oikoteitä massan poistoon

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja LT-74, 5.4.2008.

  1. LT-74

    LT-74 1st gear

    Ei jaksa enään lämmittää kaapia ja raapia massaa pois.!! onko kellään ideoita että mikä myrkky puree massaan sen verran että olisi helpompaa kaapia. Ksyleeni, asetoni ja nitromors ei pure. Toimiskohan wurthin acryl cleaner?
    Seuraava vaihe hiekkapuhallus, hitsaus ja paljaan pellin päälle maalit ja mössöt. Olisko ehdotuksia maaleista mitkä voi pensselillä vetästä? toimiiko pohjaksi tikkurilan Temacoat GPL-S Primer, päälle temadur 20, kotelosuoja tartuntapohjaksi ja sitten massa. väi parjääkö vain toisella maalilla? Kyseessä on offroad peli. Eli jäljen ei tarvi olla kummonen.
     
  2. Gutless

    Gutless Gearhead

    resepti kuulostaa erittäin hyvältä. Olen kuulunna alustasuojaamoilta, että vanhoja massoja liuotettaisiin pohjista pois polttoöljyn ja bensan seoksella.
     
  3. LT-74

    LT-74 1st gear

    tarkotatko wurthiä vai maaleja.?
     
  4. Gutless

    Gutless Gearhead

    pintakäsittelyä :D Puhtaaksi puhalletulle pinnalle on lysti levittää 2k-maalia.
     
  5. LT-74

    LT-74 1st gear

    Mitä mieltä siitä jos vetää vaan jommallakummalla temacoatilla tai temadurilla ja sit kotelosuoja ja massa.? temadur on akryylipolyuretaani ja temacoat on phjamaaliksi tarkotettu epoksi.. Onko mitään välii jos puhtaalle pellille vetää kunnon kerroksen. Ja sitten toisen.
     
  6. LT-74

    LT-74 1st gear

    tai siis onko mitään ihmeellisempää eroo epoksilla ja akryylipolyuretaanilla? Jos vetää suoraan pellille.
     
  7. Gutless

    Gutless Gearhead

    mututuntumalla; epoksipohjamaali on huokoinen. Lika tarttuu siihen kiinni eikä ole kulutuskestävyyttä. Tässä tapauksessa kun massa tulee päälle, ei asialla ole niin suurta merkitystä. Vetäisin kyllä gpls:n + temadurin, niin kestää varmasti kun vielä massatkin laitat.
     
  8. LT-74

    LT-74 1st gear

    Onko kenelläkään kokemuksia kuinka nopeasti osittain hiekkapuhallettu ja pellille hiottu kori lähtee kukkimaan. kori joutuu odottamaan 2kk ennen maalaamoon menoa. Helvetin paljon hitsattavaa. Maalaamoon on vielä tunnin ajomatka?!! Tallilla on painovoimanen ilmanvaihto ja on kuiva.
     
  9. Massanpoistoon on paras toi kuivajaapuhallus , massat lahtee ja ehja maalikin sailyy... ihmehommaa ,suomessa on muutamia kuivajaapuhaltajia.
     
  10. ebalen

    ebalen 3rd gear

    aikaa en osaa sanoa mutta jos saa kosteutta jostain niin lähtee melkeen heti tummumaan.
     
  11. Tuollainen puhallettu / hiottu kori säilyy kyllä aika mukavasti jos olosuhteet on kuivat, kuten tuossa aiemmat koleegat mainitsivatkin. Itsellä on ollut kori hiottuna viime kesästä asti ilman ongelmia. Talvella puhalleltiin tuolla mainitulla kuivajäällä ovien sisäpuolia ja nekin ovat säilyneet ruostettomina. Kori kyllä hiotaan yli juuri ennen happopohjan vetämistä kun sen aika tässä koittaa. Tuohon alkuperäiseen kysymykseen massanpoistosta voisi sanoa että asian voi tehdä pitkän kaavan mukaan tai sitten kuivajäällä. Vaihtoehtoja on nähdäkseni vain nämä kaksi. Tuo pitkä kaava sisältää kaikkien mahdollisten metodien yhdistelmää: liuota, raapi,puhalla, liuota lisää, raapi taas, käy terveyskeskuksessa poistamassa hiekkaa silmästä jne jne.

    Tässä aikaisempaa jutunjuurta jos kuivajääpuhallus kiinnostaa..

    http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic ... highlight=
     
  12. keimo

    keimo 3rd gear

    mulla meni lauhduttimen putki poikki, sille alueelle mihin atf lensi, lähtee massa kädellä pyyhkien pois
     
  13. GARAGE_INC

    GARAGE_INC 3rd gear

    Epoksin päälle aina jokin pintamaali.
     
  14. ply72

    ply72 1st gear

    joo laatikkoöljy tuntuu irrottavan massan, toinen ois tuli mutta kantsii olla varovainen :D
     
  15. RAL9005

    RAL9005 3rd gear

    Muuten se ei täytä standardeja eikä kestä 200 vuotta ruostumatta. :rotfl:
     
  16. Loukku

    Loukku 3rd gear

    Tarkotat varmaan pohjamaalin päälle pintamaalia

    Vaikka EP pohja+ EP pinta ni kestää.
     
  17. caddy61

    caddy61 Gearhead

    Kokeilin massan poistoon kuumailmapuhallinta, ei juurikaan auttanu. Lastalla ja n 20cm pitkällä tasaisella terällä raaputtelin massat pois. Tunteja en laskenu. Jos saa kaverit mukaan,niin nopeutuuhan se huomattavasti.
     
  18. lake ender

    lake ender Gearhead

    Kuumailmapuhaltimella lämmitys ja sitte metallisella pakkelilastalla kaapii. Lähtee hyvin, kun sopivasti lämmittää. Ilman lämpöä ei toivoakaan. Kuumaa ilmaa pitää puhaltaa koko ajan kun lastalla kaapii massaa. Heti jämätää jos antaa minuutikin jäähtyä. Pari erilaista lastaa kun on käytössä, niin homma käy jotenkuten joutuisasti.
     
  19. Coronet -73

    Coronet -73 3rd gear

    Itte poistin massat ja paskat Coronetista toholla lämmittämällä ja kaapimalla. Oli melko kivuton homma, koko pohjassa meni noin 1,5 tuntia. Auto tosin oli grillissä ja kori purettuna joten ei tarvinnut varoa bensa- tai jarruletkuja yms ja työasentokin melko ergonominen. Vanha kovettunut massa lähtee tosi helposti, "uusi" / hieman pehmeä voikin olla sitten jo kinkkisempi juttu...
     
  20. rusty rocket

    rusty rocket Gearhead

    Itse olen noita poistellut myöskin lämmittämällä kuumailmapuhaltimella ja sitten "paskalastalla" kaapimalla, joten se näin nro 1.vaihtoehtona :D

    Toinen, hiukan ehkä vieläkin sottaisempi tyyli, mitä on tullu käytettyä varsinkin noissa käyttis peleissä ja niiden ruostesuojauksia tehdessä, on semmonen että ruiskutellaan useampaan otteeseen (useampien päivien aikajaksolla) varsoolia, k-10.piä tai vaikka bilteman kylmärasvan poistoainetta(paineilma käyttöinen ns öljyruisku on ihan kätevä siihen) ja sitten kun tämä aine on siellä oikein kunnolla päässyt pureutumaan ja pehmittämään tuon kaiken massan skeidan, niin painepesuria ja lämmintä vettä perään, niin eiköhän massa lähde :D
     

Kerro tästä muillekin!