Old Skool 318 street engine

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja sleepercooler, 10.4.2021.

  1. Pietsi

    Pietsi Gearhead

  2. Kun sattui tämmöinen Holley-juttu vahingossa vastaan, niin siellä on hyvin samanlaista ajattelua:

    Model 4150 Double Pumpers are cool. This one is 650 cfm and is perfect for hot street and strip small blocks with manual transmissions or automatics with a high stall converter and/or low gears that see higher RPM on a regular basis. It’s a bare bones performance carb that features mechanical secondaries, manual choke, two-corner idle adjustments, dual feed fuel bowls, screw-in sight plugs, center-hung floats, and shiny zinc coating.
     
  3. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Kaasarin kokoa ku kattoo, ni pienempi on aina tarkempi. Mun mielestä normilaitteis ei kannata mennä liian suurella. Se tuntemus on kyl kaksjakoinen, koska persdyno usein väittäis et isompi kaasari on terävämpi, mut dyno ei sitä välttämättä tue. Dynos asian näkee varsin kivasti et tuleeks imusarjaan täyskaasulla oleellisesti alipainetta. Etenkin tuplapumpun kanssa on hyvä et se koko olis "sopiva", ja korostuu vaan mitä pidempi välitys, matalampi stalli automaatissa ja painavampi auto. Noi laskukaavat mitä esimerkiks Holley tarjoaa on ihan hyviä lähtökohtia, ja niit ku kattelee ni aika usein käytetään ennemmin turhan isoa kaasaria kuin niin pientä et se oleellisesti asioita rajoittais. 318 mottii en oo dynottanu pienemmällä ku 600 vacuumilla, mut sellasella anto parhaimmillaan 391 heppaa. Suurin teho mitä 600:lla vacuumilla mitannu oli 471 heppaa 5.7litrasesta. 650 tuplapumpulla 520 pikkulohkosta. Ja noi siis normi katumotteja.
     
    duel tykkää tästä.
  4. Tämä Tony-setä tykkää 318;sta. Tässä yksi video:

     
    Muokattu: 30.4.2021
    laujok tykkää tästä.
  5. Ville L

    Ville L 3rd gear

    Tuli purettua oman auton magic# -62 vuoden 318 poly. Ilmaantui faktaa mikä rikkoi taas kaikki kansalaisten uskomukset noista moottoreista. Tehdashan ilmoittaa kyseiselle moottorille puristussuhteeksi 9,0.

    Moottori suoriutui yllättävän hyvin alla mainittuihin spekseihin nähden.

    Nesteellä useiden mittauskertojen jälkeen PARHAIN tulos kannen palotilasta oli 76cc ja sylinterin puolelta +18cc. Kannentiiviste 1.2mm paksu

    Yllämainituilla sain parhaimmillaan 7,4:1 puristussuhteeksi summitin laskurilla.

    Vuonna -91 moottoriin on uusittu .40" ylikoko xxx tarvikemäntäsarja, vaikee sanoo paljonko sylinteri CC lukemat on orkkismännillä.

    Yhden sylinterin pakovena vuosi niin että mittausnesteet valu kanavaan solkenaan ja eipä muutkaan venttiilit kovin asiallisia olleet uponneena useita millejä. Jakso kuitenkin sutia ja suoriutua vaikka öljyäkin maistui kohtuullisesti.

    Auto jaksoi kulkea weiandin 4bbl imarilla, 600cfm vacumi holleylla, wheelie valiantin hieman muokatulla kärjettömällä ja 4-speed manuaalilla 1580kg autossa parhaimmillaan 15.2/142kmh. Valupakosarjat mukaanlukien kaikki muu täysin vakiota orkkiskamaa.

    Tossa vaan seuraillut kun monet a-koriset LA-sarjan 318cid imusarja-peltisarja viritteiset kulkee sellaista korkeeta 15 tai matalia 16 sekunnin aikoja että on siinä ryppiksessä jotain taikaa vaikka puristukset on ihan yhtä surkeet kuin kaikissa muissakin maamoottoreissa.

