Nykysytkät ja kipunavermeet

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Miguelos Poropeukalos, 25.6.2022.

  1. Välistä tulee selailtua venäläisten Secu3 -projekteja. Yleensä ne on hyvin kotikutosen oloisia. Tässä on harvinaisen nätisti tehty hukkakipinä Isuzu Trooperiin (toki tässäkin sitä kotikutoisuutta hiukan on..). Tässä muutama kuva:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  2. harrastaja

    harrastaja Gearhead

    Tuon pyörän poraukset näyttävät (silmämääräisesti kuvassa) niin epämääräisiltä, että suosittelisin roskakoria, tai siis tietysti metallinlierrätystä. Esim. isosta reiästä oikealle.

    Muutenkin pyöreän reiän (kolon) käyttämistä kannattaa välttää, koska sellainen on vielä vaativampi (tarkempi) koneistettava, kuin suora hammas.
     
  3. Mites tämä triggeröintijuttu menee;

    This article covers how to configure Megasquirt for our line of 36-1 trigger wheels. See the main Megasquirt trigger wheel page for more details on the trigger wheels, including how to install them on your car. In this article, we will use the standard orientation described in the installation guide. Here’s how many teeth the gap should be ahead of the VR sensor to use the settings in this article. You’ll notice that the settings for 4, 6, and 8 cylinder engines are the same as the settings on stock Fords.

    Number of cylinders Missing tooth location at TDC
    1 9 teeth ahead of the sensor
    2 9 teeth ahead of the sensor
    4 9 teeth ahead of the sensor
    6 6 teeth ahead of the sensor
    8 5 teeth ahead of the sensor
    12 8 teeth ahead of the sensor


    Onko nämä vain hammasmäärät vain megaruutalle vai onko sama muissakin muissakin moottorinohjauksissa 36-1 triggeripyörällä?
     
  4. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Gen 3 Hemit on 2003-2008 32 ja +2009 58
     
  5. Tarkoitin hiukan eri asiaa tällä kertaa. Tarkoitin anturin paikkaa suhteessa YKK. Siis tällä tavalla:

    [​IMG]
    Se että meneekä se noin sylinterimäärän mukaan, niin kuin edellisessä viestissä?
     
  6. Itse itselleni osittain vastaten:

    Secu3 -ohjeessa on melkein samalla tavalla:

    SECU-3 can operate using 60-2, 36-1 trigger wheels and wheels with other number of tooth. It is necessary that sensor correctly positioned relatively to trigger wheel. For example, when using 60-2 trigger wheel and 4-cylinder engine, it is recommended that at the moment of TDC of 1st cylinder 20-th tooth should pass the sensor’s core. Numeration starts from 1, counting to the opposite side relatively to the rotation (as shown on the picture, above). Software allows deviation in selecting number of teeth before TDC. In the parameters’ list, proposed to be edited in manager, there is a special option, it is named “Num. of teeth before t.d.c”.

    Still you have to remember, that the sensor installation standard was developed so that missing teeth (1 or 2 missing teeth) would pass the sensor’s core by directly at the maximal cranckshaft angular velocity, at this moment the acceleration value is minimal. Thus the maximal validity of missing teeth recognition could be reached.


    [​IMG]
    Nevertheless, if 1-st teeth of wheel is less than 70° to TDC (1-st cylinder), then engine starting time may be above by 1 stroke (firmware algorithm feature). Therefore, if it is possible, it is better when 1-st teeth is not less than 70° to TDC.
     
  7. Laitetaas samaan syssyyn 60-2 pyörän kuvakin:

    [​IMG]
     
  8. 67_Camaro

    67_Camaro 2nd gear

    Tuo artikkeli on museota ja keskittyy näköjään megaruuttaan MS1 prosalla, no on alempana MS2 prosaakin mainittuna.
    Joka tapauksessa, jenkit ovat (yrittäneet) nähtävästi rakentaa "helppoa yleispätevää" megaruuttaohjeustusta ja käyttäneet anturin paikka-asetuksia Fjoordin EDIS- systeemistä kun sekin optio on tuossa ohjeessa.

    Fjoordin EDIS sytkä (sekä moduli että hukkispuolapuola) : Koska olivat tehtaan tuotoksia niin oli tietyt fixatut positiot triggerianturille, riippuen pyttyjen määrästä. Ja myös sen takia että jos meni limp homeen, niin EDIS moduli lukitsi itsensä 10deg ennakkoon. Eli Fjoordissa sekä ECUn että EDIS modulin piti tietää tietty triggeripositio.

    Noh, jos sitten Aftermarket- ECU tukee Fjoordin EDIS- modulia, edelleen pitää käyttää Fjordin tehtaan triggeripositiota koska kommunikointi ECU:n ja EDIS- modulin välillä on vähän erikoinen....ECU ei lähetä pulssia koska pitää EDIS- modulin antaa kipunaa vaan lähettää viivesignaalin.

    Joka tapauksessa, tuo koko ohje jostain syystä oli yleistetty niin raskaasti että megaruutta samalla triggeripositiolla sopisi käyttää EDIS- modulia tai vaikka jakajaa.

    Eli, tuo Miguelossin linkittämän ohjeen oikeastaan saa heittää roskiin, varsinkin kun kyseessä museo prosaversiot megasta ja oikeastaan muutenkin. Ohjeessa liikaa jumiuduttu EDIS:n käyttöön.

    Yleisohjeena voisi heittää että suositut triggeripositiot ovat 60-90deg BTDC huitteilla, mutta ovat täysin säädettäviä ECUissa. Eli, 36-1 pyörällä kuudes-yhdeksäs piikki on anturin kohdalla kun kampura TDC:ssä. Ykköspiikkihän on eka piikki puuttuvan jälkeen.
     
  9. Kiitos! Vastauksesi vastasi mun pohdiskeluihin.
     
  10. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Puuttuvan hampaan kohtaa ei kannata asettaa lähelle yläkuolokohtaa (minkään sylinterin)
    moottorin pyörimisnopeudessa startatessa on kaikkein suurimpia yläkuolokohtien läheisyydessä, mikä vaikeuttaa puuttuvan hampaan havitsemista. Siitä tulee tuo 90 neloskoneessa kun se osuu juuri kahden ykk kohdan puoliväliin. kutosessa samasta syystä yleensä 60 ja kasissa olisi 45 mutta mitä enemmän sylintereitä sen vähemmän pyörimisnopeuteen tulee muutoksia joten ei ole enää yhtä tarkkaa. Matala puristeisessa nelosessakaan raskaalla vauhtipyörällä ei ole käytämmön väliä asennolla. Mutta heti jos alkaa olla enempi puristuksia kevyt vauhtis ja alitehoinen startti niin vaikeudet alkaa.
     

Kerro tästä muillekin!