Oilon-poltin?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja kt9001, 6.12.2008.

  1. parsju

    parsju Gearhead

    Pirun hyvää oilia käytössä! Jos olettais että ko öljy on ominaisuuksiltaan normipolttoöljyä vastaavaa niin 1,25 suutimella pitäis 15barilla mennä öljyä läpi noin 5,8kg/h. Tavallisesta öljystä tuosta määrästä tulis 100% hyötysuhteella noin 48 kwh teho. Jääkö sinne varaajanperään paljonkin vielä tilavuutta sen mittarin alapuolelle? Saattaa myös olla ettei se varaajan yläosa ollut lähtötilanteessa +25 vaan enemmän eli ei se lämpötilaero olekaan ihan niin suuri?
     
  2. JPA

    JPA 3rd gear

    Säätäminenhän ei onnistu kunnolla ilman asianmukaista mittaria :soosoo:

    Silmäpelillä ei edes kymmeniä vuosia polttimia huoltanut asentaja saa kunnolla säätöihin.

    Ja taitaapa öljypoltin hommat olla luvanvaraisia :soosoo:
     
  3. kt9001

    kt9001 Gearhead

    Hep! Tuossa se voipi olla se The Juttu, miksi minuakii ihmetytti tuo teho. Varaajan yläosa on ollu noin 40-60asteinen, riippunu aina, miten on joutanu värkkäämään.
    Toisaalta, se yläosankin lämpötila on noussut sinne +90. Eli kyllähän sinnekin lämpöä varastoituu.
    Pitää tuumia, ku ihmetyttää.
     
  4. parsju

    parsju Gearhead

    Varaajassa se vesi kuitenkin kerrostuu. Saattaapi olla hankala tai sitten ei saada tietoon tuon veden keskiarvolämpötila mitä laskennassa voisi sitten käyttää. Meno ja paluuveden erotuksesta ja pumpun litroista voisi ehkä koittaa arviota saada aikaiseksi?
     
  5. kt9001

    kt9001 Gearhead

    Niin kerrostuu, ja siitä alunperinkin päättelin, että kun kerta alareunasta tulee kattilalle noinkii lämmintä, niin silloinhan koko varaajan yläpuolinen osa on ainakin yhtä lämmintä.

    Vähäsellä kokemuksella pitää sanoa, että jos tulovesi kattilalle on jotain 40astetta tai yli, niin hornaa ei kannata käynnistää, kun muuten kattila alkaa kiehumaan, ennenkuin vesi jaksaa kiertää ja viilentää sitä tarpeeksi.
    Vapaakierto noin 80mm putkella, putkiston pituus noin 2x3m ja jyrkkä nousu.
    Ja mittarin alapuolelle ei mitään mahottomia määriä jää, mutta voihan siellä helposti joku satalitranen olla.

    Mutta kokonaisuutena oon kyllä verihäpi, ja tuo poltinhan taitaa niellä kohta myös kinkunpaistorasvatkii... :rotfl:
     
  6. jorke

    jorke Gearhead

    Nyt kun on ollut puhetta näistä polttimista niin miten tuo poltin pitäisi säätää oikein? Esim millainen on paras liekki ym.
    Itselläni on Oilon Junior LF1 poltin.

    EDIT: Niin ja tuo on meidän kimppatallin lämmitysjärjestelmä, ettei mene ihan ohi koko keskustelupalstan aiheesta :)
     
  7. kattilaan sopivan suuttimen (suutinkulma ja virtaus)valinnan jälkeen ilmamäärää säädetään siten että tarkastusikkunasta (jos on kattilassa niin aina parempi ,löytyy myös polttimesta muttei sen kautta tahdo oikein nähdä kunnolla) katsottaessa pienennetään ilmamäärää niin että liekki alkaa hieman kellastua ja sit vähän takas.

    Tuossa perus nyrkkisäätö ,mutta kannattaa käyttää öljypoltinhuoltaja paikalla ja laittattaa säädöt oikeesti kohilleen , säästää äkkiä hintansa takaisin parempana hyötysuhteena.
     
  8. jorke

    jorke Gearhead

    Joo, on tuossa käynytkin aikasemmin aina melkein kerran vuodessa huoltaja ja vaihtanut sillon suuttimen ja laittanut kohdilleen mut ei ole nyt käynyt vähään aikaan. Ois vaan kiva itekin tietää miten on säädöissään, esim. jos on jotain vikaa tai häikkkää.

    On joo tarkastusikkuna ihan kattilassakin.
     

Kerro tästä muillekin!