    Nyt pitää pohtia että mitä tekis vai tekeekö tolle mitään. Alkuperäinen suunnitelma oli kannet kuntoon, pieni puristusten nosto ja hiottu nokka esim GT-motorsin kautta ja peltisarjat. Sopiva mieto cruising moottori halvalla ja nopeesti. Mutta toi todella ankea lähtötilanne puristuksissa romutti kaikki ajatukset. Kansiakin sais höylätä aika rajusti että päästäis tonne 9,0 tuntumaan.

    Löytyykö muita OLD SKOOL poly engine harrastajia?
     
  6. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Tuo se tänne ni löytyy!

    Siihen Scatin stroukkisetti 400 kokoon, kansiiin venttiilii ja kanavaa, Pavlovitshilta nokka ja menoks! 400 menee rikki.
     
  7. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Yllätyitkö? Isohkot poly palotilat ja matalat remppamännät.
    Kyllä siinä on stanunakin ollut todelliset puristukset lähempänä kasia kuin ysiä.
    Puristussuhde on ilmoitettu yläkanttiin kautta linjan konsernin moottoreissa.
    Ysihän on jo hyvä patarauta bensamoottorissa.
     
  8. Tuolla Tony- sedällä on tuosta ryppyreunasta selventävä video myös:

     
  9. Ville L

    Ville L 3rd gear

    Nojoo, nyt ku katto tota Setä Tonin videoo ni tossa mun padassa erilaiset männät. Helvetinmoiset montut keskellä kun tossa videossa olevat näyttäs flat top.
     
  10. Ville L

    Ville L 3rd gear

    Ja tottakai se aiheuttaa yllätystä kun harrastajat huhupuheilee että ryppiksessä on kovemmat puristukset ku LA-sarjan koneissa. Sen takia näitä on hyvä spekuloida julkisesti et tulee faktat julki ja mahdollisesti joku voi kymmenenkin vuoden päästä lukea täältä et mitä ja missä on mitäkin. Esim 318cid poly kannen palotilan cc kokoa sai jonkun aikaa tonkia internetin maailmassa ja yhden ainoan epämääräisen lähteen löysin et saattas olla 75cc...
     
  11. Oletko kokeillut laskea, mitä se puristus olisi flat topeilla? Jos se toisi lähelle oikeaa? Noissa vanhoissa myllyissä taisi olla ohuet peltiivisteet alunperin, kuten SS aiemmin kertoi.
     
  12. Pietsi

    Pietsi Gearhead

  13. Tämä kuuluu sarjaan oudot kysymykset. Tuossa Tony-sedän ryppyreunavideossa tuo moottori on jännän tummanpunainen. Onko se väri Chryslerin Industrial Red?

    [​IMG]
    Niin ja onko se ollut vain teollisuusmoottoreiden väri vai onko se ollut myös autoissa?
     
  14. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    On 318:t ja 273:tkin ollut punasia autoissa.
     
  15. Joo, olen nähnyt. Yleensä ne on punaisempia kuin tuo tummanpunainen.

    Ajattelin, jos tuo Tonyn kone olisi industrialmalli värin perusteella. Mutta huomasin, että noita Industrial Red värejä onkin ainakin kaksi: tuo 248956 ja DE 1632. Ja sitten on vielä Chrysler Red 948

    Tämä onkin ihan liian monimutkaista minulle..:)

    EDIT: Tarkemmin ajatellen sen täytyy olla toi viimeinen.
     
  16. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Letukan punasella maalasin edellisen 273:n, mut ei kerrota kenellekään...
     
  17. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Jykä...tuu vaan ulos sieltä kaapista, tykkäät kuitenkin GM:sta :rotfl:
     
  18. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Jokainen 50+ vuotta pienessä pimeässä kaapissa viettänyt tykkää GM:stä. Monilla siihen riittää jo viikko.
     
    LPV ja puna niska tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!