Nokka-akselin valinta 305:een

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Anssi, 12.12.2003.

  1. Anssi

    Anssi Gearhead

    Cobra-replikan koneremontti parhaillaan käynnissä ja pitäisi valkata sopivan räyhäkäs nokka-akseli. Kun itse en ole asiantuntija tuolla alueella, niin kysytäänpä täältä, jos jengillä olisi hyviä vinkkejä!

    Eli kone on siis Chevyn 305 joka on porattu .030 ylikokoon. Kannet ovat valunumeroltaan 376450. Venat: 1.84/1.5 ja palotilat 58 tai 60cc. Puristussuhde noin 9.3:1. Kannet on portattu ja pitäis virrata kohtalaisesti.

    Imusarja on GM:n alumiininen kaksitaso ja sen päällä nelikurkkuinen rokkiorkesteri. Nämä saattavat vaihtua yksitasoimariin ja ruiskuun. Pakosarjat ovat Flowtechin Blockhuggerit ja niiden jatkona tuplaputket yksillä läpivirtauspöntöillä.

    Auto painaa noin 1000 kg ja perävälitys 2.73:1. Välitys vaihtunee vähän tiheämpään (ehkä 3.42:1).

    Nykyinen nokka on Sealed Powerin cs274:
    i260/p271, 0.5 nostolla i194/p203, overlap 43ast ja nostot i0.390/p0.409

    Olen yrittänyt sorvata Dyno2000 -ohjelmalla jonkinlaista nokkaa ja yksi ehdokas olisi tällainen Competition Cams'in nokka (Summit: CCA-12-211-2): Mainosasteet i270/p270, 0.5 nostolla i224/p224 ja nostot i0.470/p0.470. Saiskohan olla vielä rajumpi?

    Tehohuippu saa olla aika korkealla, kunhan alapään vääntö ei ihan kokonaan katoa. Autohan on kevyt ja luonteeseen sopii koneen kierrättäminen. Tyhjäkäyntikin saa olla aika räyhäkäs. Nyt ei haeta sivistynyttä käyntiä, vaan TEHOA :smile: Niinjoo, sanotaan nyt vielä, että tarkoitus olisi pysyä noissa hydraulisissa nostajissa ihan kustannussyistä.. Kovasti olisin kiitollinen, jos joku osaisi antaa vinkkiä valintaan!
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

  3. ido59

    ido59 Gearhead

    >285-290 asteet

    Mainostetut asteet kertovat nokka-akselista nykypäivänä yhtä paljon kuin tarjahalonen. "290 asteisia" nokkia on markkinoilla, jotka ovat 3500+rpm race-nokkia tai mietoja katunokkia, riippuen nokan profiilista. Siksi onkin viksumpaa puhua asteista vain @050" nostolla.


    Mainitsemallesi tiuhemmalle perävälitykselle se 224@050 on aivan passeli. 273'lla saattaa tuntua hieman nuhaiselta alhaalla.

    Valitse joku nykyaikainen nenu 220-230@.050" imuasteita.
     
  4. jaszu

    jaszu Gearhead

    Tuossahan nuo tärkeimmät jo tulikin, turbiini olis tosiaan hyvä olla vakiota "löysempi". Kevyt kärry kyllä auttaa tuohon kummasti.

    Tämä vaatii jo n.4:n välityksen ja n.3500rpm limpun.
    http://www.hioutput.com/tech/400hp/400hp.html
     
  5. ido59

    ido59 Gearhead

    Mainostetut asteet -käsitteellä tarkoitetaan yleensä nokka-akselin @.000"- .005" nostoa = perinteinen tapa puhua "300 asteisista" nokista. Nykyaikaiset nokkaprofiilit ovat jyrkempiä, agressiivisemmilla rampeilla, toiset enemmän ja toiset vähemmän, jolloin "vanha" mittaustapa ei YKSIN kerro juuri mitään nokan käyttöominaisuuksista.

    tässä vain minun €.02


    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: ido59 2003-12-12 18:22 ]</font>
     
  6. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Eihän tavikset ja maalaiset niinkuin minä ymmärrä muuta kun kantapäätä?? Mutta niinkuin oli juttua silloin tosta nokasta, niin mulla välähti yks helvetin hyvä vaihtoehto. Crane on tehny vielä pari vuotta sitten legendaarisen 350hp 327:n kopionokkaa. Siinä on .50 222@222 astetta ja jo tyhjäkäynti tolla nokalla ja peltisatseilla saa jotain mahan alapuolelta hereille? Sitä vois ehkä huijata Rhoads tai vastaavilla "vuotavilla" nostajilla niin sais vähän alas voimaa lisää. Nokan namböörd on 967601. Sitä kannattaa harkita!!
     
  7. Anssi

    Anssi Gearhead

    Ilmeisesti mä en ole ollut ihan hukassa tuon nokan suhteen, kun näitä vastauksia lukee. Tuo ehdottamasi nokka on numeroiden valossa hyvin samankaltainen tuon katsomani Competition Cams'in nokan (Summit: CCA-12-211-2) kanssa. Tuossa CCA:ssa tosin on nostot ja @050" asteet ihan pikkuisen isommat. Tiedä sitten, että millaiset erot nenien profiileissa on... Noi Rhoadsin nostajat vois kyllä olla asiallinen ratkaisu alapään vääntöongelman eliminoimiseksi.
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Aivan maksimi asteet 0.050" nostolla 220
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Vaikka olis kuinka hyvin portatut kannet, ne tuskin virtaa yli 6000rpm kovinkaan hyvin, nokan mainoskierrosluku 2000-5500rpm vois olla hyvä, 305:ssa se olis varmaan noin 2500-6000.
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kun nyt annoit näinkin tarkan lukeman, niin osaat varmaan kertoa sille vähintään yhtä tarkan perustelun?
     
  11. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Toi compin nokka mitä ehdotit vaikutti tosi mukavalta sbc400 koneessa jonka perässä oli thm 350 vakio turpaanilla ja 3,08 välityksellä. Autoni on aika kevyt, n.1300kg. Tyhjäkäynti vapaalla 700r/min ja vaihde päällä 550r/min ja alipaineet n.15 inshg. Vääntää tukevasti heti 2000r/min. Perä olis saanut olla ehkä pitempikin kun tuo 3,08. Antaisin suositukset tästä nokasta muuten mutta tyhjäkäynti ehkä liiankin hyvä(tasainen) sun käyttötarkoitukseen.
     

Kerro tästä muillekin!