellin anturille oli kiekolle selkeä hammassuositus samaan tapaan kuin jollekin toiselle anturille, jota tässä ketjussa suositeltiin nokkarattaaseen yhtä yksinäistä pykälää lukemaan. Tälle uudelle sellaista ohjetta ei niinkään ole. Anturissahan täytyy olla jotakin erilaista sisällä, esimerkiksi kaksi sensoria ja nekin analogiseen signaalinlukuun pystyviä, jotta pystyy luomaan nuo kaksi erillistä pulssijonoa. Tämä sen verran kiinnostaa, että mulla on leikkuussa kiekko, jonka saa keskitettyä 10m pulttiin ja pyörimään pylväsporakoneeseen. Mittailen tällä (ja strobolla), miten nuo kaksi signaalia ajoittuvat toisiinsa ja kiekkoon etäisyyden ja nopeuden funktiona. Tai jotakin sinnepäin. Saahan ne sitten soviteltua ohjaimelle yhdeksi tms jos haluaa.
     
  12. Simon Templar

    Simon Templar Gearhead

    Laitat VR anturit, kaksi samanlaista, toinen hihniksen trikkeripyörälle ja toinen nokan rattaalle johon ruuvaat pultin jota luetaan. Ja tutkit ecun esitteestä että ko anturi käy, se kun tarttee spessu piirin jolla sitä luetaan. Ite laitoin tämmöset:

    https://www.aliexpress.com/item/391...575.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dAikYLX

    Jos laitat vr anturin niin niin lähelle pulttia kun kärsii laittaa, joku 1..1.5mm. Mitä lähempänä sen voimakkaampi signaali.
     
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Honeywellin anturi pääsee triggeripyörän kaveriksi jos vaan suostuu toimimaan. Nokka-anturille annettu tehtävä on niin vaatimaton, että oon vielä vaiheessa toteutuksen kanssa. Periaatteessa kuulaventtiili mekaanisen bensapumpun tulo ja lähtöpuolen välissä ja sen kuulan vahtiminen hall-anturilla riittää. Sehän heilahtaa, paine-ero, tuossa kohdin kerran per nokan kierros.

    Maxxecun ei tartte saada kuin startissa tieto, kummalla kierroksella ollaan ja sitten se menee ainoastaan triggeripyörän ohjaukseen.

    Siihen siis enemmän panostusta. Kun käsissä on uusi anturi, niin pitäähän se käydä läpi suorituskykynsä osalta.

    Maxxecussa voi määritellä anturin(kin) signaalin, eli ei ole rajoitteita.
     
  14. DD6

    DD6 Gearhead

    Tämä alkoi nyt jotenkin kiinnostamaan vähän enemmän, kun peruspaketin hinta verrattuna Megan valmispurkkiin ei kuitenkaan ole ihan älytön.
     
  15. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    MaxxECU päätyi mulle nopean päätöksen seurauksena. Löytyi rakentelija, joka oli laitellut semmoisella toimimaan ahdetun v2:en. Sain valmiin asentoanturin ja muuta mutta enpä sitten keksinyt, kuinka saan tommosen purkin piiloitettua solakkaan pyörään. Eli oli samantein vapaana Darttiin, joka oli muista syistä telakoituneena ja päivitystä vailla.

    Rakennussarjan ja tämän välillä ei ihan valtavaa eroa hinnassa ole. 900 euron setissä oli täysi johtosarja sekä laajakaista-anturi.

    [​IMG]
     
    Muokattu: 25.2.2019
    DD6 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!