nokkaa budjetti sbm strokeriin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja slant, 6.12.2009.

  1. slant

    slant Gearhead

    360 kunnostus lipesi stroker projektiksi. Alakerta: eagle valuakseli 4" iskulla, eagle i beam veivit, kb 745 .030"takomannät. Tasapainotettu RP:ssä. Kannet on 360 vakiokannet 1.88 / 1.6 venttiilein.. Tällaiset oli valmiina täysin kunnostettuina, alukannet olis tietysti hyvät mutta nyt ei ole varaa niihin. Portata noita voisi, tosin kokemusta ei ole ja venttiilityö tosiaan tehty jo aiemmin... Puristussuhde 9,3:1.
    Pakosarjoiksi tulee 360 a body valusarjat tai shorty peltisarjat, 2,5" tuplaputkisto.

    Tavoite on saada ala- ja keskikierroksilla hyvin vääntävä kone, pidemmän reissun voisi joskus heittää. Kadunmiehen kiihdytyspäiviä kummenpia kisoja ei varmaan tällä autolla ajeta. Kaasuunvastaavuus ja hyvät ajofiilikset tärkeintä..Eihän se haittaa jos toimis yläkierroksillakin, mutta nuo kannet taitaa sen jo estää.

    Konee tulee -73 4d darttiin. Laatikko tf 999 vakioturbiinilla, 3.55 välitys, vaihtunee 3.23:een. 26,5" korkeat takanakit jos sillä tässä merkitystä.

    Kahta vaihtoehtoa olen pohtinut, lunati voodoo 262 (60402) ja comp cams xe 268. Noi on aika lähellä toisiaan, suurin ero lie että ekalla dynaaminen puristussuhde on n. 8.7, jälkimmäisellä 7.8. Kumpihan toimis paremmin?

    Vai olisko joku muu parempi? Kansista tiedän että ne on ahtaat 408:lle, mutta näillä nyt mennään.
     
  2. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Noista se isompi. Ite lähtisin vieläkin isommaks, eli vakka compin XE HL 275 Tosin voi olla vähän liikaa noille kansille, mut joka tapauksessa enempi asteita. Toi 4" isku kyllä pitää holen siitä alaväännöstä ja keskialueesta. Toisaalta taas toi paoko-osasto ilemisesti jää vähän ahtaaks noilla suunnitelmilla, mut voimaa ei tuu ilman kärsää!
     
  3. slant

    slant Gearhead

    Uskaltaiskohan ton nokan kanssa käyttää näitä venttiilin jousia?

    Tämmöset Canen jouset olis hyllyssä (single w/damper).

    Seat Pressure @ Installed Height 113 lbs. @ 1.600
    Open Pressure and Height 280 lbs. @ 1.150
    Coil Bind 1.000
    Average Spring Rate 412 lbs./in.
    Maximum Net Lift 0.565

    Comp suosittelee tuplajousia:
    115 @ 1.700
    336 @ 1.150
    1.020
    402

    Budjettiehto täyttyis ja toi nokka olis varmaan sellainen että jos myöhemmin vaihtaa alukannet se vois riittää.

    Jos vaikka laittais rajoittajan 5000 rpm tähän rautakansiversioon...?
    :-?
     
  4. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    kyll mä luulen, et noi välttäis. En uko, että tehoalue muutenkaan menee yli 5000:n
     
  5. ttvuori

    ttvuori 3rd gear

    Tässä mainos:

    http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic ... highlight=

    Tuo on asteiltaan aikalailla sama kun toi HL275 ja tehty myöskin mopsin .904" nostajalle. Nostoa tosin reilusti vähemmän. Ite hankin ton nokan nimenomaan HL275 sijaan ettei mee jousien aukipaineet ihan hirmusiksi.

    Tietty jos ei oo säädettäviä vippoja tulossa, niin nuo nostajat ei oikeen vastaa tarkotustaan. Vähä kikkailuksi menee jos alkaa tangoilla noita preloadeja passaamaan...
     
  6. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Mun kokemuksen mukaan mopsi ei oo "oikeesta" preloadista kovinkaan tarkka. Nostajissa on about 7mm säätövaraa ja se riittää, että preloadia ontai et ei ainakaan oo välystä. Sit jos mennään kovempin nokkiin ni yläkierroskia voi löytää vähän lisää laittamalla preloadin nollaan, mut muuten ei oo käytännössä mitään vaikutusta suorituskykyyn onko sitä milli vai kolme milliä.
     
  7. ttvuori

    ttvuori 3rd gear

    Tossa on ne compin "pro magnum" nostajat joissa se preloadi pitäis ainakin valmistajan mukaan olla aikalailla nollassa. Ei oo kylläkään tullu kokeiltua toimiiko ne vaikka preloadia ois vähän reilumminkin.
     
  8. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Ne pro magnumit on ainaki muuten fiksummat nostajat ku saman merkin high energyt. Itellä tosin kokemusta vaan bb:n kanssa mutta kai ne samantapasta tavaraa silti on.

    Hi energyt poksahtelee ku sienet sateella 5000rpm jälkeen :D
     
  9. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Mulla olis muuten joutilaana yks setti moapr perfin hydynostajia isolohkoon, "vanhaa kunnon hyvää laatua" ennen Johnson liftersin konkkaa. Samaten löytyis ARPin veivipultit, molemmat sais sopivasti.
     
  10. slant

    slant Gearhead

    Tuli mieleen voisiko vuotavilla nostajilla " helpottaa " tota vähän epäsopivien venttiilijousten kuormitusta. Eli jos laittais compin xe hl 275 nokan ja em cranen jouset`? Alakierroksilla jouset pääsis helpommalla? Vai hyödytön sijoitus?
     
  11. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    ^Näkisin niin että jousten riittämättömyys tulee esille vasta korkeemmilla kierroksilla ja siten pienten kierrosten helppaus ei asiaa auttais mitenkään.
     
  12. ttvuori

    ttvuori 3rd gear

    En laittais vuotavia nostajia.
    Jousissahan ei ole muuta vikaa kun että ne on hiukan liian lyhyet, kun muistaakseni noissa on kannen ja retkun välissä jotakuinkin 1.65" (Siis mun kansissa oli. Riippuen tietty koneistuksista venttileistä ja retainereista niin voihan ne poiketa tosta melko paljonkin...)
    Shimmaat jouset tohon 1.60" pituuteen, että siellä tosiaan ois 113 lbs seetillä. Musta sais olla enemmänkin mutta tulee toi coil bindi ja aika lähelle jos vielä lyhyemmäksi shimmaa. Spring ratehan noissa on aikalailla sama kun noissa mitä compcams suosittelee, joten ei ne jouset sinällään pielessä ole. Aukipaineet noilla tulee varmaan olemaan jotain 310-340 ja coil bindiin jäis varaa sen 0.07". Joku viisaampi varmaan kertoo josko ne uskaltaisi shimmata vielä aavistuksen tosta lyhyemmäksi.

    Mulla oli ton PP280H:n kanssa jotakuinkin 130lbs seetillä ja 320lbs auki (taulukon mukaan, ei mitattu) ja se sekosi jossain 6200rpm. Eiköhän tohonkin ny uskaltais laittaa ainakin 5500rpm rajottajan :rotfl: .

    Retainerin ja venttiilinohjaimen (ohjainkumin) väli kannattaa noilla nostoilla kattoa tarkkaan.
     

Kerro tästä muillekin!