Nykyaika ja liikennekulttuuri sekä harrasteajoneuvo.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Cocco Bill, 7.9.2024.

  1. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Olinkin unohtanut raksapakut :D Tälle on ihan oma nimityskin maailmalla. White Van Man tai White Van syndrome.
    https://www.urbandictionary.com/define.php?term=White van syndrome
     
  2. Isamu

    Isamu Gearhead

    Tällaisessa tilanteessa väläytän roikkujalle jarruvaloja, näpäytän poljinta pari kertaa jotta valot vaan vilkahtavat, mutta se ei ole jarrutsekkaus enkä hidasta siinä.
    Jos viesti ei mene perille tällä pienellä huomautuksella niin sitten saatan alkaa oikeasti hidastamaan nostamalla hieman kaasua tai jopa kevyellä jarrutuksella. Kohtuu usein alkaa valojen väläyttely ja kiroilu roikkuvassa autossa ja aivan turhaan kun liikennettä on eikä ohi pääse.
    Mulla yksi kaveri oli tällainen roikkuja ja kyydissä olo oli tosi rasittavaa, pari kertaa tästä kyselin mitä hän siitä saa kun on metrin päässä edellä ajavan puskurista, en saanu mitään järkevää vastausta, myöhemmin on kuitenkin lopettanut tämän tapansa.
     
    macce2 tykkää tästä.
  3. Itse en yleensä jaksa ottaa stressiä muiden tekemisissä, mutta tällä viikolla oli pakko ihmetellä moista raksapakua. Ajelin vasemmalla kaistalla kaupunkiliikenteessä melkein kävelyvauhtia, kun firman tarroilla varustettu Transporter väänsi väkisin samalle kaistalle oikealta kaistalta. Jouduin painamaan jarrua ja silti väliä jäi enemmänkin sen sunnuntain hesarin verran.

    Siinä vasemmalla kaistalla se Transporter ajeli 50 metriä, kunnes halusikin palata takaisin oikealle kaistalle.

    Ajelin muutama sata metriä eteen päin ja pääsin ohi tästä sankarista. Silloin oli pakko kurkata, että millainen kuski siellä on. Ei ollut suuri yllätys. Joku 30-40v aurinkolaseilla varustettu tukeva mieskuljettaja.

    Eli saatatte olla hyvinkin oikeassa tässä..
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Olen minäkin joskus, mutta yritän päästä paremmaksi. Sitä kun ei tiedä, minkä sortin häirikön kanssa on tekemisissä.

    Kännyllä osoittelu toimi hyvin. Rouva valitteli, ettei näe (kännyn läpi) vihollisen rekisteriä. Mä sen taustapeilistä näin paremmin ja luettelin videolle. Olisi ollut ihan valmista tavaraa. Mahdollisen osuman jälkeen olisin sallinut vastapuolen kertoa edeltä oman versionsa ja sitten antaisin videolta ”näin sen näin” vastineen.

    Tuttavissa on tosiaan näitä persiissä roikkujia, joiden kyydissä istuminen on työlästä. Ohituksetkin on semmosia koneen hajalle huudattamisia vaikka paikka olisi kuinka avara ja vastaantulijat puuttuvat.

    Mut kaikki ei vissiin ole saaneet autokoulussa tuohon opetusta? Mä ajoin oman korttini ajotuntien jämät jonkun ralliakin ajaneen kanssa ja ihan aitoja ohittelutilanteita kokeiltiin. Se oli kyllä hyvää opetusta silläkin uhalla, että opettajalta olisi voinut mennä luvat ja ajokortti.
     
  5. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Kaikenmoista näkemystä,kommenttia ja aatosta mitä kukin kokenut,näinhän se menee.
    Pakettiauto muutenkin kuin punainen vaate,jos henkilöauto ja varsinkin saksanseisoja tai tesla,ohi aivan pakko ja heti.
    Ei auta yhtään vaikkahan ajat samaa nopeutta kuin valtaosa muustakin kulkijoista eli lievää ylinopeutta...takapuskuriin kiinni ja vaikka sulkuviivalla ylämäessä sokkona rinnalle.

    Mitähän rekkakuskit mahtaa nähdä..huh .

    Mulla siis arkiautona pakettiauto joten senpuoleen tiedän siitäki jotain ja ajelen reippaasti kun kerta vehje kulkeekin hyvin mutten kaahaa tai omilla liikennesäännöillä.

