Oikosulun toteaminen yleismittarilla?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Fireball, 26.1.2006.

  1. Fireball

    Fireball Gearhead

    Tiedän, tyhmä kysymys varmasti mutta miten tommosella halpahallin yleismittarilla saa lattasulakepesästä sulakkeen navoista katsottua onko takana olevassa instrumentissa oikosulkua? Minä kun en tajua sähöstä kuin sen että on miinus ja plussa, mutta miksi... :lol:
     
  2. amalo

    amalo Gearhead

    Palaako sulake? Minkä kokoinen siinä on? Ei kait sitä saa mitottua mitenkään jos se oikonen imee virtaa sulakkeen takaa... kait.

    Äkkiseltään tulee mieleen että sulakerasiasta saa mitattua virrankulutuksen ja jännitteen. Jos polttaa 30A sulakkeen niin ei kannata mittarilla mennä väliin, mutta melko varmasti se on sillon oikosessa :)
     
  3. HEKULIINI

    HEKULIINI 1st gear

    no eikös sen saa sillä |-> merkillä koitettua? Siis niinku kun laittaa mittarin koskettimet yhteen, niin piippaa tai mittari näyttää nollaa. Vastusta siis kai mittaa. Jos on oikkarissa, niin nollaa pitäis näyttää.
     
  4. amalo

    amalo Gearhead

    No tuolla saa kokeiltua että onko sulakerasia oikosessa... sitäkö haettiin?

    edit:
    Tai sitten jos noin haluaa etsiä itse instrumentista oikosulkua niin täytyy päästä sinne instrumentin lähteille. Toinen johto laitteen maahan (runkoon?) ja toinen johonkin laitteen virtapiuhaan. Jos on kontakti niin on oikosessa. Eli kuuluu piippaus tai näyttää 0:aa.

    Mikäs laite muuten on kyseessä?
     
  5. Fireball

    Fireball Gearhead

    En tiedä vielä polttaako sulaketta, koska siinä reijässä ei näytä olevan sulaketta paikallaan, on 30amp sulakkeen paikka kyllä, ja sen mallin sulake ettei löydy muuten biltemasta niin siksi kyselen ettei tarvis kokeeksi poltella noin erikoisia kilkkeitä jos sen näkis mittarilla suoraan että vikkaa vikkaa

    Naapurin kans koitetaan yhtä vanhaa pummpua saada päriseen

    edit: pitää tehdä piuhanpätkä misson tavallinen autosulake niin kestää kokeilla ja poksutella niitä eikä noita erikoisempia kunhan varsinainen vika saadaan eristettyä.
     
  6. amalo

    amalo Gearhead

    Joo no kannattaa ottaa se pumppu käteen ja kokeilla noin niinkuin tuossa yllä yritettiin selittää. Toinen johto pumpun plussaan ja toinen miinukseen ts. siihen runkoon, ja jos virta kulkee läpi, eli ääni kuuluu tai vastus on 0 niin silloin ei kannata laittaa paikalleen.

    Tollasella tavallisella virtamittarilla voi mun käsittääkseni mitata suht turvallisesti sellasia max 10A kulutuksia ennen kuin se polttaa oman sulakkeensa, tai sulaa muuten.

    Näistä vinkeistä voinee rivien välistä lukea etten itsekkään ole mikään sähköinsinööri, mutta näillä yritetään pärjätä...
     
  7. audiq

    audiq Gearhead

    :eek:

    Ootkos nyt ihan varma tuosta???

    Jos ei halua sulakkeita poltella, niin voi testauksen ajaksi laittaa sulakkeen tilalle polttimon. Poltin toimii virranrajoittimena piirissä!
     
  8. Fireball

    Fireball Gearhead

    Ei ollu oikosta notta sen puoleen ookoo
     
  9. amalo

    amalo Gearhead

    No en kyllä :lol:
     
  10. niklas_

    niklas_ 1st gear

    ohm mittarilla ei kannata mitata virta päällä, jos ei ole automaattinen.
     
  11. Akun pluskenkä irti ja mittaat ohmit sulakkeen molempien (siis erikseen) kantojen ja rungon välillä. Pitäs näyttää ääretöntä, jos menee nollille niin oikosessa on. Riippuen kumpi kanta menee oikoseen selvität johtoa seuraamalla mistä johto ottaa runkoon.

    Onks ko laite joku sähkömoottori? Jos ei oikosta ole niin seuraavana tulis mieleen jos joku moottori on kyseessä et hiilet tai ankkuri on finito tai laakeri leiponu kiinni ja tarvittava virta moottorin pyörittämiseen menee niin suureksi et sulake pärähtää. Itel kulu aikanaan kaminan startista ankkuriliuskat puhki, jos jäi startti väärään asentoon niin ei lähteny käyntiin vaikka millä anto virtaa..
     
  12. audiq

    audiq Gearhead

    Ei se mittari taida ääretöntä kuitenkaan näyttää, yleensä siellä on ainakin jonkinlainen yhteys maahan.
     
