Nokka-akselin ja viritysasteen valinta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Miguelos Poropeukalos, 9.12.2021.

  1. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Ei kuulosta kovin hyvältä idealta, se jousi on kuitenkin se pahin ongelma perinteisessä järjestelmässä. Jousi on ensin korvattava vaikka sillä korkeapaineisella ilma sylinterillä niin rupeaa ongelmat muussa venakoneistossa vähenemän. Paineilma sylinterillä korvattu jousi niin maksimi aukeamalla on voima sama kuin kiinniolevalla venttiilillä. Perinteisellä jousella seeti paine on paljon pienempi kuin täyden auliolon voima. Lisäksi paineilmalla riittänee pienempi seetipainekin kun ei resonansi haittaa. Ongelmana tie kalustossa vain se että jos paineet katoaa niin sitten onkin kaikki venttiilit auki ja paljon romua. Eipä sekään toki suuri ongelma ole ennen käynistystä vain pitää olla joku sähkökompura jolla tehdään paine ennen kuin konetta voi pyöräyttää.
     
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kyl se venttiili pitäisi viedä magneettikentällä molempiin suuntiin. Olisi edes joku mekanismi kontrolloida paikkaa. Ilman edestaaspumppaaminen (vakiopaine - isommasta tilasta venttiilin työsylinteriin eessuntaas - tuottaa pelkkää häviötä. Melkoinen energiansyöppö. Kokoonpuristumaton neste olisi helpompi, mutta hidas.
     
  3. Rock N Roller

    Rock N Roller 1st gear Bannattu

    Eli oliko tuo kuvaamasi venttiilin ohjausviritelmä siis loppujen lopuksi "tavallinen" polttoaineen ruiskusuutin jota ajelit ees'taas jollain omalla ohjaus-aparaatilla?

    Ainakaan 0,8 mm venahalkaisija ei kuulosta isolle. Yleensä ollaan aina lähempänä 2" (51 mm) jos puhutaan jenkkimoteista ja niissä nostotkin ovat luokkaa 0.5" (> 12 mm).
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ei ollut. Oli teettamäni asiakasversio proportionaalisesta magneettiventtiilistä. Tilasin "puolta pienemmällä"aukolla olevan, jossa oli pari, kolme muutakin uutta ominaisuutta ja vuoden mittaisen kestotestin jälkeen lisäytin tilattuun nestetoimisen vaimentimen, jottei joudu helposti resonanssiin erilaisten muuttujien takia. Jatkoin muokatulla kenttätestiä ja kun toiminta ei ollut lähelläkään tyydyttävää, otin vuosi sitten asian uudelleen pöydälle. Ohjain oli protoiluvaiheessa vaatimaton Arduino, mutta tuotteessa sitä ajaa joku muu.

    Nesteellä, vaimennetulla saa tommosen kelluvan venttiilin huomioiden viipeet, aika helposti seuraamaan ohjausta - sain virtaaman aika hyvin valvotuksi - mut jos olisi ulkoisia paine-eroja ja virtauksia, niin varmaan saisi jostakin imu- tai pakoventtiilistä "melkoisen vahdittavan".

    Tee tommonen ja näytä tulokset.
     
    Rock N Roller tykkää tästä.
  5. Tähän voi laittaa jatkoksi vielä manuaalilaatikkoisen 340:sen nokan arvot, vaikka se on hydraulinen eikä mekaaninen:

    Here are the Oregon Cam specs/details:

    #2120

    221/227 @ .050”, 276/286 adv, .438”/.456” lift, 114 sep


    Per the 68 Plymouth service manual, the factory specs are:

    276/284 dur, .444"/.453" lift

    Int op = 26° BTC
    Int cl = 70° ABC
    Exh op = 78° BBC
    Exh cl = 26° ATC

    From calculations:

    Intake centerline = 112° ATC
    Exhaust centerline = 116 BTC
    Lobe separation = 114°
     
  6. Rock N Roller

    Rock N Roller 1st gear Bannattu

    Ymmärsin kaiken mitä kerroit.

