Old Skool 318 street engine

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja sleepercooler, 10.4.2021.

  1. sleepercooler

    sleepercooler Gearhead

    Tarkoitus on rakentaa vanhan liiton moparin sb 318 katumoottori ns ennen internetiä olevilla / nykypäivän vastaavilla osilla.

    Tähän voisi ns velhot laittaa hieman ideoita mitä/minkälaisia/minkälaisilla osia/osilla kannattaisi lähteä rakentaa kokoonpanoa?

    Ja Stroukki jutut voi unohtaa...

    Löytyy seuraavat palikat mitäolis ajatus käyttää:

    - 318 std täydellinen motti osina josta käyttöön tulee ainakin lohko ja kampura.
    - weiand 7510 imusarja (matkalla)
    - vanhat fenderwell pakosarjat
    - 360 std rautakannet

    Ja mieluusti myös ostan jos tälläisiä vanhanliiton vauhtiosia löytyy!
     
  2. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Aika raju imusarja.
    -säädettävät keinut
    -möykkymännät
    -mekaaninen laahurnokka
    -2 kärkijakaja
     
    sleepercooler tykkää tästä.
  3. Niin ja olisko klassinen Holleyn 3310 kirsikka kakun päälle?

    [​IMG]
     
    sleepercooler tykkää tästä.
  4. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Kyllä. Tai 1850 sekin pisaa.
    Jykä teki vastaavan 318.n
    Sen vois kaivaa täältä.
     
  5. Pietsi

    Pietsi Gearhead

  6. Herje

    Herje Double Gearhead

    Vähintään flat-top männät.
    Jos tulee 360 kannet niin. Niille kaitaa.
    Mekaanista laahuria nokaks ja venakoneisto kuntoon.
    Ja tottakai kunnon sytkää.
    Pitäis asiallisesti kasattuna tuottaa ihan kivasti.

    Mulla meni ei niin Hokkus pokkus osilla kasattu 360 viime kesänä 11.69 ja 186 loppuja.:eek:
     
  7. duel

    duel 3rd gear

    Kevyt early A-bodi kun kyseessä manuaalina, tuo Weiand imusarja ja oletettavasti tulevassa nokassa roisisti asteita niin mun valinta ois 650dp Holley.
     
  8. Tero2

    Tero2 Double Gearhead

    318
    Porataan 030
    Keith Black 399 pattimännät
    Scatin-i veivit
    Orkkis valuakseli
    360 portatut kannet 1.88/1.6 venat
    Pellisarjat
    Compin rullakeinut
    Comp xs282s laahurinenä
    Imusarja oli tosin tunnel-ram ja kaasarit 2*465

    Lootana 904
    Turbiinissa stallia 4000

    Perässä 4.11 välitys
    Tämä kulki 11.85 kevyessä rämlerissä, eikä ollut mitään kallista osaa ja kone on edelleen iskussa jos oikein olen ymmärtänyt
     
  9. sleepercooler

    sleepercooler Gearhead

    Tosiaan ajatus olis pitää lohko stanuna, tosin se pitää kylläkin pestä/uittaa kylvyssä puhtaaksi.

    Onko jotain suosituksia Uudellamaalla kenelle/ mihin viedä kannet työstettäväksi?
    Tai onko täällä osaavia tekijöitä tekijäksi?

    Tässä toi minkä Miguelos oli linkannut yhdeksi nokka vaihtoehdoksi,
    https://iskycams.com/shop/index.php?main_page=product_info&products_id=614
     
  10. Tero2

    Tero2 Double Gearhead

    Pro Street Ky / Tomi Rantakari duunaa sulle hyvät kannet
     
    chevy thunder ja sleepercooler tykkäävät tästä.
  11. sleepercooler

    sleepercooler Gearhead

    Vai kannattaako toi lohko porauttaa suosiolla yli kokoon? Kannattaako rupee muuttaa venttiilien kokoa?
    Mites noi jouset ja lautaset, laitetaanko perus huttuu vai parempaa??
     
  12. Tuo kai riippuu siitä lohkon kunnosta enemmänkin. Jos se on kulunut tai on naarmua yms, niin sitten.

    Tämä tulee väkisinkin eteen uuden nokan myötä. Se millaiset niiden pitää olla taas riippuu nokasta. Lisäksi jakopää tarvinnee vaihtaa.
     
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Foorumilla vaikuttavalla tv:stäkin tutulla kilpa-autoilijalla on ollut aika ajoin kaupan valmiita dynotettuja sbm moottoreita teholuokissa 300-400 jarrutettua konia. Sellainen voisi olla kustannustehokas vaihtoehto jos joutuu teettämään kovin monen moista alihankintaa ja vieläpä samaan aikaan hankkimalla kokemusoppimista. Kivaahan se rakentaminen toki on.
     
    sleepercooler, Pietsi ja Herje tykkäävät tästä.
  14. NBM

    NBM 1st gear

  15. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Suosittelen, jos haluaa hyvän ja on rajoitetusti lappua ja eforttia.
    Ne jos on kunnossa voi tehdä minkälaisen haluaa.
     
