Öljynvaihtovälit vaan venyy?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Stance, 18.12.2007.

  1. Stance

    Stance Gearhead

    Uudemmissa moottoreissa tuntuu nuo öljynvaihtovälit venyneen aivan käsittämättömän pitkiksi.; 15-30-100 000km. :eek: Ymmärrän kyllä, että asiakkaalle on varmasti tosi mukavaa kun ei tarvitse välttämättä joka vuosi öljyjä vaihdattaa, mutta onko öljy/öljynsuodatustekniikassa tapahtunut jotain dramaattista uutta, jolla perusteella luiruilla voi ajella parikin vuotta putkeen.

    Mietin vaan että eiköhän ainakin filsu ala olla aivan lopussa jos sillä ajellaan vuoden, kaksi tuommoiset 30 000km tai enemmän? Varsinkin Suomessa kylmissä olosuhteissa ja monesti lyhyttä pätkäajoa. Onkohan tuo nyt oikea paikka säästää vai eikö näillä ole edes tarkoitus päästä 100 000km pidemmälle?

    Tämmöinen ihmetys pätkähti päähän tuossa Capricen öljyjä tänään vaihtaessa..
     
  2. Joe Massey

    Joe Massey 1st gear

    Öljyt on kehittyny huimasti. Voi komeesti ajella esim. 25tkm ja öljy on ihan kuin ois eilen vaihdettu. Tossa on nähny kehityksen hyvin, kun on yli 10v. ollu automekaanikkona. 10 vuotta sitten, jos oli ajettu 20tkm ennen huoltoa, niin hyvä jos öljy tuli pihalle reiästä.
     
  3. Tahavo

    Tahavo 1st gear

    Ostin "uuden" auton eli 2000-luvun mallia. Öljyt on viimeksi vaihdettu huoltokirjan mukaan 8000km sitten. Vaihdoin nyt kuitenkin uudet, enkä ole koskaan nähnyt niin mustaa öljyä mitä sieltä öljypohjasta ulos tuli. Uudetkin öljyt mustuivat todella nopeasti(suodatinta en vaihtanut). Lisäksi öljytikun reunoihin tarttuu öljymäärää tarkastaessa mustaa mössöä. Alkoi mietityttää, onko pitkä öljyvaihtoväli kerännyt moottoriin mustaa öljymäskiä. Minä kyllä aion vaihtaa öljyt nin kuin ennenkin, eli n.5000km välein. Varsinkin kun tulee paljon lyhyttä ajoa.
     
  4. Joe Massey

    Joe Massey 1st gear

    ^Sinne on sit laitettu jotain Kings Oil-paskaa. Ja jos on persaukistenpolttoainevempele, niin ainahan öljy nokeentuu. Jos on kunnon öljy, niin sillä ei oo merkitystä minkä väristä se on. Voiteluominaisuudet riittää vaikka 50tkm.
     
  5. Stance

    Stance Gearhead

    Ok, eli öljyissä olisi tosiaan tapahtunut niin paljon kehitystä. Tulee varmaan laskettua Capricestakin käyttökelpoista ölppää jäteöljytynnyriin, vaihdan nimittäin öljyt ja filsun pari kertaa vuodessa noin 6000km ajoilla. Kustannus on kuitenkin niin minimaalinen muihin kuluihin verrattuna, että tuossa en ala pihistämään.
     
  6. Joe Massey

    Joe Massey 1st gear

    Mut perskuta, kun on öljyjen hinnat noussu kymmenessä vuodessa. Aikoinaan kun vaihto öljyt ja suodattimen, niin selvis n. 60mk:lla. Nykyään joutuu kunnon öljystä ja filsusta pulittamaan melkein saman euroissa. :mad:
     
  7. Stance

    Stance Gearhead

    Kyllä, näin se jotakuinkin on; laadukas synteettinen öljy 5l + filsu ei kauas jää 60€:sta.
     
  8. speedy

    speedy Double Gearhead

    Tuota mä enoo koskaan ymmärtäny et miksi suodattimien vaihdossa pihdataan :-?, eli vaihdetaan vain joka toinen ö-vaihtokerta, muutaman euron säästö väärässä paikassa.

    Tuosta pikisestä öljystä oon samaa mieltä, on ilmeistä että on käytetty jotain halapaa ompelukoneöljyä :)
     
  9. audiq

    audiq Gearhead

    ^^ Riippuu millä öljyillä ajat. Jos jollain vanhan luokituksen mineraaleilla, niin ei ne mihinkään ole kehittynyt.

    Jos taas "uusilla" synteettisillä, niin ne kyllä kestää ajaa pidempäänkin. Itse pyrin vaihtamaan synteettiset viimeistään 10tkm kohdalla. Yleensä olen vaihtanut ne 5-7.5tkm. ajon jälkeen.

    Ja tuosta öljyjen vaihtamisesta ilman suodatinta, niin kannattaa ennemmin vaihtaa suodatin kuin öljyt.
    Kunnon öljyt kyllä kestäisi ajaa vaikka satoja tuhansia, muttei nuo paperisuodattimet pidä niitä tarpeeksi puhtaina.
     
  10. Tahavo

    Tahavo 1st gear

    Suattaapi olla jotain king-oilia alla. Merkkikorjaamolla tosin huollettu. Ja mulla jäi suodatin vaihtamatta kun en saanut sitä irti. Pitää ostaa semmoinen kolmisakarainen himmeli jolla saa suodattimen alakautta kierrettyä auki.
    Lisätty:haa..löytyi kuittikin. Öljy 0W/30 102e. Eli aika kalliit öljyt siellä on ollut.
     