    Laitatko kuitenkin kuvia tähän keskusteluketjuun kuvaamastasi venttiili-aparaatistasi niin "OD:n parviäly" voi ihmetellä sitä oikein porukalla.
     
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    En viitsi, kun työnantajalla on oikeudet niihin kamoihin.

    Mut siis yksinkertaistaen, tommosessa mun ohjailemassa venttiilissä on liikkuva osa, kara, jota painaa jousi tai useampi kiinni. Normaali magneettiventtiili muuten, mutta on viritetty niin, että voi ajaa myös välille kiinni ja auki -asentojen välissä.

    Polttoainesuuttimessa ei onnistu, koska sitten kun kelavirta on tarpeeksi, että lähtee liikkeelle, niin menee kerralla täysin auki. Ne on siksi noin, että niillä ei säädetä virtausta avauksen määrällä vaan pelkästään ajalla. Polttoainesuutin lähtee sulkeutumaan kun kelavirta on pienennetty murto-osaan. Propossa on suhteessa tavalliseen magneettiventtiiliin paljon enemmän jousivoimaa ja ilmarako magneettisessa piirissä isompi, jotta kelavirtaa säätämällä voi avata venttiiliä myös osittain. Virtaa tarvitsee suhteessa enemmän kiitos noiden kahden - se on sähkönsyöppö. Jo tommosen venttiilin, missä avaus ja nosto on alle millin kumpikin, tarvitsee useita watteja sähkötehoa. Jos samat osat skaalaa autonventtiilin kokoon, watteja tarvitaan satoja tai tuhansia.

    Koko ajan kontaktissa olevan auton moottorin venttiilin resonanssia, sehän on melko vaimentamaton jousi-massa järjestely, hillitsee se, että massa nojaa nokka-akseliin tai seetiin. Mutta jos se olisi jousi - massa levitoimassa pelkän magneettisen voiman varassa, se mielellään resonoi. Nopea tilanmuutos olisi haasteellista tehdä tarkkaan paikkaan.

    Mut eikun käämimään ja kokeilemaan!
     
    Rock N Roller tykkää tästä.
  8. Rock N Roller

    Rock N Roller 1st gear Bannattu

    Täydellinen ymmärrys vallitsee, mut "kuva ois silti ollut kiva". :D

    Ei järkeä kenenkään käämejään käräyttää tämänkään aiheen tiimoilta kun seetiä vasten ei edes saa ajettua venttiiliä sähkömagnetismin avulla riittävän lujaa "kiinni". Se on idean show-stopper jo itsessään.

    Työtahdin sylinteritilan ympäristön "sulussa" (ohivuotojen minimoiminen) venttiilien painamiseen seetiä vasten tarvitaan siis tästäkin eteenäpäin avuksi joko perinteistä jousivoimaa, hydrauliikkaa, pneumatiikkaa tai jokin näiden yhdistelmistä, ellei joku keksi tähän osa-alueeseen jotain parempaa toimivaa "kuningasideaa". Toistaiseksi sellaista ei ole klassisten polttomoottorien markkinoille ilmaantunut...

    Ideasi ei ts. skaalaudu isompaan venttiilikokoon tai kohtuulliseen rankkaan auton moottoritilan käyttöympäristöön (tärinät, lämpötilavaihtelut, kestävyys, hinta, massatuotteistaminen, yms).

    Oliko tämä pelkällä sähkömagnetismin avulla tapahtuva auton venakoneiston ohjauksen mahdollisuus tältä erää nyt taputeltu, kun ei sitä saa toimimaan edes teoriassa? o_O
     
  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Emmä voi tietää, alkaako jotakuta asia vaivata niin, että pitää jatkaa asian ympärillä. Helpointa on aiheesta puhuminen. Ääntä tulee hengityksen sivuvirrasta. Mä en ole edes harkinnut moista koskaan tehdä, koska ymmärrys vaikeuksista moisessa on helposti pääteltävissäkin.

