Ohjauskulmien säätö silmämääräisesti!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja virta, 24.12.2017.

  1. hantta

    hantta Gearhead

    Nykyajan kiinanautoihin menee kulmat uusiksi, kun täräyttää kanttariin kunnolla, ja fakta on, että jotkut noita kulmia saa kohdilleen kotikonstein, toiset ei, ja lisäksi joillekin on täsmälopputulos myös tärkeää, eli ei tästä nyt pitäisi mitään kädenvääntöä saada aikaiseksi, jotenkin muutenkin jutut menee samaan kastiin, kuin sytytyksen säätö korvakuulolta :(
     
  2. CevyAntti

    CevyAntti 2nd gear

    Jos sen noin tekee tajuan kyllä ettei tolla lentoon pääse.
     
  3. urho3

    urho3 Gearhead

    Kyl mä lähtisin et säätää kunnolla niin mukavampi ajella. Malttaa säätää kulkukulmat kohdilleen ja nolla ratin asentoanturin jos sellainen on.
     
  4. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Joo ei pääse. Kerrotko vielä mikä tossa menee sun mielestä pieleen jos mittanauha näyttää samaa tulosta ennen ja jälkeen esim raidentangon pään vaihdon jälkeen?
     
    xarper tykkää tästä.
  5. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Siis tottakai korjaamon laitteilla saa tarkemman lopputuloksen ja varmistettua kaikki muutkin kulmat. Varsinkin nykyautojen monimutkaiset monivarsituennat yms voi aiheuttaa haastetta jos on enempi vaihettu osia tai vähä kolhittu kanttikiviin yms. Noi mun säätämiset on rajoittunu takaveto Volvoihin, -72 caminoon, -96 roadmasteriin, -78 blazeriin ja -06 grandiin. Niissä se on onnistunu ihan hyvin, roadmasteri kyllä kertaalleen säädettiin kaverin pajalla kunnon laitteilla siinä vaiheessa kun keulaan tuli uudet jouset ja korkeus muuttui reilusti.

    Mutta jos tee-se-itsemies haluaa homman tarkastaa esim aurauksen osalta, ei siinä ole mitään ongelmaa kunhan on tarkkana. Säästyy rahaa sitten harrastamiseen oli se sitten moottorihommia tai kaljanjuontia.
     
  6. CevyAntti

    CevyAntti 2nd gear

    Höh. Ei tuossa sinun systeemissä mikään mene vikaan. PÄin vastoin, erittäin toimivaa. Ja tommosella säätyvällä vehkeellä itekin aikoinaan opeteltiin mittailemaan aurauksia.
    Sen sijaan tossa missä kerrottin mitattavan niin läheltä asfalttia kuin mahollista en tajua. Siinei mielestäni mitata aurausta.
     
  7. hantta

    hantta Gearhead

    Ei kun siinä mitataan mittaamisen ilosta.
     
  8. valpas

    valpas Gearhead

    Okei, siis hoksaamisesta vaan on kyse. Selitän joskus lisää, kun kerkeen, ja näen tarpeelliseks.
    Tosi hyvä systeemi sitten, kun saat ideasta kiinni.
     
  9. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Eli työnnät autoa pitävällä alustalla taakseppäin ja mittaat sitten metrin jälkeen maanpinnasta urien leveyden, työnnät autoa taakseppäin että mittapiste tulee esiin ja mittaat erotuksen nollaan
    Sit autoa eteen päin se metri ja sama mittaus ensin edestä ja sitten takaa

    Jos molemmissa mittaus antaa nollan rengas ei sorra vaikka navan korkeudella mittaus antaisi 3mm haritusta

    Ymmärsinkö ihan väärin vai hä?


