Nykii ...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja rkr, 21.5.2010.

  1. rkr

    rkr Gearhead

    Ideoita kaivataan, elikkä puolilikireä chevyn pikkulohko (350, portatut vortecin kannet, crane HMV-272, edelbrock performer rpm + hedarit) 625cfm carterin kaasarilla + manuaali askilla. Tuppaa nykimään kun päästelee pinta kaasulla. Ajattelin että vika on sähköpuolella joten uusin virranjakajan. Auttoi jonkun verran muttei poistanut ongelmaa. Vaihdoin carterin tilalle vanhan 600cfm holleyn, ei nykinyt enää mutta tehoa uupui aikas paljon ja ei pysynyt säädöissään **skankaan vertaa. Carteri takasin 1" spacerilla ettei ilmanputsari ole liian lähellä HEI jakajaa ja nykii taas. Carter ei mitenkään näkyvästi vuoda, bensaa tosin haihtui kohokammioista kun se seisoi. Tyhjää käy nätisti, startti ongelmaa on ollut monen päivän seisonnan jälkeen. Missähän hiivatissa mahtaa olla vikaa? Uutta kaasaria jo ehdein miettimään mutta olisiko se sitten Carter vai Holley ja mikä malli? Lompakko on mulla mallia ohut joten mielellään fiksaisi tuon nykyisen Carterin toimivaksi kun sillä sutii ihan kotitarpeiksi.
     
  2. mopsiboy

    mopsiboy 3rd gear

    Oma 440 mopar nyki kun oli bensansuodatin väärinpäin.
     
  3. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    jos on jakajassa keskipakosäädin tarkista että varmasti on kunnossa,kokeile eri jousia.
     
  4. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kai sää oot sen kaasarin säätäny tuolle koneelle? Siis muutenkin, ku vaan
    vähän seosruuvista?
    Noinhan se kuulostaa laihalta. Liian vähän ennakkoa? Imuvuoto?
     
  5. rkr

    rkr Gearhead

    Bensansuodatin on oikeeta tietä.

    Sytkää itsekin epäilin ensin ja siksi vaihdoin jakajan uuteen. Jakaja on säädetty kohdilleen - 10 perusennakkoa, 20 mekaanista ja 10 vakuumia imusarjasta. Jouset vakiot, voisi ehkä kokeilla jäykempiäkin. Holleyllä nykimistä ei esiintynyt joten sytkäpuoli eliminoituu sillä.

    Nykiminen esiintyy siinä 1000-1800 kiekan välillä eli normaali kaupunkiajo kierroksilla. Isommilla kiekoilla homma toimii. Perstuntuma on niinkuin välillä saisi vähän extra bensaa tai välillä vähemmän eli niinkuin tökkäsee. Tuosta seuraa sitten semmoinen ärsyttävä heijaaminen kun koittaa ajaa tasakaasulla. Siihen kun yhdistää kovan askin ja pienen välyksen voiman siirrossa niin se on ihan v***n ärsyttävää. Tuolla kierrosalueellahan ei vaikuta suuttimet eikä sauvat koska bensa tulee pääasiassa tyhjäkäynti piirin ja transfer slotin kautta. Tyhjäkäyntiseokset on kyllä säädetty kohdilleen ihan manuaalin mukaan, itseasiassa aavistuksen rikkaammalle.

    Imu vuotoja ei pitäisi olla, kuten sanottu niin holley pelitti. On vaan vanha teivon swapistä joskus ostettu romu joka ei pysy säädöissään, eli vähän pitempään ajettaessa rupeaa rykimään ja köhimään eikä käy kunnolla tyhjää. Tarvisi varmaan uudet floatit tai syöttöventtiilit tai jotain, ei oikein jaksaisi laittaa tolkuttomasti uusia osia tuohon kun menee äkkiä lähelle uuden kaasarin hintaa.
     
  6. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    En ole Cartertuntija, mutta sanoisin, että kyllä pintakaasulla ruvetaan jo
    siirtymään osin suuttimille. Ja jos siinä tilanteessa on laihaa, niin joudut avaamaan
    kaasua lisää saadaksesi vetoa, ja siirrytään vaan enemmän suuttimille.
    Eikä se ole kierroslukuasia, vaan kaasun asento/kuormitusjuttu.
     
  7. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Kaasariongelman lisäks tulee vielä se mieleen että käytitkö imusarjan alipainetta molemmilla kaasareilla kokeiltaessa? Jos Holleyssä oli timed-portissa niin vielä noille kierroksille ennakot olis pienemmät ja siksi ei nyi kenties? Vika voi kuitenkin aivan hyvin olla seoksissakin mutta tulipa toikin mieleen. Nykiikö muuten jos irrotat ja tulppaat alipaine-ennakonsäätimen?

    Holleyn kaasariin maksaa se korjaussarja luokkaa 50€ ja siinä tulee jo aika paljon tavaraa, eli jos se muuten vaikuttaa kohtuulliselta niin voihan senkin korjata.
     
  8. rkr

    rkr Gearhead

    Laitoin carteriin ohkasemmat sauvat (alkuperäiset) ja pikaisen testikierroksen perusteella nykii. Kone tosin oli viileä eli ei ihan 100% testi. Avasin ja putsasin kammioiden venttiilit ja suotimet, ei mitään vikaa. Otin vielä tyhjäkäynnin seossäätöruuvitkin irti ja olivat ihan kunnossa. Alipaine on aina ollut imusarjasta eli läppien alta, ei siitä kaasuläppien päältä.
     

Kerro tästä muillekin!