    Venttiilin kiinni pito on tuossa se kaikkein helpoin tehtävä. Se on ääriasema, jossa ei tarvitse olla kuin voimaa. Ja sitähän tulee magneetilla helposti ja paljon.
     
    Rock N Roller tykkää tästä.
  10. Rock N Roller

    Rock N Roller 1st gear Bannattu

    "Venttiilin kiinnipito on tuossa se kaikkein helpoin tehtävä" :eek:? Okei okei, just just, niinpä niin... :rolleyes:

    Otetaan pari seetipaine-esimerkkiä, eli tarvittava voima kilogrammoina venttiilin ollessa kiinni:

    1. Vakio / miedosti viritetty pikkulohko:

    120 lbs...145 lbs = 529 N...647 N = 54 kg...66 kg​

    2. Vakio / miedosti viritetty isolohko:

    130 lbs...165 lbs = 578 N...735 N = 59 kg...75 kg​

    SS-mies voi vaikka käyttössään olevilla laitesuunnittelijan ATK-ohjelmistoilla laskea minkälaisella autokäyttöön soveltuvalla, venttiilikoppien alle mahtuvalla sähköisellä solenoidivirityksellä tuollaista kymmenien tai satojen kilojen työntövoimaa saa aikaiseksi ja kuinka paljon sähkövirtaa sellainen vaatii...

    Sillä eikös se venttiilin seetiä vasten kiinnipito ollut sinun mielestä "se kaikista helpoin osuus" kun sitä voimaa saa magneetilla sinun mielestä "helposti ja paljon" - näinhän sä totesit? :D
     
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Nosteleehan ne romiksella autojakin magneettisella tarraimella. Kun saa raudat yhteen, niin magneetissa on melkoiset voimat tarjolla.

    Enemmän voimaa tarttee painaa se sama venttiilijousi auki ja siinä kohdassa ei pääse käyttämään samalla lailla sulkeutuvaa ilmaväliä avuksi. Silloin voi keloista tulla tilaongelma. Mut jos on niin hyvä idea toteutettavana kuin sähkösolenoidikäyttöiset polttomoottorin venttiilit, niin kai sitä varten voi tehdä tilavammat venakopat?

    Venttiilijousihan on tarpeettoman voimakas venttiilin auki ollessa siksi että olisi vielä seetillä jonkin verran voimaa jäljellä.

    Jospa rakentelet mielikuvitusverstaallasi semmoisen hybridin, että laitat hennon jousen lisäksi sähkömagneetin, jolla nappaat venttiilin pitoon just kun se sulkeutuu. Voit päästää pitovoiman magneetilla melkein samantein. Ainoa, mihin sitä lisävoimaa tarvitsee, on se, ettei venttiili pomppaa seetiltä takaisin päin. Venttiili yrittää ”kellua” - tuttu monelle kun on huudattanut koneen punarajan tuolle puolen.

    Onpas hyvä, että Suomen nuorisossa on näin innokkaita tuoteinnovaattoreita. Ties mitä saat vielä aikaiseksi!

    Nyt voit palkita itsesi. Hae kaupasta niin iso neodyymimagneetti, mihin viikkorahasi riittää. Jos teillä on kotona jääkaappi, mene ja laita se magneetti sen jääkaapin oveen hitaasti yrittäen estää sen nappaamasta ihan kokonaan kiinni.

    Jos sua ei täysin petetä magneettikaupoilla, mikä tietty on mahdollista, niin sun sormenpäät pikkuisen muussautuvat magneetin ja oven välissä.

    Jatketaan sitten kun olet saanut tupot pois sormista ja voit kirjoittaa lisää asiasta!

    Siihen asti radiohiljaisuus.
     
