Öljynpaine ongelmia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja c.kassu, 20.1.2022.

  1. c.kassu

    c.kassu 1st gear

    Tuli tossa käyttikseen (rs56 crown, 4cyl bensa) ihme discoa mittaristoon, kun olin laittanut talviöljyt 10W40 + gasket treatment aineen.
    Eli kun moottori on lämmennyt, niin tyhjäkäynnillä alkaa vilkuttamaan öljynpaine valoa, mutta vasta kun olin ajellut n. 200km näillä öljyillä, sitä ennen ei tätä ongelmaa.

    No ajattelin että piru se on se gasket treatment aine, kun on viskositeetiltään kuin vettä ja olisi ohentanut moottoriöljyä liikaa ja se olisi ollut liikaa väljälle moottorille. Ja sehän olikin ihan litkua kun valutin ne pois.

    Joten laitoin nyt pelkästään eri merkkistä 10w40, teboilin, mitä olen ennenkin käyttänyt ongelmitta. Ongelma hävisi, kunnes nyt olen ajanut n. 200km-300km näillä öljyillä, niin taas alkoi disco?

    Eli kun öljyt on niin sanotusti sisäänajettu, nehän notkistuu hieman siitä mitä ne on purkissa, niin tuleeko siitä nyt vain liian litkua. Eli pumppu olisi varmaan liian väljääntynyt? Ennen toimi.. ei enää.
    Toki voisin kokeilla perus mineraaleilla taas, mutta en viitsi ennen kesää, jos pakkasia meinaa tulla vielä..

    Olen myös kurkannut öljypohjaan kun vaihdoin tiivisteen, samalla puhdistanut sihdin ja pohjankin kokonaan, pumppua en kyllä purannut, enkä kurkannut paineensäätimeen, kun en ihan tajunnut missä se on ja ongelmakin poistui ensin hetkeksi.

    Tämmöisiä ajatuksia.. Seuraavaksi voisin asentaa ihan öljynpaineenmittarin, niin voisi olla varma asiasta, kun en tiedä voiko tuohon tehdas mittaristonvaloon luottaa. Mikä on helpoin keino saada ö.painemittari asennettua moottoriin jossa ei semmoista ole ollutkaan?

    Kiitos että sai avautua.
     
  2. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Onko öljyä liikaa ja haiseeko polttoaineelle, jos vuotas polttoainetta kampikammioon ja ohentaisi öljyt?
     
    dbltrbl tykkää tästä.
  3. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Eihän vuoda öljyä öljynpaine anturin nastasta lämpimänä?
     
  4. Hai

    Hai Double Gearhead

    Öljynpaineasioita pohtiessa pitää muistaa, että:
    -Pumppu tekee tilavuusvirtaa
    -Kuristus luo paineen

    Pumppu ei "tee painetta", vaan ne laakereiden välykset ym...
    Tietysti pitää muistaa, että vanhassa pumpussa voi olla kuluman aikaan saamaa välystä ja sitä kautta sisäistä vuotoa, joka rajoittaa saavutettavaa painetta.
    Lisäksi pumppuun on yleensä integroitu paineenrajoitusventtiili ja sekin voi vikaantua.
    Öljyn lämpeneminen mahdollistaa öljyn nopeamman virtaamisen kaikista kuristuksista (laakerivälykset ja myös pumpussa sisäisesti).
     
    Volvo_5.7 tykkää tästä.
  5. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Ehdottomasti mittari niin näkee miten ne paineet käyttäytyy. Ja näkee millä paineella se valo syttyy.

    Laita anturi vaikka t-haaralla samaan paikkaa missä se valo on. Tai sitten johonkin toiseen kohtaan öljykanavaa. Riippuu ihan moottorista mitä paikkoja siinä on tarjolla.
     
  6. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Tarkemmin vielä, mekaaninen kalvollinen bensapumppu voi vuotaa läpi jolloin öljyt ohenee. Pitäs haista kyllä öljyt. Auto pelas normisti, kai. Oli asiakkaan auto ja ihmetteli vaan lisääntynyttä määrää.
     
  7. c.kassu

    c.kassu 1st gear

    Kiitos kaikille vastauksista. Anturi menee johonkin lohkon kylkeen, en täysin ymmärtänyt t-haara asiaa. Samaa tehdas-anturia ei varmaan voi käyttää mittariin, vaan pitäisi olla kai mekaaninen mittari?