    Samanmoinen punainen rätti on vanha amerikanlotja jostain syystä liikenteessä,silloin joskus muinoin poliisit oli varsinainen riesa pysäyttäjinä mutta ne ajat vuosikymmeniä sitten kun poliiseja vielä olikin ,samoin amerikanautojakin rutkasti joiden kunto kyseenalainen eikä ilmapiiri viranomaisten taholta suopea katsastusmiehiä myöden noin niinkuin nätisti ilmaisten..

    Politiikka ei taida enää erottua syyksi ,kommunismi ei suomea ravistele eikä vaikuta automerkkiin ellei skoodaa huomioida aatemerkiksi sukujuuriltaan kuka muistaakin tämmöisiä..tai tietää nykyjannuista.

    Kauppojen jos muidenkin nimet englantia ,kansainvälisiä hampurisketjuja ym piisaa ja englannilla kielenä pärjää mainiosti,paremmin kuin ruotsilla.

    Autoilussa huono asia jostain syystä nämä vanhat amerikanraudat,ainoastaan autoista kiinnostuneet vanhemmat miehet tai aikoinaan samoilla poluilla seikkaileet tulee muistelemaan tai kyselemään ilman kaunoja,bensapumppuhemmot eri juttu tekohauskoilla kommenteillaan hakien katsekontaktia jutunjuuren aloittamiseksi,aiheen tiedämme.

    Mites te jotka ajatte euro,japski tai itäblokin harrasteilla..miten menee tällä rintamalla vai onko vaan paksupeltiset ja -kalloiset pääosassa oudossa kultissa saada liikenneagresioita pakujen kera?

    Kyllä minä ainakin auliisti tarinoin,annan istua sisään ja pääsee kyytiinkin kunhan kysyy,mieluustikkin.
    Näin on tapahtunutkin:)
     
    Muokattu: 8.9.2024
    macce2 tykkää tästä.
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ison pakun perässä ajaessa on ainakin pari miinusta. Osa maisemista jää näkemättä ison auton takaa. Moottoripyörällä ei viitti kauaa olla moisen perässä muutenkaan, koska se kantti kertaa kantti koppa jättää pahat pyörteet ilmaan.
     
  7. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Niin, mikähän kiire nykyisin on. Tuossa kun ajeli tuota paikallisliikennettä dösällä, oli eräs paikka jossa taitavat vieläkin tehdä lämpöputkityömaata, ei ollut yksi eikä kaksi kertaa viikossa kun odottelit liikennevaloissa niin joku tollikka lähti ohittamaan letkaa. Kun se työmaa oli aika selvä ja oli vielä liikennevaloista kertovat kyltit niin pakko silti lähteä ohi. Moni joutui peruuttamaan kun alkoi vastaantulijoita ilmestyä.

    Sitten on täysin erikseen kun ei bussille anneta tilaa lähteä pysäkiltä, vaikka miten olis matkaa kun lähdet niin pitää ajaa ohi nurkat hipoen ja melkein vastaantulijaa keulaan. Kun aika monesti se bussi menee seuraavalle pysäkille, niin ei siinä ohittamisesta mitään hyödy.
     
    cdv70 tykkää tästä.
  8. AVRO

    AVRO Gearhead

    Brittipiiraita ei ole juurikaan hiostettu tai ahdisteltu normaalia enempää, noilla kesäpeleillä tullut ajeltua töihinkin aika taajaan mutta tuntuma on se että samanlaista ihmeellistä töhöilyä aika monella kanssa-autoilijalla riippumatta millä olen liikkeellä. Luulen että perus kuspäisyyden ja synnynnäisen idiotismin lisäksi tämä nykyinen hektinen meno tekee ihmisistä entistä hätäisempiä? (ja tyhmempiä)


    Kaveri ajeli aikoinaan pääkaupunkiseudulla isolla autolla ja kyllä sieltä kaikenlaista näki, tyhmää menoa ja täydellistä liikennesilmän puuttumista monella. Talouden nuori mies ajelee kans työkseen, ei kuulemma tarvi TuuJuubista katella mitään liikennesekoiluvilmejä kun päivät kattelee kuorma-auton kopista menoa. Toki siellä ylhäällä voi ottaa rauhassa, Printteripäivinä viluttaa enemmän.
     
