Oilon-poltin?

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja kt9001, 6.12.2008.

  1. kt9001

    kt9001 Gearhead

    Onko Oilonissa, jossa on esilämmitys, myös jonkiisortin ylikuumenemissuoja, siis polttimessa itessään?

    Ei saa oikein säädettyä (ilmalla) kunnon liekille, kun aina kuuminta lähestyttäessä älylaatikossa naksahtaa ja poltin sammuu.

    Tuo ei ole oikein semmonen liekin "karkaus" kauemmas siitä suuttimesta, kun tämä tapahtuu aivan kerrasta, ja koska relelaatikko naksahtaa ennenku liekki sammuu, eli ohjaa magn.venttaalin kiinni.


    Ei ole kyse kipinävahdista, ei öljynpaineesta, tms vakiohommasta.

    Kuukkeli ei mulle kertonu, muutamat putkijullit ei tienny, ku kysyin, ja oilonin sivuiltakaa en löytännä vastaasta.
    Eikä kytkentäkaaviossakaan ollu merkattu.

    Oi, oolmaithi ouvverdraiv, paljasta salaisuutesi ennen keskiyötä, sillä muuten...
     
  2. maka

    maka 3rd gear

    Ei siinä itsessään ole ylikuumenemiselle suojaa, vain kattilatermostaatissa. Missä lämpötilassa se tekee sen? ja meneekö siis häiriöön?
     
  3. kt9001

    kt9001 Gearhead

    Hyvä kysymys, ei mene häiriöön!! Vain naks sammuu. Noin kymmenkunta sekuntia oottelua ja hoi henkiin tuas. Eli boksin häiriövalo ei syty. En tosin oo mitannu, antaako sieltä "error horn" napojen välistä mitn.

    Virran otin suoraan, ei ole muita termostaatteja välissä. Ja vaihejärjestyksenkii katoin, eio nollan kanssa ristissä tämä maasähkö.

    Ali-ilmalla palaa vaikka mailman tappiin, mutta kirkkaammalle ajettaessa kestää joku 3-5 sek, sitte seis.
    Eli siitä aattelin, että hohkaako jotenkii liikoo lämmintä JOS siinä poltinpillin alapinnassa olevassa esilämppärin natusessa olis samassa joku lämpöanturi, joka samalla ohjais sitä esilämmitintäkii.

    Poltin on BiO -polttimena, ja tehoa irtoo perstuntumalta noin 2,5 kertaa sen, mitä vakiopolttimella.
     
  4. maka

    maka 3rd gear

    Esilämmitin lämmittää pelkän öljyn vähän yli 70', ei siinä ole ylikuumenemiselle suojaa. Uskoisin et vika on valovastuksessa, ei näe kunnolla palamista kun ilmaa lisää. Poraa palopään lammelliin vaikka 3 mm reikä ja kato sitte mitä tekee. Valovastus huononee ajanmyötä. Pitäis kyllä mennä häiriöön...
    Mikä sulla ohjaa sitä poltinta jos on suoraan liitetty? Ylikuumenemissuoja pitää olla kytketty.
     
  5. maka

    maka 3rd gear

    Unohtui mainita: et se reikä valovastuksen kohdalle (näkee paremmin liekin)
     
  6. kt9001

    kt9001 Gearhead

    Valovastus on uudempaa mallia, puhas, eikä etes kovin vanha.
    Ja annoin myös perustyyliin lampulla valoa sille, kun koitin säätää liekkiä.
    Valovastuksella saa ajettua boksin tottakai normaaliin häiriötilaan, jolloin myös merkkivalo syttyy, mutta nyt ei oo kyse siitä, koska tässä tapauksessa MERKKIVALO EI SYTY.

    Ohitin termarit just sen takia, että jää kaikki ylimiäräset vikapaikat poie. Lisäksi kattilan lämpötila ei aiemminkaan vaikuttanu polttimon seisiöön, mutta ohitin silti.

    Milläs se vastus tietää, että nyt ollaan 70asteessa, jos siinä ei oo tunnistinta lämpötilalle. Onko se mitotettu niin pieneksi?
     
  7. kt9001

    kt9001 Gearhead

    Vai voiko se valovastus lukea "liikaa" valoa, jolloin myös katkasee öljynsyötön? En usko, mutta voipiko?
     
