Novan p-a mittarin kytkentä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja shr1, 17.9.2018.

  1. shr1

    shr1 Gearhead

    Laittelin Autometerin fuel level-mittarin autoon, kun alkuperäisessä ei oo näkyny elonmerkkejä sinä aikana, minkä tuo on mulla ollut. Vituikshan tuo tais mennä.

    Tarkistin tankin anturilta tulevan piuhan, tumman ruskea on ja samaa väriä oleva löytyi mittariston lähettyviltä takaa tulevan johtosarjan kampaliittimestä. Yleismittarilla molemmista päistä kontakti ja piippas, eli yhteys on takaa eteen, hyvä homma. Johto poikki tuon kampaliittimen juuresta ja siitä uudelle mittarille ohjeiden mukaan. 20 litraa bensaa tankkiin, mittari näyttää omituisen vähän, mutta liikahtaa kuitenkin. Sitten hoksasin et takapään valot on pois pelistä. No, testaan pikaisesti hyppyjohdolla tosta uudelle mittarille laittamastani johdosta siihen kampaliittimen napaan, josta olin ton piuhan katkonu, että välähtääkö takavalot.... virhe... Syttyhän ne valot, mut samalla tais kyrvähtää uus mittari. Pitäs kai hiukan ajatella, ennenku tekee pikatestejä.

    Onko tässä nyt puuhaillu joku aiemmista omistajista noita sähköjä uuteen uskoon, kun ei kai noilla pitäs olla yhteyttä, takavaloilla ja tankin anturin johdolla?? Tutkin takapään johtosarjaa, niin anturin naru menee vähän edempänä yhdessä liittimessä samaan reikään toisen tummanruskean (oletettavasti takavalojen) kanssa. Liekö tossa syy orkkis mittarinkin rikkoutumiseen joskus aiemmin? Vai onko tässä vaan joku juju mitä en pöljänä tajua...?

    Olis tietysti pitänyt vetää anturilta uusi johto suoraan mittarille, mut eipä tullut mieleen moiset kytkennät autossa.

    Mittari jämähti täyden puolelle yli "sektorin", eli taitaa olla vainaa? Meniköhän samalla tankin anturikin hajalle...? Anturikin on uusi ja se sekä mittari on 0-90 ohm.
     
  2. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Anturi saatto mennä todennäkösemmin rikki tossa, riippuu testausajasta. Huonolla tuurilla se mittarikaan ei tykänny.
     
  3. shr1

    shr1 Gearhead

    Mittari siis näyttää nyt irrallaankin sitä yli sektorin täyttä, eli kai se on sökö sit ainakin. Anturi selvinnee kun täyttää tankin ja kytkee uuden mittarin oikein.

    Mut ei kai toi olemassa oleva/ollut kytkentä voi olla noin, että tankin anturille menee valojen kautta +12V...?
     
  4. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ei.
    Aiemminkin on ollut puhetta siitä, että mittaillessa pitää tietää, miten mitäkin voi mitata.
     
    1purehell tykkää tästä.
  5. shr1

    shr1 Gearhead

    Jep. Sitten on ohitettava toi kumma johtosarja ja vedettävä anturilta uus oma narunsa mittarille.

    Miten mittaan yleismittarilla anturin toiminnan sitä tankista purkamatta? Vähän kerrassaan ainetta tankkiin lisäämällä ja vastusarvon vaihtelua seuraamalla?
     
  6. shr1

    shr1 Gearhead

    http://www.novareference.com/manuals/Wiring/1971/71_Nova3.jpg

    Tossa kaaviossa anturin johto on tan ja menee issesseen eteen liittimelle, niinku järkeenkäypää onkin. Autossa anturilta lähtevä tosiaan brown ja naitettu muiden saman väristen kanssa kimppaan, senpä takia kontakti löytykin kampaliittimen brn nastasta. Ei pitäs luottaa alkuperäisen näköisiin johtosarjoihin....:mad:
     
  7. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Jos siitä anturista löytyy maahan nyt järkevä alueen sisässä oleva vastusarvo, niin se on luultavasti säästynyt. Eli siis alle 90 ohm. Bensaa lisäämällä arvo toki pitäs muuttua.

    Jos siitä alkuperäsestä tan värisestä johdosta haluaa varmistua, niin mitatessa päistä yhteyttä, kumpikin pää pitää olla irti, eikä siitä saa löytyä yhteyttä maahan eikä plussaan.
     
  8. shr1

    shr1 Gearhead

    Ei löydy enää minkäänlaista vastusta, eli vaihtoon meni anturi. Luultavasti se hajos jo siinä vaiheessa, kun ekan kerran kytkin valot päälle ja sinne meni suoraan +12.

    Pengoin johtosarjaa, korjailin noita vanhoja virheellisiä liitoksia oikeanlaisiksi ja kas, alkuperäinen mittari alko heräilemään! Sepä vaan verkkaisen nousun päätteeksi jäi näyttämään täyttä tankkia. Onko niin, että noin käyttäytyvä mittari kertois myös rikkinäisesti anturista, eli maadoituksen puuttumisesta...?
     
  9. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kyllä. Asian voit varmistaa laittamalla sen anturin piuhan tankin päästä maihin, sillon pitäs näytää tyhjää.
     
  10. shr1

    shr1 Gearhead

    Joo kyllä se laskee takas emptyyn, ku laittaa maihin. Hyvä et saa orkkismittarin pelaamaan, onhan toi lähes museoauto muutenkin.
     
    Jussi289 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!