  9. Commodåren

    Commodåren 2nd gear

    Että Itävalta-Unkarin kaksoismonarkia olikin kommunistinen oli uutta minulle.
     
    Muokattu: 8.9.2024
  10. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Tulihan se sieltä,wise guy ja päästään palstan arkitasoon..jep,juurikin Itävalta Unkarin aikaisia skoodia tarkoitin,mitäpä muuta.Pahoittelut etten muistanut tuota,kiitos oikaisusta.
    Eikun siis kaikkien länsimaissa valmistettujen= Itävalta-Unkari skoodien omistajien mielipiteet tästä asiasta myös kernaasti,uudehkojen Tsekin tasavallan sensijaan ei kuulune enää aiheeseen ja Tsekkoslovakian jätämme välistä mitättömänä ajanjaksona.
     
    Muokattu: 8.9.2024
  11. hartsa69

    hartsa69 Double Gearhead

    Poikkeus "valkoinen paku" -sääntöön tapahtui tänään, eli hemmo viittilöi vuoroani odotellessa että mee vaan. Halusi syystä tai toisesta päästää risteyksestä siltatyömaan "jonoon". En ees huomannut ennenkö apukuski kysyi mitä se tuo tuolla viittoo. Mutta näin se parhaimmillaan toimii.

    Mikkeli-Juva välillä kyllä oranssinpunaisella BMW-katumaasturilla se 100 ei tietenkään riittänyt, mutta se on sen oma asia.

    Niin ja kai tuon Jeepin voi mieltää jo harrasteajoneuvoksi, aiheen otsikkoon liittyen..
     
  12. Megabo

    Megabo 1st gear

    Jenkkirauta on suomalaisille niin tuntematon elvistelylaite ettei niillä saa kuin kysymyksiä "moniko litraanen moottori" ja "riittääkö 30l satasella". Ja räkänokat haastamassa diisselipemareilla joka risteyksessä. Mahtaako se viha jenkkiautoihin johtua jostain alemmuuden tunteesta kun se oma osamaksu-Q7 näyttääkin säälittävältä oikean auton rinnalla.
     
  13. lintta88

    lintta88 2nd gear

    Aina joku roikkuu puskurissa :odeek:
    Aina joku haluaa näyttää et toiseksi jäät ja varmaan saavat hyvät naurun täi häpeän ellei ohi pääsekkään liikkenne valoista :rotfl:
    Tappo ohituksia ja ohi vaikka väkisin.
    Parkkipaikkoilla ei anneta tilaa vaan ajetaan kiinni puskurissa käännä siinä sitten ruutuun ku vaatii lentokentån kokosen alueen kääntyäkseen.
    Reippaamin ajessa aina joku provosoituu ja on pakko näyttää miten bemmi kulkee :D
     
    macce2 tykkää tästä.
  14. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Lähellä oltiin kuitenkin, vuonna 1919 Unkarissa oli kommunistinen kokeilu muutaman kuukauden ajan. Kokeilu tosin meni vituksi.

    https://fi.wikipedia.org/wiki/Unkarin_neuvostotasavalta
     
    macce2 ja Commodåren tykkäävät tästä.
  15. 1320

    1320 Gearhead

    Mä olen ajellut kaikki ajot vuosien ajan '60-'70 luvun kalustolla, eikä mulla varsinaisesti mitään ongelmaa ole ollut kunhan ei itse töhöile mitään. Toki joskus näkyy kaikenlaisia ihme suorittajia, mutta tuskinpa niillä ja omalla ajokilla on mitään yhteistä...

    Mutta senverran täytyy sanoa, että nyt kun tein viimeisen kolmen viikon aikana Ramblerilla pikku Roadtripin Etelä-Saksaan (kilsoja tuli 4484 km), niin sen huomaa, että Saksalaiset kanssa-autoilijat kunnioittaa vanhalla autolla liikkuvia ihan eri tavalla.
    Paras esimerkki on moottoritiellä, jos ohitat esimerkiksi kuorma-auton ja takanatuleva nykykottero joutuu vähänkin hidastamaan vauhtiaan, niin Suomessa alkaa saman tien valoshow perässä ja torvi raikaa, tai jos ei muuta niin ainakin hiillostetaan sit aivan perässä kiinni. Saksassa en huomannut tällaista, takaa tuleva odottaa kiltisti vuoroaan ja jatkaa sitten matkaansa kun olen päässyt pois edestä.

