Öljyn lämmölle merkkivalo

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja teippi-mikko, 18.11.2019.

  1. teippi-mikko

    teippi-mikko 3rd gear

    Tartteis laittaa öljylle jokinnäköinen merkkivalo, lähinnä muistuttamaan että nyt ollaan lähellä ylikuumenemista.
    Toimisko linkin anturi jos sen kaveriksi laittaa perus hehkulamppu merkkivalon?
    https://www.vdo-instruments.com/sensors/temperature-sensors-switch.html
    vai löytyykö markkinoilta lähempää anturia?
    Asennuksen kohteena hd rautis
     
  2. Ihan vaan uteliasuudesta, niin minne sä meinasit sen anturin siinä asentaa?
     
  3. Vuppe

    Vuppe Gearhead

    Öljylinjaan vaikka, tai öljytankkiin.
    Mulla on öp.mittari, se kertoo tarpeeksi. Kun öljy on 100 asteista niin paineet tippuu. Öljyt kiertää jäähyn kautta kun termostaatti aukee 82C:ssä.
     
  4. 4d sedan

    4d sedan Gearhead

    Eikös tuollaisessa toimi mikä tahansa flektin anturi, sehän vaan yhdistää kun tietty lämpötila saavutetaan. Esim Bilsteemassa on noita antureita, ja niitä olen mm. flektin kytkentään käyttänyt.
     
    Karpov, Camino'79 ja Vuppe tykkäävät tästä.
  5. VooDoo

    VooDoo 3rd gear

    http://www.fae.es/files/product/pdf/familia-3-ci2-53.pdf

    Tuosta selaa alaspäin niin alkaa tulemaan malleja missä näkyy kytkeytymislämpötila ja kierre.
    Esimerkiksi Ref. 35350 on 10x1 kierre ja kytkee päälle 100asteessa

    Tuon ref numeron kun tällää googleen niin alkaa myyjiä löytymään, tai siten lähimpään varaosaliikkeeseen mikä moisia antureita myy niin todenäköisesti saavat myös faen kamppeita.
     
    teippi-mikko tykkää tästä.
  6. Karpov

    Karpov Gearhead

  7. teippi-mikko

    teippi-mikko 3rd gear

    Ei kai sata vielä aiheuta toimenpiteitä, mutta kun mennään päälle 120 niin sen jälkeen vois avata hanaa jäähdyttimen kierrolle.
     
  8. teippi-mikko

    teippi-mikko 3rd gear

    Toi oli hyvä linkki, löytyy kaiken näköistä ja kokoista anturia eri lämpötiloilla. Vois laittaa vaikka 140 asteisen paskas meni merkkivalon:D
     
  9. Eikös tuossa tapauksessa fiksumpaa olisi laittaa termostaatti öljyjäähylle?
     
    Vuppe tykkää tästä.
  10. Vuppe

    Vuppe Gearhead

    Ei se 120Ceetäkään taida olla synteettiselle pahaksi....

    Tässä yksi malli, sulkee lyhimmän reitin 85C:ssä ja öljy kiertää jäähyn kautta. Manuaaliraana samassa linkissä.
    Sovelissa oli tehtaalta lähtiessään jäähyt termostaatilla samalla "lämpöarvolla", 78-81. tjsp.

    https://jagg.com/collections/by-pass-valves/products/4050
     
  11. fennia

    fennia Gearhead

    Kyllä mineraalikin kestää sen 150c - 180c , se on sitten eri juttu kestääkö rautis ja pysyykö öljyt sisällä.
     
    Muokattu: 18.11.2019
  12. Vuppe

    Vuppe Gearhead

    Jep. Jostain lukenut että optimi öljynlämpö on 80-110C tjsp.
     
  13. fennia

    fennia Gearhead

    Öljy keskustelu on aina loputon suo... ainaki olisi hyvä että öljyt käy aika ajoin yli 100c jotta kondenssi vesi häviää öljyn seasta. Rautapään tapauksessa sais jäädäkkin siihen, kun pumppu ei enää nosta painetta kuumilla öljyillä ja kyllästää ajohousun lahkeet vedenpitävään kuntoon.
    Itse öljy kestää kyllä paljon kovempia lämpöjä. Ainakin Valvolineltä joskus vastasivat, että 180 ei ole mikään ongelma mineraali öljylle...
     
  14. Vuppe

    Vuppe Gearhead

    Ja kauanko se niitä lämpöjä kestää...

    Kondenssiveden kertyminen öljyn sekaan prätkässä taitaa olla niin pientä ettei mitään merkitystä. Varsinkaan jos niitä öljyjä vaihdellaan.
     
  15. Alussa oli suo, kuokka ja öljykeskustelu. Niinpä lisään öljyä suolle:

    [​IMG]
    250℉= 121.1111℃
     
    Vuppe tykkää tästä.
  16. fennia

    fennia Gearhead

    Mistä moinen taulukko löytyi?
     
  17. fennia

    fennia Gearhead

    Ehkä, mulla on kyllä sadevedetkin löytänyt tiensä öljysäiliöön
     
  18. Siitä linkistä, joka on sanan öljyä kohdalta.
     
  19. Vuppe

    Vuppe Gearhead

    No sitten öljy on hyvä keittää välillä. ;)
     
  20. fennia

    fennia Gearhead

Kerro tästä muillekin!