Ny-ny-nykii

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja sibe70, 16.10.2006.

  1. Lata84

    Lata84 1st gear

    Vanha topikki, mutta selviskö toi vika koskaan ku oma fleetside oirii hieman saman kaltaisesti. Motti siis 4.3 v6 tbi, -91 mallin pikkari.
    Mulla siis tyhjäkäynti aaltoilee hieman, joskus enempiki, ja jos sammuu silloin niin vaikea saada käyntiin. Normaali käynnistys on silti ok, kuumana tai kylmänä. Jos paikallaan polkasee kaasua empii hieman, mutta ajossa jos painaa puolellekkin kaasulle nykii ja empii kunnes pääsee korkeemmille kierroksille, jolloin tuntuu taas vetävän. Uusilla tulpilla ajettu n. 350km ja väri vieläkin valkoinen eli laihalla tuntuu käyvän. Jakajan kannen putsasin kanssa. PA paineita en saanutkaan mitattua kun ei ollutkaan sopivia liittimiä toho putken päähän.

    Auto on seissyt ladossa seitsemän vuotta jonka jälkee on nyt vaihdettu pa- suodatin, ilmansuodatin, sytytystulpat, öljyt+suodatin ja bensat.
     
  2. Lata84

    Lata84 1st gear

    Niin joo ja imupuolen ja alipaineletkujen ohivuotoja kokeelin päästellä bräkleeniä sinne tänne koneen käydessä.
     
  3. caprice305

    caprice305 Gearhead

    Toi kaasulla rykiminen viittaa egr:ään. Voi siellä enemmänkin olla.
     
    Karpov tykkää tästä.
  4. JoRkKiS

    JoRkKiS 3rd gear

    Itse nappaisin IAC:n käteen ja putsaisin sen. Käsittääkseni sekin osaa tehdä vaikka ja mitä temppuja. Ja ollessaan vielä mekaaninen vekotin niin olis saattanut kyttyrää ottaakkin seisonnasta.
    Siis näin itse alottaisin.

    - Jussi
     
  5. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Ääni tälle. Vaikka eihän tää mitään demokratiaa ole. Vika siitä vitut piittaa.
     
    Karpov ja Pertti K tykkäävät tästä.
  6. Lata84

    Lata84 1st gear

    No joo, koetan vähä putsaa molempia jos se auttais kuhan täs vähä heräälen. Tottapuhuen en ees aatellu että tän ikäses olis ees egr:ää mutta sielä takanahan semmonen näyttää olevankin. Irrotus voi tosin jäädä ens viikonloppuun ku tarvis tiivisteet niihin mut niitä ei taia kumpaakaa löytyy hyllystä läheltä.
     
  7. Pertti K

    Pertti K Gearhead

    Joo aina pitää joku kiintiösytkähäiriö olla kumminkin. Itellä teki Typhoonissa teki vähän vastaavanlaisia oireita p@ska uusi tulpanjohtosarja. Vaihdoin sen kun etsin vikaa joka lopulta paljastui vuotavaksi imusarjan tiivisteeksi.
     
  8. Lata84

    Lata84 1st gear

    No egr:än irrotus jää ens viikkoon, siinon pinnapultit johon sopii torx lenkki ainoastaan, pieni sellainen, eikä iteltä löydy tollasta. Pitäis ne ottaa pois ettei virranjakajaa tartte ottaa ku se ei sen takii mahdu tuleen suoraa ulos. Luin sitte vikakoodit ku kuulin että ne saa ilman testerii pihalle, nii se herjaa koodia 33 joka jonkun taulukon mukaan olis MAF:ffia tai MAP:pia mut tota maffii tässä ei taia ainakaa olla, ei imutorvessa ainakaan oo.
     
  9. Lata84

    Lata84 1st gear

    No egr:rä kävi irti. Totesin että se vuotaa pakokaasuja vähän koko ajan ja samaten kello vuotaa hieman. En saanu putsattua tarpeeks, pitää kokeella laittaa sokea laippa siihen tilalle seuraavaks.

    En tiä onko luulotautii mutta se putsaus tuntu auttavan ainakin vähän, että hyvät merkit on ilmas. Tuli samalla putsattuu se IAC anturi että sekin toki saattaa vähä vaikuttaa
     
  10. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    IAC on toimilaite eikä anturi.
     
  11. JoRkKiS

    JoRkKiS 3rd gear

    Joku viisampi vois kertoo kun en enää muista tarkkaan. Seurasko TBI:kin jo egr toimintaa siten, että sokea laippakin aiheuttaa vikakoodin kun arvot ei täsmää ?
    Joku hämärä muistikuva, kun muistaakseni omastani otettiin se ohjelmallisesti pois, jotta ongelmia ei tulisi tai sitten oli vain, että halusin sen pois kun ilmapumput sun muut otin pois. Tämä oli toki 305:en, mutta tokkopa paljoa eroaa ohjaukseltaan.
     
  12. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    Hankkisin itse uuden egr venttiilin jos kyseessä on jonkunsortin moottorin tietokoneohjaus.
     
    Muokattu: 1.5.2019
  13. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Kyllä seuraa.
     
