Nokka-akselin ja viritysasteen valinta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Miguelos Poropeukalos, 9.12.2021.

  1. Törmäsin mielenkiintoiseen Hughes Enginesin sivuun nokka-akseleista. Siinä on mielenkiintoinen taulukko:

    [​IMG]

    Laitanpa samaan aiheeseen Mellingin taulukon nokka-akseleiden valinnasta:

    [​IMG]
    Ja sitten kysymys..hmmm...Herättääkö tämmöinen jotain ajatuksia?
     
    Roger that tykkää tästä.
  2. Muistinpa, että tähän voisi laittaa vielä Graham Bellin Modern Engine Tuning -kirjan jaon 5 eri viritysasteeseen:

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  3. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Hughesin taulukko on vaan yks työkalu siihen jos niiltä tilaa customii. Sillä määritellään sen auton haluttu käyttö, ja nokan speksit tulee sit sen lisäks kaikkien muiden tarvittavien tietojen perusteella.

    Mellingin taulukko vois tavallaa pitää paikkansa jos miettis jotain yhtä tietyntyyppistä (pienehköä) moottoria. Mut esim jossain 500++ci moottorissa mitkä nykyään ei oo mitenkään harvinaisii, 245 .050 nokka on kyl ihan daily driver ja kärryn vetokin pitäis onnistuu.
     
  4. Juu, ei tuossa ole nokan arvojakaan mainittu.

    Minä jotenkin pidän tuosta, miten siinä kerrottu tuo käyttötarkoitus ja millasia virityksiä se suunnilleen vaatii. Esitetty ytimekkäästi.
     
  5. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Viestittelin Dave:lle just nokka-akseliin liittyen tohon yhteen 493 "asiakas"koneeseen. Käytiin läpi toi niiden kysymyslista kansien virtauslappuja myöden ja taisin valita groupiks ton nelosen hot street/some strip.

    Dave suositteli tätä https://www.hughesengines.com/Index...earch=1107&searchmode=partnumber&partid=30261
    Eikös oo aika jännä, vaikka nokkatarve speksattiin mm. 3.23 vällärillä ja 2500 turbaanilla... Homma muuttuu aikapaljon siinä matkalla et halutaakse nokka 383 vai 543 isolohkoon, ja millä kansilla.
     
    Muokattu: 9.12.2021
  6. En ole koskaan tajunnut noita Bellin juttuja. Nyt taas jäin miettimään noita lukuja. Tuossa hänen Phase I nokasta kerrotaan sen verran, että sen täytyy olla L48:

    L48 cam is very small cam.

    0.050" Duration 194*I / 203*E
    Valve Lift .390"I / .410"E
    Lobe Lift .260"I / .273"E

    SAE Duration 260*I / 271*E
    SAE Overlap 34*
    108*ICL / 116*ECL
    LSA (LDA) 112*

    0.050" Valve Timing
    IO 11*ATC, IC 25* ABC
    EO 37* BBC, EC 14* BTC


    Reference: Clevite Replacement Cam Specs for P/N 229-1274.

    229-1274 interchanges w/ GM P/Ns 14060651, 14088839, 3733431, 3896929, 3918962.

    Clevite 2005 Camshaft Catalog.
     
  7. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Samaa mieltä 440mag:n kanssa tuosta tuumajutusta, ratkaisee kyllä ihan jonkinverran minkälaiseen/kokoiseen koneeseen nokkaa suositellaan.
    Vaikka nyt esimerkiksi samasta moottoriperheestä oleva 302cid kone jossa vaikka 245/250-asteinen nokka 050" asteilla, ja sitä verrataan 427cid koneeseen samalla nokalla niin aikasempi on aika race ominaisuuksiltaan mutta jälkimmäinen on ihan cruisingkelpoinen samalla nokalla. Olettaen tietysti että puristukset, kannet etc. tukee ylipäätään kys. nokkaa.
    Ja sit jos taas pompsahdetaan isolohkoon niin noilla asteilla käytös on verraten sisvistynyttä vaikka 454cid koossa, saatika isommalla tilavuudella.
    Näistä syistä pidän hieman ihmeellisenä noita taulukoita, noin yleismaailmallisesti ei mun mielestä voi suositella tiettyä haarukkaa asteissa tiettyyn tarkoitukseen.
    Onneksi tässäkin asiassa homma on hieman monimutkaisempi kuin monet nokkavalmistajat antavat ymmärtää, saa harrastaja spekuloida ja funtsia:)
     
    janihei tykkää tästä.
  8. Weijari

    Weijari Gearhead

    Toi Bellin Phase 5, joka pitäis olla vaan hyvin rajoitettu ja vain alle 1.8l mootoreihin herran mielestä on siis käytännössä sitä tasoa asteiltaan ja nostoiltaan, jota myydään virinokkapajoista maksiminokkana isoille perävälityksille ja perusstalleille eli se mistä mellingin taulukko käytännössä alkaa :)
     
  9. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Osaltaan tuohon erikokoisten koneitten erilaiseen käyttäytymiseen samalla nokalla vaikuttaa se, että niitä ei yleensä ole mahdollistakaan varustaa tilavuuteen nähden samanlaisilla kansilla ja venttiileillä.

    Jos 302:ssa on vaikka 1.94" imuventtiilit, niin 427:ssa pitäis olla luokkaa 2.2" venat, että esimerkiksi overlapin vaikutus olisi sama.
    Pieni kone suhteellisen isoilla venttiileillä tekee siitä herkän overlapin vaikutukselle, koska siellä on yhtäaikaa auki olevien venttiilien kautta suhteellisen iso reikä auki suoraan imusarjasta pakoputkeen.
    Iso kone taas suhteellisen pienillä venttiileillä käy nätimmin ja on tunteettomampi overlapille jos nokan asteet ja lsa ovat samat, mutta samalla voi jäädä myös hyödyntämättä overlapin positiivinen vaikutus kierroksilla.

