Nokka-akselin ja viritysasteen valinta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Miguelos Poropeukalos, 9.12.2021.

  1. Mä hämmennän keskustelua Andyn videolla väliin..

    Jatkakaa.
     
  2. Catiska

    Catiska Gearhead

    Aivan, ajattelin tyhmänä jousituksen niveliä... Vetoakseleiden niveliähän sillä tietenkin tarkoitettiin.
     
    hzemax tykkää tästä.
  3. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    En tiedä, mut mun mielestä Eric Weingartnerisn lässykkänokkavertailu oli hauska. Ei kestä kattoo Maailman Mahtavimman Moottorimiehen itsekehua, mut miten lie suhtautu siihen ettei ny oma valinta ihan kärkeen sujahtanutkaan. Eikä edes liki. Ja välis oli kaikkia harhaoppisia. Mitä Eric teki väärin?
     
  4. En ehkä ihan pysynyt mukana sun viestin sisällössä, mutta tämä lienee testi?


    Ja sija 14/23 ja ne kootut selitykset?

     
    Muokattu: 8.11.2024
  5. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Monesti ihminen sokaistuu selkeälle asialle kun tarkoituksena on vain etsiä virheitä muiden sanomisista. Onnea valitsemallasi tiellä. Vetoakselin nivelethän ne siellä tuottaa häviötä. Ei ne tukivarsien puslat yms. Voi ny saatantan emäreikä sentään!
     
  6. Henkseli

    Henkseli Gearhead

    Liikkuviin osiin tulee rasitusta ja siten lämpöäkin jonkun verran, mutta ei liene kukaan tutkinu tehohäviötä. Jos on niin olisihan se kiintoisaa.
     
  7. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Ei liene asiaa jota ei autotehtaat ja komponenttivalmistajat olis tutkineet.

    Tosta vähä vanhempaa tutkimusta, aihe ei ole kovin uusi.

    UNIVERSAL JOINT EFFICIENCY on JSTOR

    Häviöt ei oo kovin isoja, riippuen nivelten toimintakulmista. Mutta jos pienillä kulmilla mennään vaikka prosentin tai puolen prosentin häviöissä, niin veten neljä niveltä syö kuitenkin enempi voimaa kuin jäykän perän vetarien 0 prosenttia. Erillisjousituksessa taitaa tulla enempi laakereitakin pyöritettäväks kuin jäykässä.

    No jos sinne kokonaisuutena tulee vaikka 1-2% enempi häviötä, niin on se ihan mitattavissa oleva luku pyörädynossakin. Äkkiseltään semmonen 5-12hp ton veten tapaukssa.
     
  8. Procharged Vette

    Procharged Vette Gearhead

    Häviöistä kun puhutaan, aina tulee ensin mieleen, miksi automaatti. Itse olen manuaalimies ehdottomasti niin ehkä en vaan ymmärrä.

    Nokka-akseleista oli kuitenkin puhe, niin minua on kauan kiinnostanut esim. se kun stroukkaat bbc 427 akselin 3,76 iskusta 4,25 iskuun, paljonko sinun pitää lisätä nokkaan asteita että kone ei yhtään kesyynny.
     
  9. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Jos nokka-akseliin ei satu, vääntö kasvaa, kierrosalue laskee matalemmille kierroksille (huippuväännön ja -tehon käyntinopeus), ja huipputeho pysyy samana, eli nokkaan ei tarvi sattua.
     
  10. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Jos puhutaan koneen luonteesta jokseenkin subjektiivisena kokemuksena, niin kyl se tossa silti kesyyntyy kun käytettävät kierrosalueet laskee. Vaikka vääntö lisääntyy, koneesta tulee käytännössä tasaisempi ja rauhallisempi.

    Ei se nyt kuitenkaan kokonaan pelkällä nokka-akselin vaihdolla myöskään korjaannu. Kannen pitää nokan lisäs täsmätä siihen muutokseen. Teoriassa jos haluat 3.76" iskusta mennä 4.25"een ja pitää huipputehon kierrokset samana, tulee esimerkiksi imukanavan keskipoikkipinta-alan kasvaa noin 0.35 neliötuumaa. Ja sit nokka samassa suhteessa. Luonne pysyy samana, mut huipputehoa ja vääntöä tulee enemmän.
     
    Jouni_K tykkää tästä.
  11. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Se stroukattu kone toki tuntuu kesymmältä kun teho ja vääntö tulee alempana, mutta onko se sitten kesympi jos varttimaili kuitenkin mennään samaan aikaan?
     

Kerro tästä muillekin!