Öljyt vaahtoaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja A/C, 23.11.2011.

  1. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Mun pulkissa on jottai vikkaa kun ne tuppaa käymään kesällä kuumempana.
     
  2. A/C

    A/C 1st gear

    TH250 tai TH350 vielä en ole varmaksi tarkistanut. Eikös yleisohje ole että kun pohjan tiputtaa niin se ottaa sen 4-5L? Mutta miten tosiaan tuo oikean määrän tikusta tarkastus oikeaoppisesti pitäisi tehdä?
     
  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Parempi vaan selvittää malli ja kattoa tilavuus. Ei tartte arpoa.
     
  4. ilu

    ilu 1st gear

  5. A/C

    A/C 1st gear

    Eikös TH250 ja 350 ole muuten identtisiä muutamia osia lukuunottamatta - 350 kestää isompaa vääntöä, näin olen lukenut. Öljypohjakin sama. Käyttöohjeesta en tilavuuksia löytänyt vaan pelkästään öljylaatusuosituksen...
     
  6. Caideman

    Caideman 1st gear

    Kun oot vaihtanut suodattimen ja laittanut pohjan kiinni, tee seuraavat toimenpiteet;

    -4l öljyä
    -auto käymään
    -pykälät läpi
    -P päälle
    -tarkastus tikusta
    -lisää öljyä 1 - 3 desiä kerrallaan rippuen pinnan korkeudesta, kunnes pinta tikussa on cold ja hot-alueen välimaastossa, mielummin nipinnapin hotin puolella.(huoneenlämmössä)
    -suorita koeajo
    -tarkasta öljyt niin että ovat siinä hot-alueen puolivälissä, jos laatikko ei oo punahehkuinen

    Tolla pitäs löytyä aika tarkkaan sopiva taso.
     
  7. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Noissa on sama öölitilavuus.
    [ot]] Toi 250 toosa on täysin turha keksintö. Mitään sillä ei "säästä" 350 toosaan verrattuna ja jopa TH-200 on paljon kestävämpi, kevyempi ja paremmilla välityksillä. [/ot]
     
  8. A/C

    A/C 1st gear

    Kiitos Caideman, eiköhän nyt onnistu öljynvaihto.

    Vähän samanlaista olen kuulut tuosta TH250 että ovat heikkoa tekoa...
     
  9. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Se on huononnettu tosta kakkosen kohdalta, muuten ihan samaa kamaa sisällä.
     
  10. rane58

    rane58 Double Gearhead

    Jeepistä, mopari huomasin öljyn vaahtoavan kun tarkastin sitä väärässä N tai P asennossa... -perkule en muista enää kumpi on oikea mittausta varten.. :oops:
    -Siis väärässä asennossa oljytikku oli kuplineen oljyn peitossa.

    Ei ole sanahallussa meikällä... :( -Siis, no olkoon..
     
  11. A/C

    A/C 1st gear

    Eilen pienen lenkin ajoin ja tarkistin öljyntason. Oli siinä ADD 1PT ja HOT välissä, mutta enemmän HOT puolella. Tuoksui ihan normaalilta atf öljyltä, ei palanneen hajua ja värikin punaista. Kuplia oli tosin taas tikussa...

    Caideman: Tarkoititko tuota cold ja hot välimastoa minun tapauksessa add 1pt ja hot välimastoa? Muita merkintöjä ei tikussa ole.
     
  12. Caideman

    Caideman 1st gear

    Juuh... kun ei aina muista millanen tikku on missäkin, kun noita erilaisia laatikoita tulee töissä niin paljon vastaan. :)

    Mutta toi on ihan hyvä määrä öljyä laatikolle. Ainahan siinä tikussa voi hiukan kuplia olla... Vai oliko oikein vaahtoa?
     
  13. A/C

    A/C 1st gear

    No ei varsinaisesti vaahtoa mutta on siellä niitä kuplia aika kunnioitettava määrä. Liekkö tosiaan suodatin huonosti paikoillaan tai jotain jos kerran on öljyntaso OK?

    Auto meni nyt talveksi levolle kunnes lumet sulavat kun sai väliaikaisen käyttiksen...pitää keväällä sitten tehdä vuosihuoltoa. Mutta kannattaako noita ATF öljyjä ja suodatinta sitten vaihtaa kun näyttävät aika terveeltä ja eivät palanneelle haise? Tuskin pahaakaan tekee?
     
  14. leksa

    leksa Gearhead

    Tuli mieleen että aina tarkistaessa, ethän lisännyt samalla ennen kuplien muodostumista??

    Muutoin en osaa noita kuplia ymmärtää. Vaikkakin ainakah siinä tikussa saattaa yksi tahi pari pientä kuplaa olla, muttei paljon.

    tässä erimerkkisen öljyn lisäyksestä.
    http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=2198
     
  15. A/C

    A/C 1st gear

    En ole kertaakaan lisännyt tai vaihtanut. Kuplia siinä tikussa n. 10-15 ja sellaisia pieniä...

    Niin ja vielä lisäyksenä että nuo kuplat ovat olleet niin pitkään kun olen autoa omistanut ja öljytasoja tarkistanut, eikä mitään ongelmia ole ollut. Ihmetyttää vain. Laatikko vaihtaa nätisti olipä kylmä tai kuuma, pintakaasua tai kiihdytystä maantiellä...
     
  16. A/C

    A/C 1st gear

    Eilen tuli lueskeltua huoltokirjaa ja huomasin, että n. 15tkm sitten on edellinen omistaja vaihtanut vaihteistton öljyt ja suodattimen. Liekkö sitten tosiaan tuo suodatin asennettu väärin/ei tarpeeksi tiukassa että se kehittää niitä kuplia öljyyn niinkuin joku oli aikaisemmin ehdottanut?

    Sulaisi lumet niin pääsisi laittamaan ja olisi viisaampi...
     
  17. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Tarkista ettei ole jäänyt kahta suodattimen tiivistettä peräkkäin. Omassa oli joskus 2 peräkkäin.
    Biltsusta tai mätänetistä hommaat pienet ruuvarin kahvalla varustetut koukut, sillä se vanha tiiviste on helppo onkia pois.
     
  18. CantBeDone

    CantBeDone 1st gear

    Kun ostaa uuden O tiivisteen ja suodattimen ja asentaa ne oikein, olen huomannut että suodatin on usein hyvinkin löysän tuntuisesti kiinni kun seuraavassa öljynvaihdossa siihen koskee. Luulisi että imisi ilmaa sekaan välyksen takia? Moottorihan leikkaisi jo kiinni jos siinä olisi vastaava ongelma öljyn otossa.
    Laatikko sinänsä toimii ok. Onko kellään selitystä, että onko se O renkaan tiiviys tosiaan niin yhdentekevää?
     
  19. A/C

    A/C 1st gear

    Kiitos vinkistä, pitää hommata. Sivusilmällä muistaakseni näin ainakin joensuun motonetissä olevan konepellin äänieristemattoja myytävänä, pitää sekin samalla hommata kun entinen on jo tehtävänsä tehnyt.

    Hommasin Mobil ATF 220, luulisi käyvän hyvin tuohon TH250/350 kun on GM Dex II?
     

Kerro tästä muillekin!