  14. Lata84

    Lata84 1st gear

    Juu anteeksi, toimilaite, pieni mutta aiheellinen korjaus. Ja juu khyyl on tarkotus uusia se, mutta paikallisen liikkeen toimitusaika oli kolme viikkoa ja auto on päivittäisessä ajossa niin saapahan aikaa kokeella putsata kunnolla tai ostaa uusi, sokealla siihen asti.

    Sokea laitettu ja just lähössä kokeelemaan miten se käyttäytyy
     
  15. Lata84

    Lata84 1st gear

    No eipä se ainakaan paremmin käyttäytyny. Ehkä jopa hieman huonommin. Pitää kokeella putsata paremmin ja uudestaan sitten
     
  16. caprice305

    caprice305 Gearhead

    Niin siis laitoit vuotavan putsattuna takas, vai tulppasit? Jos se kello vuotaa niin uutta vaan kiinni.
     
  17. Lata84

    Lata84 1st gear

    Siis aivan aluksi putsasin parhaani mukaan ja huomasin että se edelleen päästää pakokaasuja kiinniollessaan läpi hieman. Laitoin sitte takasi kiinni autoon ja auto tuntui käyttäytyvän hieman paremmin. Sen jälkeen otin sen uudestaan irti ja laitoin sokean paikalleen että saan kunnolla aikaa putsata se venttiili, kun auto on jatkuvassa ajossa. Sokealla tuntuu toimivan huonommin siis.

    Nyt ku osa on kädessä ja auto ajossa nii koetan saada vielä vaikka ultraäänipesurilla sen pitämään, jos ei saa nii uusin sen.

    Niin ja se kellovuoto, ei se vissiin vuodakkaan vaan toi mun tulppa päästi läpi. Kokeelin äske uusiks nii kyllä se sormella tuntu pitävän kyllästymiseen asti.
     
  18. Lata84

    Lata84 1st gear

    No niin putsasin Egr:än parhaani mukaan. Ihan hieman päästää vieläkin pakokaasuja läpi että pitää panna tilaukseen. Laitoin sen nyt kumminkin takasin kuriittani kokeeks jos se auttais toho alkuperäsee vaivaan. Ei auttanut...

    Tänään ennen viittä töihin olin lähdössä mutta ei meinannut tota kotipihan mäkee päästä ylös. Vaikka kierroksia nosti reilusti mutta heti ku kytkintä nostaa nii hyyty eikä jaksanu nousta tota loivaa mäkee ylähä. Noin 10 minuuttia kaasun kans kikkaalin niin sain nousemaan sen ja suoralle tielle nii sitte pääs kulkemaan. Mutta nykiminen on vaan pahentunu siinä määrin että jos pintakaasulla kokeelee ajaa nii melkoosta kengurubensaa tuntuu olevan tankissa. Olen sinne kyllä kaatanut annoksen suuttimienpuhdistusainetta mutta tokkopa se sitä aiheuttaa ku 30litraa samasta tankillisesta jo ajanut eikä se aiemmin aivan noin pahoin kyllä nyppiny.

    Tänää mittaalin ton kaasuläpän asentoanturin (TPS?) Ja läpät kiinni tasan 0.5v ja läpät auki 4.48v että ehjä tuntuu olevan. Samaten mittasin lämpötila-anturin termarin vierestä ja näytti uskottavaa lukemaa (suoraan ajosta jotai 698 ööhmiä, noin 60 astetta mittarin mukaan) tosin en tiä saako ecm lämpötiedon muualta ja mittari vaan tosta. MAP sensoria mittasin sen verran myös että sisään menee reipas 5v ja ulos 4.89v (kone ei käynnissä). Lopuksi vielä käytin jakajan kannen pois ja katoin uudestaan sisälle, ei mitää merkittävää näkynyt. Tulppien johdot myös tuntuu olevan tiukasti kiinni.

    Kuinkahan ton bensapaineen sais fiksuiten testattuu? Meinaan löytyykö läheltä sellasii liittimii että sais rosvottua haaraan mittarin ja varmistettua sen, vai onko kokeneempien mielestä väärä paikka katella tollasta vikaa?
     
    Muokattu: 6.5.2019
  19. Lata84

    Lata84 1st gear

    Ennen nukkumaan menoa menin vielä mittaamaan tota MAP sensorin jännitteitä käynnissä ja avatessa kaasuläppiä. Eli tyhjäkäynnillä näyttää 1.7v, kun painaa kaasua, se tasaisesti nousee ylemmäksi (oisko kolmeen volttiin asti) ja tipahtaa noin 1.3 volttiin heti ku alkaa hyytymään ja palaa korkealle heti ku kone alkaa ottaa taas kierroksia.

    Eikös aattelis et jos tulee tollaane hyytyminen niin Mapin jännitteen olettais nousevan ennemmin korkeammalle kuin tippuvan alas?
     
  20. caprice305

    caprice305 Gearhead

    Mikä tilanne sulla oli sen hyytymisen kanssa? Kaasuläppä auki kun hyyty? Kyllähän se alipaineita vie.... Ei taida liittyä mappi siihen, se ainakin reagoi.
     
    Gary Grand tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!