Öljypohjan tiiviste asiaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Marvä, 6.6.2020.

  1. Marvä

    Marvä 1st gear

    Moi. Ollu tässä melko projekti ton Lincoln continental - 62 kanssa. Ajattelin vaihtaa vaan jakopään ketjun, mutta yksi asia johti toiseen ja kun auki on niin vaihdetaan vielä tuokin jne. Nyt on sitten poissa kannet, pako ja imusarjat, ohjaussimpukka, ohjaustanko yms. No sitten asiaan. Tuo öljypohjan irrottaminen olikin sitten ihan haastava toimenpide, mutta erinäisten toimenpiteiden jälkeen ja moottoria nostamalla öljypohja on nyt kädessä. Hyvin on karhunkielellä pinnat puhdistettu, mutta mikä se paras tiiviste massa on korkki tiivisteen kummallekin puolelle. Itellä on kotona loctiten mustaa 5900 tasomassaa. Onko joki silikoni juttu parempaa. Sitten onko parasta maalata se tiiviste pinnaltaan esim sinkki spray tai joku. On meinaan sen verran vitmainen operaatio ettei viittisi toista kertaa ihan perään tehä.
    Mvä
     
  2. f34

    f34 Double Gearhead

    Tuo Loctitehan on silikonia ja kestää öljyä.
    Ei tarvitse mitään sinkkispraytä.
    Tarkasta öljypohjan tiivistepinnan suoruus, myös pultin kohdat.
    Puhdista kaikki pinnat. Sivele tiiviste molemmin puolin Loctitella ja kiinnitä.
    Varo ettet ylikiristä.
     
  3. Marvä

    Marvä 1st gear

    Joo näköjään se olikin silikoni pohjainen. Eli hyvä juttu. Sitä siis sinne. Käy myös jakopään koppaan yms.
     
  4. Marvä

    Marvä 1st gear

    Tuli kyllä vähän mieleen, että vaatiiko tuo korkkitiiviste kuitenkaan silikonimassaa. Tuon öljypumpun imuputken siivilän, kun puhdistin avatessa koneen niin olipas melko täynnä silikonin paloja.
    Mvä
     
  5. f34

    f34 Double Gearhead

    Jotkut älypäät mättää tiivistemassaa varman päälle ihan liikaa. Ylimääräinen tursuaa välistä ja irtoaa öljyn sekaan.
    Riittää kun sivelee todella ohkaisesti tiivisteen väliin jääviin pintoihin. Ei se sieltä pääse irtoamaan.
    Jossain telkkarin ohjelmissakin nähnyt kun "ammattimies" tursottaa massaa kuin kakun koristetta ja kun välistä pursuaa yli, niin pyyhkäisee pois. Mutta ei tajua, että sisäpuolelle tursuaa samalla lailla.
     
    SBChevy tykkää tästä.
  6. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Eikä sitä silikonia tarvi sinne sormella silitellä, parempi vetää jatkuva palko keskelle tiivistepintaa, kyllä se sinne leviää kun kopan kiristää. Jos pinnassa on heittoja, niin paremmalla todennäköisyydellä korkeaksi jäävä palko väljässä kohdassa tiivistää, kuin matalaksi sormella sutattu.
     
    chevytb02 tykkää tästä.
  7. f34

    f34 Double Gearhead

    Tuossa olikin kysymys tarviiko korkkitiivisteen kanssa tiivistesilikonia.
    Että silloin kyllä kannattaa sormella silitellä.
     
  8. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Silti ja siinäkin tapauksesssa vetäisin palon keskelle, mutta kukin tietysti tekee niin kuin itte tykkää ja parhaalta tuntuu. Omassa autossa öljypohjan tiivistepinta on 10 cm öljypinnan alapuolella, ja sekin pitää kun oikein tiivistetty.
     
    Muokattu: 13.6.2020
  9. f34

    f34 Double Gearhead

    Lähinnä pointtini oli, että ei tarvitse laittaa niin paljon, että tursuaa ylimääräistä öljyn kiertoon. Korkkitiivisteeseen edelleen riittää sively jos pinnat ovat suorat.
     
  10. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Mitähän tiivistemassaa ne ovat tehtaalla alunperin laittaneet? Vai liekö ollut mitään? Ja se on siellä 50+ vuotta kestänyt ja nyt sinne pitää laittaa kun uusi tiiviste laitetaan :eek::rolleyes::confused:
     

Kerro tästä muillekin!