Ohjauskulmien säätö silmämääräisesti!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja virta, 24.12.2017.

  1. virta

    virta Gearhead

    Onnistuuko miten ilman erikoisapuvälineitä?
    Oma käyttökikkare on nyt tuossa kuitenkin ratti keskellä,ei enää ärsyttävästi vinossa.
    Siitä se alkoi kun päätin oikaista ratin ,joku edellinen omostaja varmaan vaihtanut raidepään ja mennyt huonoon jamaan kulmat ja ratti.
    No ratti keskelle ja ajatuksella katsomaan pyöriä,toinen harittaakin ulospäin.Kaksi kierrosta raidetankoa ulospäin.
    Korjaantui tuolla!
    Tietty jos viitsisi laittaisi laaudat menemään renkaita myöten ja mitat läheltä ja kaukaa,saisi tarkemmin.
     
  2. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Jos nyt vaikka edes mitalla ottais ni ois ees sielläpäin? Ja auton paino päällä tietysti! Helpottaa jos on kääntölevyt käytettävissä mutta ei pakolliset, muistaa vaan säätöjen välissä rullata vähän edestakaisin :)
     
  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mitalla vaan renkaan urista jos ei halua vanteesta.


    Silmällä jos onnistuu niin aika welho.
     
    hantta tykkää tästä.
  4. hantta

    hantta Gearhead

    Juu, on nuo pystykulmat hiukan hankalia silmällä ;)
     
  5. urho3

    urho3 Gearhead

    Itseasiassa se pystykulma helpompi silmällä laittaa kun auraus.
     
  6. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Tasasesti opelixissa on renkaat kulunut, vaikka molemmat raidepäät ihan silmäkuulolla säädin

    Pari kertaa piti pyöräyttää et sai ratin suoraan, ja ny edessä on eri ET;llä olevat talviset ja vieläkin on ratti suorassa sekä menee suoraan jos ratista päästää

    Ennen raidetangonpäiden kulahtamista ratti oli 1" oikeelle ET-30 kesäsillä ja ET-49 talvisilla 1" vasemmalle vinossa


    Tosin epäilisin et oikean puoleinen kulkee karvan camberista väärässä. Olettaisin syynä olevan korin tielle kallelleen oleminen
    Toisaalta jos kuskin puolella lähtöjään paremmassa on 3mm ja apparin puolella 2mm, niin en pitäisi mahdottoman pahana kun auto kulkee vaaterissa maantiellä
     
  7. Morbidelli

    Morbidelli 2nd gear

    Merkkaa liidulla renkaaseen merkit siihen uran kohtaan, mistä mittaa.
    Sitten vaan mittaa raidevälin ja tuuppaa autoa eteenpäin ja mittaa uudestaan. Auton pohja estää mittaamasta renkaan "uloimmasta" kohdasta, mutta mittaa siitä kohdasta kun mitta hipaisee auton pohjaa.
    Aivan riittävän tarkka mittaustulos. Edellyttää tietysti että kaikki puslat on kunnossa. Ratin keskittäminen vaatiikin jo useamman kerran säätöä ja koeajoa välillä. Camperin voi tarkistaa vatupassilla, mutta auton pitää olla aivan suoralla alustalla. Casteria ei voi kotioloissa tarkistaa. Joskus yritin mittailla, valmistin ylä ja alapallon ruuvinkantaan kiinnitettävän jigin, mutta lopputuloksena aika epätarkka mittaustulos.
     
  8. hantta

    hantta Gearhead

    Kyllä täällä on aivan varmasti myös casterinsäätäjiä, tee se itsemiesten luvatussa maassa ;)
     
    jorkat tykkää tästä.
  9. hantta

    hantta Gearhead

    Itse aikoinaan säätelin itserakennetuilla rima, vatupassi ja liituvirityksillä pyöränkulmia, kunnes huomasin, että kun käytän tähän lopputulokseltaan epävarmaan puuhasteluun koko päivän, ja ammattimies tekee sen paremmin vartissa, päätin, että käytän senkin päivän johonkin hyödylliseen.
     
    Rotten, Mikkis ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  10. urho3

    urho3 Gearhead

    Juuri noin. Paitsi että ennenkuin laitan mittapäitä paikalleen Käännän jo camberit silmämääräisesti kohdilleen. Pääsee helpommalla. Kyllä sen näkee nosturilla harjaantunut silmä missä mennään.
     
  11. urho3

    urho3 Gearhead

    Ca
    Casterin voi mitata kotioloissakin.
     