    -----------------------------------------------------------------------------------


    Mitähän ohjauksessa tapahtuu kun näyttäis jyrkässä käännöksessä puskevan ulompaa rengasta ulkoreunasta
    Eli renkaan kuvio aurautuu ulkoreunalle
    Suoralla ei sorra ollenkaan

    Ja parkkiksella pyöriessä molempiin suuntiin jää nojaamaan ihan ääri reunaan käännettäessä, puolisen tuumaa ratista kääntäessä palauttaa ohjauksen suoraan ja tekee saman oikealle ja vasemmalle
     
  10. valpas

    valpas Gearhead

    No nyt pitää selittää lisää, kun kiinnostuit.:)
    Yleensä siirrän autoa jonkun verran taakseppäin, ja mittaan merkatuista kulutuspinnan urista raideleveyden, niin läheltä alustaa, kuin mahdollista.
    Sitten siirrän autoa eteenpän muutaman renkaan kierroksen, ja vastaavan mitan.
    Renkaan kulutuspinta pyrkii yleensä aurauksesta, tai harituksesta johtuen siirtymään sivusuunnassa alustallaan vieriessään.
    Jos eteenpäin siirretyssä kohdassa mitta on pienempi, kuin siinä taakseppäin tönätyssä kohdassa, niin pyörissä on aurausta. (isompi mitta kertoo harituksesta) Se millimäärä ei pidä ihan tarkasti paikkaansa, kun aina vieriessä tapahtuu sortoa. Suunnan se näyttää.
    Sitä voi sitten ihan ite miettiä, kuinka paljon haluaa renkaassa olevan sivusuuntaista jännitettä. Ite oon pyrkiny nollaan. Tosiaan, aurauksen millimäärä se ei ole, vaan siinä on se kaikista kulmista koostuva renkaan kosketus tiehen. Renkaiden valmistaja vois kertoa, mikä on se oikea siirtymä,tai sorto (millä tuota arvoa vois sitten nimittää?).
    Jos haluaa tutkia, miten paljon sitä on eri kuormitustilanteissa, jarrutuksessa, ja kiihdytyksessä, niin sitä voi ajella jalkajarrun kanssa edestakasin, ja tehdä siitä sitten päätelmiä, mitä se rengas tekee eri tilanteissa.
    Niin, tuo on sitten se todellinen tilanne renkaan ja alustan välillä, eikä vain pelkkä auraus.
    Käännettäessä, Ackerman ohjaus tekee hommasta vaikeen. Drifteuksessa vois olla hyötyä kääntää pyöriä yhtä paljon (poistaa Ackerman ohjaus mekaniikka), kun ollaan aina kahva edellä, mutta se menee jo toiseen otsikkoon.
    Meneekö nyt jakeluun?:D
     
    Morbidelli tykkää tästä.
  11. Belve67

    Belve67 2nd gear

    Valpakselta hyvää ohjastusta, alkas itteeki kiinnostaan tää auraaminen muutoinki ku lumen auraaminen.
    Kaikkihan on maalaisjärjellä ajateltavissa.
     
  12. Belve67

    Belve67 2nd gear

    Kiihrytys vessaa tehtäessä tää auraus juttu pitäis olla hanskassa koska keulan paino muuttuilee paljon pienen session aikana ja vastaavasti myös pyörän kulmat. Sen näkee monasti jossain testipäivillä ku kennot ohitettu niin sit alakaa vatkaaminen.
     
  13. Morbidelli

    Morbidelli 2nd gear

    No nyt ollaan jo ihan uudella levelillä aurauksen mittauksessa:) Joka päivä voi oppia jotain uutta.
    Täytyypä joskus ihan mielenkiinnon vuoksi tarkistaa tämäkin tapa.
     
  14. urho3

    urho3 Gearhead

    Niitähän on ollut ennen ja vielä nykyyöänkin niitä levyjä jonka yli ajetaan niin näyttää onko arausta vai haritusta. oliko track rite. on kai jo 70 luvulta et ei mikään uusi keksintö.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  15. valpas

    valpas Gearhead

    Juu, ei todellakaan oo uus keksintö. Ainoastaan toteutus pelkällä rullamitalla.
    Kyllä mä ton laahauslaudan mainitsin, jo aikaisemmin.
    Laahauslaaudoissa oli usein joku pomppu. Kun ajettiin nopeesti yli, niin se näytti monelle, mitä sattuu. Varsinkin, jos vähänkin jarrutti sen liikkuvan kohdan päällä.
     