  13. mke77

    mke77 Gearhead

    oikosulun mittaamiseen on hyväkonsti toi h-poltin, esim h4 55/60 koska siin on apiko kannat valmiina, sihen vaan johdot ja sulakkeen tilaalle! mitä kirkkaamin palaa ni sitä suurempi oikkari(ja kulutus niin suuri et ei riko mitään) ! ja näkee kun kaivaa esim. konetillassa, niin jalkotilassa loistaa! ainut miinus puoli on ett jos johdot sulake paikan jälkeen/kojeessa on kovin ohuet ni ne voi hiukan lämpee(en vielä mitään rikkonut)!!!
     
  14. Joo ei se ääretöntä näytä, tuli ajatuskatko väsyksissä. Mut nollille ei saa mennä.
     
  15. ViLU

    ViLU Gearhead

    Mitäs hyötyä tästä on? Jos on oikosulku niin sähkö ei kulje mihinkään (tai kulkee sen aikaa kunnes joku paikka palaa). Toi sun lamppuviritys on ihan sama asia, kun siinä olisi ihan normaali sulake paikalla. Eli sähkö kulkee normaalisti jos ei ole oikkaria. Eiköhän oikkarin huomaa siitä jos sulake palaa :)
     
  16. WTF

    WTF Gearhead

    Tuo on se oikea tapa mitata.
    Nuo jotkin piiiip mittarit voi heitää hevonpiippiin, kun ne piippailee vaikka siellä olisi vastustakin. Piiip.
     
  17. WTF

    WTF Gearhead

    .... jatketaan nyt vielä piip asiaa.

    Joissain oikosulku et tiedä missä.
    Akunkengät irti ja mittari kiinni akunkenkiin ohmialueella.
    Sitten käyt napsimaan sulakkeita irti yksi kerrallaan ja katsot milloin vika häviää.
    Tai voisen tehdä toisinkin, ensin sulakkeet irti ja laittelee niitä kiinni yksi kerrallaan takaisin, mutta oikkari voi olla myös jonkun katkaisijan takanakin eli joutuu vääntelemään kaikki namiskuukkelit samalla siitä virtapiiristä mihin sulakkeet laitetaan.

    Tuolla tavalla sen saa paikannettua jonnekin alueelle ja sitten alkaa seuraamaan sitä virtapiiriä.
    Kannattaa muistaa että pieni ohmi määrä ei ole välttämättä oikosulku, kun noissa sähkölaitteissa tahtoo olla aina jonkinlainen vastus.

    Sähkövikojen etsiminen on välillä aika.... piiip touhua.

    Tuollakin tavalla jää viat havaitsematta releiden takaa, joten ne joutuu mittaamaan vielä erikseen.
     
  18. audiq

    audiq Gearhead

    Jokainen tietysti etsii tyylillään, mutta minusta tuo poltin homma on helpoin. Kyllä virta kulkee poltinta käytettäessä, on se oikosulku päällä tai ei. Tuo polttimolla testaus on kyllä aivan eri asia, kuin sulakkeella testaus, sen takia, että poltin rajoittaa virtaa toisin kun sulake, joka vain tarvittaessa katkaisee virran virtapiiristä.
     
  19. A/C

    A/C 1st gear

    Nostetaanpa vanhaa aihetta kun otsikko on sovelias.

    Kyseessä vähän tuoreempi auto, Mazda 6 2009.
    Sellainen ihmeellisyys tuli havaittua, että kun irroitin auton akun latausta varten ja samalla jos mittaa akkukaapeleiden plus ja miinuksen näyttää yleismittari oikosulkua :eek:

    Taustatietoa.
    Auto on seisonut jonkin aikaa AVKn varastolla ja akku oli mennyt aivan tyhjäksi. Kun autolle antaa apuvirtaa sen saa käyntiin ja pysyy käynnissä jos sammuttaa ajovalot.

    Pitäisikö olla huollestunut tuosta oikosulusta vai kuuluuko tämä asiaan nykyautoissa? Luulisi, että jokin sulake tai tietokone olisi mennyt jo kuolioon jos apuvirtaa sille on annettu. Auto kuitenkin käy ja sillä voi ajaa. Vikavaloja ei pala.
    Eli mitä ihmettä???
     
  20. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Radiohan vie virtaa aina kun se on kiinni auton sähköissä koelaudan kello vie osansa sekä muut "aina" päällä olevat eli voi olla kovin heikko se virta, mut riittää piippaamaan kaapelit toisissaan

    Laita siihen ehjä akku ja miinus navan ja miinus kaapelin välisen eron mittaat, mut kato et sähköt ja kaikki on pois päältä ensin lukema yleensä on hyvin pieniä, ja isommat sit kannattaa katella et missä vika lienee, tympäsee nimittäin jos jättää taipaleelle kun ei aamulla enään herääkkään
     

Kerro tästä muillekin!