Ohjaussimpukka vuotaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja Mokaman, 15.10.2009.

  1. Mokaman

    Mokaman Double Gearhead

    69 chrysler on kyseessä. Aluksi luulin että vuoto oli ohjaustehostimen letkussa (oli halkeama), vaihdoin sen ja luulin, että vika tuli sillä kuntoon, mutta eipäs tullutkaan. Eilen katsastuksen yhteydessä kävin itsekin montussa ihmettelemässä tilannetta altapäin ja näyttäisi tosiaan, että vuoto on itse simpukassa, mutta missä siellä, se jäi vähän arvoitukseksi kun ei ollut aikaa tutkia tarkemmin.

    Minkälaiset tiivisteet näissä on ja onko kuinka pahat vaihtaa? Leima nyt onneksi tuli kuitenkin, joten saa rauhassa talven aikana puuhastella tämän kanssa...
     
  2. sbf

    sbf Gearhead

    eiköhän rysyskin ole ne normaalit 2 stefaa eli sektoriakselin ja matoruuvin ulostulokohdissa.niihin yleensä korjaussarjaa on saatavilla.
     
  3. TompSa

    TompSa 2nd gear

    Joo, mullekin keväällä yks pohojanmaalaanen myi monacon jossa vuotaa tuo simpukka... :rotfl:

    Näyttäis tossa tulevan sektorinvarren tiivisteistä, meinasin rock-autosta tilata korjaussatsin ja kötöstellä talven aikana kuntoon. Eipä tuo ole vienyt kun vajaa litran kesässä öljyä. Näyttää ikävältä, mutta eipähän vääntösauva ruostu kun on tuorevoideltu...

    Asiasta kesällä kyselin ja helpointa lienee kun ottaa murikan irti, niin on tilaa arssinoida. Sektorivarren irroitus kuulemma hankalaa. Jotkut vissiin selvinneet pelkällä uudella stefalla vanhan mallin mukaan ostettuna.
     
  4. Mokaman

    Mokaman Double Gearhead

    Kiitos vastauksista, pitääpä kääntyä rockauton puoleen ja tutkia ohjauspuolen palikat, eiköhän sieltä sitten löydy tarvittavat tavarat.

    TompSa, kuka kumma pohojalaanen sulle nyt semmosen monacon on myynyt missä simpukka vuotaa..? :rotfl: :poff: :rotfl:
     
  5. L.P.

    L.P. Gearhead

    Kannattaa vielä varmuuden vuoksi ottaa sektoriakselin halkaisija ja stefan ulkohalkaisija, koska niitä saattoi olla kahta kokoa. En kyllä ole varma missä mallissa on mikäkin.

    Joo, sektorivarsi on yleensä tiukassa - kiitos kartiokkaan boorituksen. Vaatii tosi tukevan ulosvetäjän.

    Itse jos hommaan lähtisin, niin irrottaisin koko simpukan autosta. Ei tee pahaa putsailla ja mahdollisesti vaihtaa muitakin tiivisteitä. Eihän näitä ole varmasti ikinä irrotettu. Tällöin myös sektorivarren saisi painettua prässillä irti, jos moinen löytyy.

    Onko full-sizessa rättinivel rattiakselilla. Jos on, niin se helpottanee simpukankin irrotusta merkittävästi. Ei tarvitse välttämättä purkaa koko ohjauspylvästä.

    En ole vaihtanut tiivistettä, mutta sektoriakselin olen irrottanut. Akselilla on irtoneulalaakeri, mutta onneksi laakerineulat ovat aika isoja joten helppo laittaa takaisin.
     
  6. Mokaman

    Mokaman Double Gearhead

    Kiitoksia neuvoista. Tilasinkin jo tiivistesatsin ja taitaa fullsizeissa olla vain yksi koko ja pitkälle sama eri malleissa ja vuosimalleissa, kun 69 kolmesataseen ja 72 furyyn kävi justiin samat tiivisteet - ainakin rockautosta tyrkytettiin samaa varaosanumeroa molemmille.

    Näissä on rättinivel, joten ei tarvi ihan niin paljon purkaa. Prässiä ei ole itsellä, mutta tiedän kyllä mistä semmoinen löytyy, joten ei luulisi että tuosta vaihdosta tulee kovin isoa ongelmaa.

    Tiivisteen vaihtoa voi luokitella onnistuneeksi jos vuoto ei suurene 30 % enempää - jos vähän sovelletaan sitä vanhaa virityssääntöä. :wink:
     
  7. hla

    hla Gearhead

    www.carsteering.com

    Tuolta tuli ´64 Furyyn tehostamaton simpukka kun Rockautolla olis ollu vaan tehostettuja. Toimitus oli nopea ja muutenkin asialliselta vaikuttanut paikka, vastas nopeasti maileihin. Olis siellä varmaan ollu varaosiakin, mutta oli pakko ostaa koko simpukka.
     
