Nopeampi ohjaus Impala 1963?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja Seevu, 26.6.2018.

  1. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Mulla on Impalassa alkuperäinen tehostettu ohjaus. Simpukan välityssuhde lienee 22:1 tai 24:1. Rattia saa keikuttaa siis.
    Onko joku toteuttanut autoonsa nopeampaa ohjausta? Raidetankosylinterin poisto ja vaikka 605 tilalle? Tai jopa raidetanko-ohjaus?
     
  2. Turnn

    Turnn Gearhead

    Laitoin -75 camaroon uudemman Iroc z:n nopeamman simpukan (alle 3 kierr.).Tuli kyllä toisin jämäkkä ja tunnokas.
     
    xarper tykkää tästä.
  3. rb

    rb Double Gearhead

  4. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    En olisi itse uskonut, että tykästyn tohon alkuperäseen. Vaatii vaan ratinkäyttöön eri "moodin". Pyörittelee sormella puolasta.
     
    rane58 tykkää tästä.
  5. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Muokattu: 29.6.2018
  6. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Veroa menee 25 pinnaa.. Eihän tuo ole edes paha hinta. :eek:
    Siis suhteellisesti ajateltuna! Ihan vitun kallista on tavaran tuominen EU:n sisälle.:mad:
     
  7. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    ... ja tariffit vaan nousee kun kauppasotaa virittelevät viisauksissaan :p
     
  8. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    En ole hommanut nopeita ohjaushimmeleitä, vaan koittanut saada alkuperäistä ohjausta kevyeksi. Tässä vaiheessa ohjauksessa on vanhaa tasapainoventtiili (control valve), raidetangon päät (paikallaan olevat vaikuttavat välyksettömiltä) ja tehostimen pumppu.

    Onko noissa pumppujen "tehoissa" eroja? Koneenahan on caddyn 500 ja pumppu ilmeisesti myös cadillacin. Hihnapyörä näyttää samalta, kuin Impalan omassa tehostimessa (tarkistan kaverilta vielä alkup. halkaisijan). Osaako joku guru kertoa pumppujen kiinnityksien eroista? Nettikuvissa kovasti näyttävät samanlaisilta.
     
  9. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Sekö ei sit ole kevyt?
    Kyllä GM on aikas pitkälti käyttäny ihan samaa pumppua, hihnapyörän koko saattaa muuttua.
     
  10. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Ei oo kevyt ei.
     
  11. 3964

    3964 3rd gear

    Pumppujen paineissa on eroa ainakin hammastangon ja simpukan välillä.sitä painetta pystyy ns.säätämään sieltä painelähdön alta prikka virityksillä.entäs pyörän kulmat jos on saatu jollain konstilla kunnon casterit ohjaus jäykistyy ja keskittää rajusti.
     
  12. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Pyörän kulmat on säädetty ihan roplaamolla. Luotan siihen, että osasivat hommansa. Caster oli hiukan pielessä. Ohjaus ei palauta kunnolla loppuun saakka. Renkaat Nankang 205/60-15.

    Prikkahommeli pitääkin testata. Nesteenä muuten ihan PSF Motonetista.
     
  13. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Siihen ohjauspainevenaan katse sit. Se melko pitkälti määrää homman, jos pumpun paine vaan on kunnossa. Jos sinne venaan on esim. kovettunu vanhat rasvat, niin sen liike tahmaa ja rajoittuu ja tehostus katoaa. Kone kun ei ole käynnissä, niin pistät kaverin kääntelemään rattia. Sen ohjauspainevenan kara, eli siis sektorivarren pää pitäs liikkua aika herkästi ennen ku centerlinkki alkaa liikkua. Oon kyllä joskus takavuosina tavannu sellasenkin, jossa muka väljän takia oli kirrattu se vena liikkumattomaksi...
     
  14. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Okei testataanpa tuokin. Kiitos Jussi. Toinen korjattu venttiili mulla on jo odottamassa. Tää paikallaan oleva kyllä vastaa säätöihin rivakasti, kun keula on ilmassa, kone käynnissä ja ohjauksen tasapainoa säätää.
     
  15. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Noniin.. "Korjattu" (juu tein itte) venttiili kävi paikoillaan ja päästi nesteet pihalle, joten vanha vaihtui vielä takaisin ja purin/kokosin venttiilin kertaalleen ja tällä kertaa shop manualin, en korjaussarjan ohjeen mukaan. Venttiili sai jäädä odottamaan pöydälle, kun kokeiltiin tehdaskorjatulla pumpulla.

    Pumpun vaihto, ilmaus ja testiajo. Alku sujui mukavasti, mutta toisessa risteyksessä tehostus oli hävinnyt. Kotiin ja vanha pumppu paikoilleen, koska se sentään toimi. No eipä sitten toiminutkaan enää?!? Ainoat syyt jotka keksin tähän hätään ovat jumittava venttiili (liikkui moitteetta, kun laitoin paikoilleen), likaa järjestelmässä TAI paikallisen liikkeen myymä Gulf ATF A (for transmission and ps). Jotenkin epäilen tätä litkua. Voisiko se olla ratkaiseva, koska tehostus todellakin hävisi ihan kokonaan. Ja muuten ohjauksen ollessa ääriasennossa ei tehostin enää "jurise" normaalisti.
     
  16. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Paineventtiili otettu uudelleen auki ja putsattu. Tsekattu, että liikkuu. Järjestelmässä PSF. Keula ilmassa ja rattia käännellessä ohjaus kevyt. Kun koneen käynnistää, ohjaus tuntuu raskaammalle. Ilmaa tuntuu pulputtavan jatkuvasti, vaikka ohjausta on käännelty varmaan kymmeniä minuutteja. Ei vuotoja. Letkujen päät manuaalin mukaisissa asennoissa. Järjestelmä virtaa kyllä läpi, kun paluuletkun laitoin kanisteriin, niin säiliö tyhjeni ja kannu täyttyi. Eli mitä vi**ua seuraavaksi? Lisää ilmaamista? RedLinen PSF odottaa sisään kaatoa, kunhan halvemmalla litkulla (jolla se ennen toimi) tehostus alkaa pelittämään.
     
  17. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Lisää ilmausta ja aina hetki odottelua, että vaahto lasehtii. Näin yrittäisin alkuun ainakin.
     
  18. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Pumppu purettu ja kasattu. Ei painetta. Vena vaihdettu uuteen ja säiliössä helvetillinen pärskiminen. Hermo mennyt lopullisesti ja kanssaharrastajan kanssa sovittu kaupat nopeasta simpukkatehostinsetistä :D
     
  19. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kovin impulsiivi tyyppi. Vihanhallintakurssille... :)
     
    Seevu tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!