Nykii pienellä kaasulla tietyssä vauhdissa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Arkkumies, 9.6.2022.

  1. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Lisätään sen verran, että viime viikon neljä työpäivää tuotti aika tarkalleen 13L/100km kulutuksen, satasta ja kahdeksaakymppiä. Se oli ennen air bleed -kikkailua. En tiiä onko tuosta paremman haluaminen jo liikaa vaadittu, mutta @Inlinee :n Buick menee varmaan paljon vähemmällä jos ajais niinku mä.
     
  2. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Kaksi sanaa.... Ruisku :)
     
  3. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    No sillähän ne sais seokset kuntoon! Kas ku en tullut ajatelleeksi, aiku niin... maksaa rahaa :(
     
  4. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Alkaa nää olemaan yksilöitä jo iän puolesta, mm. moottorin kunto. Miten osuu välityssuhteet yms. Viime talvena vaihoin Buickkiin esim. taka-aksilaan kaiken; välityksen, laakerit, jarrut, jarrumännät, eteen kanssa uudet jarrut, jarrusatulat ja laakerit. Nekin vaikuttaa, tuo rullaa tosi hereästi.
     
  5. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Niin tosiaan taitaa joo, ameriikan foorumillakin puhuvat näistä panttereista että osa eivät pääse millään paremmaks ku 15-16 mpg (15l/100km) ja jotkut painelee 22+ mpg (10-11l/100km) moottoritievauhdeissa. Toki orkkisruiskulla, joka ei mulla halunnu toimia millään.
    Oma on 3.08 perällä, mutta ykspiippunen putkisto näissä kuulemma tuo kulutusta kummasti. Ja sit toki jos sais noi matka-ajon seokset viilailtua paremmiksi ni kai se ois jo niin hyvä ku tästä yksilöstä irtois. Orkkisruiskulla en ikinä päässy alle 15l satkulla.
    Turha tässä on kulutuksesta kitistä, varsinkin kun lambdamittarista näkee, että hieman on parantamisen varaa.
    Täytyy vaan hankkia taloudellinen käyttis. Uskoisinko myyjää joka sanoo että LT1 caprice menee matkassa 8l satkulle? o_O
     
  6. Noin pikaisesti googlattuna:

    https://www.impalassforum.com/threads/gas-mileage-of-a-lt1.247506/

    except in reality you're looking at 13 city and 20-22 hwy.

    tuo 20-22 on 10.69157 - 11.76072 litraa satasella. Minusta se kuulostaa lähempänä oikeaa, mutta asiaan vaikuttaa niin moni asia.
     
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Entistä pääministeriä siteeraten; "Puhun niin totta kuin osaan".
    Laskettelin minäkin ylipaineille laitetuin renkain kuumana kesäpäivänä mittarikahdeksaakymppiä valtatiellä ikkunat kiinni tyhjällä lavalla saaden F-150 (300 cid + c6) menemään oman matkamittarin lukemista laskien 11,9 litraa sataselle. Ei ole toista kertaa tullut ajettua samaa lukemaa. Toisaalta ei ole vienyt kuin 16,7 litraa keskimäärin alkaen puolivälistä syyskuuta 2015. Joka ainoa tankkaus on kirjattu ruutuvihkoon. 8000 km/anno ja kymmenen litraa "ylikulutusta" per sata kilsaa vrt joku fiksu nykyauto. 800 litraa bensaa vuodessa extraa joka tekee 2000 euroa, joka on 167 euroa kuussa, joka ainakin pitäisi kaivaa taskusta per kuukausi, jos mulla olisi auto, jonka arvo voi vielä laskea... numerokikkailua.
     
  8. Sulla oli joku hauska esimerkki vasta Moprin 360:n kulutuksesta..;)
     
  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kuhmoisten kukkakaupan entinen virka-auto päätyi meidän kasvavan perheemme tila-autoksi. Coronet STW vuosimallia 1976. Väri musta. Jostakin Turun suunnalta löytyi sävyyn sopiva takapenkki eläville matkalaisille poistuneen lavetin paikalta. Se oli 360 2bbl + A999 + 9,25" pitkän puoleisella välityksellä. Lodjuun oli tehtaalta laitettu löysähkö turbiini, joka mun asentaman kiekkamittarin mukaan otti 2000+++ stallia jarrua vasten.