  8. svt

    svt 1st gear

    -74 moparin ohjaussimpukka puski öljyt pihalle ohjauspylvään puoleisesta päästä. Tiiviste oli mahdollisesti pullahtanut ulospäin, koska sen sai otettua käytännössä sormin irti (hieman painoi toisesta reunasta sormella niin toinen puoli tuli sen verran ulos, että tiivisteen sai pois).

    Kysymys kuuluukin korjaantuuko ongelma kyseinen tiiviste vaihtamalla vai onko vuoto jossain syvemmällä? Tuntuu, että jos entinen tiiviste lähti irti melkein itsestään niin miten uusi voisi pitää paineellista öljyä takanaan varsinkin kun tiivistettä ei ilmeisesti mikään osa erityisemmin pidä paikallaan?

    [​IMG]
     
  9. JariV

    JariV 2nd gear

    Toi kuvan tiiviste kyllä orkkiksena istuu ihan napakasti eikä tarvitse mitään lukitusta. Epäilisin noin helposti irtiotettuna jonkun laittaneen tohon millitiivisteen minkä mitoitus on persiillään. Itse pesä näyttäs olevan ookoo ellei joku oo sitä sorvannut isommaks ja samalla vahingossa tehnyt sitä liian väljäksi uudelle stefalle. Yleensä stefa ei vuoda rungon juuresta vaan akselin juuresta.

    Kokeile joko uudella orkkistivarilla (ellei toi kuvassa oleva osotu orkkikseksi) tai sitten joudut sorvaamaan pesän jollekin uudelle millitiivarille ja holkittamaan akselin uuden stefan sisähalkasijan mukaan.
     
  10. henkka-1975

    henkka-1975 1st gear

    Mulla vuosi ko. stefa ja ei muuta kuin uutta pesään... Hyvä tuli, ei vuoda enää. Stefa oli kyllä metallirungolla varustettu, niinkuin se edellinenkin, toi sun versio ei kyllä oo välttämättä alkuperäinen. Stefa makso us-partsilla 6,50e.
     
  11. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Aikoinaan yhdessä Ford LTD:ssä vuoti ohjaussimpukka öljyä,ja tuon stefan vaihtamalla vuoto loppui....Otin tosin koko ohjaussimpukan autosta irti ja pöydällä vaihdoin uuden stefan ja samalla puhdistin koko ohjaussimpukan.
     
  12. svt

    svt 1st gear

    Henkka, mahdatko muistaa millä osanumerolla tiiviste löytyy. Alkuperäisen varaosaluettelon numero on tiedossa mikäli kyseessä on worm shaft seal? Alkuperäisistä numeroista kun tuntuu vain olevan kovin vähän hyötyä
     
  13. henkka-1975

    henkka-1975 1st gear

    Tsekkaan, josko ois pakkaus vielä tallella. Us-partsilla kyllä tiesi heti mitä tarkoitan ja oikea osa oli kuin olikin kyseessä.
     
  14. svt

    svt 1st gear

    Tiiviste vaihdettu ja rattia paikallaan pyöritellessä vaikuttavat öljyt pysyvän sisällä. Saa nähdä miten keväällä käy kun saa auton ajoon.
     
  15. NY4dHT

    NY4dHT 3rd gear

    Elvytetäänpä vanha hyvä threadi:

    Löytyykö Lahden suunnalta Mopar-osaaja (tosiosaaja), joka vaihtaisi C-koppaiseen simpukan, kun itsellä ei ole siihen aikaa eikä paikkaa?
     
  16. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Ojalan Jukka BB-motors. Ahtialan ”perukoilla” Jukan paja.
     
    NY4dHT tykkää tästä.
  17. NY4dHT

    NY4dHT 3rd gear

    Kiitos, maxvo2! Ojala tietysti. Tuttu mies. Hassua, etten tullut heti ajatelleeksi. (Vanha, laho pää.)
     
  18. NY4dHT

    NY4dHT 3rd gear

    Tuli takapakkia. Ojala ilmoitti, että keskittyy vain kaasutinhommiin, ei tee simpukkaremontteja enää. - Olisiko muita kandidaatteja?
     
  19. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Jos simpukka vuotaa rattiakselista, kääntövarren akselista tai ohjausventtiilin kannesta niin eipä tuo ole kummoinen homma teettää normi korjaamolla. Hommaat korjaussarjan valmiiksi niin luulisi onnistuvan.
     

Kerro tästä muillekin!