Nostalgiamoottoristen katukiihdytyskisat

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja 46Juippi, 30.1.2003.

  1. 46Juippi

    46Juippi 1st gear

    Tuli mieleen noiden ruotsalaisten rodien kiihdyttelyt noilla "bus rodeilla" - aika tunnelmallisen oloista puuhaa!
    Oisko Suomessa kiinnostusta ja riittävästi kalustoa järjestää esim. Hyvinkään kisojen yhteyteen oma luokka vanhalle kalustolle, jonka ainoa sääntö olisi että moottori pitää olla vaikkapa ennen vuotta 1954 valmistettu?
    Fordin lättäpäitä tästä maasta ainakin löytyy. Mielessäni olisi ihan leikkimielistä hauskanpitoa, ilman mitään virallisia palkintoja.
     
  2. f-85

    f-85 Gearhead

    Jos auto ois tehty ennen vuotta 54, vois olla enenpi rautaa radalla.
     
  3. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    On joko Kiikalassa tai Hyvinkäällä ollut rodi luokka. Eipä tuolla hirveesti tungosta ollut, eikä ainuttakaan vanhalla tekniikalla olevaa laitetta.
     
  4. lake ender

    lake ender Gearhead

    Toivottavasti vielä 2010 järjestetään Hyvinkään kisoja että ehtii mukaan :smile:
     
  5. 46Juippi

    46Juippi 1st gear

    En tarkoittanut rodiluokkaa, vaan luokkaa jossa ajetaan muilla kuin Chevyn pikkulohkoilla, eli niillä moottoreilla jotka on nostettu pois uudemman tekniikan tieltä - lättäpäitä, suoria kutosia ja kaseja, early hemejä ja niin eespäin. Jos katuautossaan ei sellaista myllyä ole, niin vois vaikka kasata vanhoista ylijäämäosista (kuten siitä hylätystä mosasta) sellaisen katsastamattoman rottarodin, ihan hauskanpitoa varten. Tai sitten vois osallistua vaikka 100% museoautolla. Mielessä kajastaa hiukan sellaiset naapurimaan mäkikisaa varten kasatut autot.
     
  6. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    No niin tämähän alkaa kuullostamaan hyvältä. En ole turhaan heitellyt ilmaan nostalgialinkkejä... Vielä kun porukat alkaa tilailemaan Hop-Up:ia, Mag-Netoa ja Rolls&Pleatsia, niin eiköhän me tänne Suomeenkin jotain saada...

    Ja tuohon alkuperäiseen kysymykseen 46Juipille: Loistava idea, mutta ei varmaan vielä löydy tarpeeksi kalustoa. Raumalla on yksi vanha nostalgiadragsteri, mutta on nyt kesken projektina. Itselläni on kyllä tarkoitus täydentää tätä "busrod"-kantaa...
     
  7. HEPCAT

    HEPCAT 3rd gear

    JEEEES!!!Tosi hyvä että on muitakin jotka diggaa tota "ruotsin mallia" noissa erilaisissa tilaisuuksissa. Ei auton tarvii olla välttämättä kilvissä että sillä voi ajaa... Oma laiska Letukka on ainakin viivalla jos jossainpäin Suomea ajetaan "Nostalgia Drag:ia"!!! Olispa vielä köyhällä opiskelijalla varaa rakentaa oma "OUTLAW-RODI"!!!
     
  8. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Joo, kyllä mä oivalsin mitä ajoit takaa. Tollanen luokka kuitenkin oli, eikä siinä ollut ajamassa yhtään tollasta vekotinta jota tarkotit, eikä paljon muitakaan. Mä oon ihan varma, että jos niitä halukkaita on, niin ei kun yhteyttä kisajärjestäjiin; kyllä teille luokka tehdään kunhan on takuita, että autoja tulee kanssa. Ja streetmania sun muuta pääsee ajamaan kyllä siinä missä muillakin vehkeillä. Toi Ruotsin touhu on kyllä ihan makeeta sinänsä, mutta meillä Suomessa on pidetty kuitenkin mm. turvallisuusmääräyksistä kiinni enkä usko, että niistä tingitään vaikka olis kuinka puskavekotinta. Ehkä sitä sitten voi järjestää ihan ite jonkun villin tapahtuman tollasille jos mielenkiintoa piisaa.
     