    On hyvin yleistä että isoissa koneissa tuota edellä mainittua ominaisuutta "korjataan" vain laittamalla nokkaan reilusti lisää asteita.
    Ehkä vähän edistyksellisempi tyyli on myös tiukentaa nokan lsa:ta ja aikaistaa imuvenan ajoitusta, sekä lisätä nostoa enemmän kuin asteita.

    Yksi syy myös miksi stroukkerit toimivat hyvin isoilla nokilla, on se että niihin tulee helposti varsin korkeat puristussuhteet joten dynaaminenkin pysyy hyvällä tasolla pitkäduraatioisellakin nokalla.
     
    teippi-mikko, Catiska, Gary Grand ja 1 muu tykkäävät tästä.
  10. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Noi on tavallaan jopa vähän naurettavia mitä valmistajat ilmoittavat, esimerkiks tollasesta: https://www.summitracing.com/parts/cca-12-242-2 En oikein jaksa uskoa et se kierrosalue on sama 283:ssa ja 400:ssa, tai edes 302:ssa ja 305:ssä. Monet asiat vaikuttaa, varmaan jotku ohjelmatkin auttaa, ainakin tv:stä tulevat, mut ihan hyvä olla myös käytännön perstuntumaa et millasta mikäkin vaatii. Kansilla, iskusuhteella ja tietty rutulla on iso vaikutus. Viikko sit esimerkiks tuli käytettyy jarrussa tollanen moparin 318, 4" kampuralla stroukattu ja siis 390 kokonen. Nokkana tuo: https://www.summitracing.com/parts/cca-20-226-4/make/dodge. Maksimiteho 5600 rpm.
     
    Herje tykkää tästä.
  11. Niinpä..Jos hiukan katellaan GM:n alkuperäisiä nokkia, niin Chevyn alkuperäinen LT-1 oli Bellin asteikolla Phase 5. Tai niin mä tulkitsen tuon..

    [​IMG]
     
  12. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Helppo "nyrkkisääntö": 10 astetta lisää @.050" jokaista 50 kuutiotuumaa kohden.

    Esim. 300/210, 350/220, 400/230, 450/240, 500/250, 550/260 jne.
     
  13. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    Crower tehnyt taulukon jossa otetaan kantaa tilavuuteen

    [​IMG]
     
  14. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Nokka-akselien analysointi ei oo kauheesti kehittyny varsinkaan yleisissä keskusteluissa, eikä paljoa enempää noissa taulukoissakaan, puhutaan pääasiassa vaan asteista.
    No sen verran ehkä, että 70-80 luvulla puhuttiin perusasteista, myöhemmin sitten jo oikein .050" noston asteistakin. :odeek:

    Vähän tarkemmin asioita tutkivissa opuksissa löytyy sellainenkin kommentti, että asteet on nokan valinnassa vasta viidenneksi tärkein asia..!
    En muista tarkkaa järjestystä, mutta oleellisempina pidettiin ainakin nostoa, nokkien välistä kulmaa (LSA), overlappia ja ajoituksia eli centerlinet, avautumis- ja sulkeutumisasteet.
     
    Herje tykkää tästä.
  15. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Eiköhän noi ole niin wanhentuneita ohjeita ja jo niin menneestä maailmasta, että ne kannattaa unohtaa.

    Eri vuosikymmenien erilaiset moottorityypit, tekniikat ja samalla se miten (viriosa)teknologia koko venakoneistossa on kehittynyt, sekä tietenkin moottorinohjauksella saatavat (virinokan haasteita) kompensoivat tekijät vs. vaikka kaasutin ovat niitä jotka vaikuttavat lopulliseen tulokseen.

    Parhaan lopputuloksen saa kuuntelemalla niitä, jotka nykyään rakentaa omaa projektiasi vastaavia moottoreita.
     
    teippi-mikko tykkää tästä.
  16. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    No jopas. Pelkästään noilla nokan spekseillä olisi odottanut maksimitehoa selvästi korkeammalle.

    Olennaista tässä on se, että omat kokemukset ovat tietenkin uudemmista moottoriperheistä, eli itselläni ei ole aavistustakaan onko tuo sitten normaalia vai ei.

    Ja siksi kannattaa tällä(kin) palstlla kuunnella niitä, jotka rakentelevat omaa projektia vastaavia moottoreita.
     
  17. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Tuohan on pirun pitkäiskuinen. Isku isompi kuin poraus. Hyvin minusta kiertää tuolla iskusuhteella. Mutta mitä muuta tuossakin koneessa on, kannet, venttiilit jne ?
     
  18. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Jos kansien imupuolen poikkipinta-ala on rajoittava tekijä huipputehon kierrosluvussa ei siihen juurikaan tee muutosta rajumpi nokka. Näin itse oon asian ymmärtänyt
     
  19. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Varmaan tuossa Shiningin tapauksessa tullaan siihen isku/poraussuhteen lisäksi että kannet ei ole mitkään valtavat kellarin tuumiin nähden? Esimerkiksi imukanavan poikkipinta neliöt sanelee tehoaluetta, ei vaan riitä ylemmäs vaikka kuinak olis nokkaa.
    Aika samoihin kierroksiin ajoittuisi muutkin merkit, vaikka poraus/isku poikkeisikin. Omaa sbc vaparia muistellen, kansissa 2,1 neliötuumaa, tilavuutta kellarissa 406cid ja 292-asteinen nokka: huipputeho 5600rpm.
     

Kerro tästä muillekin!