  11. speedy

    speedy Double Gearhead

  12. Luigi

    Luigi Gearhead

    Raskaskalustopuolella Mersun Actros,vaihtoväli oli -98v parhaimmillaan 102thkm.Pelkästään Mobilin öljyt vehossa vaihdettuna ja vanhasta rasvasta analyysit,hyvin meni. Mackin 16,4l v-8 öljynvaihto 25000km ja öljytila 50litraa+putsarit,ei siitä tynnyristä montaa kertaa vuodessa vaihtanut.
     
  13. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Minkälaiset suodatinsydeemit raskaassa kalustossa on, kun en tiedä niistä mitään?
    Onko useampia suodattimia, esmes jonninmoisia sivuvirtahommeleita mitä kaupitellaan näihin leludieseleihinkin? Power strokeenkin menee kyllä n. 14l öljyä.
     
  14. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Pakko sanoa että kyllä erään tutun uuden focucsen kone pitää aika rajua ääntä. Öjlyt oli vaihdettu siihen just. Eli eka öljynvaihto tehty , muistaakseni just tuolla 30 000km kohdassa. En minä ainakaan luottais ihan sokeesti noihin pitkiin öljynvaihtoväleihin.. omalla talviautolla ajettu n. 400tkm ja käy hiljaa ja muutenkin kunnossa. Öljyt on vaan vaihdettu ajallaan..[/i]
     
  15. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Yhdestä suodattimesta eteenpäin, volvolla pienemmissä dieseleissä 3-4kpl, mutta esim vanhemmissa scanioissa on taas linko, turbolle oma pikkusuodatin. Öljyä noihin menee n.25l alkaen.
     
  16. virta

    virta Gearhead

    Kyllä synteettiset vois vaihtaa 10000-15000km välein.
    Hirvittää noit 30tkm välit,sitten ei tuu katottua pinnan tasoakaan.

    On kuitenkin mahdollisimman typerä paikka säästää.
     
  17. raggar

    raggar 3rd gear

    Volvoissa on 12/13/16-litrasissa 2 pääsuodatinta ja 1 sivuvirtasuodin. Parhaimmillaan volvoon saa jopa 100tkm vaihtovälin, mutta pitää olla jo aika suotusat olosuhteet. Suomessa on mun muistaakseni maks.vaihtoväli volvoissa 40 tkm. Ja sillonkin pitää käyttää longlife suodattimia.
     
  18. guru

    guru Gearhead

    jos ajaa 50tkm mineraali öljyllä niin ei niitä sitten kannata vaihtaa
     
  19. KajS

    KajS Gearhead

    Alkuperäiseen aiheeseen voisin sanoa, että markkinointia...

    Eli nuo pitkät vaihtovälit tulee kysymykseen vain ns. suotuisissa oloissa ja silloin, kun kilometrit tulee tietyssä ajassa täyteen, esim. 20000 km tai 1 vuosi.

    Tyhmää, sanon, sillä eikös silloin ennen aina vaihdettu uudet öljyt talveksi ja keväällä sitten uusiksi, vaikka kilometrejä ei juurikaan tullut. Meinaan sitä, että jos vaikka toista vuotta päristelet samoilla öljyillä, tiivistyy moottoriin vettä, joka ei suinkaan pidennä moottorin ikää. No kaikki rikkovat autonsa itse.

    Tuolla jossain mainittu 30000 km ajettu focus herätti kirjoittelemaan. Jotkut tuoreidenkin autojen omistajat/haltijat ihmettelevän suurta öljynkulutusta. No, kun ei osata lukea sitä käyttöohjekirjaa.

    Meillä maalla on nyt menossa mondeo 2005 ja focus 2006. Siihen taunukseen olen huoltojen lisäksi vaihtanut moottoriöljyt ja suodattimen aina 10000 km välein, vaikka kilometrejä on vajaat 90000 ja nuo ovat syntyneet runsaassa kahdessa ja puolessa vuodessa. Siihen fiikukseen vaihdoin öljyt heti kun se meille tuli; 12000 km ajettuna. 20000 km huollossa vaihtoivat tietty ja nyt tsiigasin, 28000 täynnä ja joulu ovella, että taidanpa vaihtaa ne puoli vuotta vanhat 5W-30:set uusiin.

    Sanokaa hysteeriseksi ja paapaksi, mutta meillä ei nykyarkifoordit naputa (ainakaan ihan kamalasti) eivätkä syö öljyä.
     
  20. jmarjamaa

    jmarjamaa 1st gear

    joo ja nykymoottori laihaseoksineen ei taida noeta öljyjä
    ja holvata sekaan bensaa ihan niin paljon kuin vanhat myllyt?

    kyllä kaiketi mottorien kehityksellä on suuri merkitys öljyn kehityksen ohella.
    uskoisin että suurempi kuin itse öljyn kehityksellä.

    ajoin tuossa ihte 3.0 litrasella bensa merssulla vm 86.

    noin 30 tonnia samoilla öljyillä ja siinä kohtaa lämpöisenä ei enään
    öljynpaineet ollu samoissa kohtii samoilla kierroksilla ko ennen vaan parin tonnin kohdalla rupes jo tippuun puolta kiloa ja enemmänkin
    eli öljynsuodatin oli aivan tukossa.

    ja tuo vehe kyllä kylmänä holvaa bensaa hieman eri tahtiin männänpäälle ko nyky auto, eli on öljyt paljon kovemmalla rasituksella.

    ja olihan ne öljyt jo aivan loppu, aivan max tuollaiselle laitteelle noo kilometrit
    vaikka öljyn tilavuus onkin 6 litraa, eli suhteellisen paljon henkilöautoon.
     

Kerro tästä muillekin!