Old skool wannabe LS gen1 pikkulohko rakennus topic

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Kimpsu57, 25.11.2025.

Tags:
  1. JasuT

JasuT 2nd gear

Ja mulla oli alkuun 602 kuutioisessa koneessa 311cc suuttimet, vastaavassa ahdettuna vähän isommat. Tällä kertaa kyse kuutiosenteistä, ei kuutiotuumista, ja molemmilla pytyillä oma suuttimensa...

Sittemmin löysin 115cc suuttimet, niillä piisasi tuotto silloisiin tehoihin. 170cc meni jossakin vaiheessa, kun -29 pakkasissa oli suuttimet täysin levällään parin tonnin kierroksilla, oli hieman kylmäkäyntirikastuksille tarvetta. Nyttemmin sinne on valikoituneet 204cc suuttimet, kun -87 vuoden 170cc suuttimista loppui pito toisesta, eli laski läpi koko ajan hitusen. Oli aika helppo selvittää, kun "joka pytyllä" oli oma laajakaistalambda mittarillaan, ja moottorijarrutuksessa se tiiviimpi suuttimen pytty meni laihalle tappiin, vuotavalla puolella koko ajan oli jonkinlaista palotapahtumaa pytyssä vaikka oli suuttimelle komento pysyä kiinni...

Tuommoisilla tuli ihan hyvin toimeen, ja tulee muuten edelleenkin, ykkös-Megalla. Remmiahdettuna samainen kone sitten kakkosen ohjattavana, muistaakseni 347cc suuttimilla se...

2. Kimpsu57

Kimpsu57 1st gear

NYT SE TULI!!!

Tosin polttoainekiskot jäi jälkitoimitukseen..

mitä äkkiseltään huomasin niin suutin holkeissa vähän rösöjä muttei mitään mikä tekisi tästä käyttökelvottoman

Onhan tuo aika maukkaan näköinen!

Arkkumies ja 4d sedan tykkäävät tästä.
  3. Slant Sickness

Slant Sickness Double Gearhead

Mä kaivelin jonkun kaasuläppälaskurin esille. 2800cc slantsixissäni on 50mm kokoinen Ford Sierra XR4Ti -ahdetun pelin kaasuläppämekanismi. Hieno kampe, kahdella eri akselilla tehdyn progressiivisen liikkeen ansiosta sain oikein hyvin sovitettua kaasupolkimen liikkeen sekä automaattivaihteistolle, että moottorille. Havaintoja käytännössä sen koosta on mm se että maantieajo noin 100km/h tapahtuu semmosella 10% aukeamalla ja että melkein täysillä (noin 250hp) logista on löytynyt joku 57% kaasuläpän asento. Ei rajoita 2" läppä slantin menoa lainkaan.

Se laskuri vakuutti mut että tommosesta vois ottaa vielä 50% lisää voimaa (mutku ei tuu) samalla läpällä.

Kun sulla on aie ahtaa, niin siinä vaiheessa tuo kissanluukun kokoinen ilman menoreikä saattaa muuttua varsin vi##umaiseksi säädön kannalta. Sehän korjaantuu pienentämällä läppää (jos niin käy) mut ajomukavuuden takia voisi olla aiheellista kehitellä sitä progressiivisuutta.

Vaikka mulla semmoinen on, niin silti kaasupedaalin liike "normaaliajossa" on 0-10mm välissä. Kaasupohjaan tulee kyseeseen vain silloin kadulla kun toivon pientä vaihdetta. Mä korjaan omassani tuota vaivaa joskus vaihtamalla governorin painon. Silloin osakaasukikkari tulee toimimaan aiemmin, vähemmällä polkemisella. Siitä voi seurata hyvää tai hyvin huonoa. Kesän lopulla tuossa kotiostarin liikenneympyrässä tuo lelu päätti vaihtaa 3-2-1 jossakin 30 vauhdissa, mikä takasi samantien täydet ahdot ykkösellä. Mä en edes tajunnut nostaa vaan ajoin hytti täynnä käsiä ympyrän kehällä!

Kimpsu57 tykkää tästä.
  4. Mä tossa jo aiemmin mainitsin tuosta kaasuläpän koosta.

Minä luulen, että tuossa menisi ihan hyvin lässykän vakiovaijerimalli. Tarvinnee vaan väliin adabterin?

Onneksi on black friday..;)

5. Kimpsu57

Kimpsu57 1st gear

Juuuu tästä on varoiteltu aiemminkin, tälläinen sattui helposti löytymään ja tässä on varaus tv-vaijerille valmiiksi niin aika kätevä ratkaisu. Toki hoksasin jossain vaiheessa että täähän virtaa ihan saatnasti....
    Mutta kokeillaan ja mennään perse eellä puuhun taas...
    Ps. Suuttimet tilattu
    Pps. Maxxecun ostosta sovittu.
    Ppps. Kaikkirahatmenee

Arkkumies tykkää tästä.
  6. Slant Sickness

Ja muna-kana syndrooma. Osalle on tarpeen laittaa räystäsvesiputken kokoisia pakoputkia ja sit foorumilta löytää toisinaan jonkun "vain vähän moottoreita tehneen" joka dynopäivän jatkeella laittaa johonkin 800hp vaparin perään (peltisarjat) auton alle mahtuvat 2,5" rännit ja tehohäviö on "kymmenen hevosvoimaa".

