nokka-akselin sisäänajo

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Anonymous, 23.7.2005.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    tuli tehtyä koneremontti,nyt on kone paikallaan nesteet ja öljyt sisässä.pyörittelin öljynpaineet koneeseen ja nytte sitte olis totuuden hetket käsillä,eka käynnistys ja nokka-akselin sisäänajo.paljonko pitää olla kierroksia ja kuinka kauan nokkaa pitää käyttää sisään :eek: kysymyksessä on foordin kasi :oops:
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    2000 rpm 15 minuuttia 8)
     
  3. SamiL

    SamiL Gearhead

    Siinä sitä tuppaakin olemaan ihmettelemistä, jos on tehnyt täyden koneremontin: Nokka-akselin ja nostajien sisäänkäyttö vaatisi huudattamista kierroksilla ja taas männänrenkaiden yms. kannalta se ei ole oikein hyvä.
     
  4. fairlane

    fairlane Gearhead

    ja sit kannatta noita lämpöjä tarkkailla,tuppaa lämpiään tossa sisään ajossa rempatut koneet.ja vaikka kaikki tekee oikeen niin silti voi nokka mennä sileeksi.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest



    Kyllä jos kaiken tekee oikein ja uusilla osilla niin jossain on kyllä vikaa pahasti jos nokka menee sileeks sisänajossa.
     
  6. Roadmaster

    Roadmaster 3rd gear

    Tutut amerikan gurut sanoo, että nokan sisäänajossa on tärkeää sen pitkäikäisyyden kannalta käyttää yksiaste SAE 30 öljyä ja GM:n Engine Oil Supplementia.
     
    xarper tykkää tästä.
  7. rocketman

    rocketman Gearhead

    Käynnistyksen jälkeen heti kierrokset 2000-2500rpm, minuutin - parin käytön jälkeen on jo sisäänajettu käyttöä varten - ohjeenmukainen 15min on vaan valmistajan suosittelemaa varmistelua. JOs joudut sammuttamaan kesken nokan sisäänajon, niin jatka seuraavalla käynnistyksellä siitä mihin jäit. Tärkeää on kasatessa huolellinen ja riittävä asennusvoitelu nostajille ja nokalle.

    KÄytännössä oon joku 4-5min sisäänajanut paikallaan, tehnyt sytkä yms säädöt ja eikun radalle :D
     
    xarper ja Seevu tykkäävät tästä.
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    jepulis :D lähden tästä kohta käyttelemään konetta.öljyt shellin 10w30 on jo sisässä,pyörittelin eilen koe luontosesti öljynpaineet,kone pyörii hyvin ilman tulppia,kasaus vaiheessa laakereihin pantiin vain öljyä,ei stp:ä nokkaan pantiin sen mukana tulleet rasvat,kone kasattiin puhtaana tarvittavia momentteja ja välyksiä noudattaen.männät oli mielestäni aika raakaa tekoa joten viimeistelin niistä kaikki terävät särmät viilalla ja hienojakoisella hiomapaperilla,jokainen sylinteri on porattu erikseen mitaten ja laskien välys siihen kuuluvasta männästä joten kaiken pitäisi olla kunnossa 8) :-? kerron sitten mikä on lopputulos :wink:
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    no joo nokka olis sitten ajettu sisään,eikä mitään komplikaatioita.käytin konetta 2500rpm 12min ö-paineet kohdallaan ja alipaineet 20 elohopeatuumaa,eikä viisari värise yhtään 8) joten kiitokset fairlanelle hyvistä kansista 8)
     
  10. wolfman

    wolfman Gearhead

    Mitäs minä tein sitten väärin kun yks nostaja nakuttaa edelleen? Paikallaan uusi nokka, nostajat sekä uudet laakerit. Kone mopar 318.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    ajoitko nokkaa sisään 2000-2500rpm onko esisäädöt oikein,onko ö-paineet kohdallaan,käytitkö stp-liimaa öljyn joukossa/ kasaus voitelussa :eek: minä en käyttänyt tuossa foordissa muutakuin nokkarasvaa ja 10w30 öljyä siinä ainakin sisäänajo onnistui ja koneella on ajettu viikko, ei komplikaatioita :wink:
     
  12. wolfman

    wolfman Gearhead

    Nokkaa sisäänajettu n 20 min 2000-3000 rinkiä. Nokassa molyrasvat ja 10 w30 öljyt. Kaikki muuten ok mutta yks nakuttaa terävästi.
     
  13. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Ja nokan sisäänajon jälkeen sitten öljyjen ja suodattimen vaihto. Samaten seossuhdetta kannattais ainakin uudella koneella vähän rikastaa, on vähän luonnotonta huudattaa sitä ilman kuormaa maksimialipaineilla parikymmentä minsaa, voipi syntyä lämpövä. Toi molyrasva tukkii suodattimen. Ei kai tossa nakutustapauksessa auta kun tutkia, ja sitten hutkia. Koettaa selvittää mikä se on niistä joka ääntä pitää, ja sitten alkaa kattelee minkä takia.
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Minä ainakin luotan siihen kokemukseen nokan sisäänajon suhteen, että
    yksiasteöljyä (20W tai 30W) ja lisäainetta (GM EOS tai Stp) moottoriin. Parasta olisi öljy, joka ei ole pesevää, kun ei siellä moottorissa mitään pestävää ole tässä vaiheessa, muuta kuin kenties ne nokassa olevat molyrasvat. Lisäksi voitelun varmistamiseksi litra tai pari ylimääräistä öljyä nokan sisäänajon ajaksi.
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    varmasti litra öljyä ylimääräistä ei ole pahitteeksi,sylintereiden ja mäntien kannaltakaan.taitas olla synteettinen kaikkein huonoin valinta :-? onko nämä enempi chevyn ongelmia :odroll:
     
  16. fairlane

    fairlane Gearhead

    mulla meni joskus compcamssin xe sarjan nokka paskaksi heti sisään ajon jälkeen rupes naputtaan ja sit olikin jo yksi pakonokka pyöree ja nostajan pohja kupilla,ilmeisesti nostaja ei lähteny pyöriin vaikka mielestäni tein kaikki taiteen ja tieteen sääntöjen mukaan . nooh uus samanlainen nokka sisään , uudet oljyt ja putsarit ja sisään ajo ja sit pelas.se nokka voi mennä tossa sisään ajossa paskaksi vaikka kuinka tekis kaikki hienosti.
     
    xarper tykkää tästä.
  17. laitinen88

    laitinen88 2nd gear

    Itse tuli ajettua myös compin nokka sisään ohjeita käyttäen ja yksi pakonokkahan siellä sileäksi silti meni
     
    xarper tykkää tästä.
  18. speedy

    speedy Gearhead

    Oon suosiolla hoonannut nopeasti pallohoonilla nostajareijät, niin että nostaja varmasti liukuu koloonsa.
     
    Muokattu: 19.1.2020
  19. xarper

    xarper Gearhead

    Eikä taida olla nykyään edes harvinaista että noi Compin XE nokat menee sileeks jo sisäänajossakin. Mikä lie sit syy kun aika tiuhaan saa lukea tuosta asiasta aina millon missäkin.
     
  20. speedy

    speedy Gearhead

    No ei jos laatu on sitä, mitä saman valmistajan nostajissa. No kuitenkin nokkakeskusteluissa tunnutaan suositeltavan, että laita nyt se compin xe, (vaikka vaihtoehtoja löytyy) :D
     
    Muokattu: 19.1.2020

Kerro tästä muillekin!