Öljypumpun imusihdin etäisyys öljypohjasta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Iiro, 4.8.2022.

  1. Iiro

    Iiro Gearhead

    Millainen olisi sopiva etäisyys?
    Kasailin pumpu ja öljypohjan lohkoon kiinnin ja sain sylinterin kautta juuri ja juuri 3,5mm paksun aaltopahvin vedettyä pohja ja sihdin välistä. Tuntui jotenkin aika pieneltä väliltä, miten siitä tarpeeksi öljyä pääsee pumpulle.... Tosin tiivisteen takia siihen tullee pari milliä lisää, paitsi jos pohjan laittaa kiinni silikonilla.

    Onko kenelläkään faktaa tai edes perusteltuja fiiliksiä että millainen etäisyys tuossa pitäisi olla?
     
  2. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Riippuu pikupista, eli mikä moottori ja millainen pikuppi. Mut 1/4"- 3/8" on aika sopiva. Joissain pikupeissa, kuten moparin tehdasmalleissa, välys on sisäänrakennettu ja se tulee pohjaan kiinni.
    .
     
  3. Iiro

    Iiro Gearhead

    Kiitos.
    Täytyy varmistaa tuo "välys" vielä tiivisteen kanssa.

    Kyseessä siis 2,0l euro moottori, en olisi tätä edes varmaan mitannut, mutta öljypumppu on saman koneen pienemmästä mallista ja vähän eri näköinen....
     
  4. meteor

    meteor Gearhead

    Etäisyys vaihtelee moottorityypistä miten valmistaja on sen todennut oikeaksi. Esim. BMW:n s50 moottorin imuputki on lähes kiinni öljypohjassa n.2mm putken halkaisija n.20mm.
     
  5. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Se on ihan sama mikä se etäisyys on pohjasta , kun et paina niin kiinni ettei öljy mahdu kulkemaan. Ei se sitä peltipohjaa imuroi tärkeämpää on mun järjellä että öljyä on joka hetkellä niin paljon , ettei haukkaa ilmaa joukkoon, eli pitää olla sihti täynnä öljyä myös kiihdytyksissä.
     
  6. Iiro

    Iiro Gearhead

    Juu, tää on just se pointti ja miksi joku sopiva arvo on hakusessa.
    Mitä lähempänä, sitä parempi, kunhan ei ole liian lähellä.....
     

Kerro tästä muillekin!