Olds 307, 93 kW??!!

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Dewpoint, 21.1.2003.

  1. Dewpoint

    Dewpoint 3rd gear

    Eli näin lukee rekisteriotteessa. Tulis heppavoimiks muutettuna (*1.36) 126 pollea. Ei mikään kardaanin katkasukone... Oisko käyny jollain laskuvirhe, eikös n.170 hv:tä pitäis tosta lätkyttimestä lähteä? 126 kW olis muuten n.171 heppaa... Auto on Buick (otteen mukaan Buik...)LeSabre STW -86.
     
  2. herrakani

    herrakani 1st gear

    140-180hv sanoo oldsFAQ
     
  3. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Itselläni oli lähes vastaava Buick -farkku ja mielenkiinnosta silloin pläräilin nettiä yms. lähteitä ja taitaa tuo ~126hv olla aikas lähellä...näin muistikuvien perusteella.

    -JJ-
     
  4. Holley

    Holley Gearhead

    Höh, se on 142 hv se teho noissa stw-307:ssa.
    Ittelläni on entisen rikotun Caminon tilalla vastaava, johon on muutoskatsastettu 350,
    tehoa saisi olla 170hv+20%, mutta rekisteriotteessa on 93 (vai oliko 96) kW !!??
    Missään 350:ssä ei mielestäni ollut tuommoisia tehoja!
     
  5. Nutlass

    Nutlass Gearhead

    Täytyi oikein hanskalokerosta käydä tarkistamassa ja -89 suomi-capricen rekisteriote lupaa tehoja 140kw!!Koneena siis 307.
     
  6. Dewpoint

    Dewpoint 3rd gear

    Eli samalla koneella voi olla lähes 50 kW tehoero! 93kW-140kW! Toleranssit on kuin Venäjällä. Taitaa olla rekisteröinnin yhteydessä tulleita eroja. Mites jos haluais vaihtaa tehokkaamman koneen? Katsotaanko alkuperäinen teho rekisteriotteesta? Eli kaks samanlaista autoa ja samanlaista moottoria, mutta otteen mukaan toinen 47 kW tehokkaampi, eli "tehokkaampaan" autoon saisi vaihtaa vielä huomattavasti tehokkaammaan moottorin?! Sounds fair!!!
     
  7. herrakani

    herrakani 1st gear

    Eikös tää buikki oo sitä mallia kun on tehty 68-88?
    Sitä on saanu sekä oldsin 455:llä, että 454 chevyllä ainakin.
    Minä väittäisin tämän ainakin mallisarjan suurimmaksi vertailumoottoriksi.
    Näinollen siihen voisi lain puitteissa asentaa jopa 540 cid moottori.
    Ainakin minun laskutikun mukaan.
     
  8. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Näissähän on ilmeisesti eroja. Kaverilla on Custom Cruiserissa Trailer Package, kulkee aika kevyesti ja pakoputki on ainakin paksumpi kuin monissa muissa piiloissa. Tehoista en tiedä mutta oma caprice oli selvästi laiskempi.
     
  9. Dewpoint

    Dewpoint 3rd gear

    Ei taida 60-luvun Buickit olla rinnastettavissa samaksi autoksi näitten "nyky-stw":den kanssa. Tää on kyllä puhasta arvelua, toivottavasti olen väärässä. :smile:


    Trailer Package tais sisältää jopa 350 cid myllyn. Alusta jäykempi ja vielä jotain muutakin eroja oli. Näin muistelen lukeneeni jostain vanhasta V8-magazinesta. Ja hintaero "koukuttomaan" oli naurettavan pieni. Miksi,oi miksi niitä ei tuotu Suomeen enempiki... :sad:
     
  10. herrakani

    herrakani 1st gear

    Miksei, jos haynesin manuaalikin vertaa?
     
  11. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Kyllä siinä CC:ssä on 307 kone, just kesällä oli remontissa.
     