  12. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Ite säätäny muutamasta laitteesta. Onnistunut ihan ok. Helpottaaa kun on korkeat renkaat ja iso maavara, saa helposti kohalleen kun mitta mahtuu menee auton ali kivasti. Myös camberi erottuu helposti. Joskus pitänyt lankkua renkaan kylkeä vasten niin näkee aurausta säätäessä mihin se "osoittaa" paremmin kuin renkaasta.
     
  13. Morbidelli

    Morbidelli 2nd gear

    Kotikonstein säätämällä saa auton liikenteeseen, mutta jos on tarkoitus autolla ajella pitempään, voisi olla paikallaan vielä tarkastuttaa kulmat ammattivälinein. Alustan korkeuden muutoksen jälkeen muutoskatsastuksessa tulee esittää mittausvälineen tulostama asiakirja pyöräkulmista ja kulmat pitää olla aivan toleransissa. Alustan korkeus tulee myös ilmetä jokaisen pyörän kohdalta mittaushetkellä. Toi vaatimus on muuttunut aikaisemmasta jokunen aika sitten.
     
  14. hantta

    hantta Gearhead

    Ammattilaisen laite mittaa pyöränkulmat taka-akselin huomioiden.
     
  15. hantta

    hantta Gearhead

    Pyöränkulmien säätö on vähän kuin reiän paikkaaminen hampaasta, molemmat voi tehdä itsekin, mutta kivuttomammin homman hoitaa ammattilainen laitteineen.
     
    jariha tykkää tästä.
  16. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Joo näin on. Mutta jos kulmat on lähtökohtaisesti kunnossa, eli renkaat kuluu tasasesti ja auto on hyvä ajaa... sitten vaihdetaan vaikka raidetangon pää uuteen. Niin aivan hyvin uskallan suositella aurauksen mittausta ja säätöä kotikonstein. Sit jos tuntuu ettei tuu mitään, niin sitten sen kivuttoman ammattilaisen juttusille.
     
    jorkat tykkää tästä.
  17. jariha

    jariha Gearhead

    entiiä kannattaako aikaa käyttää tunteja ja paria rengassarjaa uusia kun euromasterilla säätötyöt 60,-(näin ainakin tossa meiän lähellä?) kattonu vaan kun kaveri sääti viikkotolokulla ja eturenkaat meni kesänaikana kahdesti
     
    Poke, Mikkis, hantta ja 1 muu tykkäävät tästä.
  18. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Niinkuin aiemmin mainitsin niin aurauksen saa kyllä ihan hyväksi rullamitallakin (tikku on jo hifistelyä) mutta mielellään kääntölevyt oltava ja vähän parrua alla niin on mukavampi säätää. Jonkun verran sukulaisten/kavereiden ropposiin niveliä vaihtanu ja suurimmaksi osaksihan niissä ei ole kuin auraus edes säädettävissä niin mitalla olen kotitallissa säätänyt ja sanonut että jos kovin tuntuu vempulalta ajaa niin tuo sit töihin säädettäväksi mutta eipä oo tähän mennessä tarvinnu ;)

    Ja säädin mä kaverin 67 bel airinkin tallilla, tosin 17" vanteet jne. Että ei menty tehtaan arvoilla ja camberiakin laitettiin jonkin verran ni täyty käydä ajamassa välissä pariin kertaan. Mutta siihen ei ois ees laaserivehkeet auttanu kun joutu vähän auton käytöksenkin mukaan hakemaan sopivia säätöjä :)
     
  19. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Mä oon ajanu 40tkm omien säätöjen jälkeen ja tasasesti kuluu renkaat. Se että joku tekee päin persettä säädöt itte ei tarkoita etteikö niitä vois itte säätää. Ja on niitä säädetty perseelleen myös siellä liikkeissä. Joten jokaselle jotakin!
     
    Sounderi, Nikuzai ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  20. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Toi on muuten ihan totta. Ei ne aina mee liikkeessäkään kohilleen... varsinkaan vanhempien vehkeiden kanssa jos vielä sattuu olemaan tommonen nykyamis joka just valmistunu tai ei muuten vaan ymmärrä vittuakaan jousituksen toiminnasta käytännön tasolla...

    Toki tulee niitä käpyjä kokeneemmillekkin asentajille ja varsinkin jos iskee se laiskuus eikä jaksa tsekata välyksiä ja ilmanpaineita esim.

    Siksi kun vie autoaan säädettäväksi niin kannattaa varmistua siitä että asialla on asentaja joka tietää mitä tekee, koska ei ole väärin vaatia asiantuntevaa palvelua vaikka myönnän itsekin että verenpaine nousee heti jos asiakas tulee kyselemään "tyhmiä" tai muuten vaan pööpöilee ja höpöttää vieressä kun ite yrittää edes jonkinlaisella aikataululla saada noita ropposia kuntoon :D
     

Kerro tästä muillekin!