    Mekaanisen bensapumpun olen juuri vaihtanut ja käynyt läpi tiivisteet, ei pitäisi vuotaa kammioon, toivottavasti, "öljy" ei lisäänny, en tiedä haiseeko bensalle (huono hajuaisti), ehkä käyn maistamassa. Mutta ongelma tietty alkoi bensapumpun vaihdon jälkeen, samalla kun vaihdoin öljyt.

    Öljyä on pari milliä yli ylärajan, käyn tiputtamassa hieman pois jos auttaisi.

    Mutta siis pakokaasu haisee öljylle ja bensalle miten sattuu. Tossa vuotaa yksi venttiilivarren kumi öljyä ykkösen palotilaan, niin kylmäkäynnistäessä ainakin prötää hieman öljyä putkesta, mutta ajaessa ei sinänsä huomaa mitään.. Mutta tätäkin se on tehnyt jo pari vuotta.
     
  8. f34

    f34 Double Gearhead

    Voi se uusikin bensapumppu olla rikki.
    Kalvon kumilaatu voi olla sellainen, että ei kestä 95 bensaa.
    Myös öljynpaineen anturi voi olla syyllinen monesti.
     
  9. fmila

    fmila Gearhead

    Veikkaus myös sille uudelle bensapumpulle. Oireetkin on juuri sen kaltaiset, kun uusilla öljyillä ei ongelmaa kunnes on ajettu parisataa kilsaa ja öljymääräkin on hieman lisääntynyt. Oon törmännyt samaan ilmiöön vanhan Kentiläisen kanssa kauan sitten. Tarvikepumpussa ei ollut kalvon alla ylivuotoreikää, vaan "kusi" bensat suoraan öljypohjaan. Aiheutti myös samalla lämmettyään käynti ongelmia, lämmennyt bensa höyrystyi öljypohjassa ja rikasti seosta huohottimen kautta. Kun viimein ongelma selvisi, oli jo liian myöhäistä. Bensa on huono voitelemaan ja sen myötä kaikki kampuran laakerit meni "punaisiksi" ja sitten olikin todellisia öljynpaine ongelmia. Laitappa vanha pumppu takaisin jos se yhtään oli toimiva ja vaihda öljyt ihan heti, kun vielä ehdit.

    t. AM
     
  10. c.kassu

    c.kassu 1st gear

    Öljytikusta kun haistoin, haisee hieman bensalle, vai käyneelle öljylle, en osaa sanoa, muija sanoi että haisee bensalle..mutta niin koko autokin sen mielestä. Öljy ei ole lisääntynyt, täytin vain täyteen öljyn vaihdon yhteydessä ja pinta oli nyt hieman laskenut siitä.

    Pitää tsiigata se pumppu, ei se mikään täysin uusi ollut, löytyi varastosta ja näytti vaan hyvälle. Pumppauskalvo oli vähän paperihtava, eli kuivunut? En oikein tiedä miten se vuotaisi bensat siitä läpi kammioon, näytti siltä että vuotaisi pihalle enemmänkin. vanhasta pumpusta oli mennyt akseli ja vuoti siitä hieman öljyä, mutta jos siitä sais sen kalvon niin ois hyvä.

    edit: mietin vain tuota bensan hajua, kun konekkin saattaa jonkun verran huohottaa, niin kai senkin takia voi haista bensalle? Mittailen puristuksetkin samalla seuraavaksi.
     
    Muokattu: 21.1.2022
  11. c.kassu

    c.kassu 1st gear

    Öljy oli tosiaan mennyt ihan juoksevaksi ja oli harmahtavaa, bensaa siinä oli.

    Korjasin vanhan bensapumpun, laitoin sen takaisin ja pistin saman tien kesäöljyt, päätin etten neljättä kertaa öljyjä vaihda tänä vuonna. Puristuksetkin mittasin ja kaikki sylinterit oli kympin luokkaa.

    Katsotaan jos nyt toimisi, kiitos vastanneille!
     
  12. f34

    f34 Double Gearhead

    Harmahtava väri saattaa viitata myös, että öljyn sekaan on päässyt jäähdytysnestettä.
     
  13. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Kone jos huohottaa, se polttaa öljyä ja haisee palaneelle, ei bensalle.
     

Kerro tästä muillekin!