Nyt saa ja täytyy arvostella

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja makke, 7.5.2003.

  1. makke

    makke 1st gear

    Jotenkin näytti hassulta jos en noita lokasuojia olisi muotoillut, tuntuivat minusta hiukan töksähtäviltä. No, saattaa olla että jäävätkin orkkismalliin.

    Etuoven etureunaa on pakko muotoilla jos meinaan lokasuojia muotoilla noin rajusti kuten kuvassa. Menee näet jo oven päälle jos ei ovelle mitään tee.
    Mikä vika on oven etureunan muotoilussa? Onko se liian erikoinen totuttuihin ovimalleihin nähden? Se on mallia kaappari, joten toimintaan tuo etureunan muokkaus ei vaikuta. Halusin vaan vähän erikoisemman, tais siis tulla liian erikoinen?

    Tuo ikkunankulmapointti pitää huomioida. Mutta jos nyt oikein muistan, niin tuossa onkin jo aika passelit alkujaankin. No, sen näkee sit kun työstää, niitä on näet niin helppo muokata sit kun on jo auto muuten alueella.

    Laseista tulee ilman muuta liimalasit, niin olen tehnyt kaikkiin choppaamiini. Ei sitä jaksa noiden kumitiivisteiden kanssa tuhrata enää.

    Tuulilasin upotus kyllä mahdollinen, mutta ei niin paljoa kun aion chopata. Eli upottaa voi ja pyyhkijät jemmata, mut silti tuulilasi tehtävä uusiksi.
    Alunperin lasi on yksiosainen, mutta kuvassa tein siitä kaksiosaisen, se jotenkin kiehtoo mua tässä tapauksessa.
    Tuulilasi ei ole ongelma vaikka tekee uudenkin. Itse asiassa sama koskee kaikkia laseja. Alunperin kaikki ovat ihan suoria. Se onkin sitten toinen juttu jäävätkö ne suoriksi muutosten myötä. Samapa tuo, sillä lasimuottien teko on tuttua puuhaa.
    Toki kannattaa pyrkiä suoriin, sillä silloin säästää pitkän centin (ei kuulosta niin hyvältä kuin pitkän pennin :sad: )
     
  2. Dobermann

    Dobermann Gearhead

    Heps. Touhusin vähän itsekin ja tulos on seuraava:

    Kahvalla ja ilman.

    Kahvalla näyttää ehkä paremmalta, ei tule sitä lato-efektiä.

    Tuo on nyt lähinnä sellainen kokeilu, johon laitoin muutamia ideoita:

    Maski lähes alkup. ylin ripa siirtynyt pykälän alas ja konepeitto täyttänyt välin. Ei erikoinen, mutta vähän tasapainotti?

    Sivuikkuna, aika samaa kuin muillakin mielessä? Etu oveen jätin tuuletusikkunan, kun oon tykästynyt niihin. Oven "saumaa" voisi miettiä kyllä uudestaan siellä tuularin kulmalla..

    Perään paukautin vähän virtuaali peltiä. ELi siitä tekisi yhtenäisen ison kaaren. Ei ehkä ihan niin hyvä kuin miltä kuulostaa.. Ellei sitten erilaisella kulmalla?

    Skirtsit! Nehän tuollaisessa on PAKKO olla! :smile: Tuli heti gangsterimman näköinen!. Tuota renkaan aukkoa pitäisi hieman muokata. Tuo mataluus sitten.. No, tämähän on vaan tällainen ajatus leikki. :wink:

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Dobermann 2003-05-09 08:58 ]</font>
     
  3. JouniK

    JouniK Gearhead

  4. teppo

    teppo Gearhead

     
  5. aphez

    aphez 1st gear

  6. makke

    makke 1st gear

    Jep, maskissa itsekin hain jotain tuontyylistä. Tarkoitus siis keventää keulan ilmettä, mutta mun manipulaatioon se taisi jäädä vielä normaalikorkuiseksi (- sektiointi about 10 cm).
    Ripoja lisäsin. Tässä Veloxissa nimen omaan tuo keulan ilme on mielestäni se kinkkisin, siinä on jotain sellaisia piirteitä jotka haluan hukata niin kauas kuin pippuri kasvaa. Mutta toisaalta taas jotain säilyttääkkin. Mielessä on käynyt, että jospa tekisin koko keulan uusiksi ja tekisinkin maskista taaksepäin kallistetun. Menee varmaan turhan suuritöiseksi, joten se on sitten vasta se viimeinen hätäkeino jos muu ei miellytä.