  16. hodis

    hodis 3rd gear

    Ei istu nykyiset nelipyöräsuuntauslaitteet noihin mataliin autoihin joissa takavanne menee osin loksun sisään. Sama ongelma kuulemma useissa asuntoautoissa. Ehdottelin että tunkataan perää sen verran ilman niin saa sen häkkyrän takavanteeseen kiinni. Ei onnistu kun pitää siirtää autoa mittauksen aikana. Olisi vissiin pitänyt laittaa pönkkä akselin ja korin väliin.
    No linjalangalla, harpilla ja vatupassilla vanerinpäällä säätelin kulmat. Ajo-ominaisuudet ainakin parani huomattavasti.
     
  17. f34

    f34 Double Gearhead

    Korjaamoilla saa tarkemmat säädöt kun auto on ajokorkeudessa. Kulmat muuttuu jos pönkkäillään koroketta säädön ajaksi.
     
  18. peltsi

    peltsi Gearhead

    Kyllä on nyt tehty aurauksen säätämisestä vaikeaa ja epämääräistä...
    ja kaiken lisäks koitatte säätää aurauksen nollaan? Eli ajossa renkaat takavetoisella harittaa... mahtaa olla hieno ajettava.

    Ei sinne tehtaan suosituksiin ole huvin vuoks laitettu aurausta tai haritusta.
    50/60 luvun tehdasasetuksen asteet ei vaan toimi enää tänä päivänä vaan joutuu arvot miettimään uudestaan.
    Myös camber kulman tarkistus/säätö pitäis olla peruskauraa vanhoissa jenkeissä.

    Caster kulman säätö vaikuttaa eniten ajomukavuuteen ja on haastellisin hakea.
    Sillä haetaan ohjaustuntuma rattiin ja onnistuu myös kotikonstein mutta vaatii kärsivällisyyttä ainakin chevyssä kun se tahtoo muuttaa myös camberia ja aurausta

    Kuhan muistaa aina säätöjen jälkeen liikutella autoa ennen mittausta.
    Autoa ei saa tunkata mittausten aikana ja alustan tulee olla tasainen.
    Ja jos on nivelissä/puslissa tolkuttomasti väljyyttä, kannattaa säädöt unohtaa.

    Ainut todellinen ongelma on se jos katsastuskonttori vaatii nelipyöräsuuntaustodistusta jota se on voinut vuoden alusta vaatia esim. jos alustan korkeutta on muutettu tai jouset muuten vaihdettu. Se voi olla kotikonstein tekemätön paikka.
     
  19. Morbidelli

    Morbidelli 2nd gear

    Renkaan sortoon perustuva aurauksen/harituksen mittaus perustuu niin moneen muuttuvaan tekiään, että taidan edelleen jatkossakin mittailla vaan rullamitalla raideleveyden takaa ja edestä, renkaan uloimmasta kohdasta lähes akselin korkeudelta.:)
    Renkaan sortoon vaikuttaa moni asia esim. aurauksen/harituksen suuruus, renkaan kitka alustaan nähden, camber, renkaan leveys ja poikkileikkaus suhde, akselipaino, yms muut jutut mitkä ei ole tullut vielä edes mieleen.:confused:
    Autoa kun tuuppaa eteenpäin, niin renkaan sorto alkaa ja max sorto alkaa jossain vaiheessa, eikä enää lisäänny vaikka auto rullaa vielä eteenpäin. Mittausajankohta jää epämääräiseksi, kun tarkkaan ei voi tietää milloin max sorto alkaa. Mittaustavalla voi kyllä suuntaa-antavasti selvittää onko aurausta/ haritusta tai ei kumpaakaan.
     
    Muokattu: 28.12.2017
  20. f34

    f34 Double Gearhead

    Korkealla rättirenkaalla voi olla vähän herkempi sorto kuin matalaprofiili vyörengkaalla.
    Voisi olla toimivat, ne sellaset laakeroidut astelevyt, jonka yli ajetaan ja ne pyörähtää aurausasteen mukaisesti.
     

Kerro tästä muillekin!