Seuraamme innolla mitä tästä tulee. Alussa voi tulla havainto, ettei mene edes sen vertaa kuin ennen meni. Vrt mä joskus 80-luvulla laitoin arkkufarmariin (D Coronet) Edelin imarin ja 650 Holleyn ja "stall" putosi 10%, koska tehdas 2bbl imari ja Holley 2 bbl oli "parempi".

7. Kimpsu57

Kimpsu57 1st gear

Eikös viritys ole onnistunut kun tehohäviö on alle 50%?

8. 4d sedan

4d sedan Double Gearhead

Minkälaiset specsit Garretteissa Kimpsulla pikkuplokissa?

9. Slant Sickness

Se tais olla vaan 15% hukka mikä sallittiin virityksissä. Hi-Fi puolelle kun menee, niin ehkä sitten enemmän saa kadota.

Mut jos nyt pitäis alusta alkaa, niin en "aukaisisi" 883 Sporaa, vaan laittaisin 33% ahtoja (jolloin kansipahvitkin vois ehkä olla vakiot) ja sama olisi kiva kokeilla ihan vakiolla slantillakin että kuis paljon sitä höpinää saa aikaiseksi pelkällä turbolla.

10. Kimpsu57

Kimpsu57 1st gear

Nuo tuli viime vuonna rompetorilta ostettua, en oikein kauheasti tietoa ole löytänyt mutta imu/?kompressori? Siipi noin 60mm tuodta imuaukosta mitattuna. M33 KTT2 A/R.72 lukee tuossa kotelossa.

Niillä tiedoilla taisi netistä löytyä että jostain kuorma-autosta ovat alunperin. Ite näissä turbiini hommissa ihan täysi aloittelija. Tai no koko viritys hommissa oikeastaan.

Mitä nyt koko parikymmentä vuotisen iän seurannut vierestä isäukon aikaansaannoksia, mutta ensimmäisiä omia rojekteja:cool:

11. Kimpsu57

Kimpsu57 1st gear

Ainiin unohtu mainita, ahtimet tuli ostettua ihan vahingossa KOSKA HALVALLA SAIN;)

12. Kimpsu57

Kimpsu57 1st gear

Meidän kylällä paljon paremmat rosentit:D

13. 4d sedan

4d sedan Double Gearhead

^^Ok, mittaamallahan ne ahtimien specsit selviää.

Mulla on kans SBC parilla HX40 Holsetilla, 60mm kompuroilla olevilla ahtimilla, ja sillä vähän mitoitukset kiinnostaa....

Tämä ei ole kyllä ruisku, joten siinä mielessä offtopic.

14. Kimpsu57

Kimpsu57 1st gear

No mikä ettei! Mun puolesta saat postata ihan sielusi kyllyydestä tänne "minun" valtakuntaani, on tuo sen verran lähelle tätä aihetta kuitenkin.

Täytyy jossain vaiheessa mittailla noita tarkemmin, kunhan saa työkaluja lähistölle... ( Osat makuuhuoneessa:D )

Vai jätinköhän ne pultit löyhälle viimeeksi, täytyypähän käydä kattomassa

15. Kimpsu57

Kimpsu57 1st gear

It's your lucky day, löysällehän ne oli jätetty[​IMG]

pakosiipeä en käy mittaamaan kun se vaatisi jo oikeasti työkaluja:D

16. Concarne

Concarne Gearhead

Tuo oli varmaan aika lähellä totuutta siinä vaiheessa kun sain oman viritellyn TBI:n ensimmäisen kerran tulille ja liikkumaan. Sitten armotonta parametrihelvetin opiskelua ja säätöä TunerProlla niin nythän se potkii jo eri malliin.

17. Nättiä työtä sulla, kuten aina. Linkkailin toiseen ketjuun vasta Banksin juttuja vuodelta 1978.

Ahtimet Garrettia ennen Garrettia..:cool: Pakoarjat tollaset puolihalot.

Millaiset pakosarjat Kimpsulla oli mielessä?

18. Kimpsu57

Kimpsu57 1st gear

Voisi olla ajatuksissa ensiksi kokeilla singlenä jotta näkisi miten tuo toimisi kadulla, jonkunlaiset omat pakosarjat täytyy sitten tehdäo_O

19. Slant Sickness

[​IMG] Olispa toinen ahdin peilikuva. Tulisi nätti asennus. Jossen ihan unta ole nähnyt, niin jossakin tuoreessa USA Ford V6 on semmoset.

Muokattu: 29.11.2025
    Kimpsu57 tykkää tästä.
  20. Kimpsu57

Kimpsu57 1st gear

Nyt ois näköjään oiva tilaisuus muillekkin aloittaa sairauden parantelu... vai alkoko se sairaus tästä... :p:rolleyes:

Linkki

Kerro tästä muillekin!