  9. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Onhan tasta ollut joskus mainintaa mutta kerrotaan viela. Englannissa on pari kertaa vuodessa Street Rod Drags jossa yhtena luokkana on Flathead Meltdown. Saannot ovat yksinkertaiset: pelien taytyy olla tieliinkenteeseen katsastettuja (joka ei ole aivan mahdottoman vaikea vaatimus) ja venttiilien pitaa olla kannessa. Ja siinapa se. Kori siis saa olla lasikuitua eika auton tarvitse olla edes Ford, jossakin kisassa oli kiihdyttamassa esim Hudson Hornet.
    Varia loytyy ja luokka on yleison ehdoton suosikki. Taalla aktiivisesti kisaavia autoja on kymmenkunta + sitten joka kisassa sitten muutama extra, 16 kaavio joskus tayttyy, joskus ei.
    Nuo ajot jarjestaan "kadunmiehn kiihdytyspaivat"-tyylisessa tapahtumassa jossa taas tyyli on
    - auton pitaa olla vanhempi kuin 1982 (unless radical)
    - ei takamoottoridragsteita
    Kaytannossa radalla on ihan mita tahansa nostalgisista vanhoista metanoliputkista 70-luvun street-autoihin. Siis semmoista kalustoa joilla ei enaa EM-mitteloissa parjattaisi ja kun taalla on harrastettu Dragt Racingia viimeisen 40 vuoden ajan niin sita sitten on. Niille on vain keksitty "omia" luokkia kuten esimerkiksi Outlaw Anglias, saantona taitaa vain olla etta kopan taytyy olla 50-luvun Angliasta/Prefectista. Viela varikkaampi oli Supercharged Outlaws, vanhoja metanolikilpureita. Huh!
    Noiden lisaksi lahtoja on ajamassa joka kerta ihkaoikeita, "vakavia" nopeita laitteita joita testataan.
    Summa summarum: parhaita drag-taphtumia joissa olen ollut! Ihastuttavan rela meininki, ei kaavioita muilla kuin flathead-hepuilla vaan kaveripiirissa jutskailua ja valilla kaluston kokeilua. Hauska katsoa kun esim nostalgista etumoottoridragsteria fiksataan nurmella teltan vieressa ja se sitten tyonnetaan sillointalloin ihan harrastemielessa lahtojonoon. Sitapaitsi samassa yhteydessa on rodikokoontuminen eika taatusti montaa autoa ole joita ei ihan vahan kokeiltaisi kelloa vastaan, esimerkkina viime vuonna Hesan nayttelyssakin ollut vihrea Early-hemilla varustettu -32 Roadster manuaalilla jota sitten ihan oikeast poljettiin.
    Mutta onnistuisiko moinen Suomessa? Jaa-a, eipa taitaisi olla riittavasti kalustoa. Olisin onnellinen jos olisin vaarassa...
     
  10. Kasi-Pasi

    Kasi-Pasi Gearhead

    Joo, kyllä nostalgiakiihdyttelylle varmasti kysyntää olisi, jos kalustoa vain löytyisi. Tuntuu toi kuume kyllä tarttuneen aika moneen tässäkin maassa (eikä varmaan vähiten PRIMERin ansiosta), eli ihme on, ellei muutaman vuoden kuluttua kisojakin pystyttäisi järkkäämään. Tosin ainahan virallisella taholla törmätään turvallisuusmääräyksiin jne., mutta eikös ne skabat aika usein muuallakin ole outlaw-touhuja...? Kunhan Olssi on kustomoitu, niin katse suunnataan täälläkin iäkkäämpään kalustoon. Eikös joka hepulla pidä olla fifties-kemppi ja nostalgiahäksätin...?
     
  11. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Siihen pyritään! :grin:
     
  12. JanneK

    JanneK 3rd gear

    Taitaa Englannissa leima irrota vähän helpommin kuin esim. Suomessa.

    Mutta kyllä joo muakin kiinnostaa tommonen nostalgiakisahomma. Asiameininki!
     
  13. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Niin tekee juu - rodeissa esim taitaa olla suurinpiirtein ainoana kriteerina etta pitaa olla lokasuojat. Etta esimerkiksi remmiahtimet eivat ole laisinkaan harvinaisia ja niita nakee vaikka T-Bucketeissa. Paitsi etta monet ovat vaan for show mutta kylla niita go-autojakin sitten on. Mutta tuota nostalgiakiihdyttelyahan ei tehda oikeastaan vauhdin vaan tunteen vuoksi...
     
