Ohjaussimpukan säädöstä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja buick87gnbl, 27.8.2021.

  1. buick87gnbl

    buick87gnbl 2nd gear

    Mites voisi tarkistaa ja säätää ohjaussipukan välyksen,ettei tule tuhotuksi simpukan sisustaa? Auto tuntuu hiukka vaeltelevan moottoritiellä, joten jotain tarttis tehdä, tai sitten ei. Toki turhan leveät renkaat eivät auta hyvää ajettavuutta. kummit ovat 245:t.

    Eli, eturipustuksen pallonivelet ja ja tukivarsien puslat ovat uusittu ja enkä ole huomannut ohjausakselin nivelen väljyyttä siinä lohkon keskikohdalla olevassa jutussa(toki tuo on vielä hyvä tsekata).

    Eli miten tuo simpukka? Auto on 87 G- koppanen peli.
     
  2. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Mitenkäs ohjauskulmat osien vaihdon jälkeen? Onko tarkastettu että ovat kohdallaan?
     
  3. buick87gnbl

    buick87gnbl 2nd gear

    No ei ole hetkeen aikaan tarkistettu kulmia. Mutta autolla ajettu vuosia etupäärempan jälkeen eikä pahaa kulumaa renkaissa. Nyt tossa viikko sitten havaitsin, että oikeassa eturenkaassa on enemmän kulumaa ulkopuolen kumin reunassa verrattuna sisäpuoleen, muttei tosiaan paha. Kuskin puoleinen rengas ok. Olen miettinyt, että tommonen ei pitäis tehdä menoa levottomaksi, enemmän haritus. Tiedä sitten. Toki kulmat säätöön, mutta mitäs muuta?
     
  4. buick87gnbl

    buick87gnbl 2nd gear

    Tässä tarkennuksena vielä, että etupäärempan jälkeen mittariin ei ole kertynyt kuin 8000 mailia ja etupäässä pientä taajama-ajoa. toki muutama sata mailia motaria, jossa paha aurauskulma veisi renkaita enemmänkin, nyt kuluma on noin milli, puolitosta apparin puolen renkaan sisä- ja ulkopuolen välillä ja siis ulkoreuna enemmän kulunut. Tosiaankin, siinä ohjauksen keskialueella tuntuu väljyyttä ja joutuu käyttämään rattia turhan paljon.

    En voi väittää, etteikö uusitut nivelet ole olleet priimaa jo kaupan tiskillä.
     
  5. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Jos ne pyöräkulmat on säädetty niiden vanhojen ja väljien pallojen mukaan , niin saattaa olla nyt uusilla tiukoilla ihan eri säädöissä. Useimmiten ne muuttuu kun vanhat makas painon mukaan ulko tai sisälaidassa väljää palloa. Eli tarkistaisin noi kulmat että on arvoissaan.
     
  6. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Eikä vaan pelkät pallot, entäpä tukivarsien kumipuslat? Mulla oli -70 GS350 Buickissa alatukivarren yksi puslista kulunut raudoille, eikä sitä ollut kahdessa katsastuksessa huomattu. Joku oli säädättänyt kulmat kohdalleen kuluneena ja kun tuli uusittua kaikki puslat niin säädettäessä sai heittää yli puolet shimmilevyistä pois ......
     
    -71 MoPar tykkää tästä.
  7. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Täällä sitä onkin jo sanottu, unohda se simpukka toistaiseksi ja ihan ekana auto oikeaan kulmien säätöön. Toinen asia joka voi vaikuttaa isosti ja toisinaan unohtuu on rengaspaineet, eli jos et hetkeen ole tarkastanut niin ne kannattaa myös.
    Edit: Onko vaeltelu alkanut siis nyt vai ollut koko ajan olemassa? Renkaan olka vaikuttaa myös paljon vaelteluun uraisella tiellä, eli jos teräväolkaiset "jenkkikummit" niin sekin voi aiheuttaa.