    Bytheway kokeilut Edelbrock performerilla ja Holley 650 SB:llä ja Edelin 1406:lla tuottivat järjestään huonomman alaväännön (vähemmän stallia jarrua vastaan) joten se siitä virittelystä.

    No tuolla sit ajeltiin säännöllisesti mummolan väliä näyttämässä kasvavaa perhettä. Peräosastoon mahtui vaunut JA rattaat rintarintarinnan vain kokoon taitettuina. Kolme turvaistuinta kaikenmaailman kuormaliinavirityksillä takapenkkiin ja joskus etupenkillä keskellä oli vielä pienen piltin oma poterokin sillä lantiovyöllä kiinni.

    Mänttä-Jämsä-Lahti-Helsinki pintakaasulla 80 km/h koko matkan. Tulos 12,8 litraa sataselle.

    Mänttä-Jämsä-Lahti-Helsinki sika-ajolla ohittaen kaiken paitsi kerran sen letkan keulalla olleen poliisiauton. Keskinopeus >20 km/h enemmän ja kerran tuli ohitettua ohitettavakin, kun hän päätti lähteä ohitukseen mun ollessa jo vasemmalla kaistalla vauhdissa.

    Ja mikä oli tulos? 12,8 litraa satasella. On niin tosi kuin voi vaan olla.

    Tehtaan kirstuautoon laitettu voimapaketti ei ollut 80 vauhdissa edes stallspeedvauhdissa ja kun jouduin jonoajossa jarru-kaasu eessuntaas kiihdytyksiin, niin noin vaan kävi.

    Ympärivuotinen keskikulutus oli 23 litraa kesällä ja 24 litraa talvella, koska tosi paljon lyhyttä kaupunkiajoa.

    Mun käsityksen mukaan auton kulutus ei ollut 12 litraa vaan 24 litraa satasella vrt joku toinen, joka kertoi samanlaisen menevän 12 litraan satasella.
     
  10. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Niih, kyseinen auto joka kiinnostaa on 2.73 välillä, joten siinä on jo eroa aika moneen toiseen sämpyläschevyyn. Tossa linkissä puhuvat enimmäkseen ajelevansa 75+mph, joka on paljon kovempaa mitä ehkä itse ajaisin.

    Perhana sentään ku haluisin seuraavaan käyttikseen sopivan tasapainon fiilistä ja kohtuullista kulutusta. Neliovista takavetojenkkiä ei vaan taida alle kymmenen litran malleina...
     
  11. Muistaakseni F-bodyssa se 2.73 oli se normaalivälitys ja tiuhempaa tilattua erikseen. Luulisin, että noissa sämpylöissä on sama homma.
     
  12. Sitä Capricea sai myös tällä koneella:

    4.3 L
    L99
    The L99 4.3 L (263.1 cu in; 4,311 cc) V8, produced from 1994–1996, shared a 3.736 in (94.9 mm) cylinder bore with the 305 cu in (5.0 L) but had a 3 in (76.2 mm) stroke compared to 3.48 in (88.4 mm) of the 305 cu in (5.0 L).[42] The pistons used in the 4.3 L V8 were the same as the Vortec 5000's, but longer 5.94 in (150.9 mm) connecting rods were used to compensate for the shorter stroke. The L99 featured updated Generation II block architecture, and is externally identical to the larger 5.7 L LT1 Generation II V8. Like the LT1, it features sequential fuel injection, reverse-flow cooling with a cam-driven water pump, and an optical ignition pickup. Output is 200 hp (149 kW) and 245 lb⋅ft (332 N⋅m).
    The L99 4.3 L V8 was the base engine in 1994-1996 Chevrolet Caprice sedans, including 9C1 police package sedans, and was not available in any other vehicles. The L99's smaller displacement provided slightly better EPA fuel economy than the 5.7 L LT1, but at significantly reduced horsepower and torque levels.


    Menisköhän se?
     
