Öljypohjan irroitus buic electra

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja manun, 27.9.2024.

  1. manun

    manun Gearhead

    Onkohan öljypohjan irroitus mahdollista moottori paikallaan? Pitkä katto buickki ja sbc 305..öljyvalo vilkkaa kun lämmöt noussu 90 asteeseen.tyhjäkäyntikierroksilla.anturin vaihdoin ja 40 öljyt mutta ei apua. Tuntuu että liian kuumana pyörii muutenkin? Parkissa äsken pyöritin niin haluaa jo yli 90 mennä. Pittää tutkia termari ja syylärin kunto. Puhallin on mekaaninen, pyörii koko ajan ja tunnelikin paikallaan.
     
  2. manun

    manun Gearhead

    Tiedän että moottoria ei korjata öljyillä mutta onko kokemusta 60 öljystä? Kannattasko kokeilla.
     
  3. 3964

    3964 3rd gear

    Pohja pois ja laakerin vaihdolta tuo kuulostaa.
     
  4. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Ainakin olds-koneen tapauksessa konetta piti vähän nostaa ylöspäin, että pohja mahtui irti mutta ei tarvinnut kokonaan nostaa paikaltaan.
    SBC saattaisi olla jopa helpompi, kun se öljypohja on muistaakseni lyhyempi ja se öljysumppu taas isompi.
     
  5. hantta

    hantta Double Gearhead

    Lienee melkoista askartelua vaihtaa laakereita alakautta, pitääkö akselia laskea alaspäin, jotta takimmaisen runkolakrun saa vaihdettua, ja mitä siitä tykkää stefa? Lisäksi kankien laakereiden vaihto vaatii kyllä näppäriä sormia, mene ja tiedä?
     
  6. manun

    manun Gearhead

    No katotaan ekana se öljy pummpu ja kiertokangen laakerit kun saan auton jonnekin talliin
     
  7. Concarne

    Concarne Gearhead

    Sitä se on mutta tehtävissä ainakin Chevyn pikkulohkoon. Olen tehnyt kyseisen operaation. Ei tarvitse liikuttaa akselia mihinkään muuten kuin pyörittää paikallaan. Laakeriliuskat pyörii kyllä akselin kaulojen ympäri. Takimmainen laakeri on tiukassa ja sen kanssa meinasi usko loppua mutta kyllä sekin vaihtui. Annoin ruuvimeisselillä ja vasaralla pienen napautuksen laakeriliuskan päähän ja sitten kun se oli irti niin takimmaista lukuun ottamatta lähti yllättävän helposti. Tein peltisuikaleesta J:n muotoisen "työkalun" ja sillä ne sai ujutettua laakerikaulojen ympäriltä pois.
     
  8. manun

    manun Gearhead

    Sulla oli laakerit kuluneet? Kampirauta oli vielä ok? Mitkä oli oireet ja korjaantuiko?
     
  9. buick87gnbl

    buick87gnbl 2nd gear

    just noin, mutta kannattaa ennen koneen nostoa kokeilla josko öljypohja kuiteski luiskahtaisi pois poikittaispalkin yltä kääntelemällä kampiakselia sopivaan asentoon homman tuoksinassa.
     
  10. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Niin, no otin kantaa vaan siihen mahtuuko öljypohja pois paikallaan. :)
     
  11. Concarne

    Concarne Gearhead

    Laakerit oli kuluneet mutta akselin kunnosta ei tietoa kun ei sitä siinä paikallaan pysty kunnolla mittaamaan. Silmämääräisesti näytti olevan o.k. Öljynpaineet oli surkeat ja kun ei ollut mitään menetettävääkään niin vaihdoin ne laakerit akselin kunnnosta välittämättä. Välykset laitoin kohdalleen plastigaugella ja paikoin 0.001" alikokolaakereilla. Tehtaan jäljiltä kauloilla oli kolmea eri kokoa laakereita ja kaikkia näitä kokoja ei saa varaosana. Öljynpaineet korjaantuivat tehtaan arvoihin auton oman mittarin mukaan (Chevy pickup) ja tuolla ajettiin kymmeniä tuhansia kilometrejä. Nyt on paineet taas pudonneet, oma epäilys on nokkalaakerit mutta selviää sitten kun kone on avattu. Kunhan ensin saan tuolla toisessa ketjussa tekeillä olevan motin valmiiksi.
     
    Muokattu: 1.10.2024 klo 20:54
  12. buick87gnbl

    buick87gnbl 2nd gear

    Mites öljypumppu, olisiko siinä liikaa välystä? Joka tapauksessa uusi pumppu tai sen kunnostaminen , kun kapiakselin ja nokan laakerisovitukset ok.
     

Kerro tästä muillekin!