    Volvo_5.7 ja sbm396 tykkäävät tästä.
  12. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Prostock moottoreissa seetipaine noin 500lbs sen tiiveyden vuoksiko sitä voimaa tarvitaan?
    Mites desmodrominen koneisto onkohan seetipainetta paljookaan? Jos seetipinnat istuvat täydellisesti toisiinsa tuollasen 50mm ventiilin tiivis sulkeminen onnistuu ihan sormivoimin sylinteripaine hoitaa loput
     
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Joku semmonen, joka kalvaa kansia työkseen ja on korjaillut minunkin hajottamiani, kertoi, että jossakin stock tyyppisessä kilpurissa edellytettyjen vakiovoimaisten venttiilijousien avuksi hiotaan jyrkemmät kulmat venttiiliin ja seetiin. Sen tavanomaisen 45 asteen luokkaa olevan tilalle siis "pystympi" pinta kumpaankin. Venttiililautanen kiilautuu seetiin osuessaan ja rauhoittuu siihen. Ei varmasti ole niin sanottu pysyvä tai kestävä ratkaisu, koska vaatii avatuessaan kiilautumisen auki "napauttamisen" plus että pinnat kuluvat joutuisaan. Mutta on esimerkki ihmisen luovuudesta. Vakiojousilla päästään pikkuisen korkeammille kierroksille.
     
  14. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Saattaahan ne jyrkemmät seetikulmat tosiaan auttaa venttiilijoustakin sulkeutumisvaiheessa, mutta esim full race alkkiskansissa on käytetty 50 ja 55 asteen seetikulmia parantaamaan korkeitten nostojen virtausta.

    Missä stock-tyyppisessä kilparyhmässä muuten vaaditaan vakio jouset, mutta sallitaan seetikulmien muuttaminen? :odeek:
     
  15. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Venttiilien tiiviyshän tulis tarkistaa ilman venttiilijousia, pelkällä imulla. Kyl noit erialisia järjestelmiä takuuvarmasti olis käytössä jos säännöt ne sallivat ja jos ne antavat paremman lopputuloksen. Vähän veikkaan ettei tämäkään innovaatio lähe OD:ltä käsin maailmaa valloittamaan.

    Ite sen verran inhorealisti et mikäli maailmalla on kokeiltu vaikkapa miljoonaa erilaista ratkaisua johonkin asiaan, niiin ne parhaiks osoittautuneet käytännöt ovat ne joita eniten ja parhaat käyttävät.

    Täs "uran" aikana on nähnyt lukemattomia tapauksia tyyliin "jenkit on idiootteja, ei ne mistään mitään tajuu". On keksitty ruutia uudestaan ja oltu varmoja siitä et näillä näytetään niille närhen munat. No, on kyl jäänyt aikalailla 100% näyttämättä, eikä innovaatiot ole just oman pään ulkopuolelle levinneet tai menestystä tuottaneet.

    Tällasen keskimäärästä aivottomamman on syytä vaan koittaa tehdä hyvin tai paremmin sitä mitä muut ovat tehneet, ja pitää ne isommat innovatiiviset kokeilut aikalailla minimissä.
     
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ei saa lannistaa innovaattoreita täystyrmäysrepliikeillä. Jonkun ne patentit täytyy itselleen koota. Ehkä se on tulevaisuudessa hän.

    Googlehaku "Design of an Electromagnetic Variable Valve Train with a Magnetorheological Buffer" tuottaa ykköstuloksena dokkarin, missä esitellään periaate kuin tommosen magneettisen venttiiliohjauksen voisi tehdä. Se ei välttämättä ole paras tai halvin, ja siinä on varmasti ollut haasteita. Mutta kait sillä voisi jotakin saavuttaa. Lukekoon sieltä ja selvittäköön itselleen, miks semmosia ei ole laajalti käytössä.

    Artsi. Silloin kun mulle totena tommosta piäkaupunkiseudun hyvämaineisessa kansikellarissa kerrottiin, niin tuli maininta jostakin ratasarjasta. Siis kääntyvien etupyörien autot. Onhan siinä mahdollisuuksia, jos ne kulmat on ihan samat molemmissa puolissa ja jyrkät, että vähän tarttuu kun kovaa lyö kiinni.
     
