öljynvaihtopumppu auton öljypumpusta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja karjalai, 3.2.2026 klo 13:57.

1. karjalai

karjalai Gearhead

Kiinalaiset sähköiset aivan leluja niin onko kellään kokemusta jos tekisi auton öljypumpusta porakonekäyttöisen imupumpun? Riittääkö imukyky nostamaan öljytikun reiästä öljyt?

Kokemuksia?

2. Slant Sickness

Slant Sickness Double Gearhead

Ei ole kokemuksia. Varmaan riippuu sen auton pumpun kunnosta ja mallista kuten myös kuinka lujaa pyörittää. Ja laittaako pumppuun primeröintirasvaa... Lämpöiset öljyt nousi ihan kivasti Lidlin 12V pumpulla. Kylmä moottoriöljy ei mitenkään.

3. Pietsi

Pietsi Gearhead

Epäilen, että ei juuri sitä imuputkea pidemmällä imukorkeudella pelaa.

4. karjalai

karjalai Gearhead

Näin pelkäsinkin. Olisiko kokemuksia laadukkaasta imuvaihtajasta? Tuollainen on ainakin aivan luokaton: Öljynvaihtopumppu 12 V | Motonet Oy

Noita samoja myydään eri paikoissa ja eri merkeillä.

5. JasuT

JasuT 2nd gear

Lidlin pumppuja on parikin tullut ostettua. Ei tosin normihinnalla, vaan outletin puolelta, eka kolmella eurolla, toinen vitosella...

Ja on muuten käytetty, sujuvasti imetty kaikenlaisia nesteitä, jäähymehua öljyjen lisäksi sekä pariin kertaan tyhjennetty tiskikonetta kun vetänyt ittensä jumiin poistopumpun siivissä olleista ruokajäämistä...

Ääni on paha, mutta hyvin näkyy pumppaavan mokomat. Eikä noilla ostohinnoilla harmita vaikka savu poistuisikin pumpusta...

Seevu tykkää tästä.
  6. Turbiini

Turbiini Gearhead

Tuollasta on itse tullu käytettyä ei mulla siinä ole ollu muuta ongelmaa kuin mukana tulevat letkut. itse pumppu on pelannu hyvin.

7. Hukka86

Hukka86 2nd gear

8. kustomkuuppa

kustomkuuppa Gearhead

Itse olen käyttänyt jarrujen ilmaukseen tarkoitettua imukannua. Joutuu sen tietysti tyhjentämään muutaman kerran öljyjä vaihtaessa mutta ompahan yksi vekotin vähempänä tallin hyllyjen täytteenä.

9. Slant Sickness

Mullakin on semmoinen. Ja pieni renkaantäyttökompura pärähtää vähän väliä käymään. Vaihtoehtona on voimavirtakompura, mut ennen kuin se on kaivettu esille, saatu paineeseen ja imu käyntiin, niin nopsempaan tunkkaa auton ylös ja laskee öljyt alas. Sit se iso kompura vielä vuotaa painekytkimestään ja sihisee ainakin tunnin tyhjentyessään.

10. mpower

mpower Double Gearhead

Tuollaisella olen imuslurpsit vuosikausia jo Mersuun imuvaihdot tehnyt!

Kaffeet juoden ja tupakit polttaen koneen päällä ollessa lähes kaikki pois tullut!:)

Kahtokeepas, mää aina katson paljonko imutellen öljyä tuli!:)

Hyvä vehje!:)

11. fenix

fenix 3rd gear

Itselläkin oli vuosia sitten halpa Lidlin pumppu.
    Oli hidas, mutta toimi vuosia.
    Sai sillä peräöljyt syötettyä akselin sisään.
    Sitten omaa tyhmyyttä rikoin sen vahingossa ja tilalle tuli Puuilon Cameron.
    Sillä ei peräöljy liikkunut ja meni rikki siinä yrityksessä.
    Ihan umpipaska.
    Elinikä muutaman minuutin.

https://www.puuilo.fi/cameron-oljyn...DEiN9Vdcs1eA0FF114t_iOAa18kKkdM1zNPF4FQJbZIcu

12. kustomkuuppa

kustomkuuppa Gearhead

Moottoriöljyt on helppo laskea alhaalta päin, mutta vaihdelaatikon öljyjen vaihtaminen on melkoista läträystä jos ei yhtään tyhjennä etukäteen vaan alkaa vain irroittaa öljypohjaa. Josta puheenollen: voiko kivettynyttä tiivistettä sulattaa millään kemikaalilla? Tiivisteen irroitusaine ei auta ja pannu on kiinni niin lujassa ettei kevyt vasarointi tai ruuvimeisselillä vääntely ei saa sitä hievahtamaankaan. Onkohan TH200-4R-laatikossa muuten huohotusputkea? Jos se on muuten ilmatiivis niin täyttöputkeen voisi puhaltaa kompressosilla, jospa sillä saisi pohjan irti. Jos joku stefa pullahtaa niin ei haittaa, remonttiin se laatikko menee muutenkin.

13. Slant Sickness

Kun mun 904 kävi osaajan huomassa sukupuolenvaihtoleikkauksessa suunnilleen 999 versioksi, niin se palasi mulle pohjassaan joku peltikattoruuvi. Semmosissa ruuveissa on kumitiiviste. Epäilen, että on epähuomiossa asentanut tommosen pohjan, kunnei mun vastaavassa semmoista ruuvia ollut. Mut noin niinkuin periaatteessa kun sen ruuvin voi ottaa pois ja laskea enimmät litrat pois ennen sitä pohjan ruuvarilla kampeamista, jolloin ... no tekijät tietää.

14. Pietsi

Pietsi Gearhead

Minulla oli porattu tyhjennysreikä ja hitsattu sitten kiinni, täyttämisen helpottamiseksi.:D

15. Vuppe

Vuppe Double Gearhead

Laitoin joskus ryslerin looran pohjaan kunnon tyhjennysropun, kierreholkki migillä kiinni. Tosin öljypohja oli aika stydiä matskua, kolmisen milliä. (41TE)

16. karjalai

karjalai Gearhead

Lisättäköön vielä tähän että tärkein käyttökohde veneen moottoriöljyn vaihto. Siinä pakko vaihtaa imupumpulla öljyt ja tilavuutta on 12 litraa. Motonetin pumppu kesti 3 öljynvaihtoa kunnes alkoi vuotamaan sähkömoottorin läpi öljyä.

17. fenix

fenix 3rd gear

18. karjalai

karjalai Gearhead

Joo tuollainenkin löytyy. Ompi vaan hidas ja miutenkin hikinen homma tuolla vaihtaa.

Kerro tästä muillekin!