Ohjauksen keskitangon kunnostus

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja VintageSpeed, 25.6.2019.

  1. exchevelle

    exchevelle 3rd gear

    Ennenkuin alkaa keulimaan ja kertomaan "totuuksia" toisista harrastajista niin kannattaisi miettiä ensin pieni hetki.

    Videolla Mopar E-bodyn tehostamaton simpukka ja sen sektoriakseli.

    Jos tuon sektoriakselin päässä ei ole palloniveltä niin mikähän se sitten mahtaa olla?

     
  2. -tl-

    -tl- Gearhead

     
  3. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Jos tuo on pallonivel, eikä vaan rikkinäinen, niin sillon se kiertymä on estetty toisesta päästä. Sellasella ohjauksella vaan ei autoa voi ajaa, jossa center link pääsee kiertyilemään vapaasti.
    Tai se vaatii huomattavan normaalista poikkevan ratkaisun rakenteessa.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  4. urho3

    urho3 Gearhead

    Jos kaikki pallonivelien pallot on samalla linjalla niin haittaako se jos se tanko kiertyilee siellä?
     
  5. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Ei, mutta salliiko halpatuote autotehtaan rakennella sellaista. Tokihan sellasia voi olla, mutta se tanko, josta keskustelu lähti, ei ole.
     
  6. hzemax

    hzemax Gearhead

    Oon samaa mieltä Jussi289n kanssa, et ne nivelet ei ole palloja vaan yks-suuntasesti kääntyviä niveliä.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  7. hzemax

    hzemax Gearhead

    Nehän näyttää palloniveliltä, kuitenkaan olematta sitä.
     
    Gary Grand, Camino'79 ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  8. Gerball

    Gerball 3rd gear

    Kolmeen isokoriseen -60 luvun GM tuotteeseen olen tuon centerlinkin itse elvyttänyt. Kupin yläpuoli rälläkällä irti, tanko pätevälle sorvipojalle joka tehnyt pommista uudet puslat. Sitten kansi lämpöä varoen heppailemalla takaisin kiinni.
     
  9. f34

    f34 Gearhead

    Onko edes teoriassa vaaraa, että routakuopassa tärähtää varovaisesti hepattu kansi irti?
     
  10. jorkkeri72

    jorkkeri72 3rd gear

    yks heppi pitää enemmän kuin kiinan prässäys
     
  11. Gerball

    Gerball 3rd gear

    Noihin mitä itse tein luotan 100 varmasti. Puhe oli liiallisen lämmön varomisesta, ei varovaisesti heppailusta. Suurimmat voimat taitaa olla sivusuunnassa, siksipä tuo kansikin on vain peltiliuska. Yli 10v. on noista omista aikaa, vielä on kasassa pysynyt.
     
  12. Gary Grand

    Gary Grand Gearhead

    Tästä olikin jo joskus Suburbani-ketjussa puhetta.
    Kyllä sellaista autoa voi ja JOUTUU ajamaan koko ajan.
    Mullaoli siinä omassa uudempikoppasessa Subbarissa kulunut nuo apusimpukan ja simpukan nivelet "palloniveliksi" ja autoa todellakin piti ajaa. Hetken saattoi kulkea suoraan, mutta ura, tai kuoppa, niin suunta muuttui. Ja auraukset tietysti joka kerta, kun välitanko pääsi kiertymään.

    Säädin siitä auraukset pariin otteeseen, ennenkuin tajusin missä vika oli. Uudella apusimpukalla suuntavakavuus korjaantui ja kun uusi vielä pitman armin, niin ohjauksesta tuli jo aika hyvä.
     
    Jussi289, Sierra, Camino'79 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  13. Sierra

    Sierra Gearhead

    Moisen ongelman kanssahan joku vanhemman camaron tms. omistaja jossain topicissa hiljattain paini, että auraukset muuttuu kokoajan. En tiedä selvisikö se, mutta tuossa olisi järkevä vastaus.
    Tämä:
    https://www.overdrive.fi/forum/threads/69-firebird-aurauskulmat.310023/
     
    Muokattu: 1.7.2019
  14. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Tein edullisen ratkaisun ja hain purkuautosta toisen välitangon, porasin niiden nivelien kylkiin reiät, laitoin nipat ja ruuttasin täyteen WD40 ja MOS rasvaa. Tuntuu pyörivän aika herkästi nyt. Täytyy kokeilla vaihtaa auton alle toi voideltu tanko.

    Ja ei ne mitkään pallonivelet ole vaan tollaset tapit kuten aiemmin tässä topicissa oli kuva.
     

Kerro tästä muillekin!