    Nyt on myös ihan julkisesti ihmeteltävä miten ihmeessä ei heti ensimmäisenä autoa viedä kulmien säätöön kun on tehty remppaa?
    Senhän pitäisi olla 100% itsestäänselvyys.
     
    Muokattu: 28.8.2021
    Laszlo, Seevu ja -71 MoPar tykkäävät tästä.
  8. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Niin en viitsinyt yksilöidä niveliä ja puslia kun pidän luonnollisena , että kaikki ne pitää olla ehjiä, samoin takapään puslat ym. vaikuttavat vetelyyn ihan yhtä paljon. Jos taka jousien silmukat huonot niin kyllä vaeltelee kun akseli elää omaa elämäänsä ( tulee taka pyörä ohjaus).
     
  9. Weijari

    Weijari Gearhead

    Simpukoissahan on yleensä sektoriakselin säätöruuvi läpi siitä kopasta. Sitä kirraamaalla voi jotain väljää saada pois. Jos ko. kiristyksen vetää liian kireälle, niin simpukka sanoo poks. Yleensä kannattaa ottaa simpukka pöydälle, säätöön koskematta pyöritellä laidasta laitaan ja kokeilla ohjausvarresta löytyykö väljiä kohtia. Jos ei löydy, niin simpukka ei ole silloin väljyyden lähde, vaan joku muu.

    Jos nämä kokeilut tekee simpukka autossa kiinni, jää mm. rattiakselin nivelen, mahdollisesti rattiakselin välissä olevan rättinivelen yms väljät simpukan syyksi. Lisäksi isolla ruorilla ja varsinkin ohjaustehostimella vääntää simpukan soiroksi huomattavan herkästi, vaikka etupyörät ilmassa olisivatkin. Melkeen aina kun on ollut "vaeltava ohjaus" on vähintään 80% vaeltamisesta korjautunut tuolla rättinivelen kumin vaihdolla

    Jos (=kun) siihen säätöruuviin on kuitenkin pakko koskea, niin silloin pitää simpukan olla ihan keskellä eikä kääntövastus saa lisääntyä kiritettäessä. Reunoilla väljyyttä on enemmän, ja jos simpukka reunassa kiristää sektoriakselin säädön, niin se sanoo keskialueen ylittäessään itsensä irti. Kannattaa myös merkitä alkuperäinen pultin asento ennenkun lähtee muuttaman. Kiristämisen jälkeen (huom .myös lukitusmutteri pitää olla kireellä, ettei mutteria kiristäessä tule juuri se 2mm lisää) on hyvä pyöritellä pöydällä vielä laidasta laitaan ja katsoa ettei kinnaa missään kohtaa.

    Pöydällä homma on hyvä tehdä senkin takia, että autossa simpukka ei välttämättä ole ihan keskiasennossa, vaikka renkaat suorassa olisikin. Jos poikkeamaa keskeltä on paljon (esim huonosti säädetyt raidetangot) voi kiristämisen jälkeen tulla taas yllätys. Onpa kerran (rodissa) ollut niinkin, että suoraanajokohta oli niin paljon sivussa simpukalla, että oltiin jo simpukan väljemmällä reuna-alueella. Ongelma poistui simpukka keskittämällä ja laittamalla kääntövarsi uuteen asentoon smpukkaan nähden.
     
    Muokattu: 28.8.2021
  10. buick87gnbl

    buick87gnbl 2nd gear

    Ensiksikin, tyhmä olen ollut, kun en vienyt autoa kulmien säätöön eturipustuksen rempan jälkeen. Mut kun ei kummit pahasti kuluneet....

    Sitten, kuten aikaisemmin kerroin, etupään tukivarsien puslat on myös uusittu kera pallonivelien.
    Taka-akseliston pitkittäistukivarsien puslat orggiksia, en ole tsekannut väljyyttä, tyhmä olen.

    Renkaat ovat siis 245- levyiset Kumhot, olka ei ole kovin terävä noissa renkaissa.