  8. Tuo liekin karkaaminen vois viitata palopään likaantumiseen . eli ota kattilassa oleva osa rti , siis se johon poltin saranoituu. Putsaa turbulenssilevy kunnolla ,pienikin nokeentuminen saattaa häiritä.

    Joskus alkuaikoima noita huoltaessa tuo aiheutti päänvaivaa kun ei tullu ensimmäisenä katottua.

    Vika ei ole liekkivahdissa jos ali-ilmalla toimii (keltaisempi liekki)

    Mitäs tää bio-tavara on? jäte-öljyäkö :rotfl: :lol:
     
  9. kt9001

    kt9001 Gearhead

    :rotfl: Pois se musta!! :rotfl:
    Bi Oil. Tuloo näläkä, ku lämmittää.


    On nämät Oilonit vissiin aika pomminvarmoja keksintöjä, kun ainoat viat, mitä netti löysi, oli nuita nokeentumisia, ilmavuotoja tai roskia.
     
  10. kt9001

    kt9001 Gearhead

    Väliaikatietoja,
    Sieltä esivastukselta tulee neljä johdinta: maa, nolla, ruskea JA MUSTA.
    Musta oli kytketty sarjaan sen luukkuvahdin kanssa, eli vastuksen kautta kiertävä musta johdin oli kytketty "A" liittimessä lähtemään luukkuvahdille.
    Kytkin luukkuvahdin kuten vanahemmissa, 7 ja 9 liittimien väliin, eli musta on viraton tällä hetkellä.
    Kohta, ku tuo lämpiää tuolla kunnolla, pittää koitta siätämistä.
     
  11. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    "Palopää" - Siis se "kaulus" missä Oilon on kiinni niillä kahdella saranatapilla?
     
  12. kt9001

    kt9001 Gearhead

    Jeespoks, kuohinta avitti, se musta johdin oli ylikuumenemissuoja.
    Esilämmittimen jätin toimintaan, kun ei sitä tosiaan taija mikään termostaatti ohjata.
    Kamalasti lähti lämmintä, nyt sai ilman säätää reilusti oikein.

    Palopäänkin kyllä puhistin.
    Tähän liittyy toenen kysymys:
    Mitenkä se suuttimen "syvyys" siihen turbulaattoriin nähden pitäsi viralisesti olla? Nyt oon koittanu säätää niin lähelle/syvälle, kuin pystyy, että vielä kipinöi suuttimeen.
    Onko se säätövara jätetty siihen valmistustoleranssien takia, vai tarviiko eri öljytyypit eri säätöjä?
     
  13. jjh82

    jjh82 1st gear

    suuttimen etäisyyden pitäis olla jotain noin 6mm.(jos en väärin muista)
    kuitenkin se voi vaihdella öljyn paineen ja suuttimen mukaan.
    Kannattaa seurata alkaako se nokeamaan sitä liekkilevyä ja säätää sitten sen mukaan lähemmäksi.
     
  14. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Oilon juniorin sytyttimen kärkiväli ja etäisyys suuttimesta on? Montako miliä tykönsä?

    Ja eikös se säätö tapahdu hölläämällä se kuusiokolopultti?
     
  15. GMies

    GMies 3rd gear

    Kärkiväli 4 mm ja etäisyys suuttimen otsapinnasta taaksepäin 2 - 3 mm.
     
  16. kt9001

    kt9001 Gearhead

    Hyvä saaha ihan mittatietoja nuista, kiitti niistä.

    Taas ahnehin, vaihoin 2gall/h ( 60ast, paine 15bar, nämä samat, kuin edellisessä suuttimessa).

    Nyt rupeaa liekki puolestaan irtoomaan, kuten Von Kardánin häiriöteoriassa kuuluukin. Enkä saa taas (ahne paskiainen) säädettyä liekkiä kuuma-alueelle.
    Puhaltimen arvo kestää nousta noin 5-6:een, sitten irtoaa.

    Kysymys: voiko se palopesän pyörrelevy olla jo liian ahdas tuommoselle ilmamäärälle? Kun tämä on se "umpinainen" jossa on neljä pientä pokattua liparetta ja reunat muutaman millin auki.
    Eikös joku (vanhempi?) versio oo semmonen, joka on paljon avonaisempi? Muistelen jossain pyyvyksessä mulla olleen semmosen.
    Voisko sen läpi virrata paremmin tuommonen reilumpi ilmamäärä, kun sen lisääntyneen virtauksen ei tarvii pyrkiä siitä suuttimen vierestä, vaan avonaisempi hajottaja jakaisi virtauksen isommalle pinta-alalle?