    Minäkin pidän tuuletusikkunasta. Sen jättäminen puoltaa paikkaansa kyllä. onkin sitten ihan rakentelutrendin mukaista jättääkö sen vaiko ei. Pitää siis päättä siinä vaiheessa kun pilkkoo, että tekeekö autosta custom tyylisen street rodin vaiko hi-tech tyylisen. Tuo mun manipulaatio liikkuu siellä hi-tech suuntauksen nurkilla ainakin osittain.

    Tuota mäkin jossain vaiheessa mietin, mutta hylkäsin. Ehkä siksi, että tuli mieleeni, että alkaako auto liikaa näyttää Popedalta tai PV Volvolta.
    Hyvä se on noinkin, on mulla tosiaan vaikea päättää mikä olis se luonnikkain ja mieleiseni vaihtoehto.

    Skirtsejä itsekin testailin jossain vaiheessa tuohon luomukseeni. Siihen ne ei oikein istuneet, koska luonnokseni on enemmänkin raju kuin cool. Siis onhan se tavallaan coolkin, mutta hain efektiä, että auto näyttäis kulkevan lujaa paikallaankin.
    Tuossa sinun ehdotelmassasi fenderi istuu kyllä. Fenderiä pelkään siksi hivenen, että tekeekö se kokonaisuudesta liian massiivisen oloisen? Kun tuolla perässä on nyt tuota peltiä jo aikas tavalla jo ennestäänkin?

    Hienoa, että tulee ehdotelmia ja kiva huomata että aihe jaksaa kiinnostaa.
    Kyllä varmaan näistä kaikista ehdotelmista otan vinkkejä kun alan autoa muotoilemaan. Siksi kritiikki ja ehdotukset ovatkin tarpeen. Voi näet olla, että autosta ei koskaan tule lähellekään sitä mitä olen alkujaan suunnitellut.
     
  7. makke

    makke 1st gear

    Tämäkin on hyvä, oikein hyvä. Olette kaikki saaneet tehdyksi hienoja versioita.
    Mielenkiintoista huomata se piirre, että kaikkien ehdotuksissa muutokset saataisiin aikaan varsin pienellä työllä ja silti auto muuttuisi olennaisesti alkuperäisestä.

    Näemmä monia miellyttää paljon tuo alkuperäistyylisyyden säilyttäminen ja siten autosta jäisi vielä varsin selkeästi tunnistettava. Ihan tyyliin kuten mä Pikku Vihtorini aikoinaan tein. Muokkasin autoa siten, että suurin piirtein sellaisen olis vaikka tehdas voinut joskus tehdä.

    Ehkä lähden tavoittelemaan muotoilussa liian suuria töitä ajattelematta. Sitähän tuo minun oma suunnitelmani on. Siinä on varmaan 3-5 kertainen työ verratessa näihin muihin ehdotettuihin.

    Näemmä on custom tyylisyys hyvinkin voimakkaasti teidän mieleenne.
     
  8. makke

    makke 1st gear


    Totta turiset. Itsetarkoitus tässäkään tapauksessa ei lopulta ole ollut erikoisuudentavoittelu, vaan ennemminkin toimivuus ja istuvuus. Oveahan en olisi muokannut yhtään ellen olisi noita lokasuojia venyttänyt.
    ja kun tuo venytys lokasuojien venytys tuli kuvaan tehtyä piti oveakin muotoilla. Päädyin tähän ehdotukseen enkä ollut ollenkaan varma onko suunta oikea.
    Hyvä että asiasta tulee mielipiteitä, pitää näet tarkkaan miettiä mitä tekee sit kun joskus tekee.