    Tohon kysymykseen vielä, että onko auto ollut aina "levoton", niin sanoisin että jonkin verran verrattuna ns. eurotalvipeliin. No, autojen ikäjututut....

    Eli nöyränä otan vastaan moitteet siitä, että rempan jälkeen en vienyt autoa etupään kulmien tsekkaukseen eli camperit ja ja casterit ja yms. No kun renkaat eivät kuluneet pahasti.....Noista voisi lähteä eli auto tsekkaukseen.

    Tosin katsuri ei antanut huomautusta taka-akseliston pitkittäistukivarsien mahdollisesta huonosta kunnosta. Mutta mites tsekkaan ite nuo, eli neuvoja taas?

    Ns rättinivel ei ole mielestäni väljä, mutta tsekkaan.

    Kiitos paljon hyvistä ohjeista koskien myös simpukkatestausta!
     
  11. Weijari

    Weijari Gearhead

    Oli tuossa omassa takatukivarren pusla käytännössä irti takatukivarresta kun edellinen seppä oli ilmeisesti hionut reiän väljäksi. Kolisi kyllä ja auto tykkäsi niiata aina oikealle kiihdytyksessä, mutta katsastuksessa kukaan ei sanonut mitään kuuteen vuoteen. Ajossa Motarilla meni kuitenkin ihan suoraan. Nyt uusilla putkitukivarsilla ero on kuitenkin selvä ja niiauskin poistui.

    Ei kai noissa tukivarsien kumeissa oikein ole muuta mahdollisuutta kuin vääntää jollain kangella ja katsoa onko väljää tai sitten ihan irroitella yksi kerrallaan.

    en muuten ole ajanut yhdelläkään ns. levottomalla jenkillä, joka on ollut kunnossa ja säädöissään.
     
    4d sedan tykkää tästä.
  12. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Jo kuten yllä mainittiin, alustarempan jälkeen pitäisi pyöränkulmat säädättää, tai säätää itse jos omistaa riittävät välineet hommaan.

    Omien kokemuksien perusteella renkaiden kuluminen kielii lähinnä väärästä aurauksesta/harituksesta, muut kulmat jos pielessä niin ei niin äkkiä rengasta kuluta. Ja jos muutkin kulmat on pielessä aurauksen lisäksi niin sitten esiintyy noita reunasta kulumisia yms.

    Apusimpukan kunto on myös tärkeä ajokäyttäytymisen kantilta, sitäkin kannattaa kriittisesti tarkistella jos se on vielä vanha. Toinen pielessä oleva kulma joka pilaa ajo-ominaisuudet on liian vähäinen caster.

    Itse simpukkaremontista sen verran että muutaman olen niitä kunnostanut, ja kannessa olevan säädön lisäksi simpukasta löytyy yleensä pari muuta kohtaa jotka enempi pielessä, saattaa jopa olla ettei siihen tarvitse koskea(tai ei tarvitse säätää) kun muut asiat simpukassa on kondiksessa.
    Sektoriakselin puslat tuppaavat kulumaan ja sisäänmenoakselin viistokuulalaakerit on monesti vaihtokunnossa. Nää sisäänmenoakselin laakerithan kuuluu säätää pieneen jännitykseen, ja jos niissä on pikkusenkaan sanomista niin väljät kertaantuu....
     
  13. buick87gnbl

    buick87gnbl 2nd gear

    Kiitos taas avuista!

    Tuosta auton historiasta vielä katsastuksineen ja huoltoineen: ennen etupään remppaa auto osasi olla levoton jonkin verran ja siksi aloitin homman. Toki tuuli ottaa tommoseen koriin mutta kuitenkin.

    Ennen remppaa tarkistutin aurauskulmat, varmaan ei katsottu casteria.Sama levottomuus jatkui.

    Katsastuksessa kolme, neljä vuotta sitten etupään rempan jälkeen pyysin eritoten tarkistamaan apusimpukan, jota siis en uusinut. Ei kuulemma väljyyttä. Levottomuus jatkui ja ei kummempaa renkaiden kulumista edelleenkään.