    Sama juttu myös kaistanvaihdoissa, aika hyvin Saksalaiset antoivat tilaa Suomikilpiselle Ramblerille kun vaan laittoi vilkun päälle.


    Ja senverran pitää vielä selventää noista ohituksista, en ole todellakaan sellainen joka hinkkaa 1 kmh kovempaa kuin ohitettava auto, jolloin ohitus kestää monta kilometriä. Mutta en myöskään kokeile ajaa Ramblerilla 130 kmh lasissa edes ohitustilanteessa...
     
    macce2 ja hartsa69 tykkäävät tästä.
  16. Commodåren

    Commodåren 2nd gear

    Peter Ashington tykkää tästä.
  17. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Liikennekulttuurista. Eilispäivänä etelään päin tullessa Jämsän ja Lahden väli tuntui olevan "kuin vapautettu tilapäisesti liikennesäännöistä". Olympiavolkkareita ne pääasiassa olivat, joilla oli ohituslupa missä vaan plus vapautus nopeutusrajoituksista. Oli muutama muukin samaan kategoriaan leimautunut, joilla ei vielä ollut neljä rengasta auton logossaan, mut ajoivat kuitenkin Auto Unionin säännöilllä.

    Kuvitelma siitä, että moottoritiellä olisi jäänyt edes nuo sulkuviivat ylittelemättä, kun saa muutenkin kahta kaistaa päästää, oli väärä. Ääliömäisin suoritus oli joltakulta ohittaa kummatkin jonot kiihdyttämällä poislähtevien rampissa ohittaen samalla niin paljon kuin ehtii ja palaten sitten itse luomalleen piennarkaistalle päätiellä plus sieltä muun liikenteen sekaan. Eikä se, joka tulee 123 km/h kulkevan autoni perään - olen ohituskaistalla samaa tahtia kulkevan kaistan kanssa ja alkaa vilkutella valojaan. Sille taivuin näyttämään, miten vakionopeussäätimen saa pois päältä käsiä käyttämättä. Teslan automaattijarrut toimivat napakasti ja se auto ottikin etäisyyttä yllättävän pitkälle.

    Joku poikkeuksellisen levoton ilta oli. Jos "Lahden tiellä" on tuommoista taidan jatkossakin pysyä "Hämeenlinnan tien reitillä":
     
  18. Concarne

    Concarne Gearhead

    Ajoin Cadillacilla Kehä III:lla rajoitusten mukaan ja olympiavolkkari liimautui takapuskuriin pienentäen etäisyyden täyteen audimittaan. Ajoin liittymien kautta Masalan S-marketin parkkipaikalle ja kerrankin oli tuuri että kyseinen jonne tuli samaan paikkaan. Kävin kysymässä onko hänellä varmasti sen verran rahaa että voi ajaa noin lähellä tällaista autoa tiellä missä on peura- ja hirvivaroitus. Ei vastannut mitään vaan lähti kävelemään tiheällä askeleella kohti marketin ovea. Hölkkäsin vierellä ja kysyin vielä kuvitteleeko hän mahdollisesti että alan ajamaan ylinopeutta pelkästään sen takia että hän ei osaa ajaa autolla eikä pitää turvaväliä. Ei vastannut siihenkään.
     
    macce2, Seevu, eeko ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  19. taunusstyle

    taunusstyle Gearhead

    Ite oon pähkäilly semmosen, että nykyset premium merkit on niin sysi paskoja että on kiire päässä perille ettei hajoa välille ja ei haluta ajaa yhtään enempää mitä on pakko:D sen takia annanki kiireisimpien mennä menojaan:p
     
  20. Concarne

    Concarne Gearhead

    Edelleen tuntuu, että se vika on kuitenkin merkistä riippumatta siinä selkänojan ja ratin välissä. Omassa premium-merkkisessä käyttöautossa on sellainen toiminto ettei se edes kovin lähelle edellä ajavaa mene ilman "pakottamista" tai asetusten muuttamista jokaisella ajokerralla erikseen ja jos sellaista tekee niin ei sitä oikein auton piikkiin pysty laittamaan.
     
    MRKM tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!