    Ehkä jätin tämän suunnitelman kohdalta mobilistisen minäni tyystin taka-alalle, koska se on vallalla aika usein noita pelejä muokatessani.
    Mobilistisella ajattelulla on jo toteutunut Pikku Vihtori ja Wet Dream ja tulossa on Squeezer ja Lazy Fireball.
    Ehkä tämän street rod tyylisen härvelin miettimisessä ajatus lähti sfääreihin (siksi se olikin mainittu puhekuplassa) silkasta luomisvimmasta tulevien muutostöiden määrää tyystin ajattelematta.

    Siis, nyt mun pitää pistää vaakakuppiin saavutettu tulos ja siihen panostettu työ. Tultava alas sfääreistä ja saatava nuo kaksi asiaa balanssiin. Saas nähdä pystynkö siihen vielä tällä hetkellä... ehkä onni on, että en nyt ehdi auton pilkkomista aloittamaan.
    Mutta välillä on kiva levitoida sfääreissä ja kuunnella muiden maan pinnalle palauttavia kommentteja. se on realismia. :smile:
     
  9. makke

    makke 1st gear

    Tämä 2d sedan on kyllä hyvä!
    Tällaisen saisi tehtyä uskomattoman pienin muutoksin ja silti olisi todella tyylikäs.
    Pitää pistää mieleen.
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    > Makke wrote
    > Mielenkiintoista huomata se piirre, että kaikkien ehdotuksissa muutokset
    > saataisiin aikaan varsin pienellä työllä ja silti auto muuttuisi
    > olennaisesti alkuperäisestä.


    Harmi kyllä monet noista muutoksista joita esim. itse tulin skissailleeksi kuvamanipulaatioon ovat hyvin suuritöisiä. Makuni mukaisesti keskityin (ainakin aluksi) korjailemaan lähinnä tehtaan mittasuhde- ja muotoilukompromisseja. Ajatuksena oli että korimallia tarkemmin tuntematon luulisi lopputulosta tehtaan alkuperäiseksi korimalliksi. Rankemman, rodin tai kustomin suuntaan rakennellun, Veloxista saisi kummankin todella mukavasti (suuritöisesti..)



    Muutokset jotka kuvamanipulaatioon tein:

    Ovimuutokset:

    - takaovien ovekahvojen poisto
    - B-pilarin siirto 4d -> 2d kohtaan
    - takaovien lyhennys ja "hitsaus" osaksi koria
    - etuovien pidennys kaksiovisiin mittoihin
    - etuoven etureunan siirto taaksepäin cabriolet (ei oikein roadster tai convertible) tyyppiseksi tuuletusikkunaan loppuvaksi ->
    - oven A-pilarin liittäminen kiinteäksi osaksi katon A-pilaria
    - ovet säilytettiin tuuletusikkunasta huolimatta kaapparimallisina -> minusta epätavallisen hauska sellaisena
    - muutos tolpasta hard topiksi (itse pitäisin kallistetusta tai jopa suorasta tolpasta ehkä hooteetä enemmän, tai sitten esim. rotta-Willys 3w coupe tai 1946-1948 US-GM 5w coupe simulointi) koska ymmärsin sen olevan mahdollisena toivottavana muutosajatuksena Veloxin kohdalla

    Korimuutokset:

