North No Prep?

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja superbird, 23.11.2019.

  1. superbird

    superbird Gearhead

    Mickey Thompson 32x17.50 renkaassa on kulutuspinta 14.4 leveä, niin aika paljon merkintä ja todellisuus heittää. Samansuuntaista muissa leveyksissä ja merkeissä.
     
  2. raceman

    raceman 3rd gear

    Drag sliksi taitaa ilmoittaa koon pinnan leveyden mukaan
     
  3. raceman

    raceman 3rd gear

    Joo. Hoosierin 29*13,5 renkaassa on kulutuspinta 11"
     
  4. raceman

    raceman 3rd gear

    Oma mielipide tuohon small tire DOT rengaskokoon. Laittaisin 13,5" maksimi, siinä on pinnan leveys 11".
    Taitaa jenkkiläki pojat ajaa 10,5" pinnalla small tire luokassa?
     
  5. GS

    GS Gearhead

    Näin se menee lajin emämaan säännöissä (mikäli kilpailunjärjestäjä ei halua tästä poiketa ja sallia pikkurenkaisiin myös nämä ”medium” renkaat):

    28x10.5 / 275/60 ja pienempi = Small Tires

    29.5x10.5 /315 / 325 ei W = Medium Tires

    Näitä isommat tai W = Big Tires
     
  6. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Gearhead

    Toi rengaskokomerkintä olisi siitä hyvä ettei tartte mittailla. Ja radiaalin kulutuspinnan tarkka mittailu on aika hankalaa ellei mahdotonta.

    Välikoon eli ton mediumin rengaskoolle ei liene suomen automäärillä oman luokan tarvetta?
     
    jariha ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  7. GS

    GS Gearhead

    Kaikki kulutuspintojen mittailu kuuluu tähän sarjaan: Korruptoituneet säännöt joita voidaan paikan päällä tulkita miten halutaan kun ollaan rajoilla.
    ”Medium tire” luokkaahan ei ole jenkeissäkään olemassa, mutta Small Tire luokkia voidaan ajattaa myös tässä ”medium” rengaskoossa mikäli kilpailun järjestäjä näin ennakkoilmoittautumisessa kaikelle kansalle kertoo.
    Muussa tapauksessa tuo 28x10.5 / 275/60 ja pienempi = on Small Tire perusolettama.
     
  8. raceman

    raceman 3rd gear

    Eikös tuo 28*10,5 ole drag sliksi ja tuo 10,5" on kulutuspinnan leveys
     
  9. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Gearhead

    Tämähän kuulostaa varsin järkevältä ja lisää varmasti kuljettajien mielenkiintoa tulla ajamaan.
     
    Mikkis ja jariha tykkäävät tästä.
  10. GS

    GS Gearhead

    Kyllä, mutta nämä rengasmerkinnät ovat aina nimellismittoja, jolloin niiden leveys voi vaihdella erityisesti katurenkaissa paljonkin.
    Slikseissä ollaan lähempänä totuutta, mutta eri valmistajilla leveydet hieman vaihtelee.
    Ainoa asia mihin rajanveto kuitenkin käytännlssä voidaan vetää, on renkaassa oleva leveysmerkintä, koska eksakti kulutuspinnan leveyden mittaus on mahdoton.
    Toisaalta, millään millien kanssa piperryksellä ei muutoinkaan ole todellista merkitystä, koska muut asiat vaikuttavat paljon enemmän.
     
  11. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Ameriikan ihmemaassa tos rengasasiassa on ainakin kahta käytäntöä. Siellä pääsääntöisesti ajetaan slikseillä ja pikkurengas on useimmiten joko 10.5" rätti tai 275 leveä radiaali. Usein myös korkeus on rajoitettu. Joko noudatetaan renkaan kylkimerkintää tai sitten mitattua kulutuspinnan leveyttä.

    Radialeissa koko yleensä ilmoitetaan renkaan kokonaisleveytenä jollain tietyllä vanneleveydellä ja vanneleveyttä muuttamalla voidaan joihinkin asioihin vaikuttaa. Jos mitataan kulutuspintaa, niin rengasmerkinnöillä ei tietenkään ole väliä. Silloin usein käytetään "sorvattua" rengasta, joissa kulutuspinta on tehty jollain paineella ja vanteella oikean levyiseksi.

    Sit jos käytetään rengaskokoa, niin aivan oma lukunsa ovat W-merkinnällä olevat, jotka todellisuudessa ovat leveämpiä ja myös korkeampia kuin numerot renkaan kyljessä.

    Jos ootte noteeranneet, niin ameriikan jenkeissä useimmiten ajellaan kalliilla ja painavalla bead lock vanteella, ja käyttää niitä jokunen Suomessakin. Se ei suinkaan siellä välttämättä johdu siitä et ne vaaditaan säännöissä, vaan siitä et käytetään "ylileveitä" vanteita. 275 renkaassa normi on 10", mut monet käyttävät 12" leveetä. 10.5" renkaalla 14" vanne ei ole mitenkään poikkeuksellinen, ja leveämpikin on. Suomessahan niit käytetään muutamaa poikkeusta lukuunottamatta siks ku ne on "makeita" ja jenkitkin niitä käyttää, mut välttämättä ei oo oivallettu miksi.

