Öljynpaineet

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Anonymous, 13.6.2002.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ostin juuri ekan jenkkini, ja ainut ongelma on öljynpaineet. Autossa on alunperin ollut 350 diisseli, mutta nyt siinä on vastaavan kokoinen 350 bensakone. Mikä on öljynpainemittarin asteikoin yksikkö? Asteikko on 0-60, vihreä alue 10-60. Kylmänä paineet on 30, lämpimänä ajossa 10, tyhjäkäynnillä lähes nolla. Hyvin kuitenkin toimii... Öljynpaineanturi on juuri näköjään vaihdettu, voisiko olla mahdollista, että se on vääränlainen? Kuuluuko sen olla diesel- vai bensamallin mukainen (mittaristo on dieselistä)? Nykyinen öljy on kuulemma mineraali 10W30, onko liian löysää? Voisiko jäykemmäksi vaihto auttaa asiaa vai voiko anturi olla väärän tyyppinen?
     
  2. elky

    elky Gearhead

    Öljynpainemittarin asteikko on psi eli amerikkalaisten naulaa neliötuumalle paineyksikkö. Öljynpaineesi kuulostaa alhaiselta, varsinkin kylmänä jos mittari pitää paikkansa. Tietääkseni Oldsin kananmunan mallinen anturi pitäisi toimia sekä bensa että dieselmoottorin kanssa. Lehdissä väittäävät, että riittävä öljynpaine olisi 10 psi/1000 rpm, joten ei se hälyttävän alhainen ole, jos taaskin miittari pitää paikkansa. Yritä saada joltain kaverilta samanlainen anturi lainaksi ja kokeile sillä. Vaikka vaihtaisit öljyn jäykempään, ei se juurikaan lämpimän moottorin öljynpaineita nosta.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Pelottaa vaan ajaa, kun ajossa näyttää koko ajan ihan siinä punaisen rajalla... Ja tyhjäkäynnillä lähes nollaa. Ettei vaan kilahtaisi voitelun puutteessa! 10psi/1000rpm ? Ajossa esim maantiellä 2500rpm ja 10psi eli taitaa olla turhan alhainen. Pitää varmaan ostaa uusi anturi varmuuden vuoksi, tuskin ne paljoa maksaa? Olen kuullut, että esim 20W50 öljy voisi auttaa asiaa, erityisesti kuumakäyntiä, koska se on niin jäykkää. Onko se siis ihan pelkkää potaskaa? Kuvitellaan, että anturi toimii, onko muita keinoja asian korjaamiseksi kuin koneen avaaminen ja laittaminen?
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    kyllähän öljyn viskositeetillä hieman voi vaikuttaa paineisiin...muttei paljoa
    minulla on olds 98 -69 455 siinä on tyhjäkäynnillä noin 550 rpm paineet vain 0,8 bar kuumana ....tosin ne nousevat heti...noin 1000 rpm on jotain 1.7 bar normaali ajossa 2,5 -3 bar
     
  5. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Ainakin pennzoilin 20w-50 racing on sen verran jäykempää että auttaa vähän. Muuten nuo vakiokoneet kestää ihmeesti, kaverin 400cid chevyssä vilkutti öljynpainevalo tyhjäkäynnillä monta vuotta eikä kone kilahtanut.
    Jos jostain löytyisi kapillaariputkella oleva mittari voisit mitata näyttääkö se samaa kuin auton mittari.
    Ainoa oikea korjaus on koneen avaaminen mutta tutki nyt ensin muut vaihtoehdot.
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest


    Kapillaariputkella??? Mikä se oikein on, ei
    perusautoilija ymmärrä...
     
  7. Rubberduck

    Rubberduck 1st gear

    Kapillaariputkella varustettu mittari on mekaaninen mittari, "pillimittari". Sähköisillä mittareilla on joskus tapana syystä tai toisesta näyttää mitä sattuu. Mekaanista pidetään yleisesti toimivampana, mutta kapillaariputken kanssa saattaa mittaria asentaessa palaa hermot...
     
  8. elky

    elky Gearhead

    Yleensä öljynpainevalot syttyvät kun painetta on enää 0,1-0,2 bar. Varma merkki öljynpaineen puuttumisesta on nostajien kilistäminen. Jos venttiilikopista kuuluu kolinaa on kiire konetta sammuttamaan. Suurin haitta vähällä öljynpaineella ajamisesta on runko- ja kiertokangen sekä nokka-akselin laakereiden kuluminen. Kyllähän se kannattaa tutkia että onko paine tosiaan se mitä mittari näyttää.
     

Kerro tästä muillekin!