    - koko korin (korikehikko, ovet, konepelti, takaluukku) sectionointi parilla, kolmella tuumalla
    - takaluukun aukeamisen muuttaminen sivulinjassa pahasti näkyvästä ison luukun linjat rikkovasta saumasta johtuen pienemmäksi ja litteämmänsi takaluukunkanneksi (klassinen ns. pancaked joka yleisemmin tehdään kylläkin konepeltiin)
    - taka-akselin siirto (+pyöränkotelot, takaloksut ym...) 60's "Factory Experimental Funny Car-paikasta" taaemmaksi C-pilarin keskelle (jenkki-korimalleissa vieläkin taaempana, tahdoin korissa säilyvän kuitenkin englantilais-saksalaiset eurooppalaiset muotoilulinjat)
    - takalokasuojien levitys
    - takalokasuojien lyhennys takapäästään muhkeamman peräosan saavuttamiseksi
    - takalokasuojien korotus pyöränaukon ja loksyn yöäosan välisellä palalla (takapyöränaukkoa olisi pitänyt myös nostaa ylemmäs)

    - etuakselin siirto eteenpäin (=jos olis runko niin sen jatkaminen tuliseinän kohdasta) pidemmän keulan rakentamiseksi
    - etulokasuojissa pidennys jakautuu sekä pyöränaukon etupuolelle että takapuolelle
    - etupuskurin kulmapalojen jatkaminen vastaamaan pidentynyttä keulanylitystä
    - astinlautojen levennys vastaamaan levennettyjä takalokasuojia


    Kattomuutokset:

    - katon lievä lasku takareunastaan enemmän kuin etureunasta
    - tuulilasin yläreunan peltikehyksen lasku samalle korkeudelle sivuikkuna-aukkojen kanssa
    - C-pilarin siirto eteenpäin
    - C-pilarin kulman kallistaminen hieman luiskemmaksi
    - C-pilarin leventäminen (ettei prewar-postwar design-experimentin ht-aukko näyttäisi suhteettoman suurelta korimallin muuhun kokoon nähden)
    - C-pilarin tippalistan siirto tolppalevennyksen mukana


    ...siinäpä nuo virtuaalisesti peltiä "hieman" helpommin toteutettavissa olevat "tehtaan kompromissi- mittavirhekorjaukset" tulivatkin...

    Korjaillun lopputuloksen oli tarkoitus olla "museokatsastettavissa" ennen varsinaisten harrastemuutosten aloittamista. Mielestä hyvän "lähtödesignin" tulisi "tarpeellisten ja välttämättömien" :smile: korjausten jälkeen näyttää siltä ettei autolle ole vielä ehditty tehdä oikein mitään.

    Tuostahan voisi sitten jo lähteä kustomoimaan (ht?) tai roddaamaan (ei ht, katto lyhyemmäksi tai pidemmäksi) rankemmallakin kädellä.

    Muotoilututkielma-ajatuksena oli tsekata vakiona roddarin näkökulmasta "jännän" näköisen korimallin potentiaali mukavannäköiseksi euro-rodiksi (tai kustomiksi). Ja löytyihän sitä potentiaalia mielestäni kovastikin! Kuten lähes kaikista (vanhoista) erikoisemmista korimalleista joita rakentajat eivät heti tule mieltäneeksi potentiaalisiksi roddaus- tai kustomointikohteisi.

    "Harmillisena" yhteenvetona on vain todettava että monesti vähän muutellun näköinen muuteltu korimalli (tarkoituksellisesti usein) saattaa olla niin valtavan koripeltityömaan lopputulos ettei niitä kaikkia "tarpeellisia" muutoksia tule millään toteuttaneeksi (luetaan: allekirjoittanut) muuten kuin virtuaalisesti. :smile:


    Regards

    Rauno
     
  11. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Jeps, vielä tosta sivuikkunan muodosta... Olette oikeassa, siitä tulee pannukakku jos ikkuna on tasakorkea... Itse pitäisin ikkunan alareunan suorana ja muokkaisin vain yläreunaa. Mitäs jos ikkunoiden takapäästä tekis ihan toisenmuotoisen, mallia ´50 Mercury? Tai ei ihan niin terävää mutta jotain sinnepäin... Sellasen kun 30-40 lukujen vaihteen Coupe-koreissa... Ymmärsiköhän kukaan nyt mitä tarkotin? :grin: Jos ymmärsi niin kokeilkaapa te jotka osaatte noita fotoja manipuloida millanen siitä tulis...
     