    Tuosta nelivekkisen turbulenssilevyn muokkauksesta on mulla muistaakseni huonoja kokemuksia, mutta kieltämättä kiehtoo ajatus porailla siihen vielä useampia 3mm reikiä, symmetrisesti ulkokehän tuntumaan. Sais tälleen kukaties sitä virtauspinta-alaa suurennettua, jolloin ilman nopeus suuttimen kohdalla luonnollisesti vähä laskee ja liekki vois pysyä kiinni pitempään.

    ?
     
  17. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Itse putsailin tänään samanlaisen. Itse poraisin popniittiporalla 2mm + ja useamman..
     
  18. kt9001

    kt9001 Gearhead

    Tai olisiko vielä viksumpi konsti ajaa sitä reunarakoa isommaksi?

    Vai tehdä toiset neljä vekkiä lisää? Tämä ainakin tehostaisi ilman pyörteilyä suuttimen suihkun pyörrettä vastaan.

    Tieteen alttarille otetaan vastaan muutamia noita palopäitä, uhrattaviksi. Ja jos joltain löytyy se avarampi/vanhempi malli, ni kelpaa myös.
    Siitä se lähtöö- johonkii suuntaan.
     
  19. kt9001

    kt9001 Gearhead

    Oikeilla jälillä tässä olin!
    Löysin iteltä semmosen Shell -merkkisen taivaanaikusen polttimen, ja siinä pyörrelevy oli kaheksanvekkinen.
    Poistin yhestä palopään tunnelista sielun ja laitoin sen 8-lapaisen kiinni polttimen suutinrunkoon, näin pystyin hakemaan parasta sekoittumista.
    Poltto parani, kuta lähemmäksi suutinta toin sen pyörrelevyn.

    Ainut huono oli se, että pakko oli vaihtaa se 1,25gall/h suutin takasin, kun kattila alko jytäämään kiehua parin minuutin polton jälkeen silä isommalla suuttimella. :p
    Tulovesi oli noin 25 asteista ja kattila aika iso, kahesta normikokoisesta yhdistetty.

    Nyt sain taas pari pönttöä lisää tuota uppopaistoöljyä.
    Tuossa muutaman kilometrin päässä eräs isäntä teköö ihan virallista polttoainetta, alvit ja kaikki, kesällä oikeen ministerit kävi kahtomassa kanistereita siellä.
     
  20. kt9001

    kt9001 Gearhead

    :eek: Voipikohan pitellä paikkaansa tämä teho?

    Varaaja on 4000 litranen, tulovesi kattilalle (varaajan alareunasta) on 25 astetta ja se lämpiää 60 asteiseksi noin 2:ssa tunnissa.
    Eikös karkeesti tästä tule semmoset 160kWh lämpöä, mitä tuohon on varastoitunu??

    Eli kattilan ei-optimoidun hyötysuhteenkin jälkeen veteen varastoituu 80kW tunnissa!!Työntääkö tuo poltin nyt liki 100kW lämpötehoa, tä!
    Eikös tavan tuommonen oilon juniojori ole jotain 17-28kw.


    Pitis varmaan välipäivinä nuohota tuo tuomionhorna ja kellottaa tunnin lämmönnousu. Siitä kaet sen varmimmin näkis.


    Piruuttaan entrasin vielä yhen vanhan öljypumpun ja porasin siihen yhen kanavan lisää että sain sopimaan uudemmanmallisen kannen johonka oon laittanu painemittarin. Siitä sain lähtemään painetta naurettavat 25bar, mutta sitten rupes vähä hirvittämään ihteenikii, ja laitoin takasi tuon säälittävän vakiopumpun.

    Juu, ja pumppuun piti investoija koko pömpelin kallein yksittäinen osa, Viton akselihuulitiiviste (n.13e), varuilta, kun tuo perusstefa (2,5e) on hiukka tiukoilla tuon lämmön kanssa.

    Lisäksi sain hyvän vinkin sieltä ratkoritarvikeliikkeestä, että nuihin kasvisöljyjen kanssa ei pitäs käyttää tavallisia paperisuodattimia, vaan mieluummin metalli- tai lasikuitusemmosia.
     

Kerro tästä muillekin!