Oikeanlainen sytytyspuola?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja marko84, 6.7.2019.

  1. marko84

    marko84 2nd gear

    Veneessä Mercruiser 260 sytytyspuolassa on öljyä täynnä jakajalle menevä sytytys johdon kolo.
    Veneessä ollut puola on kuvassa oikealla ja vasemmalla on veneliikkeestä hommattu varaosapuola, varapuolassa lukee " use with external resistor" voiko tuon nyt laittaa paikalleen vai tarviiko jonku vastuksen? Mitä tapahtuu ilman vastusta?
    [​IMG]
    Vanhassa ei mitään vikaa, sattumalta huomasin et vuotaa öljyä.
     
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ylikuumenee ja hajoaa ennen aikojaan.
     
  3. marko84

    marko84 2nd gear

    Kumpi? Uusi? Ilmeisesti öljy on tuolla jäähdyttämässä?
    Vanhassa puolassa oli talttapää ruuvi löysällä tuolla virranjakajalle menevän johdon alla, voiko sinne itse lisätä jotain öljyä vai onko mitään tehtävissä?
     
  4. Se uusi. Normaali tilanteessa se virta menee vastuksen kautta. Esivastuksellinen puola ei kestä kauaa ilman sitä vastusta.

    Käynnistystilanteessa se vastus ohitetaan ja hetkelliseti tulee suurempi jännite sille puolalle.

    Tässä on hiukan kuvaa siitä:

    [​IMG]
     
  5. Minkäslainen sytystys siellä nyt on?
     
  6. marko84

    marko84 2nd gear

    Veneessä on thunderbolt iv sytytysjärjestelmä, puolalta menee muutama johto tässä kuvassa olevaan möykkyyn. Olisko siellä vadtus tjsp?
    [​IMG]
    Konetta käytin 10-15min tyhjäkäynnillä eikä puola ainakaan sinä aikana lämmennyt yhtään.
     
  7. En kyllä usko, että siellä on vastusta. Tässä TB IV:stä juttua. Siinä kerrotaan puolan speksit:

    "The coil, on all engines, be they TB-IV or TB-V is 0.6Ω to 0.8Ω primary resistance and 9.4kΩ to 11.7kΩ secondary."

    Tuommoisen puolan voisi löytää varmaan muutenkin kuin Mercuryn varaosana?
     
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Etuvastus oli starttauskipinän voimistusta varten. Alkujännite laskee startatessa ja kun samalla puolan etuvastus ohitetaan, pysyvät kipinät kuitenkin startatessa riittävän tehokkaina. Myöhemmin sama asia on hoidettu monin eri tavoin aktiivisella elektroniikalla. Joko tuolle puolalle passeli etuvastus (0,5 ohm 5W) tai etuvastuksettomaksi tarkoitettu hieman korkeaohmisempi puola. Aikansa kestää tuokin.

    Puolan sisällä on muuntajaöljyä. Jäähdyttää ja toimii eristeenä. Jos puola on halki ja öljy tulossa ulos, ei kun vaihtoon.
     
  9. marko84

    marko84 2nd gear

    Kiitos vastauksista. Pitänee partsilta tilata tuohon puola. Jos toi väliaikais puola nyt huomisen reissun kestäisi;)
     
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kun et jätä virtaa päälle koneen ollessa sammuksissa niin kestää.
     
  11. marko84

    marko84 2nd gear

    Uusi puola tuli ja tälläinen notuli yläreunassa: [​IMG]
    [​IMG]

    [​IMG]
    Taitaa siellä thunderbolt boxissa sittenkin olla joku vastus;)
     
  12. Ehkä se boksi syöttää hiukan matalampaa jännitettä, luokkaa 10V. Aika jännä viritys.
     

Kerro tästä muillekin!