    Eli vien nyt tyhmyyteni oikaisten kulmien säätöön joka tapauksessa. Toki vääntelen ne taka-akselin tukivarret niiden kunnon tarkistamiseksi. Voivat olla puuroa kun auto on gn 87, eli vanhuuttaan puslien kummit loppu.
     
  14. mopo-ukko

    mopo-ukko Gearhead

    Jos se rättinivel on alkuperäinen niin lienee jo vaihtokunnossa.Edelliseen Camaroon pistin alumiinisen jäykän levyn rättinivelen tilalle niin hävisi tyhjä liike ratista.En muista oliko siitä puhetta.
     
  15. buick87gnbl

    buick87gnbl 2nd gear

    Saattoi olla puhetta joskus, en varmana muista. Mutta teikkö ite tuon alsalevyn vai hommasitko jostakin valmiina? Sen tiedän, että tohon peliin käy Jeepin( en muista mallia nyt just) nivel. Löytyy uutena muistaakseni Jamantin hyllystä. Todellakin nivel on kuumassa paikassa pakosarjan lähellä, eli voi olla paistunut rikki.

    Kiitos Mopo-ukko taas, tiedät hyvin GN:n, ollaan joitakin kertoja ihmetelty asioita!
     
  16. mopo-ukko

    mopo-ukko Gearhead

    Valmiina hommasin jostakin netin syövereistä,uusi rättinivelkin on ihan toimiva.
     
  17. buick87gnbl

    buick87gnbl 2nd gear

    Tämä selvä Mopo- ukko. Täytyy katella uutta tavaraa niveleen. Jostain syystä tuli eilen ehtoolla mieleen jostain jenkkisivustoilta luettuna, että tuo orggis GN:n rättinivel on isoin aiheuttaja auton vaeltamiseen. Katellaa yhdessä joskus.

    Ja vielä kaikille, olen tarkistanut rengaspaineet kohtuu usein. Pidän niissä 2,4 paineita ja rengaskuluma on ok keskeltä. Ainahan sanotaan niin, että leveissä kummeissa liian alhainen paine aiheuttaa keskikulumaa renkaan keskeltä fysiikaan lakien mukaisesti.

    Toki voin laittaa noihin ei niin hyvä kummeihin 2.8 paineet ja kokeilla motarilla miten menee.

    Sitten, voi olla niin, ettei minulla ole osaamista eikä tiloja alkaa purkaa simpukkaa ja laittaa sitä kuntoon. No sekin täytyy miettiä loppuun kuitenkin.

    Mutta katellaan ja lisää neuvoja ja osoitteita, kellä olis kiinnostusta korjata simpukka jos tarvetta ilmenee.
     
  18. buick87gnbl

    buick87gnbl 2nd gear

    Weijari kertoi noista takakatukivarsiongelmista. No ei ole kuullut mitään kolinoita takaa, mutta puslat voivat tosiaan olla loppu vanhuuttaan. Ei kommentteja katsastuksessa minullekaan. Sen olen ymmärtänyt, että tukivarret kannaittaisi boksata, eli hitsauttaa palikat sinne tukivarsien alapuolelle. Tämä tekemättömyys nyt ei varmaankaan aiheuta mitään vetelyitä vaan ne mahdolliset loppuun kuluneet puslat siellä, mikäli kyseessä takapyöräohjaus. Jooja,auton mittarissa jotakin 124 000 mailia ja vanha auto, eli ne puslat ja rätit kuummista, aika ei tee niille hyvää.

    Katellaan ja joitakin asioita tarkentuu viikonloppuna, kun saan mahdollisesti Mopo-ukon kaveriksi.
     
  19. Pikku-Kalle

    Pikku-Kalle Gearhead

  20. buick87gnbl

    buick87gnbl 2nd gear

    Kiitos vinkistä Pikku-Kalle, ei tosiaan ole kovin hintava osa tuo nivel!
     

Kerro tästä muillekin!