  17. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Asian sivusta mut just näin ja sen ainoan oikean omiin nimiin saamani patentin sain kun aikanaan viitsin puskea hommaa eteenpäin.

    Idea oli se, että mistä tahansa musiikista tai digitaalisesta sisällöstä voisi halutessaan myös maksaa, eikä vaan kopsata. Ihan tähän suuntaan maailma ei mennyt ja Spotify teki sit toteutustasolla kaiken järkevämmin musiikin alalla kuin mitä oli oma ideani.
     
  18. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Taitaa useimmiten uudet innovaatiot lähteä käytännön tarpeesta ja sehän se onkin juuri tärkeintä. Ja joskus uusi idea on jopa äärimmäisen yksinkertainen asia. Yksi esimerkki: Corvette matalana autona ei ole helpoimpia tunkattavia kotioloissa. Ihan omasta päästä hokasin että pakoputkien väliin perämöykyn alle mahtuu juuri kakkosnelosen pätkä pystyyn, sen jälkeen erikoismatalan Bahcon tunkilla koko takapää oli ylös nostettuna minuutissa.
     
  19. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Joo, mä puhuinkin omasta puolestani, muut tehköön innovaatioden suhteen niinku hyväks näkee. Niin mäkin.

    Yleensä noi venttiilikulmamuutokset on kyllä enempi tehty siks et saadaan virtausta muutettuu. Mu ko luokan säännöt tietty olis hyvä tietää. Se et mikä sit on jonku johtopäätös syystä miks niin tehdään on toinen juttu, kuinka tieteellistä lie.
     
  20. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Juu ei kannata tehdä toisten pohdinnoista itselleen ongelmaa.

    Joku on sanonut, että maailmassa on ainakin 7 täsmälleen samannäköistä ihmistä. Voyagerin täydeltä tyyppejä, jotka näyttää ihan samalta, mut ne ei välttämättä koskaan ole siinä Voyagerissa yhtäaikaa. No näin varmaan on myös muissa suhteissa. Useampi ajattelee samoja juttuja ja joskus jopa yhtä aikaa. Tai samalla tavalla. Ennen ne ei välttämättä edes kohdanneet. Internet muutti paljon.

    Mä eilen hain tähän seetikulmaan internetin ihmemaailmasta kanssa-ajattelijain tuotoksia. Ja löytyihän niitä ainakin tuo yksi. Nuo ajatusten irtipäästöt on mulla itselläkin yleensä hiljaisina hetkinä, vaikka motskarin sarvissa suoralla tiellä, syntyneitä.

    https://www.yellowbullet.com/threads/valve-seat-angle-vs-valve-bounce.500870/

    Joku ulkomaan elävä oli pohtinut pelkillä peruskoulun fysiikan tiedoilla, miten tuo kulma jakaa voimavektorit? Ihan vaan oli ruuhkassa tullut mieleen. Kätevällä oli vissiin liikaa työkaluja, joku 906 moparin kansi ja aikaa. Teki aika näppärän kokeen 30, 45 ja 60 asteen seetikulmalla. Pudotteli venttiiliä omalla painollaan ja totesi jotakin eroa kimmoisuudessa. Noin ne ajatukset jalostuivat kokeeseen asti. Ei välttämättä hällä johtanut sen pidemmälle, mutta laittoi kuitenkin esille, jotta joku muu voi jättää saman kokeilematta.

    Ei kannata käyttää tähän enemmän aikaa. Nyt tuli valmiiksi ainakin mun osalta. Mulla kun ei ole sorvia, eikä muitakaan venttiilityökaluja. Eikä edes niin raikasta moottoria, etteivätkö perinteiset ratkaisut olisi olleet riittäviä.
     

Kerro tästä muillekin!