Öljyn värit mustaa ja harmaata

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja veepeev8, 2.8.2019.

  1. veepeev8

    veepeev8 1st gear

    Kyseessä on Pontiacin 455 aika viritettynä (kai). Huomasin heinäkuun viimeisillä helteillä moottorin sammuttua miten huohotinletkuista (letkut suoraan venakopista alas maahan, edellisen omistajan tekosia) tuli ensin mustaa öljyä ja sen jälkeen harmaata.

    Öljytikku näytti normaalin väristä öljyä, huohotinaukoista kurkattaessa ei näkynyt mitään epäilyttävää. Jäähdytinnesteet ovat kirkkaan vihreät.

    Kerkesin ajamaan autolla tänä kesänä viikon verran, parina iltana useamman tunnin kaupunkipyöritystä, sen jälkeen yhtenä päivänä 2*8km lenkki ja toisena 2*8km ja 2*4km lyhyttä ajoa. Tämän jälkeen huomasin ongelman. Samoin viimeisimmällä lenkillä teki parin sekunnin alan töksähtelyä, aivan kuin olisi sytytys katkennut tai vastaavaa. Saattoi kyllä vain meinata tukehtua bensaan kiihdytyksen jälkeen, joskus sillä on tapana tehdä tuota.

    Onkohan nyt jokin mennyt rikki, vai kenties helteiden kosteamman ilman tuotetta kondensaatioveden muodossa? Miten lähteä tutkimaan? Lisää ajoa (1h?) jonka aikana tutkia mittareita ja minkä väristä öljyä huohotinaukosta tulee? Koneen kylmettyä nesteiden ja öljyn tarkistus? Vai suosiolla antaa seistä elokuun ja syyskuussa talliin ja öljyn vaihto jotta näkee onko kuinka paljon harmaana? Jotain muuta?

    Lämmöt ja öljynpaineet olivat oikealla alueella. Viime kesän htelteillä en tällaista huomannut.
     
  2. f34

    f34 Double Gearhead

    Kondessivettä muodostuu kylmillä keleillä. Ei näillä heimäkuun helteillä.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tollasessako ei pcv systeemiä vielä ole? Yksi avoin huohotus ok, mutta molemmista kopista ulkoilmaan on aina olleeet negetiivisia kokemuksia
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  4. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kyllä siihen kuuluu, mutta rallimoottori +50hp ku tehään vaan ulos torvet...
     
    rb, Gary Grand ja sdfsd tykkäävät tästä.
  5. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    No ihan varmasti muodostuu kondenssivettä vaikka olis kuinka helle.
    Lyhyiden pätkien jälkeen saattais just tulla näkyviin.

    Ilmeisesti se ei edes varsinaisesti huohota, joten en murehtis liikoja.

    Virittelisin ehtiessäni kyllä toimivan pcv systeemin.
     
    Muokattu: 3.8.2019
  6. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ei molempia putkia maahan, moottoriin täytyy saada läpivirtaus. Miten se saadaan jos molemmat putket on matalapaineisessa tilassa auton alla?

    Heivaa toinen putki ja laita sen tilalle joku suodatin konehuoneeseen. Toinen saa mennä auton alle.

    Sen jälkee mieti tarttetko pcv systeemin.
     
    JoRkKiS tykkää tästä.
  7. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Miksi täytyy saada läpivirtaus?
     
  8. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Koska tarkotus on "tuulettaa"...
     
  9. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Elä kerro mun veneen koneelle (hipo 350), alkaa vielä valittaan tunkkaisesta ilmasta.

    [​IMG]

    Ei sinne edelleenkään mitään täydy saada.

    Tarkennuksena että nuo röörit on aivan avoimet venttiilikopista liekinsammuttajalle.
     
    Muokattu: 3.8.2019
  10. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ei mullakaan traktorissa mitään tuuletusta ole mutta Jos premissinä on se että se kondenssi ja öljysaaste täytyy saada pois niin sillon kampikammion tuuletusta täytyy lisätä ja täytyy saada läpivirtausta.
     
    juko7 tykkää tästä.
  11. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Ei mullakaan raktorissa eikä natikan 7.3 diiseleissä. Onkohan nuo nyt kaikki täystuhoon tuomittuja vai tuleeko kampikammioon eksyneet pakokaasut (sitähän kondenssi ja öljysaaste on) ulos ilman sen kummempaa täytymistä.

    Noh, samaa mieltä olen kuitenkin niinkun jo sanoinkin siitä että hyvä pcv systeemi on hyödyllinen asia.
     
  12. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Onhan tossa tuuletus. Ohivuoto pukkaa kampikammioon ja kaasari imee ne höyryt pois.
     
    tukkijulli tykkää tästä.
  13. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    :rotfl:
     
  14. hantta

    hantta Double Gearhead

    Periaatteessa on yksi ja sama, mihin ne höyryt johdetaan, mutta virikoneessa se yksikin hevosvoima, mikä jää tuon öljynkatkun takiasaavuttamatta, voi olla tärkeä, eli se lämmin höyry vähentää tehoa ;)
     
  15. hantta

    hantta Double Gearhead

    Siis tarkennus epäselvään spekulaatiooni; aiemmin höyryt johdettiin auton alle tai konehuoneeseen, mutta hajuhaittojen ja saasteiden takia se syötetään takaisin koneeseen, joka siis ei ainakaan lisää tehoa.
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  16. Siksipä siihen väliin kannattaa laittaa öljyn keräyssäiliö (oil catch can) ;)

    [​IMG]

    Yksi vaihtoehto on laittaa kilpurityyliin imu pakoputkeen.
     
    ak72 tykkää tästä.
  17. speedy

    speedy Double Gearhead

    Tuommonen esim

    [​IMG] [​IMG]
     
    Muokattu: 3.8.2019
  18. veepeev8

    veepeev8 1st gear

    Vähän meni sivuraiteille tämä keskustelu...

    Niin, kaippa ne letkut menee maahan juuri lisähevosten toivossa. Suunnittelussa on kokeilla jotain öljynkeräystä jossain vaiheessa.

    Mutta, uskaltaako tuolla ajaa vai suosiolla hinaa talliin, vaihtaa öljyt ja arpoo niiden seassa olevan mähmän mukaan tarviiko avata konetta enemmän tai vähemmän?
     
  19. Ei kai se öljynvaihto ole kallis hinta mielenterveydestä? Tuskin siellä mitään ihmeellistä on, mutta jos jotain perusöljyä laittaa niin se on muutama ravintolan bissen hinta.
     
  20. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Tottakai huohotinputkesta tulee aina jotain, sitä varten se siinä on. Paljonko sitä öljykamaa tuli? Litra vai lusikallinen? Jos tuli lusikallinen ja minkään valtakunnan muuta oiretta ei ole, niin mitä hittoa sä ihmettelet?

    Sitten kun sieltä pukkaa röörin täydeltä sauhua ja vettä ja öljyä niin mieti hinauksia.

    Öljyt voi tietysti vaihtaa aina.

    Eikä tämä edes mennyt minnekään sivuraiteille.
     
    Muokattu: 3.8.2019
    Poke, Gary Grand ja artsiracing tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!