Nostopisteet saksinostimella

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja vwg4, 28.9.2020.

  1. vwg4

    vwg4 1st gear

    Stenhoj saksinostin ja 2gen Firebird.

    Mites ootta rungotonta/unibody jenkkejä Saksinostimella nostellut? helmat 'ainoastaan tarjolla'

    normaalisti suositellaan nostopisteet edessä apurungosta, takana Jousien runkokiinnikkeistä.
    Saksinostimen kanssa edessä apurunko tulee saksien väliin, tai ainakin hyvin laidalle. Takana ei yllä Jousien runkokiinnikkeisiin. ts. jos samoja nostopisteitä haluaa käyttää - pitää värkätä metalliprofiilista nostoapurunko.
     
  2. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Yleisesti helmat kestänyt tasaisen noston kumipaloilla tai jos epäillyttää niin helman mittainen lankku. (Ei kumminkaan muovihelmoista)
     
  3. fmila

    fmila Gearhead

    Laitat lavat tarpeeksi lähelle toisiaan niin, että riittää just apurungon alle edestä. Eikö sun mallissa ole liukuvaa "jatkopalaa" toisessa päässä nostimen lavoja?? Meillä on "italiaanosaksi" tallissa ja sillä on nostettu sekä 1st ja 2nd gen F-bodeja ja muitakin vehkeitä.

    t. AM
     
  4. vwg4

    vwg4 1st gear

    Lavat lähelle toki olisi vaihtoehto. Tai olisi ollut ;)

    Nostin on pieneen talliin rakennusvaiheessa optimoitu, ts nostin on lattiaan upotettu. Nosturin asennusohjeen mukaan laitettu. lavojen siirto toki onnistuis upotuksessakin kun keskeltä auki, pitäs vaan rälläköidä pultit lattiasta ja ropata uudestaan...

    Tässä nosturissa oli nostettavat ajosilta läpät millä jatkuu, mut ite en kyl niiden varaan uskaltaisi perääkään laittaa.
     
  5. vwg4

    vwg4 1st gear

    Helmoista en niinkään oo huolissaan, ne on terveet eli uusattu.

    Enemmän huolettaa apurungon kiinnityspisteet koriin(, terveet on nämäkin). Kone keulalla ja apurunko vipuvartena - onko riski että nitkahtaa korista?

    Jos vertaa "nykyautoon", jossa etuaisat on kiinteät ja sisälokasuojat tukena, etukehto kiinni edestä ja takaa. Samanlaista vipuvartta jne ei tule
     
  6. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Mä olen käyttänyt saksinostimen päällä joskus poikittain kahta 100x50x5 teräsputki palkkia. Ne tukevoittaa nostinta ja antaa lisää pelivaraa autoa nostettaessa. Joissain korjauksissa ne on kyllä tiellä.
     
  7. fmila

    fmila Gearhead

    Meidän saksi ei oo kiinni lattiassa lainkaan, sen vuoksi sitä voi tarvittaessa siirtää (ja on siirretykin). Sitä on koitettu horjuttaa monin vipuvarsin, mutta ei ole tasapaino järkkynyt, vaan on tukevasti pysynyt pystyssä. Ainoa pulma tulee vastaan kun yrittää ajaa takaveto jenkkiä etuperin nosturille. Silloin pyrkii lavat liukumaan lattiaa pitkin "karkuun". Takaperin päälle ajettaessa ei ongelmia, eikä etuvetosten kanssa etuperin. Tämä johtuu pitkälti lyhyistä ja jyrkistä rampeista, jotka ovat vain nosturissa kiinni tapeilla. Harkinnassa on niiden jatkaminen/loiventaminen. Myös tallin mataluus rajoittaa nostokorkeutta, joka samalla rajoittaa pulttaamattoman nosturin keikahdusmahdollisuutta. Toki joka kerta teemme heilutus kokeen ennen auton alle menoa.

    t. AM

    ps. Mites jos jätät toisen lavan pultattuna paikoilleen ja irroitat vain toisen ja jätät irralleen mahdollista siirron tarvetta varten?? Ei pitäisi silloinkaan päästä kaatumaan, ellei ole kuormitukset aivan tolkuttomassa epätasapainossa. Mutta en yllytä tähän mitenkään, vain oman harkinnan kautta ja pyydä joku ammattilainen vielä tarkastamaan lopputulos ennen käyttöä.
     
    Muokattu: 29.9.2020
  8. tapio.t

    tapio.t 3rd gear

    Oon nostellu helmoista ilman ongelmia. Etenkin jos sulla on keulan pellit kiinni niin ne tukee myös. On kyllä tullut kokeiltua myös ilman keulapeltejä ja isolohkon kanssa
     
    vwg4 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!