  13. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    2.8 cedricci pellin alle :D
     
    Arkkumies tykkää tästä.
  14. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Mä uskoisin että alle 9 pääsee. Omalla LT1 roadmasteri sedanilla pääs 8.6l satkulle, 2.56 perällä. Ajoin 2 viikkoa kevätkelissä vantaa loimaa väliä, niin oli tuli testailtua piruuttaan kuinka pienellä pääsee. Noin 320km tuli per päivä, joka päivä tankkasin illasta ja yritin päästä seuraavana päivänä vähemmällä. Alle 10 meni heti, sit vähän hienosäätöä ajotyylliin ja niin se väheni.

    Mutta käytännössä ehkä 10l mukaan kun laskeskelee keskikulutuksen maantielle, niin ei pety niin pahasti. Ja kaasujalan mukaanhan se kulutus elää ja toki kaiken pitää olla kunnossa että menee pienellä.

    Edit: semmonen 2000 luvun chargeri hemillä menee varmasti alle kymppiin tollasilla 80-100 matkavauhdeilla, koska korotettu 5.7 hemi jeeppi meni mulla parhaimmillaan 10.6l/100km.
     
    Arkkumies tykkää tästä.
  15. hantta

    hantta Double Gearhead

    Meillä oli laatikkocaprise -89 4,3 kutosella, kkesällä, kun tuli paljon mökkimatkaa, 60 km suuntaansa, oli kulutus keskimäärin 11l/ 100 km, talvella kaupunkityömatkoilla sitten puolet tuohon lisää. Monacossa, vm.-66 oli tekniikkana 413, ja 400 isolohkot, laatikko 727 vaihtui kerran, samoin perä vaihtui ollen kokoajan liian pitkä, muistaakseni 2, 4 luokkaa, pelkästään kesäajoa, mökki ja työmatka- ajoa 9 vuoden ajan, pienin keskikulutus 24 l/100 km, kaasari 600 Holley, muitakin testattiin, jakaja Malloryn tuplakärki, joka vaihtui moppen järjettömään.
     
  16. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Fiilistä ajattelin myös laatikkovolvosta löytyvän, ainaki enemmän ku peruskinneristä. Mutta nekin syö kymmenen litraa vaikka kakslitrasellaki motilla. Ja kaikki teho puuttuu.
    LT1 capraissi sentään kulkeeki. Kai se on caprice sentään käytävä kattomassa, ei näistä haluamisista muutenkaan pääse eroon. Ei oo edes 500km edestakas :D
     
  17. CevyAntti

    CevyAntti 2nd gear

    On ruvennu tämäkin polveileen aikalailla. No oma v8, kokoa 350 cevy 600 jalakanen holley ja perä 3.08, 4 speed manuaali pienessä 2 paikkasessa kesäjenkissä. Viime kesänä juhannus reissulla 12,5 liki puhdasta maantietä ajettuna. Jos rehellisiä ollaan en harrasta ajamista. Jos harrastaisin en tosiaan olis hommannu mitään amerikkaan viittaavaa. Toki ajaminen on kivaa kun vehje pelaa.
    Joo mukavaa luettavaa tämäkin punnerrus, ohjeitakin sekaan mahtuu.
     
  18. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Rönsyilee ihan reilusti, ei mua ainakaan haittaa keskustelun aloittaneena. Vois aloittaa taas uuden käyttisjenkki- verbaalisen nahistelun jos ei muuta keksis. Tässä ollu kohtalaisen spesifisiä kysymyksiä kuitenkin.
     
  19. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Tiuha peräruuvi auttaa kummasti Kulutukseen (mittarista laskettuun)

    Omaan käyttikseen joskus tein toisinpäin kulutus lakettu kulutus nousi, mutta silti ei tarvinnu ollenkaan niin usein tankata, työmatkakin lyheni liki 10km.
     
  20. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    En uskonu myyjää, ostin silti.
    Imatra-Porvoo kotimatka taittui puolvahingossa lukemiin 8,7l/100km.
    Ei se sit vissiin puhunukaan paskaa...
    Eiköhän offtopicci voi loppua tähän.
     
    LehtinenA ja Inlinee tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!