  12. Dewpoint

    Dewpoint 3rd gear

    No niinpä kyllä. Ei oo kyllä meininkiä koneswappia suorittaa, mutta kiinnostais kyllä tietää, että onko se laillisesti mahollista. Haminassa oli joku laittanu 455:sen myllyn Custom Cruiserin nokalle, en tiiä oliko ollu "omalla luvalla"-tyyppinen ratkaisu. Polttivat kuulemma kumia 8:n hengen kuormalla jonkun "sivikin" ympärillä, niin väänty runko...
     
  13. Dewpoint

    Dewpoint 3rd gear

    No sit mun muisti pätkii, tuskin painettu sana valehtelee... Muistelin vaan, että 350 cid moottori kuului ilman muuta tohon "vetokoukkupakettiin". Ja koukkukin oli "piilossa", irrotettava tai jtn. Päällepäin ei näkyny mitään eroa. Muistaako kukaan muu lukeneensa kyseistä juttua?
     
  14. WBBC

    WBBC Gearhead

    Joskus vuosia sitten V8-magazinen toimitusjohtaja tilasi Caprice Classicin
    trailer-paketilla ja siihen kuului ainakin erilainen pakoputkisto ja vaihdelaatikossakin oli eroa. sen sijaan koukku piti kumma kyllä ostaa erikseen. autosta oli juttu lehdessä noin vuonna -85
     
  15. Dewpoint

    Dewpoint 3rd gear

    No justiinsa. Täytynee lähteä vintiltä penkomaan kyseinen lehti esiin,pitäis olla tallessa. Muisti pätkii, muttei lopu kokonaan... :smile:
     
  16. WBBC

    WBBC Gearhead

    Kyllä pätkii. Ei se ollu 1985. Tarkemmin kuin muistelen niin auto oli mallia 1983. mutta otsikko oli
    "Kuinka sinisestä Buickista tuli vihreä Chevrolet" Juttu on jäännyt mieleen kun mulla oli aikoinaan saman vuoden kärry, muistaakseni???
     
  17. Holley

    Holley Gearhead

    Pätkii pätkii... juttu on lehdessä 7/81, silloin Capricessa oli letukan oma 305, 155 hv.
    Chevyn 140kW koskee 5,0TPI -konetta. Edelleen väitän, että Buickissa, Oldsissa ja Pontiacissa ja Caprice stw:ssä on 307 Oldsin kone teholtaan esim. vuonna 1987 142hv/3200 rpm, vääntö 346Nm/1600. Lähde AutoRevue Katalog 1987, sama pitäis löytyä TM:n koeajosta, vuodelta 1989-1990, jossa ne koeajoivat 1985 Buick stw:n (tätä lehteä mulla ei tosin ole, joten en muista numeroa).
    Sedanmallisessa Capricessa oli 305 ja ruisku, 170 hv. Mallisarja alkoi vuodesta 1977. Vertailumoottorina Buickiin ja Oldsiin tarjottu 403 -konetta, ehkä jopa Cadillac Sevillen 425:ttä. Kaverillani oli Buick Electra 1980 455 -koneella ja papereilla siihen.
     
  18. coroNet

    coroNet Gearhead

    Jonku verran ollu 70/80-vaihteen Cuttlasejakin liikenteessä 455:lla niin kai noita full-sizereihinkin vois...
     
  19. Nutlass

    Nutlass Gearhead

    No joo.Eli mun kohdallahan on tietysti käynyt niin,että omistajanvaihdoksen yhteydessä on unohtunu muuttaa hv:t kilowateiksi ja otteessa komeilee 140kw. Jos en ihan väärin muista niin toi TM:n buick juttu oli sitä perinteistä TM:ää "parhaimmillaan".Jutun otsikko tais olla käytettyä piilofarmaria ostamassa.Kaverit päästeli hirveeseen hyppyriin niin paljon kun vehkeet kulki ja valitteli löysää alustaa.
     

Kerro tästä muillekin!