  16. sleepercooler

    sleepercooler Gearhead

    Taivahan tosi on tosiaan ostaa valmis vauhti motti, kun rupee rakentaa osista...
     
    Muokattu: 12.4.2021
  17. Ville L

    Ville L 3rd gear

    Oma resepti oli jonka sain vihdoin sähköhäröjen jälkeen käyntiin:

    --76 318 lohko, jälkiä ja skraadua oli... (ei ollenkaan täydellinen mut kasattiin kuitenkin)

    -0.60 ylikoko jollain "aavistuksen" korkeammilla aftermarket männillä, mäntiin kaivettiin pelivarakolot nostolle

    -valuakseli

    -alakerrassa kaikki laakerit uusiksi+jakopää mallia enginetech

    -318cid "truck" kannet(en muista numeroa) ihan ite reilusti portatut. Mut pako tais kaiketi jäädä kuitenkin pienemmäksi ku 360 kansissa.? Uudet enginetechin 318cid vakiovenat, kansiset teki seetit ja katto et porttaus sinnepäin. Sitte konepajalla Höylättiin kansitasosta 2.2mm/imusarjapinnasta 2.omm

    -Purple shaft 280 hydy 474" nostolla

    -Compin mitkälie retainerit, jouset, lukot jotka sopivat ko. nokalle. Löyty täältä oodeelta 50€ + paineshimmaus Rixan sekä isäukon levyillä kohdalleen
    -pre load kohdalleen sourcen shimmisarjalla

    -Mopar perf. 0.41" kansitiivisteet

    -Weiand street dominator, lähes bolt-on kansimadalluksista huolimatta

    -Holley ikivanha 625cfm vacumi 4bbl (näytti saatana jo näköjään hikoilevan läppäakselista aavistuksen)

    -Mopar kärjetön orkkisjakaja 18-38 ennakkovälillä, täysennakko about 2100-2200rpm, ei alipainekelloa

    -Rutut useammasta pytystä varmistaen tasan 9,5;, en tähän hätään löytänyt vihkosista kannen palotila cc (täydennän myöhemmin)

    -Nopeella tiagnoosilla toimii, hörpöttää ja kiertää kivemmin ku vakio 318 ryppis...

    -Laatikkona 727 prepattu+cheetah manuaalikoneistolla,,, ja pienellä testilenkillä vakio turbiini ei vaikuttanut hyvältä tossa combossa

    Katsotaan miten tekniikkaa pelaa ku ajaa kaikki lastentaudit ulos ja hakee säätöjä kohdalleen. Varmaan monen asian ois voinu tehdä paremmin tai erilailla mut budjetti ja oma kapinamielisyys vaikutti kokoamisvaiheessa. Joku sano täällä et toi nokka EI toimi mitenkään tossa motissa, pitää laittaa isovenakannet yms yms,,, vaikee sanoo mikä on se oikea resepti, ainakin toistaiseksi käy ja kulkee...

    Turbiini nyt ainakin pitää päivittää, mut sitä aavistelin jo etukäteenkin. Tuskin kulkee kymppejä vartilla mut tärkeintä ois ku pääsis tallin suoralle vetää sutia ja kestäis kaupungille asti nakkikiskalle ostaa nakkeja

    Moni pulikka löyty omasta takaa ja moottorin perushilut edullisesti rockautosta, koneistukset tutun kauppana/vaihtokauppana ni about puoltoistatonnia rahaa uhrattiin kokonaisuudessaan moottoriin + se kuuluisa menetetty vapaa-aika joten mielenkiinnolla odotan kuinka suoriutuu ja kestää. Näyttää kuitenkin remppakuntoiset/vakiot pikkulohkot maksavan tällä hetkellä sen 1000-1500€....
     
    sleepercooler ja 12345678910 tykkäävät tästä.
  18. kristoffer

    kristoffer Gearhead

    Tero2 motti on edelleen iskussa ja toimii niinkuin tommosen cruisailumotin pitääkin. Syyskuussa ajelin vallulla Motoparkkiin ja siellä pari vetoa. 12,6 meni muistaakseni. Niin ja matkaa edestakaisin oli reilu 500 km. Motti tulee myyntiin jossainvaiheessa kunhan saan uuden motin nippuun. Vaihteistoja ja turbiineja löytyy myös useampi mm.tohon comboon teetetty PTC 8 tuumanen.
     
    sleepercooler tykkää tästä.
  19. Ville L

    Ville L 3rd gear

    904 jollain korkeemmalla turbiinilla voisi kiinnostaa jos tulossa myyntiin. Tuo mun yllämainittu olisi tarkoitus swapata takas euroauton keulalle sisäänajon jälkeen ja toi mun 727 vähän turhan järeä sinne.
     

Kerro tästä muillekin!