  12. Dobermann

    Dobermann Gearhead

    Heh, itse olen tykästynyt "perinteisiin" kustomeihin. Siis ulospäin pienillä muutoskilla. Kaiken lisäksi sellaisia on fitarilla helppo tehdä niin, että kuva näyttää edelleenkin suht aidolta.. :smile:

    Tuo oma ehdotelmani on tosiaan enemmän tinareki tyyliin kallellaan kuin lujaa menoon. Tutkiskelen viikonloppuna josko keksisin velokshiin jotain uutta.

    Sitten hieman ohi aiheen:
    tuo fotarilla rakenteleminen on siinä mielessä kivaa, että pystyy helpommin arvioimaan lopputulosta. Vaikka muutokset olisivatkin vaikeita toteuttaa luonnossa.. Olen fotarilla choppaillessa päätynyt siihen, että livenä noita palasia on PAKKO tulla vähemmän kuin koneella virtuaalisesti! :lol:
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest


    Totta! Palapelin palasia (= kuvankäsittelyohjelman layereitä eli tasoja, niinku sata piirtoheittimen valtaosin läpinäkyvää kalvoa joissa on joka tasossa joku pieni osa virtuaalikustomoinnin kokonaisuudesta) on oltava sitä fotarin öbauts 100 - 500 layeria vähemmän...:grin: :grin: :grin:

    Flatten image ja save noin kymmenen kerroksen välein ettei tarvii hallita loppupeleissä satoja kerroksia...
     
  14. makke

    makke 1st gear

    Heitit kyllä hyviä pointteja jotka tosiaan kannattaa huomioida autoa tehtäessä.

    Jep yllättävästi siitä löytyy vaan mahdollisuuksia. :smile:
     
  15. makke

    makke 1st gear

    Nyt sähköpostiini tipahti ehdotus, joka ***säväytti ja kovasti*** ...tyyliin coupe.

    Jotain sen tyylistä mullakin oli jossain mielensopukoissa, mutta en osannut kaivaa sitä sieltä esiin ja vielä vähemmän saaattaa sitä kuva-asteelle.
    En siis ilmiselvästikään tullut tarpeeksi katselleeksi jo tehtyjen ameriikan veljien (autojen) kuvia.

    Katsokaas linkki, eikös olekkin *mahtava*. Kuvan on käsitellyt Antti Timonen.

    http://personal.inet.fi/cool/makkesgara ... k41-32.jpg


    _________________
    autoharrastusta...
    http://www.makkesgarage.com

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: makke 2003-05-10 03:24 ]</font>
     
  16. makke

    makke 1st gear

    Auton kokopuoli vaan vielä olisi kiva tietää, siis verrattaessa amerikan veljien kokoon.
    Minkäs kokoisia nuo 40's GM autot ja miksei muutkin vastaavat ovat?

    Veloxin mitathan ovat
    pituus: 4178,3 mm
    leveys: 1574,8 mm
     
  17. forsspet

    forsspet 1st gear

    Hienon näköiset jutut,itte tykkäisin että 30-luvun track-nose olis hyvä ja sitt värityksestä semmonen väri kun sähkönsininen/hopeanharmaa?Tsemppiä ja onnea!
     
  18. Heikki S

    Heikki S 1st gear

    Minulle taas tuosta viimeisimmästä versiosta tuo etupuskuri ei oikein satu silmään...Tartteis tehdä jotakin sille :wink:
     
  19. J-M Partanen

    J-M Partanen 1st gear

  20. Arska tehtaalta

    Arska tehtaalta 1st gear

    Joo. Ei toi HT viritys oikein silmää hivele. Coupe-mallisena siinä ois vähän isomman auton tuntua, ja mielestäni paras ratkaisu tähänastisista ?

    TA
     

Kerro tästä muillekin!