  14. 660

    660 1st gear

    säännöt: tekniikka 55 tai vanhempi kaikki muu vapaata (kunhan turvallista) vois olla mielenkiintoista muillekki kun yleisölle. niitä viritelmiä lähtis katsoon kauempaakin
     
  15. 4dFunClub

    4dFunClub 1st gear

    Tää on taas tätä suomalaista virallista meininkiä. Perustetaan kerho nostalgia-flathead-racers ja oma luokka pitää tietenkin olla. Miksei voi vaan lähteä mihin hyvänsä kisaan kaverin kanssa ajamaan jollain vessalla? Kaikissa Utin kisoissa käyneenä voin todeta, että luvattoman moni rod/kustom/siipijenkki/mobilisti jätti koko kisat väliin, "kun siellä on vaan niitä hemi-Cudia". Rohkeasti mukaan, oli siellä pellin alla sitten isolohko ja pumppu tai lättäpääkutonen. Aurinkoinen päivä muiden autohörhöjen kanssa ja saa aikakortin bilikalle. Ja illalla bileet. Mikäs sen hienompaa.
     
  16. pas2

    pas2 Gearhead

    CLIP>Englannissa on pari kertaa vuodessa Street Rod Drags jossa yhtena luokkana on Flathead Meltdown. Saannot ovat yksinkertaiset: pelien taytyy olla tieliinkenteeseen katsastettuja (joka ei ole aivan mahdottoman vaikea vaatimus) ja venttiilien pitaa olla kannessa. Ja siinapa se.<CLIP

    Flatheadissa ei tietääkseni ole kansiventtiilejä :smile:
     
  17. 46Juippi

    46Juippi 1st gear

    Tää ei oo mitään suomalaista virallista meininkiä, vaan kyse on siitä että ei ole paljon fiilistä kiihdytellä nostalgiavehkeellä, kun viereisellä radalla on tuo hemicuda putket auki, slicksit alla ja verenmaku suussa. Ei tässä välttämättä mtään omaa luokkaa tarvita. Jos vaikka onnistuis silleen että ajetaan pikkulohkoluokassa tai streetmanissa, mutta järjestetään line-up siten että samanhenkiset autot pääsevät samaan aikaan viivalle.

    Käyn joka kesä kokeilemassa omaa veekasicobraani kisassa tai parissa, ihan omaksi huvikseni putket kiinni ja katurenkailla. On se silti aina kivempaa jos vieressä sattuu olemaan suht tasaväkinen auto.

    Nostalgiamoottorihommassa on kyse nimenomaan harrastamisesta ja fiilistelystä, ei kilpailemisesta veren maku suussa. Olis kiva kuunnella joskus urku auki tällaisia "vaihtoehtoisia" moottoreita.
     
  18. HEPCAT

    HEPCAT 3rd gear

    Lukekaa uusin Rolls and Pleats!! Siinä on kiihdyttelykuvia Saksasta. Aika makeet puitteet ajella, vanha hylätty? lentokenttä ja iso halli missä illalla bileet. Ja kaikki autot mahtu sisälle illalla. Lähetys lipulla ja ajat käsiotolla!!! Mistäpä Suomesta vastaava paikka???!!
     
  19. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Heikki taisi tarkoittaa, että venttiilit ei saa olla kannessa...?

    Tuo Saksan kisapaikka näytti tosiaan upealta, mikähän porukka tuollaista alkaisi järjestämään tänne meille. Kiinnostus on varmaan kasvussa. Ei Saksassakaan vielä näyttänyt olevan kovinkaan paljon juuri ko. kalustoa, mutta noilla tapahtumilla sitä saadaan! Näkeehän sen Ruotsin A-Bombers-jutusta.
     
  20. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Hups, ihan totta = venttilien pitaa nimenomaan olla lohkossa. Oli muuten tapahtumasta maininta uusimmassa Classic & Sportscar -lehdessakin, joku mobiiliaija uhoaa tulevansa ensi kesana nayttamaan flatheadisella Allardilla mallia. Mielenkiintoista...
     

Kerro tästä muillekin!