    Mut niin tai näin, ni me ollaan Suomessa eikä näköpiirissä oo ihan heti virtuaalihemmoja lukuunottamatta tapauksia mis tarvis noit mitenkään NASA-mielellä miettiä. Keep it simple stupid, renkaan kylkimerkintä on helppo todentaa katsastuksessa.

    Ja vaikka joku yrittäis vähän huijatakin ni varsin epätodennäköistä et sillä ratkaisevaa etua sais muuten kuin henkisesti. Niil ihan laillisillakin renkailla jenkeissä ajetaan niin kovaa et täällä ei kukaan tuu vetämään näis sarjoissa edes liki.
     
    chevy 2, cutlass cruiser ja three hundred tykkäävät tästä.
  12. Blower334

    Blower334 1st gear

     
  13. Blower334

    Blower334 1st gear

    275 radialeilla ja 10.5 ajetaan jenkeissä 3 puolelle. Jokainen voi mielessään miettiä et suomen ennätys on td autolla matala 4 sekunnin aika. Putkirunkosella autolla. Ei taida samoihin aikoihin pääset suomessa koskaan

    Taso on "vähän" toista jenkeissä
     
    Muokattu: 5.12.2019
    three hundred tykkää tästä.
  14. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Joo. Yks pitkäaikanen tuttu joka menehty tos pari vuotta takaperin ajeli 90-luvun lopulla Plymouth GTX:llä joka oli ihan normikorinen, iso auto, 10.5" luokassa. Veti silloin 1.17 6 jalkasen sillä, autossa massaa eikä motissa voimaa. Silloin ihmetytti kyllä helvetinkin taajaan et miten toi voi olla mahdollista, ku ite veteli jotain 1.5 lukemia. Vähän ennen menehtymistään sydäriin oli ollu testailemassa, nyt 275 radialeilla ja autona 80-luvun G-body, eikä ollu viel ihan tyytyväinen 60 jalkasiin, olikohan 1.06 luokkaa, mut 200 metrin vauhti oli kuulemma ok, jotain 200. Siis mailia.
     
    chevy 2 ja Herje tykkäävät tästä.
  15. raceman

    raceman 3rd gear

    Miten ois? Kun meillä nyt sattuu olemaan luokka niin sanotuille oikeille katuautoille ja oikeille normi katurenkaille jo WCS cupissa true street. Kynnyshän on sinne varsin matala. Mun mielestä sinne pitää nämä halukkaat ja uudet kuskit mukaan lähteä,että saadaan uutta verta kehiin. Eipä siellä viime kesänä tungosta ollu.
    Nyt tähän North no prep asiaan. Pitäsköhän meille köyhille järjestää 2 luokkaa??
    Vapaasti hengittävät ja ahdetut autot, että saatais jotain tasavertaisuutta tähän hommaan. Itsellä ei ainakaan ole varaa ajaa noita isojen poikien kisoja(FHRA)
     
    hantta tykkää tästä.
  16. superbird

    superbird Gearhead

    Odotin kyllä west costin true streetille enemmän osallistujia, toivottavasti osallistujat löytää luokan tulevana kesänä. Eipä tuosta helpompaa enää kisaamisesta saa.

    NNP:in kaksi luokkaa true steeetin lisäksi vai true steet pelkästään WCSCiin? Riittääkö autot jos ahdetut ja ahtamattomat erilleen? Olen kyllä yllättynyt jos kumpaankin lähemmäs kymmenen löytyisi.
     
    chevy 2, Herje ja xarper tykkäävät tästä.
  17. xarper

    xarper Gearhead

    Mitäs tuolla WCSC truu striittiin vaaditaan? Muutokset otteessa ja vyöt jonkilaiset? Ahtimet sallittuja?
    Vois vakavasti harkita vaikka, jottai o pakko päästä ajaa tolla mooppaarilla enskesänä, muutakin ku matka-ajoo.
     
    Herje tykkää tästä.
  18. Jarde1

    Jarde1 Gearhead

    xarper tykkää tästä.
  19. raceman

    raceman 3rd gear

    Mun mielestä riittää jos True street löytyy jo WCS cupista, ei siellä ollu autoja paljoa, mistäs niitä löytyis tähänkään NNP :n?
    En sitte tiedä löytyiskö noihin vapari tai ahdetut luokkiinkaan tarpeeks autoja.
    Mutta jos olis suhteelisen vapaat säännöt.
    esim.
    joskus tieliikkenteeseen hyväksytty auto(ei putkirunkoja)
    Ei leimapakkoa
    renkaat:Malli ja koko vapaa
    Ahdin luokassa myös ilokaasu sallittu
     

Kerro tästä muillekin!